Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft Surface har lanserats - vilka har testat den?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den säljer ju så dåligt, 400 000 ex. På samma tid såldes det 23 miljoner iOS-enheter.
Ingen vill ha den helt enkelt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-10-27 10:40

Jag fick min Surface 2 RT i dagarna och jag kan klart rekommendera den. Nu med fullHD-skärmen är den riktigt trevlig att använda. Att det sen finns helt rätt program och funktionalitet med som standard gör att jag inte riktigt förstår företag som köper iPad som i mångt och mycket känns som en leksak i jämförelse. För hemanvändare som surfar och vill spela spel, javisst, men någon produktiv tid på en iPad blir det sällan enligt erfarenhet, det blir mest konsumtion.
Sure, app-utbudet är inte alls samma som på iOS, men å andra sidan; när man har "riktiga" versioner av hela Office 2013, inklusive Outlook, inbyggt stöd för att ansluta till t.ex. SharePoint och SMB-servrar så att alla program kan använda dessa (eftersom de faktiskt har tillgång till ett filsystem) så ser jag inte riktigt vad mer man skulle behöva för appar? Surface spelar ju Flash också utan snack (Apples argumentation om att det gör enheten för långsam torde ju vara rätt fånig vid det här laget) vilket gör att det finns gaziljoner flash-spel att fördriva tiden med om man så önskar.

Att den inte har inbyggd 3G/4G är kanske lite tråkigt, men å andra sidan har den ju en fullstor USB-port där man kan stoppa in lämplig dongle och surfa den vägen, då är man ju inte begränsad till någon inbyggd teknik, och _så_ himla ofta är det iaf inte som jag behöver 3G/4G.
En annan himla trevlig möjlighet är ju att köra 2 appar samtidigt på den breda skärmen. Ypperligt när man behöver klippa in saker från t.ex. en webbsida i ett Word-dokument så man slipper sitta och klicka så himla mycket.

Formatet är lite som det är; lite väl bred kanske, men å andra sidan får man plats med väldigt mycket på höjden om man reser den upp, det är rätt bekvämt vid läsning av längre sidor. Nu har ju det inbyggda kick-standet 2 lägen också så det blir lättare att hitta en bekväm ställning. Tyvärr har mitt touch-cover inte kommit än, det skall bli ett trevligt tillägg.

Vad jag inte riktigt förstår är att man även på RT har de gamla vanliga skrivbordet, med möjlighet att köra appar i skrivbords-läge istället för app-läge. Lite rörigt, men inte så rörigt som Android. Att iOS är klart "redigare" här har ju också sina nackdelar som innebär inget gemensamt filsystem, jobbig multitasking (tar på tok för lång tid att byta mellan 2 appar för att det skall bli produktivt) och allmänt mer omständlig hantering så fort man vill göra något som spänner över flera appar.

Jag säger inte att Surface är surfplattornas heliga Graal, men som arbetsverktyg leder den verkligen klart över iPad som är betydligt mer av en media-konsumtions-pryl (trots det då märkliga skärmformatet) än Surface som känns mer inriktad på att få saker gjorda.

Vad gäller Windows 8.1 så hör ju jag till skaran som tycker att det ser himla fräscht ut till skillnad från iOS och Android som börjar känns riktigt gammalt och trött nu med sina ikoner på rad, sida upp och sida ner. Jag trodde väl aldrig att jag skulle tycka att Microsoft stod för innovation och nytänkande, men så är det minsann.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-27 11:03

@bollman: Med andra ord är det en dator och inte en surfplatta?
Så varför göra jämförelser med surfplattor? Bara för att bägge har touchskärm?.

Edit: Missade RT men lämnar kvar inlägget som bevis att lappen71 också gör fel

Senast redigerat 2013-10-27 12:07

RT är en surfplatta i samma kategori som iPad/Androidplattor. Fullt jämförbara.

Pro är däremot en dator likt MBA med riktig x86-CPU och fullvärdigt operativsystem.

Så ser segmenteringen ut.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-27 11:12
Ursprungligen av keptang:

RT är en surfplatta i samma kategori som iPad/Androidplattor. Fullt jämförbara.

Pro är däremot en dator likt MBA med riktig x86-CPU och fullvärdigt operativsystem.

Så ser segmenteringen ut.

Så går det när man missar RT

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-10-27 12:37
Ursprungligen av lappen71:

@bollman: Med andra ord är det en dator och inte en surfplatta?
Så varför göra jämförelser med surfplattor? Bara för att bägge har touchskärm?.

Edit: Missade RT men lämnar kvar inlägget som bevis att lappen71 också gör fel

Fast på sätt och vis är det hela lite mer komplicerat. RT är ju i grunden samma OS, bara kompilerat för annan platform. Hittar man applikation X kompilerad för ARM så funkar den lika bra på RT som en x86-kompatibel binär gör på Pro.
På samma sätt är det ju egentligen med OSX och iOS också, samma grund, kompilerad för olika plattformar. Om Apple ville skulle de båda ju kunna se och uppföra sig exakt likadant (tänk Launchpad på OSX, och sandboxing, och... hmmm).

Sen skulle jag vilja veta hur du definierar skillnaden mellan "dator" och "surfplatta"? Att man inte kan göra något vettigt på en surfplatta? Vad är det som gör Surface till en dator med touchskärm och iPad till en surfplatta? Genuint nyfiken.

Bevaka tråden