Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Outlook.com redo att lanseras brett

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-09 16:09
Ursprungligen av zinned:

mBox kan vara lösningen, har ännu inte testat det men det verkar kompetent.

Har du kört det?

Japp, kör det.
Fungerar helt OK!

Ursprungligen av pesc:

Är det inte bättre att säga till Microsoft att stödja öppna internet-protokoll (IMAP) så som Apple gör?

Det finns väl där? http://help.outlook.com/sv-se/140/cc511390.as...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-10 08:25
Ursprungligen av mendezzz:

Gäller inte för Outlook.com

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-10 08:29
Ursprungligen av mendezzz:

Gäller bara om man betalar för det, typ Office365.

Ursprungligen av keptang:

Inte riktigt, Outlook 2011 för Mac har stöd för mer än OWA (även kallat EWS, Exchange Web Service), som POP3 / IMAP.

Tyvärr är utvecklingsavdelningarna för Office för Mac och Office för Windows helt separata hittills.
Förhoppningsvis närmar sig dessa varandra, syns rätt så tydligt ändå tycker jag med Office 2011 för Mac.

http://www.officeformachelp.com/outlook/diffe...

Ah, jo IMAP och POP3 visste jag om.

Hur ställer jag in inkommande mailserveradress med mBox? Antar att jag inte kör pop3.live.com?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-17 12:11
Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur ställer jag in inkommande mailserveradress med mBox? Antar att jag inte kör pop3.live.com?

Du ska ju göra IMAP och inkommande mailserver är localhost, port 9143 som default.

Ursprungligen av zinned:

Du ska ju göra IMAP och inkommande mailserver är localhost, port 9143 som default.

Ok, ska SSL vara på? Kopplar fortfarande inte upp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-17 12:21

Endast SSL för utgående.

Dock är jag lite oroad över att SSL måste vara avstängt för inkommande, skickar den då autentiseringsinformationen i klartext över nätet? Jag har skapat en support ticket hos dem men inte fått svar.

Ursprungligen av zinned:

Endast SSL för utgående.

Dock är jag lite oroad över att SSL måste vara avstängt för inkommande, skickar den då autentiseringsinformationen i klartext över nätet? Jag har skapat en support ticket hos dem men inte fått svar.

Hur stänger jag av SSL på inkommande mailserver i Mail.app?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-17 12:30
Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur stänger jag av SSL på inkommande mailserver i Mail.app?

Bockar ut checkboxen som heter "Använd SSL"

Ursprungligen av zinned:

Bockar ut checkboxen som heter "Använd SSL"

Det testade jag och nu 5 min senare verkar den ha vaknat till liv. Skumt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-17 12:36
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det testade jag och nu 5 min senare verkar den ha vaknat till liv. Skumt

Bra där

Dock har jag problem med att jag tycker att det ofta tar löjligt lång tid innan mail dyker upp i Mail.app. Självklart räknar jag inte med leverans inom sekunder eller få minuter men att ett mail ska dyka upp inom 10 minuter anser jag man kan kräva. Det handlar ju inte om kö på någon mailserver heller eftersom jag får en notifiering om nytt mail på min telefon bara 10-20 sekunder efter att jag skickade det.

Ursprungligen av zinned:

Bra där

Dock har jag problem med att jag tycker att det ofta tar löjligt lång tid innan mail dyker upp i Mail.app. Självklart räknar jag inte med leverans inom sekunder eller få minuter men att ett mail ska dyka upp inom 10 minuter anser jag man kan kräva. Det handlar ju inte om kö på någon mailserver heller eftersom jag får en notifiering om nytt mail på min telefon bara 10-20 sekunder efter att jag skickade det.

Får hoppas att det fungerar bättre bör mig då.

Hur är det med licensen? Kan jag köra mBox på mina 2 Mac:ar på en licens eller måste jag hosta upp ca 38 dollar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-17 14:03
Ursprungligen av barbapappa_86:

Får hoppas att det fungerar bättre bör mig då.

Hur är det med licensen? Kan jag köra mBox på mina 2 Mac:ar på en licens eller måste jag hosta upp ca 38 dollar?

Ingen aning, fråga dem

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-18 12:07
Ursprungligen av zinned:

Endast SSL för utgående.

Dock är jag lite oroad över att SSL måste vara avstängt för inkommande, skickar den då autentiseringsinformationen i klartext över nätet? Jag har skapat en support ticket hos dem men inte fått svar.

Fast det är väl bara kommunikationen internt i din dator som ej använder SSL?

Ursprungligen av zinned:

Bra där

Dock har jag problem med att jag tycker att det ofta tar löjligt lång tid innan mail dyker upp i Mail.app. Självklart räknar jag inte med leverans inom sekunder eller få minuter men att ett mail ska dyka upp inom 10 minuter anser jag man kan kräva. Det handlar ju inte om kö på någon mailserver heller eftersom jag får en notifiering om nytt mail på min telefon bara 10-20 sekunder efter att jag skickade det.

Har samma problem, en omstart av Mail.app löser knuten.
Har öppnat ett ärende hos dem om det, men de är tyvärr ganska långsamma på support.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-18 12:22
Ursprungligen av zappee:

Fast det är väl bara kommunikationen internt i din dator som ej använder SSL?

Mellan Mail.app och mBox är lokalt ja, därav inkommande server som "localhost". Dock så kommunicerar ju mBox med Hotmail/Outlook.com i detta fallet och jag kan inte någonstans ställa in eller se om just den kommunikationen körs över SSL eller ej.

Ursprungligen av zappee:

Har samma problem, en omstart av Mail.app löser knuten.
Har öppnat ett ärende hos dem om det, men de är tyvärr ganska långsamma på support.

Jag har också en ticket där men inte hört ett pip från dem alls.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-18 17:21
Ursprungligen av zinned:

Mellan Mail.app och mBox är lokalt ja, därav inkommande server som "localhost". Dock så kommunicerar ju mBox med Hotmail/Outlook.com i detta fallet och jag kan inte någonstans ställa in eller se om just den kommunikationen körs över SSL eller ej.

Jag har också en ticket där men inte hört ett pip från dem alls.

Får hoppas den körs över SSL

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-18 19:28
Ursprungligen av zappee:

Får hoppas den körs över SSL

Det kan man hoppas men jag vill ha det verifierat. Det går ju inte att kolla i klienten

Ursprungligen av zinned:

Det kan man hoppas men jag vill ha det verifierat. Det går ju inte att kolla i klienten

Fast vad spelar det för roll, det kommer skickas öppet ute i vida världen ändå?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-18 20:59
Ursprungligen av keptang:

Fast vad spelar det för roll, det kommer skickas öppet ute i vida världen ändå?

Autentiseringen skickas inte öppet någonstans.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-21 22:31
Ursprungligen av zinned:

Det kan man hoppas men jag vill ha det verifierat. Det går ju inte att kolla i klienten

Du får dra igång wireshark och sniffa trafiken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-22 10:47
Ursprungligen av zappee:

Du får dra igång wireshark och sniffa trafiken.

Ja, dock kan man tycka att de borde informera om sådant i applikationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-28 08:02

Ni som testat, hur bra är spamfiltret?

Ursprungligen av Katinka:

Ni som testat, hur bra är spamfiltret?

Jag antar att det är bra. Jag får ingen spam.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag antar att det är bra. Jag får ingen spam.

Fungerar fint här med, inga spam i min inbox.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-28 22:54
Ursprungligen av Katinka:

Ni som testat, hur bra är spamfiltret?

Nja, tyvärr är Googles ofantligt mycket bättre än så länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-29 08:59

Ehm... Har jag förstått det rätt i att Outlook.com INTE har stöd för IMAP? Vad har i sådant fall MS lärt sig? POP3 är inget jag skulle rekommendera någon, web-mail suger generellt sätt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ehm... Har jag förstått det rätt i att Outlook.com INTE har stöd för IMAP? Vad har i sådant fall MS lärt sig? POP3 är inget jag skulle rekommendera någon, web-mail suger generellt sätt.

Stämmer att IMAP inte finns.
Här kan du se på vilka varianter som finns; http://windows.microsoft.com/en-us/windows/ou...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-29 10:22
Ursprungligen av Erik.dv:

Ehm... Har jag förstått det rätt i att Outlook.com INTE har stöd för IMAP? Vad har i sådant fall MS lärt sig? POP3 är inget jag skulle rekommendera någon, web-mail suger generellt sätt.

Det finns om man betalar för det

Bevaka tråden