Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läs så många tidskrifter du vill med Readly

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-22 23:43
Ursprungligen av lappen71:

Inget av det är något annorlunda mot andra avtal så jag förstår inte denna prinsessa på ärten inställning.
Att betala 99:-/mån för att få läsa hur många tidningar du vill mot riktad reklam är ett billigt pris.
Och dom uppgifter som du uppger vid registrering är inte mer omfattande än vad som går att söka reda på dig genom andra kanaler.

Prinsessan på ärten-inställning? Hardly. Jag anser inte att man ska godta sådana här saker så lättvindigt som många gör, kanske du också. Sedan är som sagt inte alla användar- och integritetsavtal likadana, vilket du försöker påskina.

För övrigt, tillåter du att jag inte hoppar på detta utan har mina åsikter som jag har kring deras användaravtal? Tack

  • Medlem
  • ?
  • 2013-03-23 00:04
Ursprungligen av zinned:

Det fetstilta är en tyngre markering.

Kort och gott - Nej, jag tycker absolut inte detta är ok.

?Från 1 maj blir det åtminstånde lite bättre även om det är långt kvar. Då får appar inte längre begära tillgång till iPrylarnas udid-nummer. I stället hänvisas till den så kallade annonsidentifieraren som infördes i iOS 6. Denna totala insamling av personlig data är t.o.m. värre än den svenska offentlighetsprincipen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-23 09:05
Ursprungligen av zinned:

Prinsessan på ärten-inställning? Hardly. Jag anser inte att man ska godta sådana här saker så lättvindigt som många gör, kanske du också. Sedan är som sagt inte alla användar- och integritetsavtal likadana, vilket du försöker påskina.

För övrigt, tillåter du att jag inte hoppar på detta utan har mina åsikter som jag har kring deras användaravtal? Tack

Du får tycka precis vad du vill men jag anser att du silar mygg men sväljer elefanter.
För du har säkert redan godkänt avtal som är värre och det för företag som har långt större kontroll över vad du gör på internet.

Du svarade aldrig på min fråga om du tyckte det avtal som jag citerade var ok.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-23 10:38
Ursprungligen av lappen71:

Du får tycka precis vad du vill men jag anser att du silar mygg men sväljer elefanter.
För du har säkert redan godkänt avtal som är värre och det för företag som har långt större kontroll över vad du gör på internet.

Du svarade aldrig på min fråga om du tyckte det avtal som jag citerade var ok.

Det vet inte du, du bara antar.

Vad det gäller det du citerade tidigare så har jag inga problem med det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-24 12:33

Intressant tjänst, skall prova.

man kan i alla fall vara anonym tills man skall betala. Men med tanke på att de inte skall skicka tidningarna med posten så känns det väldigt onödigt att de skall ha adress mm.

Det gäller att öppna alla tidningar som finns tillgängliga i appen så de inte kan skapa nån vettig statistik.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-24 12:36

Mailade dem om framtidsplaner, de kommer till Android och Windows 8, men inga direkta planer på OSX

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-03-24 12:58

Intressant idé till förmånligt pris men jag känner att den begränsas stort av att det är PDFér som inte är anpassat till skärmen på en iPad. QR-koder och rabattkuponger som ska klippas ut ser inte bra ut i en digital tidning. Sedan är det väldigt många bilder som blir delade på mitten eftersom de i den tryckta upplagan går över ett uppslag, inte speciellt snyggt i en fototidning till exempel.

Det finns saker att jobba på här.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-01 09:28

10 tidningar hittills har dom som är intressanta för mig så jag betalar och är glad.
Skulle jag prenumerera på alla dessa i pappersformat blev det långt mycket mer än 99:-/mån

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-01 10:40

Tycker också det här låter intressant, men är skeptisk till villkoren, men jag har säkert godkännt sämre villkor på andra ställen. Men jag är inte riktigt med på dem samlar information från mitt vanliga "privata" surfande eller det är bara information om vilka länkar eller liknande som jag följer via appen?

Ursprungligen av Kajan:

Tycker också det här låter intressant, men är skeptisk till villkoren, men jag har säkert godkännt sämre villkor på andra ställen. Men jag är inte riktigt med på dem samlar information från mitt vanliga "privata" surfande eller det är bara information om vilka länkar eller liknande som jag följer via appen?

Ja, länkar du klickar på från appen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-01 11:29
Ursprungligen av Kajan:

Tycker också det här låter intressant, men är skeptisk till villkoren, men jag har säkert godkännt sämre villkor på andra ställen. Men jag är inte riktigt med på dem samlar information från mitt vanliga "privata" surfande eller det är bara information om vilka länkar eller liknande som jag följer via appen?

Så hur gör du när du surfar "privat" och söker på Google och klickar på en länk?
Nu menar jag inte dig personligen men att plötsligt bli så paranoid över vilka länkar man klickar på.
När Google har fullständigt koll på vad/hur/när/var du surfar så vad gör en till.

För det priset får dom gärna veta min adress och vad jag heter.

Senast redigerat 2013-04-02 08:22
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-01 11:36
Ursprungligen av Kajan:

Tycker också det här låter intressant, men är skeptisk till villkoren, men jag har säkert godkännt sämre villkor på andra ställen. Men jag är inte riktigt med på dem samlar information från mitt vanliga "privata" surfande eller det är bara information om vilka länkar eller liknande som jag följer via appen?

Som keptang säger är det bara när du klickar på länkar inom appen för HUR skulle Readly kunna veta vad du surfar på när du använder Safari?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-01 11:45

Att hålla koll på vad som händer på datorn är inte väll inte fel? Att google gör sammasak är väll inte direkt någon förvåning, men bara för att jag accepterar det i ett läge innebär väll inte att jag ska behöva acceptera det i alla andra lägen?

Att ett program håller koll på vad ett annat program gör är väll inte direkt något svårt att få till 2013? Sen finns det kanske begränsningar i iOS för detta men vad vet jag om det?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-01 12:39
Ursprungligen av Kajan:

Att hålla koll på vad som händer på datorn är inte väll inte fel? Att google gör sammasak är väll inte direkt någon förvåning, men bara för att jag accepterar det i ett läge innebär väll inte att jag ska behöva acceptera det i alla andra lägen?

Att ett program håller koll på vad ett annat program gör är väll inte direkt något svårt att få till 2013? Sen finns det kanske begränsningar i iOS för detta men vad vet jag om det?

Jag har väldigt svårt att förstå vad du menar men vad har Readly med din dator att göra?

Nej Readly har ingen åtkomst till vad du gör i andra program på din iPad.
Är ingen utvecklare men är övertygad om att det inte finns något sätt för Readly att samla information om andra program.
Det har har garanterat Apple satt stopp för och som redan påpekats det enda Readly får veta om dig är din adress,namn och om du klickar på en länk i en tidning ser vet den om vilken länk.

Som du sa har du säkert redan accepterat värre avtal som har mer information om dig än Readly´s.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-01 13:38
Ursprungligen av lappen71:

Jag har väldigt svårt att förstå vad du menar men vad har Readly med din dator att göra?

Nej Readly har ingen åtkomst till vad du gör i andra program på din iPad.
Är ingen utvecklare men är övertygad om att det inte finns något sätt för Readly att samla information om andra program.
Det har har garanterat Apple satt stopp för och som redan påpekats det enda Readly får veta om dig är din adress,namn och om du klickar på en länk i en tidning ser vet den om vilken länk.

Som du sa har du säkert redan accepterat värre avtal som har mer information om dig än Readly´s.

Jag menar inte att den har något med min dator att göra, jag syftar på om den på något sätt kan ligga i bakgrunden på min ipad och logga vad som surfas på i Safari, ser ju absolut ingen omöjlighet i detta. Jag tror ju också att apple har något visst skydd för detta, men jag vet ju appar som använder sig av andra appar t.ex. Tunigo som använder sig av spotify. Så möjligheten finns ju.

Att Readly följer "mig" och vilka saker jag utnyttjar i deras eget program kan jag tycka är lite drygt men det är ju något man helt enkelt får acceptera när det är just deras program och dem har all rätt i världen att få göra som dem vill då. Just detta scenario har väll egentligen inga större problem med. Förutom den delen som hade med tredje part att göra. Jag vill ju inte att jag helt plötsligt börjar få reklam via mail och kanske till och med vanlig post ifrån förlag som har fått min information efter vad jag har använt i Readly. Så där klämmer väll egentligen skon mest och skulle kunna få mig att avstå ifrån Readly.

Jag förstår mycket väl att detta är ju givetvis ett sätt av Readly att få till ett större utbud samt bra pris. För att det i sin tur kan generera kunder till förlagen.

Man har säkert ingått avtal som har varit betydligt värre, och det är ju till stor del egentligen pga att många bolag har användarvillkor på 129 000 sidor och som aldrig orkar sätta sig in i. Intresset för just villkoren med readly är ju för att det kom upp här i en diskussion. Men visst egentligen borde man ge en liten eloge till Readly för att dem faktiskt hade ganska tydliga och enkla användarvillkor.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-01 16:27
Ursprungligen av Kajan:

Jag menar inte att den har något med min dator att göra, jag syftar på om den på något sätt kan ligga i bakgrunden på min ipad och logga vad som surfas på i Safari, ser ju absolut ingen omöjlighet i detta. Jag tror ju också att apple har något visst skydd för detta, men jag vet ju appar som använder sig av andra appar t.ex. Tunigo som använder sig av spotify. Så möjligheten finns ju.

Nej jag är övertygad att Apple inte tillåter program "spionera" vad Apples egna program gör.
Att Tunigo kan "spionera" på Spotify är inte så konstigt eftersom dom samarbetar.
http://www.resume.se/nyheter/webb/2012/12/10/...

Ursprungligen av Kajan:

Att Readly följer "mig" och vilka saker jag utnyttjar i deras eget program kan jag tycka är lite drygt men det är ju något man helt enkelt får acceptera när det är just deras program och dem har all rätt i världen att få göra som dem vill då. Just detta scenario har väll egentligen inga större problem med.

Då tycker du det är lika drygt att Spotify vet vilken musik du spelar?
Jag förstår inte denna paranoida inställning till just Readly när det finns värre exempel.

Ursprungligen av Kajan:

Förutom den delen som hade med tredje part att göra. Jag vill ju inte att jag helt plötsligt börjar få reklam via mail och kanske till och med vanlig post ifrån förlag som har fått min information efter vad jag har använt i Readly. Så där klämmer väll egentligen skon mest och skulle kunna få mig att avstå ifrån Readly.

Jag förstår mycket väl att detta är ju givetvis ett sätt av Readly att få till ett större utbud samt bra pris. För att det i sin tur kan generera kunder till förlagen.

Man har säkert ingått avtal som har varit betydligt värre, och det är ju till stor del egentligen pga att många bolag har användarvillkor på 129 000 sidor och som aldrig orkar sätta sig in i. Intresset för just villkoren med readly är ju för att det kom upp här i en diskussion. Men visst egentligen borde man ge en liten eloge till Readly för att dem faktiskt hade ganska tydliga och enkla användarvillkor.

Ganska så enkelt att slippa reklam. Man registrerar med en mail som använder för just sådana här tillfällen med riktad reklam.
En "slask mail" som man använder för att registrera på sidor som man vet kommer skicka reklam.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-01 17:41

Jag har redan svarat på det mesta som du (i dina egna ord) inte verkar förstå. Så slutar älta det nu iallafall.

Men vad jag inte förstår är varför "får" man inte lov att reagera på detta då? Bara för det finns värre saker? Du verkar ju själv reagera men du accepterar genom att skapa en "slask" e-mail. Det är ju givetvis ett sätt att lösa det, men är det inte bättre att göra "tillverkare" uppmärksamma på att deras villkor diskuteras så behöver man kanske inte använda "slask"-konton.

Ditt sätt att se det på kan jag ju jämföra litegrann med att om jag accepterar att bli analt penetrerad av en, så måste jag automatiskt låta alla andra också göra det utan att gnälla?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-01 19:24
Ursprungligen av Kajan:

Jag har redan svarat på det mesta som du (i dina egna ord) inte verkar förstå. Så slutar älta det nu iallafall.

Men vad jag inte förstår är varför "får" man inte lov att reagera på detta då? Bara för det finns värre saker? Du verkar ju själv reagera men du accepterar genom att skapa en "slask" e-mail. Det är ju givetvis ett sätt att lösa det, men är det inte bättre att göra "tillverkare" uppmärksamma på att deras villkor diskuteras så behöver man kanske inte använda "slask"-konton.

Ditt sätt att se det på kan jag ju jämföra litegrann med att om jag accepterar att bli analt penetrerad av en, så måste jag automatiskt låta alla andra också göra det utan att gnälla?

Jag har inte ifrågasatt att man reagerar utan det jag ifrågasätter är att man reagerar så starkt på ett avtal som i förhållandevis till andra är harmlöst.
Dom tjänster man som tex Google,Gmail är i mina ögon mer integritets kränkande för dom kan kartlägga i princip allt du gör på nätet.
Du oroar dig över om Readly samlar information vad du surfar på med dina iPad (någon som inte är möjligt) men oroar dig inte över att alla dom sidor du besöker med din dator.
DET om något är att skrika högt över inte en app som "spionerar" vilka länkar du trycker på i dom tidningar som dom tillhandahåller.

Så hur är din lösning när du vill komma åt något på en sida men du måste registrera en mail?
Du låter helt enkelt bli och tror att någon märker av att du bojkottar? Så naiv kan du väl ändå inte vara?
Då väljer jag att registrera med en mail som dom kan skicka hur mycket spam dom vill för det är ingen som jag läser förutom dom konfirmations mail som man måste läsa.

Vill Readly vet av att jag trycker på dom länkar som finns i tidningarna så fine by me.
Inte värre än att jag trycker på länkar på Aftonbladet/Expressen,Google eller vilken sida du ni vill räkna upp

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-01 19:53

Jag har väll försökt att säga mellan raderna att man får väll försöka välja vilka "fighter" man ska ta. Jag har också sagt att jag förstår Readly, samt att deras användarvillkor var betydligt lättare att läsa och förstå än många andras. Jag kan givetvis välja att både bojkotta google, gmail samt alla webbläsare men mitt liv skulle bli betydligt svårare då, men bara för det behöver jag ju inte acceptera alla andra användarvillkor i hela världen. Vilket jag också förklarat.

Ja, min lösning på sidor som jag inte tycker är OK är att inte regga mig alls. Jag är definitivt inte naiv, jag vet mycket väl att min "bojkottning" inte kommer påverka ett skit men jag vet också vad det innebär när alla människor börjar tänka i sådana banor.
Det är väll likabra att ge fan i att rösta i svenska valet också för mitt lilla "utspel" påverkar ju ändå ingenting.

Tycker jag har försökt förklara min ståndpunkt och även gett med mig på vissa punkter men du är fortfarande helt o hållet på ditt håll, så vi kommer ju inte direkt längre i diskussionen.

Jag har iallafall fått någorlunda svar på min fråga och tackar för det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-01 21:35
Ursprungligen av Kajan:

Jag har väll försökt att säga mellan raderna att man får väll försöka välja vilka "fighter" man ska ta. Jag har också sagt att jag förstår Readly, samt att deras användarvillkor var betydligt lättare att läsa och förstå än många andras. Jag kan givetvis välja att både bojkotta google, gmail samt alla webbläsare men mitt liv skulle bli betydligt svårare då, men bara för det behöver jag ju inte acceptera alla andra användarvillkor i hela världen. Vilket jag också förklarat.

Ja, min lösning på sidor som jag inte tycker är OK är att inte regga mig alls. Jag är definitivt inte naiv, jag vet mycket väl att min "bojkottning" inte kommer påverka ett skit men jag vet också vad det innebär när alla människor börjar tänka i sådana banor.
Det är väll likabra att ge fan i att rösta i svenska valet också för mitt lilla "utspel" påverkar ju ändå ingenting.

Tycker jag har försökt förklara min ståndpunkt och även gett med mig på vissa punkter men du är fortfarande helt o hållet på ditt håll, så vi kommer ju inte direkt längre i diskussionen.

Jag har iallafall fått någorlunda svar på min fråga och tackar för det.

Nej det är tvärsom som inte påverkar någonting

Du får göra precis som du vill och tycka vad du vill precis som att jag också får förklara min ståndpunkt.

Ps. Ett tips bra...det heter väl och inte väll.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-06 22:26

Man lär ju bli marknadsförd (analt penetrerad) på alla sätt möjliga!

Mail, brevledes, samtal, sms.

Vad gäller Google undviker jag deras tjänster i möjligaste mån, söker nästan allt via icke spårande www.duckduckgo.com

Ursprungligen av jas:

Man lär ju bli marknadsförd (analt penetrerad) på alla sätt möjliga!

Mail, brevledes, samtal, sms.

Egen erfarenhet eller foliehattsversionen?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-06 23:02
Ursprungligen av keptang:

Egen erfarenhet eller foliehattsversionen?

De lär ju inte sälja tidningsprenumerationer billigt och med det avtal vi sett och sedan inte utnyttja möjligheten tjäna pengar genom att sälja användarnas uppgifter vidare.

Precis som när man deltar i någon tävling och får div erbjudanden lär samma sak inträffa genom Readly.

Ursprungligen av jas:

De lär ju inte sälja tidningsprenumerationer billigt och med det avtal vi sett och sedan inte utnyttja möjligheten tjäna pengar genom att sälja användarnas uppgifter vidare.

Precis som när man deltar i någon tävling och får div erbjudanden lär samma sak inträffa genom Readly.

Det får tiden utvisa isåfall tycker jag.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-06 23:36
Ursprungligen av keptang:

Det får tiden utvisa isåfall tycker jag.

Självklart!

Men iom tjänsten är så pass billig, och nya tidskifter lär tillkomma för än bättre prisvärdhet, tycker jag det verkar ligga nära tillhands med försäljning av användardata.

Man kanske kan läsa i valfri pdf-läsare på plattan eller flytta filerna till Mac OS och därmed åtminstone undgå röja sina länk-klick?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-11 13:06

SR Kronoberg: Så ska tidskrifterna överleva!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?pro...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-13 12:23

Några reflektioner så här lite senare:

  • integritetsproblemen kanske inte är värre än något annat, men många har fått en större medvetenhet numera.

  • det blir lite "väntrumskänsla" med ett stort utbud av tidningar som aldrig skulle köpts enskilt men som duger för lite förstrött bläddrande/tidsfördriv.

  • en del tidskrifters omslag är väldigt lika från nummer till nummer, något som syns extremt tydligt när ett dussin nummer syns samtidigt. Extremt tydligt på "träningstidiningar".

  • Medlem
  • ?
  • 2013-04-13 21:58

Readly fyller på med fler tidskrifter

?Nu är gratistidningarna 47st för er som vill prova på...

  • Medlem
  • ?
  • 2013-05-08 21:38
Ursprungligen av mac+:

?Från 1 maj blir det åtminstånde lite bättre även om det är långt kvar. Då får appar inte längre begära tillgång till iPrylarnas udid-nummer. I stället hänvisas till den så kallade annonsidentifieraren som infördes i iOS 6. Denna totala insamling av personlig data är t.o.m. värre än den svenska offentlighetsprincipen.

Nu har det blivit maj månad och t.o.m. jag har slagit till på en Readly-prenumeration. Prissättningen är unik och ett tips till Adobe hur de borde göra skulle sitta bra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-05-15 18:53

Ny version med stöd för iPhone, jag är tveksam men om någon har konto får ni gärna berätta hur det fungerar på en iPhone.

Bevaka tråden