Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exchange och Gmail problem efter 6.1

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tror jag fått ett problem efter uppgraderingen till 6.1.

Telefonen verkar ha problem med både exchange mail och gmail. Exchange mail hämtar jag med push via den inbyggda mailklienten och så har jag laddat ner Gmail appen på Apple store.

Jag upplever att dom bara hämtar mail när skärmen är på och inte annars.

Häromdagen lät jag telefonen ligga orörd (längre än den har gjort förut) och så fort jag "väckte" den rasade det in exchangemail, vissa av dom flera timmar gamla. Samma sak med gmail, ofta får jag mail när jag väcker telefonen, inte när den ligger orörd.

Använde idag min SGS3 och där kommer mailen via samma exchangekonto oavsett om jag väckt telefonen eller ej.

Någon som känner igen det ?

Har gjort en total återställning efter uppgraderingen och tagit bort exchange kontot och lagt in det igen.

Torsdag eller Fredag förra veckan. Innan dess var jag på tjänsteresa och hade bara mailen i telefonen att förlita mig på och då kom mailen oavsett om telefonen var vaken eller ej. På denna vecka har jag märkt en skillnad.

Ok, ja som du ser på sidan jag länkade så erbjuder inte Google ActiveSync längre (från 30e januari) utan att du betalar för det.

edit: "Starting January 30, 2013, consumers won't be able to set up new devices using Google Sync"

Ursprungligen av keptang:

Ok, ja som du ser på sidan jag länkade så erbjuder inte Google ActiveSync längre (från 30e januari) utan att du betalar för det.

edit: "Starting January 30, 2013, consumers won't be able to set up new devices using Google Sync"

Fast det där tolkar jag som att synk via exchange protokollet inte fungerar längre, push via deras egen app borde ju fortfarande fungera och det verkar det göra. När du svarade på mitt inlägg fick jag en notifiering via gmail och den fick jag när telefonen låg släckt.

Problemet verkar vara störst på min exchange mail, det var på den det kom flera timmar gamla mail när jag väckte telefonen.

Japp, Exchange använder ActiveSync.
Vilket Google inte stöder på nya enheter utan att du betalar för det.

Ursprungligen av keptang:

Japp, Exchange använder ActiveSync.
Vilket Google inte stöder på nya enheter utan att du betalar för det.

Vet inte om vi missförstår varann nu.

Jag använder Googles egna Gmail app för min gmail och inte via exchange protokollet i telefonen

Då vet jag inte, i inlägg #5 skriver du att det fungerar i Gmail-appen men inte med Exchange-kopplingen.
Men jag kan ha tolkat det fel, my bad isåfall.

Eftersom push (via Exchange/ActiveSync) inte finns längre på nya enheter från Gmail så är det fetch (hämta) som gäller (om man inte är business-kund och betalar för ActiveSync-stöd).

Ursprungligen av keptang:

Då vet jag inte, i inlägg #5 skriver du att det fungerar i Gmail-appen men inte med Exchange-kopplingen.
Men jag kan ha tolkat det fel, my bad isåfall.

Eftersom push (via Exchange/ActiveSync) inte finns längre på nya enheter från Gmail så är det fetch (hämta) som gäller (om man inte är business-kund och betalar för ActiveSync-stöd).

Eller så var jag lite otydlig

Jag har 2 olika mail, jobbmailen (outlook) via exchange och privatmailen via Gmail och det verkar vara jobbmailen via exchange som inte fungerar annat än när telefonen är vaken.

Aha, ok.
Ja, det är förmodligen något som administratören för er Exchange behöver ställa in så att mailen pushas ut.

Ursprungligen av keptang:

Aha, ok.
Ja, det är förmodligen något som administratören för er Exchange behöver ställa in så att mailen pushas ut.

Fast push fungerar på min sgs3 utan problem mot samma konto ?
Samt att det har fungerat tidigare på 4S:en.
Märkte samma fenomen inatt,hade fått 2 mail runt 02:30 men dom nådde inte telefonen
förrens jag väckte den vid ca 08:30.

Får du push-notifikationer från Gmail när telefonen är i vila?
Jag skulle ändå kollat med administratören, kan kanske vara så att man bara får ha en enhet mot ActiveSync eller nåt sånt galet.

Ursprungligen av keptang:

Får du push-notifikationer från Gmail när telefonen är i vila?
Jag skulle ändå kollat med administratören, kan kanske vara så att man bara får ha en enhet mot ActiveSync eller nåt sånt galet.

Ja, gmail verkar fungera.

Har haft 2 telefoner kopplade till samma konto i 2 år nu utan problem och inget har ändrats ( förutom att jag uppdaterat till 6.1 ). Detta problem började efter uppgraderingen men jag märkte det inte direkt då jag använt sgs3:an fram till i onsdags.

Finns det någon mail till Apple där man kan ställa frågan ?

Läste lite på nätet, om du loggar in på din webmail för Exchange och där under mobile devices rensar enheterna (eller enheten) och sen provar igen så kan det komma igång.

Hittade en gigantisk tråd hos Apple om problemet; https://discussions.apple.com/thread/4345374?...

Känner inte till någon email till Apple tyvärr.

Ursprungligen av keptang:

Läste lite på nätet, om du loggar in på din webmail för Exchange och där under mobile devices rensar enheterna (eller enheten) och sen provar igen så kan det komma igång.

Hittade en gigantisk tråd hos Apple om problemet; https://discussions.apple.com/thread/4345374?...

Känner inte till någon email till Apple tyvärr.

Tack!

Ska se om jag kan hitta webbmailadressen och kolla det du nämner men det får nog bli på Måndag.

Tråden du länkade till var dock intressant ! Ska testas direkt.

Tack för informationen !

Uppdaterar med lösningen på detta problem (Enl Apple support)

Har alldeles nyss varit i kontakt med Apples telefonsupport ang utebliven Push mail efter uppgraderingen till
6.1. Detta var enl Apple ett känt fel och problemet låg i en inställning på Exchangeservern.

Enl supporten ska man ändra något som heter "Push while Roaming", denna ska vara på vilket den inte verkar vara
på vår Exchangeserver. Detta var tydligen en ändring som gått in i 6.1, har man inte den inställningen från början i Exchangeservern så sluter Pushmail fungera på IOS enheter allafall

Kanske kan komma någon mer till nytta

1
Bevaka tråden