Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återförsäljaren Connection i konkurs

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-30 12:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av JohanK
hehe

K & K har funnits sedan 1976, och aldrig gått i konkurs eller gjort "omstart"

KK har andra bollar i spelet också.
De säljer konstmaterial (ännu) och (har/hade?) ett galleri. Det är inte länge sedan de började sälja Apples produkter på allvar.
Nu bygger de om och jag tror att den utökade ytan är på bekostnad av galleriet.
Försvinner galleriet och konstnärsmaterial då har de bara Apples produkter och då är det inte svårt att tänka på vad hände med andra ÅF i Malmö.

Förresten så hade Avancera en butik för gemene man på Djäknegatan nära NK om någon minns det.
Den försvann spårlöst efter några månaders existens. Det fanns aldrig några kunder där.
Hela konceptet med speciella butiker är dödsdömd i långa löppet.
Finns inte Apple i vanliga butiker som säljer hemelektronik - kommer Apple aldrig in i vanliga svenssons hem.
För at lyckas i de butiker måste Apple sänka priser på konsumentprodukter räjällt (iBook, iMac, eMac, budget G5 1,6; 1,8). Oavsett hur avancerade de modellerna är ska de inte kosta mer än 14-15 tusen inkl. moms.
Det är konsumentprodukter och då skall de vara billiga.
Det kvittar hur bra OSX är. Det kvittar hur mycket och hur bra programmen som Apple lägger till de konsumentdatorer är. De ska vara som en morot för att få så många köpare som möjligt.
Det var konsumentprodukter.

Om någon tycker att den vägen Apple valde och de priserna som finns idag är de rätta, då säger jag bara lycka till och sweet dreams.
Under löppet av snart 13 år med Mac har jag sett många ÅF i Malmötrakten gå i konkurs.
Steve är en drömmare och vi vet att hälften av hans drömmar är till en nackdel för Apple.
Det var han som satte det hela igång, det var han som räddade Apple (sägs det) och så blir det han som slår den sista spiken i Apples kista. Den som lever får se.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-30 17:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
KK har andra bollar i spelet också.
De säljer konstmaterial (ännu) och (har/hade?) ett galleri. Det är inte länge sedan de började sälja Apples produkter på allvar.
Nu bygger de om och jag tror att den utökade ytan är på bekostnad av galleriet.
Försvinner galleriet och konstnärsmaterial då har de bara Apples produkter och då är det inte svårt att tänka på vad hände med andra ÅF i Malmö.

Vi fortsätter Kullandersnacket i "Apple Concept Store till Malmö"

http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=30223

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-30 17:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Var låg Connection i Malmö? Var ligger MacSupport? Någon av dessa centralt? KK ligger ju allt annat än centralt, åtminstone ur en stackars fotgängares perspektiv.

K & K snack i tråden "Apple Concept Store till Malmö".

http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=30223

Slänger in en kommentar där från Jens Kullander om vårt läge.

Datorer för 14-15 tusen kronor inkl moms?

Släpp en Power Mac LC i.s.f och skrota eMac. iMac kan behållas. Likaså iBook. Power Mac G5 är en proffsmaskin och bör innehålla bästa teknik. Det är en instegsmodell av iBook och Power Mac LC med en kortplats som bör säljas för 14-15 tusen inkl moms.

Ladorna är fortfarande inte bra ställen för datorer. Ni får säga vad ni vill om behovet av Apple där, men de har alldeles för låg standard för att det ska vara försvarligt att sälja bra datorer där. Apple ska inte förknippas med Kompak och Packad Ben eller Fujitsu Felens.

Däremot vore det bra med återförsäljare som har både Mac och PC, samt exponerar Macen på ett bra sätt. Någon dator för svenssons som Kompak är bör inte Apple försöka bli. Det är bättre att de inriktar sig på medvetna kunder.

Försäljning hos ladorna har hittills inte fungerat, vad är det som ska få det att fungera nu?

Om ni eventuellt tror att ladorna glänser på en del områden så måste jag säga emot det. Inkompetensen är så total att vi på hemmabiorelaterade forum avråder folk från att handla där.

Räknar man antalet datoranvändare så är det inga problem att sälja till medvetna kunder. Okey, det innebär inte 40% av marknaden, men det här jagandet av andelar överdrivs. Det viktiga är att man har en stabil kundbas som köper produkterna och att maskinerna fungerar bra för det de ska utföra. De som förnekar detta bör köpa en Kompak direkt.

En sak som står klar är att lågpris och hög kvalitet (som bör vara Apples inriktning) inte riktigt går ihop. Är det priset som är allenarådande finns det redan datorer som vänder sig till sådana kunder. Är det andra, mer intressanta, faktorer som inverkar finns bl.a Apple.

Macen är ingen Svenssondator och bör inte bli det heller. Kompak behöver inga efterföljare. Ni som har svårt att släppa tankarna på Svensson som Macanvändare: ge upp drömmen alternativt klaga på alla företag som inte säljs hos lador såsom Påav, Sadu, Exprätt och Strömjätten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-01 00:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Macen är ingen Svenssondator och bör inte bli det heller. Kompak behöver inga efterföljare.

Varför inte? Varför kan inte Kalles mormor köpa en användarvänligt dator för 8-9 tusen inkl. moms och som är ej en konstruktion från förra seklet?
Varför tycker du hon kan få köpa en Compaq och inte en Apple?
Vettiga argument och inget "min pappa är större" snack, tack!

Konstruktion från förra seklet?

Nu förstår jag inte. Har ingen lust att lägga mig på den nivån, men i.s.f (om det är ett argument) är det ju ingen lösning med en Kompak heller, eftersom det som finns i den också kommer från "förra seklet" i hög grad.

I.s.f är det en "Computer for the 21st Century" som är intressant och då är väl G5an rätt intressant, men ändå inte eftersom även den innehåller grejer från "förra seklet". Dags att konstruera en helt ny dator, således.

Ni som hela tiden propagerar för "Svensson": ni har inte funderat på vad dessa kunder egentligen vill ha? Mig veterligen är problemet att de inte ställer några kvalitetskrav, utan vill ha det så billigt som möjligt. Har träffat sådant folk som tveklöst väljer bort en bättre produkt till förmån för en sämre bara för att den är "billigare".

Att jag inte betraktar dessa kunder (som enbart tittar på pris) som önskvärda för ett kvalitetsföretag beror på att det är mycket svårt att erbjuda kvalitet till dem.

Kompak är ett tydligt exempel på en Svenssondator. Billigt (allt är relativt) och säljer till den kategorin, men fungerar inget vidare (har upplevt skillnaden i stabilitet mellan Kompak och Toshiba - det är som natt och dag). Sådana datorer anser jag inte att Apple ska sälja.

Macen kommer inte, och bör inte, bli en lågprisdator. Med lågpris menar jag 4000 kronor och liknande priser. En Power Mac LC för 8000 kronor är däremot vettigt (exkl skärm).

Det är kvalitet som är det viktiga - och stabilitet. Sådant går inte att kombinera med "reapriser". Eftersom Apple bör satsa på kvaliteten och använda bra komponenter (om de gör det idag eller ej är en annan debatt) och sälja till kunder som vet vad de vill ha. De som tittar efter det billigaste de kan hitta i datorväg får hålla till godo med vad som finns. Man ska inte prioritera ned funktionalitet bara för att snåljaga. Bra kvalitet kostar mer, men inte mycket mer i förhållande till vad man får.

En SvenssonMac blir tveklöst ett budgetbygge med billiga komponenter som sannolikt inte fungerar speciellt bra. Jag syftar då på en maskin från Apple som ska säljas till vrakpris.

Däremot är dagens eMac ingen riktigt bra instegsdator, den behöver kompletteras med en Power Mac LC.

Det finns en anledning till att inte alla företag inriktar sig mot Svensson....

De som vill ha en stabil och lättanvänd dator är en naturlig målgrupp för Macen. För att maskinen ska kunna fungera vettigt och ha hög kvalitet på komponenter, montering etc kostar den något mer. Kunder som förstår att datorekonomi handlar om mer än prislappen köper en sådan maskin. Övriga kunder får som sagt vända sig till någon annan.

Ska ni få er mormor och farmor att bli Mac-användare får ni förklara att en Mac har ett annat koncept än "lägsta möjliga pris" och att nyckelordet heter "prisvärde". Är det "lägsta möjliga pris" som de är ute efter tillhör de inte målgruppen för Apple, på samma sätt som de inte heller är målgruppen för t.ex Harman/Kardon.

Däremot är en billig begagnad Mac alldeles utmärkt för deras behov och Apple skulle kunna främja återbruk av Macar genom att ha ett uppfräschningsprogram för dessa och låta återförsäljare sälja dessa maskiner. Inbytesprogram t.ex är en lösning. De inbytta maskinerna säljs med garanti och blir en billig och bra inkörsport till Mac-världen. På det sättet kan fler skaffa en begad Power Mac och få en vettig dator till vettigt pris.

Jag köper ju hellre en begagnad Power Mac (gärna fabriksuppfräschad) än en ny lågpris-Mac. Tycker man inte om fabriksuppfräschade datorer och hellre köper en "ny lågprisdator" än en "uppfräschad proffsdator" för samma pris, ja, då är det bara att besöka Kompakåterförsäljaren.

Jag måste bara avsluta med: inse att Apple inte kan eller bör tillfredställa "alla". Bara för att Kompak m.fl hellre har låga priser än hög kvalitet innebär inte det att andra företag måste göra likadant. Apple ska inte vara en budgetmaskin utan en prisvärd kvalitetsmaskin.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-01 10:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Konstruktion från förra seklet?

...Kompak är ett tydligt exempel på en Svenssondator. Billigt (allt är relativt) och säljer till den kategorin, men fungerar inget vidare (har upplevt skillnaden i stabilitet mellan Kompak och Toshiba - det är som natt och dag). Sådana datorer anser jag inte att Apple ska sälja...

...Det är kvalitet som är det viktiga - och stabilitet. Sådant går inte att kombinera med "reapriser"...

...Jag måste bara avsluta med: inse att Apple inte kan eller bör tillfredställa "alla". Bara för att Kompak m.fl hellre har låga priser än hög kvalitet innebär inte det att andra företag måste göra likadant. Apple ska inte vara en budgetmaskin utan en prisvärd kvalitetsmaskin.

Konstruktion från förra seklet...
En G4 1,2 har en urgammal teknik och säljs idag för 10 000 + moms.
Konstruktionen är 4-5 år gammal. Tekniken som sitter i den är 6-7 år gammal. I datorvärlden är det förra seklet.
Den dator kostade för 1-2 månader sedan 22 tusen inkl. moms.
Du kallar det förstås kvalitet (...Det är kvalitet som är det viktiga - och stabilitet. Sådant går inte att kombinera med "reapriser"...).
- Jag kallar det lurendrejeri.
Den dator skulle haft det priset för 2 år sedan.
Apple liksom Compaq, Toshiba, och andra använder sig av samma komponenter från samma fabriker till samma, billigaste pris.
De billigare varianter tillverkas i lågprisländer så jag förstår inte varför det ska kosta det dubbla.
Sluta med kvalitetssnacket.
Apple slutade med sin berömda kvalitet (typ Harman/Kardon), utvalda komponenterför och dyl för 8 år sedan. Det vet vi alla.
Ta den "berömda vindtunnel".
Ta den olyckliga 10.2.8 uppdateringen som ställde till ett helvete för många.
Kvalitetssnack.
Inte för de som sitter med en damsuggare med en Apple logga för 30 tusen. Den får stå i ett annat rum än den de jobbar. Man klarar man inte av oljudet annars.
Snacka inte om service som är näst det sämsta i datorvärlden.

Du har inte förstått konsumentdator konceptet alls.
Låt Apples användarvänlighet och enkelhet i handhavandet bli en trumfkort i kampen mot de andra men kom inte med kvalitetssnack i den produktgruppen.

Låt en G5 med de dubbla processore förbli en proffsmaskin än så länge men låt de andra jag nämnde bli vanliga konsumentdatorer utan den så kallade exklusivitets stämpeln. Den höjer bara priset, inte kvaliteten.

För övrigt så kommer Apple aldrig att bli någon konsumentdator.

Orsaken är att de vill inte.
De vill odla myten att det är något exklusiv med en Mac. Det är det inte. Inte bland proffsen som använder de dyraste maskiner. För de det är en verktyg och inget annat.

Den andra orsaken är att de kan inte.
De har inte förmåga att förse med datorer den pytteliten skala av de mest hängivna, mest trogna användarna.
Konsumenterna, massorna, de skulle aldrig vänta på en konsumentdator i 6 månader sedan den lanserades.

Håll er till ämnet - eller starta en ny diskussion!

Bevaka tråden