Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Apple ta inspiration från PS4:ans hårdvara?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Om det är en dryga två timmars presentation så tror jag att jag avstår

En nerkortad version

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-23 00:11
Ursprungligen av Erik.dv:

Det där skulle jag säga ser fruktansvärt imponerande ut.

Yawn...inget speciellt, tycker jag.

Men, i PS4:ns försvar ska ju sägas att youtube inte är det bästa sättet att ta del av ett demo. Det ska upplevas live framför tv.

Ursprungligen av Erik.dv:

Playstation 4 lanserades igår och är i stort sätt en multi-core x86 PC med dagens high-end komponenter.

CPUn i ps4 är visserligen 8-kärnig, men den härstammar från AMDs kommande tablet-plattform. Den konkurrerar alltså med intel atom.

Nedan är prestandasiffor (från AMD, tas med en nypa salt) för den fyrkärniga varianten i cinebench. En applikation som hanterar flera trådar väldigt bra.

http://m.sweclockers.com/artikel/16597-amd-te...

Om man räknar lite på de där siffrorna kan man sluta sig till att de enda Mac:arna idag med CPU-prestanda i samma område som PS4 är MacBook air - och då förutsätter det att applikationen skalar bra till fler trådar. Annars springer airen i cirklar runt PS4.

Ursäkta dubbelposten - men skrev från telefonen nyss och är nu vid MBAn.

Ursprungligen av Erik.dv:

Nu låter säkert rubriken lite galen - but hear me out.

Playstation 4 lanserades igår och är i stort sätt en multi-core x86 PC med dagens high-end komponenter. En vesentlig skillnad är dock att PS4:an kör en integrerat CPU / GPU / MINNE uppsättning som gör den, teoretiskt, väldigt snabb på vissa typer av beräkningar.

Nja inte vet jag om den är särskilt snabb i någon typ av beräkningar. CPUn nämnde jag i förra inlägget och GPUn levererar teoretiska ~1,8TFlop vilket sätter den i AMD HD7850/7870-klassen. Förvisso ingen dålig GPU - men inte absoluta high end.

Ursprungligen av Erik.dv:

Att man på en traditionell PC inte vill integrera CPU, GPU och minne antar jag är av praktiska skäl. Vissa vill ha mycket RAM, andra snabb GPU, andra flear kärnor osv. PC-modellen är tämligen modulär idag. Men ser man PS4:an så har man i stort sätt vad en high-end iMac eller MacMini skulle behöva idag. Apple skulle även kunna ha budget-varianter med 4 istället för 8 kärnor samt en svagare (och billigare GPU).

Ledsen Erik men det är inte vad någon av dem behöver. Minin är snabbare. iMacen med 3,4 GHz Quad presterar cirka 3 ggr bättre än en teoretisk PS4-CPU i Cinebench R11.5, förutsatt att den kör liknande frekvenser som AMD Temash. Det kan hända att PS4 körs i högre frekvenser - men inte ens då kommer den slå minin på fingrarna.

iMac 3,4GHz: 7,61 poäng
AMD Temash 1,4 GHz (Quad): 1,39 poäng
"PS4" 1,4 GHz: ~2,78 poäng

källor:

http://www.anandtech.com/bench/Product/551
http://www.sweclockers.com/nyhet/16597-amd-te...

Ursprungligen av Erik.dv:

Man kan även på de billigare enheterna gå ner till DDR3 eller 4 minne istället för 5.

PS4 använder GDDR5 (G som i "graphics"). DDR4 och än mindre 5 finns inte att få tag i än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-23 09:48
Ursprungligen av hansfilipelo:

Ursäkta dubbelposten - men skrev från telefonen nyss och är nu vid MBAn.

Nja inte vet jag om den är särskilt snabb i någon typ av beräkningar. CPUn nämnde jag i förra inlägget och GPUn levererar teoretiska ~1,8TFlop vilket sätter den i AMD HD7850/7870-klassen. Förvisso ingen dålig GPU - men inte absoluta high end.

Ledsen Erik men det är inte vad någon av dem behöver. Minin är snabbare. iMacen med 3,4 GHz Quad presterar cirka 3 ggr bättre än en teoretisk PS4-CPU i Cinebench R11.5, förutsatt att den kör liknande frekvenser som AMD Temash. Det kan hända att PS4 körs i högre frekvenser - men inte ens då kommer den slå minin på fingrarna.

iMac 3,4GHz: 7,61 poäng
AMD Temash 1,4 GHz (Quad): 1,39 poäng
"PS4" 1,4 GHz: ~2,78 poäng

källor:

http://www.anandtech.com/bench/Product/551
http://www.sweclockers.com/nyhet/16597-amd-te...

PS4 använder GDDR5 (G som i "graphics"). DDR4 och än mindre 5 finns inte att få tag i än.

Bra utfallande svar! Vad säger då att man inte kan göra samma sak men med en högre presterande CPU? Eller är inte vinsten värt det? Jag antog en mer "kompetent" CPU än Atom.

Radeon 7850 / 7870 är inte "high-end" men klart "upper-end". Det verkar som GPU:erna stannar på deras nuvarande generationer året ut dessutom. Sett från Mac-floran av GPU-val är den dock high-end.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-23 09:56
Ursprungligen av zinned:

Yawn...inget speciellt, tycker jag.

Men, i PS4:ns försvar ska ju sägas att youtube inte är det bästa sättet att ta del av ett demo. Det ska upplevas live framför tv.

Man måste tänka bort komprimeringen ja....

Ursprungligen av Erik.dv:

Bra utfallande svar! Vad säger då att man inte kan göra samma sak men med en högre presterande CPU? Eller är inte vinsten värt det?

Det man gjort är en så kallad Multi Chip Module (MCM, http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-chip_modul... ) och helt enkelt satt flera chip på en kiselplatta. Jag vet inte om det finns några egentliga fördelar med det. Om du kikar på Intel Core-CPUerna i MacBook Pro 15" och 17" modell 2010 så har de CPU och GPU på MCM. I och med Sandy Bridge (2011) är det inte två chip på en MCM utan ett chip med bägge funktionerna inbyggda.

Om man vill sätta in två kraftfullare (varmare) chip på en MCM måste man också tänka på att det blir mycket effekt på liten yta. Eftersom kylsystemet hela tiden har en fördröjning i att förflytta värmen från chippet ut till ytan av kylaren så kan det vara svårt att bygga tunna kyllösningar - d v s att bygga tunna notebooks/All in ones. Det är också omöjligt att kyla chippen oberoende av varandra.

Sen är det väl så att Ps4:an kommer ju primärt köra spel. Spelen kommer vara optimerade för just dom exakta specar som finns. En mac med ett mer avancerat OS och massor av olika appar som folk vill köra samtidigt tror jag kommer få det svårare.

Om man jämför en PC och en Ps4:a med exakt samma specar så tror jag ps4:an kommer vinna över PCn i spelprestanda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-23 11:24
Ursprungligen av jurassic579:

Sen är det väl så att Ps4:an kommer ju primärt köra spel. Spelen kommer vara optimerade för just dom exakta specar som finns. En mac med ett mer avancerat OS och massor av olika appar som folk vill köra samtidigt tror jag kommer få det svårare.

Om man jämför en PC och en Ps4:a med exakt samma specar så tror jag ps4:an kommer vinna över PCn i spelprestanda.

Definitivt. Detsamma gäller plattformar som iOS. PS3:an imponerar fortfarande även om den uppenbart krälar på sista varvet nu.

Jag skulle inte förvåna mig om Apple gick mot en egenutvecklad CPU/GPU som var tillräcklig kraftfull så den kunde mäta sig med Intel och AMD. Dock slippa denna hetsjakt på Hz och prestanda poäng samt uppdaterings hysteri. Samma fenomen som Apple har lyckats med iPad dock med bärbara macar och även iMac.
Jag tror inte det handlar om Apple går denna väg utan hur fort Apple kommer att gå över till ett sådan koncept handlar bara om hur fort Apple får fram ett egenutvecklad CPU/GPU som är tillräcklig kraftfull att göra allt som görs idag plus vara framtidssäkert i minst 1-2 år.

Apple är på väg att vilja kontrollera hela processvägen för sina produkter allt från hårdvara till mjukvara. Det finns givetvis fördelar och nackdelar med detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-26 11:19
Ursprungligen av Hunter78:

Jag skulle inte förvåna mig om Apple gick mot en egenutvecklad CPU/GPU som var tillräcklig kraftfull så den kunde mäta sig med Intel och AMD. Dock slippa denna hetsjakt på Hz och prestanda poäng samt uppdaterings hysteri. Samma fenomen som Apple har lyckats med iPad dock med bärbara macar och även iMac.
Jag tror inte det handlar om Apple går denna väg utan hur fort Apple kommer att gå över till ett sådan koncept handlar bara om hur fort Apple får fram ett egenutvecklad CPU/GPU som är tillräcklig kraftfull att göra allt som görs idag plus vara framtidssäkert i minst 1-2 år.

Apple är på väg att vilja kontrollera hela processvägen för sina produkter allt från hårdvara till mjukvara. Det finns givetvis fördelar och nackdelar med detta.

Exakt därför man bytte från PPC till x86 för 7-8 år sedan...

Men visst, Apple skulle väl teoretiskt sätt kunna utveckla egna x86-chip. Låter dock långsökt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Exakt därför man bytte från PPC till x86 för 7-8 år sedan...

Men visst, Apple skulle väl teoretiskt sätt kunna utveckla egna x86-chip. Låter dock långsökt.

Inte speciellt långsökt tycker jag de har varit ett rycket om att apple ville gå över till ARM cpuer som då var anpassade till laptop och imac. Googla det så ska du se. Apple hade tydligen en MacBook Air med ARM cpu som test enligt några rykten som var trovärdiga.
Sedan utvecklar Apple delvis egna cuper redan idag med A4, A5, A5+, A6 och nu kanske snart A7 och steget fullt ut med CPUer för datorerna MBA och MBPr samt iMac är fullt rimligt, pga dessa datorer bygger på samma plattform.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-26 13:35
Ursprungligen av Hunter78:

Inte speciellt långsökt tycker jag de har varit ett rycket om att apple ville gå över till ARM cpuer som då var anpassade till laptop och imac. Googla det så ska du se. Apple hade tydligen en MacBook Air med ARM cpu som test enligt några rykten som var trovärdiga.
Sedan utvecklar Apple delvis egna cuper redan idag med A4, A5, A5+, A6 och nu kanske snart A7 och steget fullt ut med CPUer för datorerna MBA och MBPr samt iMac är fullt rimligt, pga dessa datorer bygger på samma plattform.

Nej, A-serien och x86-CPU:er ligger på helt olika nivåer i prestanda och idag ändamål. Att få en iMac med A-serien med med samma prestanda som idag skulle kräva två siffrigt antal kärnor vilket är fullständigt orimligt.

Vad min idé här va att Apple beställer en speciell modell moderkort + CPU / GPU / RAM från AMD eller Intel men fortsätter x86-tåget. Som dock framkommit i tråden bygger PS4:an på en ganska svag x86 CPU samt en arkitektur helt byggd för att vara effektiv i spel (frågan är om den är så effektiv jämfört med en modern Mac / PC, vissa saker låter imponerande men inte överlagt så häftigt).

Om Apple går över till ARM på sin Macar kommer det för många innebära "döden" för den plattformen om inte övergången innebär samma lyft som vid bytet till x86 från PPC. Förvisso finns Windows 8 RT för ARM så det är väl ingen omöjlighet att framtiden ligger där men vi är nog många många många år bort.

Tror det var ryckte om att Steve Jobs sa att byte till Ny Cpu arkitektur t.ex. ”ARM special variant” för Apple laptops m.m. pga intel inte var tillräcklig skulle kunna hända inom en 5 årsperiod. Tror det var en artikel på Macworld.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-26 13:48
Ursprungligen av Hunter78:

Tror det var ryckte om att Steve Jobs sa att byte till Ny Cpu arkitektur t.ex. ”ARM special variant” för Apple laptops m.m. pga intel inte var tillräcklig skulle kunna hända inom en 5 årsperiod. Tror det var en artikel på Macworld.

Ja, det har gått mänger av rykten om det. Och ja, OSX är i grunden väldigt plattforms-oberoendes (uppenbarligen). Och ja, iOS är OSX för ARM. Men nej, idag suger ARM för samma uppgifter som x86 gör - på samma sätt som x86 inte är så optimalt på ARM's hemmafront.

Om fem år kan säkert något hända men det är i stil med "många många år"!

citat
"Även om Intels processorer fortfarande används i Apples bärbara datorer och bordsdatorer har företaget valt att utveckla sin egen processor för iOS-enheter. Intel släppte nyligen en ny Atom-processor för bärbara enheter, men enligt prestandatester som utförts är Apples nya A6-processor snabbare."

http://macworld.idg.se/2.1038/1.469770

Så Apples A6 bättre än intel motsvarighet så helt omöjligt är det inte!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-26 14:02
Ursprungligen av Hunter78:

citat
"Även om Intels processorer fortfarande används i Apples bärbara datorer och bordsdatorer har företaget valt att utveckla sin egen processor för iOS-enheter. Intel släppte nyligen en ny Atom-processor för bärbara enheter, men enligt prestandatester som utförts är Apples nya A6-processor snabbare."

http://macworld.idg.se/2.1038/1.469770

Så Apples A6 bättre än intel motsvarighet så helt omöjligt är det inte!

Ehm, det är precis vad jag skrev.

- Atom konkurerar med ARM likt A6.
- Atom konkurerar inte med Core i5/i7 (eller i3 för den delen).

Du jämför päron och traktorer.

Edit: Vad Atom har som A-serien inte har är x86 kompatibilitet. Det är ett enormt plus.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ehm, det är precis vad jag skrev.

- Atom konkurerar med ARM likt A6.
- Atom konkurerar inte med Core i5/i7 (eller i3 för den delen).

Du jämför päron och traktorer.

Edit: Vad Atom har som A-serien inte har är x86 kompatibilitet. Det är ett enormt plus.

Precis och vad jag säger att Apple kan ta steget fullt ut med en speciell Apple A12 ARM variant om 5 år kanske kan konkurrera med Core i3/i5/i7.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-26 14:13

Jämför Atom och en i7 på nedan länk:
http://www.anandtech.com/bench/Product/110?vs...

- SYSMark 2007 - Overall så är i7 6.5X snabbare
- SYSMark 2007 - Productivity så är i7 6.1 X snabbare

I don't need to go on. Det är två enormt olika plattformar vi pratar om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-26 14:14
Ursprungligen av Hunter78:

Precis och vad jag säger att Apple kan ta steget fullt ut med en speciell Apple A12 ARM variant om 5 år kanske kan konkurrera med Core i3/i5/i7.

Om 5 år ja, eller kanske välja Intels motsvarighet och undvika ytterligare ett plattformshopp. 5 år är långt bort. För 5 år sedan fanns knappt dagens smartphones.

Ursprungligen av Hunter78:

citat
"Även om Intels processorer fortfarande används i Apples bärbara datorer och bordsdatorer har företaget valt att utveckla sin egen processor för iOS-enheter. Intel släppte nyligen en ny Atom-processor för bärbara enheter, men enligt prestandatester som utförts är Apples nya A6-processor snabbare."

http://macworld.idg.se/2.1038/1.469770

Så Apples A6 bättre än intel motsvarighet så helt omöjligt är det inte!

Really?
A6 var snabbare i ett test (och där slagen av Exonys 5), långsammare i 2.

Sunspider = Lägre är bättre.
V8 = Högre är bättre.
Octane = Högre är bättre.

Detta i enkla javascript-test.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jämför Atom och en i7 på nedan länk:
http://www.anandtech.com/bench/Product/110?vs...

- SYSMark 2007 - Overall så är i7 6.5X snabbare
- SYSMark 2007 - Productivity så är i7 6.1 X snabbare

I don't need to go on. Det är två enormt olika plattformar vi pratar om.

Ursprungligen av Erik.dv:

Om 5 år ja, eller kanske välja Intels motsvarighet och undvika ytterligare ett plattformshopp. 5 år är långt bort. För 5 år sedan fanns knappt dagens smartphones.

Precis.

Ursprungligen av keptang:

Really?
A6 var snabbare i ett test (och där slagen av Exonys 5), långsammare i 2.
https://dl.dropbox.com/u/4962892/201302261401.JPG

Sunspider = Lägre är bättre.
V8 = Högre är bättre.
Octane = Högre är bättre.

Detta i enkla javascript-test.

Precis.

Keptang har helt rätt - Atom är ett klart konkurrenskraftigt chip i mobiltelefoner.

I testet som A6an vinner - Sunspider - beror det på att iOS är (var) snabbare på att rendera JavaScript än Android (vid tillfället).

I och med att Android och iOS använder samma renderingsmotor för webben (WebKit) så brukar hastigheten som de renderar webbsidor med bero på vilken av plattformarna som senast uppdaterats. Möjligtvis att iOS brukar ha en liten fördel då versionsnummrena på WebKit är nära varandra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-27 12:30

http://www.sweclockers.com/nyhet/16614-amd-ta...

AMD verkar släppa konceptet även till generella PC-marknaden.

AMD konceptet skulle passa fint i Mac Mini Alternativt en ny Cube

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-27 12:51
Ursprungligen av Hunter78:

AMD konceptet skulle passa fint i Mac Mini Alternativt en ny Cube

Ja och nej. Det lät som om prestandan var lite halvdan trots allt. Skulle det vara en 8-core i5 klass på CPU:n och ett 7850 på GPU samt att dessa har en gemensam minnepool på 8GB med prestandan Sony pratar - då jäklar vore det en häftig produkt ja. Det var min tanke och varför jag skapade tråden!

Dessa APUs har funnits rätt länge från AMD, en ny version bara.
Det som skiljer mot PS4 är övriga systemet med bussar och minnet.

Bevaka tråden