Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som går tillbaks till PC!

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kenjon:

@Hunter78: Du skriver att du går över till PC/Windows NU pga ifall Apple låser in oss mer om 2-3 år? Verkar inte så genomtänkt tycker jag. Är det inte bättre att vänta och se OM Apple låser in oss först, och när detta ev kommer att ske, att byta då?

Därför väljer jag att ta det bästa från båda världar, egen byggd Pc med Os X en hackingtosh vilket blir optimalt för min del plus Windows till att lira lite spel m.m. Sedan har jag min Pri dator MBP 2010 i7.

Ursprungligen av Hunter78:

Därför väljer jag att ta det bästa från båda världar, egen byggd Pc med Os X en hackingtosh vilket blir optimalt för min del plus Windows till att lira lite spel m.m. Sedan har jag min Pri dator MBP 2010 i7.

"Bästa från båda världar". Finns ingenting som talar för att en "hackintosh" blir problemfri. Och även om du får det att fungera så finns det ingenting som säger att det alltid kommer att göra det. Eller hur?

Men som sagt. Lycka till! Du lär behöva det.

Ursprungligen av maskh:

"Bästa från båda världar". Finns ingenting som talar för att en "hackintosh" blir problemfri. Och även om du får det att fungera så finns det ingenting som säger att det alltid kommer att göra det. Eller hur?

Men som sagt. Lycka till! Du lär behöva det.

Som sagt finns det inget som talar för att en Mac kommer fungera felfritt heller kan få ett måndag ex! Sedan bygger jag en dator själv, då väljer jag bara det absolut bästa kvalitetsdelar! Datorn hårdvaro kommer att spinna som en katt.

Ursprungligen av Hunter78:

Glöm inte att jag kan köra hackingtosh som jag tänker att göra på Datorn

I den bästa av två världar... Ingenting blir riktigt bra. Blir som en spis med inbyggd diskmaskin - det fungerar - men inte 100 på nån av prylarna.

Ursprungligen av maskh:

För det första; varför vill man skriva om "vi går tillbaka till PC"-tråd här? För att skapa en onödig och aggressiv debatt? Har vi inte nog av detta redan?

Har du sovit den senaste tiden? Samsung är också ett exempel på företag som går mot att konsumenten inte ska kunna uppgradera den hårdvara som sitter i datorerna. Titta exempelvis på deras 9-series (som för övrigt är en helt suverän produktion). Dessutom ser jag ingen anledning att ha kvar en dator längre än i 3 år - då vill de allra flesta ha något nytt.

Men lycka till med att gå tillbaka till Windows och PC. Personligen så kommer jag inte att lämna OS X förrän (om det någonsin sker!) Apple bestämmer att man bara ska kunna installera program genom Mac App Store.

Dessutom är "vi som går tillbaka till PC" än så länge bara "Jag som går tillbaka.....
Några till kan det bli - men inget som försvarar skapandet av en ny tråd. I Loungen kanske........nej inte där heller.

Jodå det kommer fungera 100% ska du se

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-25 01:29
Ursprungligen av Hunter78:

Sedan bygger jag en dator själv, då väljer jag bara det absolut bästa kvalitetsdelar! Datorn hårdvaro kommer att spinna som en katt.

...till skillnad från Apple och deras Premium-produkter då, som bara väljer de delar av sämst kvalitet.

Hur som helst, lycka till! Du lär behöva det men huvudsaken är att du blir nöjd.

Ursprungligen av zinned:

...till skillnad från Apple och deras Premium-produkter då, som bara väljer de delar av sämst kvalitet.

Hur som helst, lycka till! Du lär behöva det men huvudsaken är att du blir nöjd.

Apple väljer faktiskt standard komponeter och inte Premium t.ex.(militärt certifierade TUF-drosslar, kondensatorer, och MOSFET-transistorer) till moderkortet sist jag kollade. Men rätta mig gärna om jag har fel! Dessutom 5 års garanti!

Ursprungligen av Hunter78:

Apple väljer faktiskt standard komponeter och inte Premium t.ex.(militärt certifierade TUF-drosslar, kondensatorer, och MOSFET-transistorer) till moderkortet sist jag kollade. Men rätta mig gärna om jag har fel! Dessutom 5 års garanti!

MOSFET (Metal Oxide Semiconductor - Field-Effect Transistor) är en typ av transistor. Säger ingenting om dess eventuella uthållighet. Om någon slår sig för bröstet och använder sitt brukande av MOSFET-transistorer som ett försäljningsargument säger det bara att de inte har en aning om vad de sysslar med. Ungefär som om Volvo skulle börja marknadsföra sina bilars fina PVC-blinkers.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-25 09:03
Ursprungligen av Hunter78:

Apple väljer faktiskt standard komponeter och inte Premium t.ex.(militärt certifierade TUF-drosslar, kondensatorer, och MOSFET-transistorer) till moderkortet sist jag kollade. Men rätta mig gärna om jag har fel! Dessutom 5 års garanti!

Hoppas du blir nöjdare. Jag har hjälpt tjejen med en jobb / spel-PC. Inte alls så kul som många får det att låta. Dock stör jag mig på liknande saker som du gällande Apple.

Ursprungligen av pmarriott:

MOSFET (Metal Oxide Semiconductor - Field-Effect Transistor) är en typ av transistor. Säger ingenting om dess eventuella uthållighet. Om någon slår sig för bröstet och använder sitt brukande av MOSFET-transistorer som ett försäljningsargument säger det bara att de inte har en aning om vad de sysslar med. Ungefär som om Volvo skulle börja marknadsföra sina bilars fina PVC-blinkers.

Dock missade att de är militärt certifierade vilket ska ge en mycket bättre hållbarhet både till spänningen och värme med ca 25%, än standard komponeter.

Ursprungligen av Erik.dv:

Hoppas du blir nöjdare. Jag har hjälpt tjejen med en jobb / spel-PC. Inte alls så kul som många får det att låta. Dock stör jag mig på liknande saker som du gällande Apple.

Tyvärr Apple ger mig inget val, hade gärna köpt en Mac men det finns inget som passar mig. En i7 Mac Pro hade varit kanon med lägre pris men icke Apple! Då får det bli en Hackingtosh.

Ursprungligen av Hunter78:

Dock missade att de är militärt certifierade vilket ska ge en mycket bättre hållbarhet både till spänningen och värme med ca 25%, än standard komponeter.

*...militärt certifierade TUF-drosslar, kondensatorer, och MOSFET-transistorer....?

Jag läser ditt inlägg som att du önskar militärt klassade TUF-drosslar, kondensatorer samt MOSFET-transistorer i största allmänhet.
För övrigt finns det ingenting som är militärt klassat i sådana här sammanhang. Det är användningen av en specifik komponent på ett specifikt ställe som möjligen skulle kunna få en militär klassning. En transistor på 30 A och 1200 V skulle kunna få en militär klassning på en applikation där strömmen är 5 A och spänningen 200 V. Om det däremot handlar om 20 A och 800 V funkar samma transistor ypperligt men den får inte någon militär klassning för den applikationen.
Så, det där med militär klassning av komponenterna skulle jag ta med en rejäl nypa salt.
Och, ja. Jag vet vad jag pratar om. Mitt företag levererar produkter till Brittiska försvaret. Jag vet ett och annat om militär klassning av komponenter/produkter. När du ska köpa något som är "militärklassat" kan du ju för skojs skull be att få se deras NATO-artikelnummer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-25 09:27
Ursprungligen av Hunter78:

Apple väljer faktiskt standard komponeter och inte Premium t.ex.(militärt certifierade TUF-drosslar, kondensatorer, och MOSFET-transistorer) till moderkortet sist jag kollade. Men rätta mig gärna om jag har fel!

Du missade antagligen poängen medvetet.

Du insinuerade att du minsann väljer de bästa kvalitetsdelarna, som skulle göra att din dator kommer vara minst lika bra som de Apple säljer.

Ursprungligen av Hunter78:

...Då får det bli en Hackingtosh.

Jag ger mig inte in i trådens huvuddiskussion. Du får välja vilken dator du vill.

Men det vedertagna namnet är Hackintosh, inte Hackingtosh som du envisas med att kalla det.

Ursprungligen av zinned:

Du missade antagligen poängen medvetet.

Du insinuerade att du minsann väljer de bästa kvalitetsdelarna, som skulle göra att din dator kommer vara minst lika bra som de Apple säljer.

Lite gran dock handlar det om för mig att välja delar för tuffare miljö krav än standar så jag kan bygga en tyst dator utan att det ska påverka datorn prestanda eller komponenter livslängd. Dessutom att alla komponenter kommer att fungera 100% med varandra. Både i Windows och Os X. Helt enkelt en driftsäker Dator med goda garantier!

Dock tror jag inte Apple använder riktigt samma kvalitéts (Pga. priset för slutkund skulle bli ännu högre) komponenter när det gäller moderkort, minne och grafikkort dock övriga delar kan mycket väl vara samma kvalité t.ex. HD. Däremot har Apple ett snyggare chassi!

  • Medlem
  • 2013-02-25 15:50
Ursprungligen av Hunter78:

Jodå det kommer fungera 100% ska du se

Famous last words?

Nåväl, ha det så kul med din hackintosh.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-02-25 19:19

Känns lite som om Hunters timing inte är på topp för snart släpper ju Apple sina nya Mac Pro som nog kommer ligga i framkanten av utvecklingen. Troligen bättre att vänta tills de släppts innan eventuellt beslut tas, men visst Mac Pro lär inte bli billigare än en Hackintosh däremot garanterat stabilare vad gäller att köra OSX och med ett betydligt högre andrahandsvärde än ett hackintoshbygge.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2013-02-26 11:54

Mina minnen från den hackintosh jag försökte göra av en stationär dator med "rätt" komponenter är: krånglande KEXTs, Kernel Panics, ljud som gick - ibland, nätverk som gick - aldrig, samt uppdateringar av OS X som ledde till nya omgångar av ovanstående. Har det blivit bättre runt detta? Kanske, men jag tillåter mig vara skeptisk...
Jag sitter nog rätt nöjd med en Äpple-maskin istället.
Trots allt; "It just works", är huvudanledningen till att jag kör OS X. Om jag har lite färre FPS i GTA IV eller inte maxar Crysis skiter jag i. Jag kan skriva java/css/html/phpkod, testköra på MAMP-servern, redigera foto och film, göra presentationer, ordbehandla, kolla play-tjänster och lyssna på musik. Det är det jag gör. När jag köper nästa mac kommer jag antagligen göra samma saker, ungefär lika snabbt, fast med nya adobe-paket, nya appleprogram och högre upplösning.
Hade mina behov sett annorlunda ut, hade jag kanske haft en annan dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-26 19:53

Jag kan på ett sätt förstå oron när det kommer till att mindre delar går att byta ut.
Men, jag sitter idag på en dator från 2007 och den kommer att bli lite mer än 6 år innan jag byter den. Jag har lagt till minne och HD men det gjorde jag sommaren 2007.
Ser inget som pekar mot att min nästa dator inte kommer att hålla och vara aktuell ungefär lika lång tid. 6 år för en dator som används varje dag upp och ned ur väskan, varit i alla typer av klimat på fyra kontinenter är godkänt tycker jag. Är inte orolig alls. Men som sagt, Apple är inte för alla.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-26 20:28

Fattar inte denna hysteri över att det inte går att uppgradera datorn själv.
Ingen av mina stationära datorer har jag haft något behov av att uppgradera innan det varit dags att byta upp sig.
Den senaste bärbara PC hade jag i nästan 8 år och det enda jag bytte var hårdisken och det skedde efter 6 år.
Är man ute efter att köpa en dator som man vill uppgradera år efter får man titta efter ett annat märke helt enkelt.

Lite hyckleri att hylla Apples design och sen klaga över att man inte kan byta saker själv.
Designen har ett pris helt enkelt.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2013-02-27 08:48

Däremot kan jag tycka att det är lite väl mycket alu och framförallt - rätt stor stiltje på utseendefronten just nu hos Apple. Alla grejer ser ungefär likadana ut idag som de gjorde för tre år sen. Lite snabbare, lite mindre och så - fine. Men var är de "knäppa" designerna? Tänk original iMacen, eller lampfot-G4:n eller första iPhonen... Var är alla "We don´t care"-produkterna? Är det möjligen så att de dog med Steve Jobs? Vore ju riktigt trist i så fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-27 08:53
Ursprungligen av acke:

Jag kan på ett sätt förstå oron när det kommer till att mindre delar går att byta ut.
Men, jag sitter idag på en dator från 2007 och den kommer att bli lite mer än 6 år innan jag byter den. Jag har lagt till minne och HD men det gjorde jag sommaren 2007.
Ser inget som pekar mot att min nästa dator inte kommer att hålla och vara aktuell ungefär lika lång tid. 6 år för en dator som används varje dag upp och ned ur väskan, varit i alla typer av klimat på fyra kontinenter är godkänt tycker jag. Är inte orolig alls. Men som sagt, Apple är inte för alla.

Min mamma har fram till för ett par veckor sen kört på en iMac från 2005, och den är fortfarande felfri, lite seg på nätet men funkar för allt hon gjort. Nu fick hon ta över en MBA från mig som hon säkert kommer ha 5-6 år.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-27 10:35

Lycka till med Windows 8!

Helvete vilket skit-OS det är...

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2013-02-27 11:03
Ursprungligen av zappee:

Lycka till med Windows 8!

Helvete vilket skit-OS det är...

Ja, jag tyckte det såg så himla bra ut när det demades, men det är ju fullständigt obegripligt, dessutom funkar inte GTA IV (typ enda anledningen till Win för mig - förutom Visual Studio) utan massa nedgraderingar av dotnet (som jag inte orkat göra än). Har det på en PC och på en platta. På plattan rullar det däremot på rätt bra, då är det ju fråga om Win 8 RT som är typ "platt-versionen" och inte fullständiga Win 8 (som iOS vs. OS X typ). Problemet där är bristen på appar, men det dyker nog upp rätt snart. På en "vanlig" laptop eller stationär är Win 8 ett stort hål i huvudet. Dubbla kontrollpaneler, bara en sån sak... puh...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-27 11:12
Ursprungligen av tomcat:

Ja, jag tyckte det såg så himla bra ut när det demades, men det är ju fullständigt obegripligt, dessutom funkar inte GTA IV (typ enda anledningen till Win för mig - förutom Visual Studio) utan massa nedgraderingar av dotnet (som jag inte orkat göra än). Har det på en PC och på en platta. På plattan rullar det däremot på rätt bra, då är det ju fråga om Win 8 RT som är typ "platt-versionen" och inte fullständiga Win 8 (som iOS vs. OS X typ). Problemet där är bristen på appar, men det dyker nog upp rätt snart. På en "vanlig" laptop eller stationär är Win 8 ett stort hål i huvudet. Dubbla kontrollpaneler, bara en sån sak... puh...

Exakt min uppfattning också. Det mest ologiska OS jag stött på.
MS har gjort ett misstag här med att ha "ett" OS för alla plattformar

Ursprungligen av adress@mac:

I den bästa av två världar... Ingenting blir riktigt bra. Blir som en spis med inbyggd diskmaskin - det fungerar - men inte 100 på nån av prylarna.

Nu ska jag berätta om min morfar som var en man som gillade teknik. Han var inte rädd för att prova nya tekniska innovationer, även om det inte alltid föll så väl ut. Någon gång under sista delen av förra årtusendet släptes det en diskmaskin som med ett enkelt handgrepp kunde förvandlas till en tvättmaskin. Vem och hur man kläckt denna idé vet jag inte. Men ärligt - vem vill först köra en omgång skitiga underkläder och strumpor för att i nästa stund byta insatts och slänga ner glas, bestick och tallrikar.... Andra hållet var nog inte heller någon hit - med matrester i kalingarna. Maskinen blev inte långvarig, varken på marknaden eller i hushållet. Men man måste ju PROVA för att veta:)
/m

Ursprungligen av martinator:

Nu ska jag berätta om min morfar som var en man som gillade teknik. Han var inte rädd för att prova nya tekniska innovationer, även om det inte alltid föll så väl ut. Någon gång under sista delen av förra årtusendet släptes det en diskmaskin som med ett enkelt handgrepp kunde förvandlas till en tvättmaskin. Vem och hur man kläckt denna idé vet jag inte. Men ärligt - vem vill först köra en omgång skitiga underkläder och strumpor för att i nästa stund byta insatts och slänga ner glas, bestick och tallrikar.... Andra hållet var nog inte heller någon hit - med matrester i kalingarna. Maskinen blev inte långvarig, varken på marknaden eller i hushållet. Men man måste ju PROVA för att veta:)
/m

Min far - 89 år - har en spis kombinerad med diskmaskin. Spar mycket utrymme - och fungerar förträffligt. Så allt är möjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 13:57

Den stora frågan är om diskmaskinen även fungerar som en ugn...

Ursprungligen av Erik.dv:

Den stora frågan är om diskmaskinen även fungerar som en ugn...

Gör den säkert om det skall vara med ånga och max 60 grader.....

Bevaka tråden