Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av biberu:

...Misstaget här är att vi har överskattat hur många som var vana vid andra forum...

Och återigen får ni det att låta som alla andra forum använder kuvert på det sättet.

Jag är inte aktiv på så många forum, men åtminstone några - och jag har nog aldrig sett kuvert användas på det sättet.

Vad var det för fel på pilen som vi hade i gamla 99:an? Nej, skämt åsido, jag tror att vi kan vänja oss vid kuverten. Jag reagerade bara på de många referenserna till gamla 99:an, där ni fick det att låta som om kuverten hade använts även där.

Ursprungligen av CUBEIS:

...var i ligger svårigheten där...

Det blir en j-a massa klickande, när man ska läsa igenom en tråd. Däri ligger problemet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det blir en j-a massa klickande, när man ska läsa igenom en tråd. Däri ligger problemet.

Skulle vara smidigt om man kunde klicka någonstans o "öppna" alla citeringar samtidigt...

  • Medlem
  • 2013-02-03 18:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det blir en j-a massa klickande, när man ska läsa igenom en tråd. Däri ligger problemet.

Om man visar trådarna "trådvis" så blir det naturligare med dolda citat, men inte om man som jag vill se dem linjärt.
Man kanske skulle kunna få dem dolda beroende på hur man visar tråden?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad var det för fel på pilen som vi hade i gamla 99:an? Nej, skämt åsido, jag tror att vi kan vänja oss vid kuverten. Jag reagerade bara på de många referenserna till gamla 99:an, där ni fick det att låta som om kuverten hade använts även där.

Problemet med pilen var att den var svåranvänd när man surfar med en pekskärm. Det behövdes ett smidigt sätt att ta sig till det första olästa oavsett hur man läser forumet samtidigt som det måste gå att presentera en mängd olika tillstånd för trådarna.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-02-03 18:16
Ursprungligen av biberu:

Problemet med pilen var att den var svåranvänd när man surfar med en pekskärm.

Gör en större pil.

Forumdokumentation samt informationen om trådikoner borde ligga under "guider" o inte feedback eller så skulle det finnas en separat sektion för allt som rör information om forumet, där borde även trivselreglerna kunna läggas

Undrar varför knapp-placeringen för Snabbsvarsrutan är windows-orienterad, dvs "Skicka svar"(OK) till vänster. Har några gånger varit nära att råka klicka på "Sluta bevaka tråd"(Avbryt) istället eftersom denna ligger ungefär där "Skicka svar"/OK etc ligger i MacOS

Om det nu finns info om varför vissa saker ser ut som de gör så har jag en "ursäkt" till att efterfråga det - jag är Mac-användare, jag läser sällan instruktionsboken innan jag börjar använda mina -prylar

Senast redigerat 2013-02-03 18:56
Ursprungligen av CUBEIS:

Sant att man bara ska citera det som är relevant. Men man väljer bara smidigt att trycka på den svarta pilen så syns citatet, var i ligger svårigheten där snyggt, rent, supersmidigt tycker jag.

Problemet blir ännu tydligare när man läser ett multiciterat inlägg. Häromdagen fick jag klicka sex gånger i ett inlägg för att göra det förståeligt. Förstår inte hur det skulle vara bättre än hur det var innan?

Jag har tappat kollen på forumet helt nu utan Nya Inlägg. Orkar inte leta runt efter trådar när man förr hade allt på ett bokmärke, utan en massa irrelevanta redan lästa trådar.

Ursprungligen av Capeman:

Förstår inte hur det skulle vara bättre än hur det var innan?

http://www.99mac.se/forum/p/2136960

Jag håller inte med.

Ursprungligen av Capeman:

Jag håller inte med.

Du sade att du inte förstod, därför fick du vår förklaring till det. Att du inte håller med om det förstår jag, hade du gjort det så hade du väl inte postat ditt ursprungliga meddelande heller.

Ursprungligen av biberu:

Du sade att du inte förstod, därför fick du vår förklaring till det. Att du inte håller med om det förstår jag, hade du gjort det så hade du väl inte postat ditt ursprungliga meddelande heller.

Aha. Hade jag orkat klicka på Citat-pilen (vilket man väl inte ska behöva göra när tråden flödar normalt, enligt din post) så hade jag sett att du delciterade mig och då hade jag svarat annorlunda.

Quod erat demonstrandum...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-03 20:35

En sak har jag insett och det är att våran,medlemmarnas åsikt,är av INGEN vikt alls om inte folket bakom 99mac också är av samma åsikt.
Kan inte för mitt liv förstå denna hårdnackade envishet över dessa öppna och stängda brevikoner.
Det spelar fan ingen roll om det är någon sorts praxis att dom ska se ut som dom gör när det är förvirrande för medlemmarna.

Jag gillar verkligen utseendet på nya 99mac,jag verkligen gör det och speciellt när man surfar på sidan med en iPad så ser det bra ut.
Men jag kommer bli skadad av att trycka hela tiden för att se vad som är citerat.
Detta måste vara bland den dummaste idé ni någonsin kommit på och det måste ändras och det hjälper inte att ni hänvisar till en förklaring som inte hjälper mig ett dugg utan att jag måste fortsätta klicka/trycka för att se vad folk citerar.

Sen det här med att ni försöker motverka vänskap på 99mac,ja jag anser det när ni tagit bort möjligheten att se vem som gillat ett inlägg.
Ja jag trycker gilla ibland för att visa denna person att jag håller med i hans åsikt och att jag är på hans sida i en argumentation.
Den förklaringen som ni gav för varför ni tagit bort anser jag vara nonsens.

Kan inte förstå varför ni tagit bort bra funktioner som tydligen många gillade.

Ursprungligen av lappen71:

En sak har jag insett och det är att våran,medlemmarnas åsikt,är av INGEN vikt alls om inte folket bakom 99mac också är av samma åsikt.
Kan inte för mitt liv förstå denna hårdnackade envishet över dessa öppna och stängda brevikoner.
Det spelar fan ingen roll om det är någon sorts praxis att dom ska se ut som dom gör när det är förvirrande för medlemmarna.

Jag gillar verkligen utseendet på nya 99mac,jag verkligen gör det och speciellt när man surfar på sidan med en iPad så ser det bra ut.
Men jag kommer bli skadad av att trycka hela tiden för att se vad som är citerat.
Detta måste vara bland den dummaste idé ni någonsin kommit på och det måste ändras och det hjälper inte att ni hänvisar till en förklaring som inte hjälper mig ett dugg utan att jag måste fortsätta klicka/trycka för att se vad folk citerar.

Sen det här med att ni försöker motverka vänskap på 99mac,ja jag anser det när ni tagit bort möjligheten att se vem som gillat ett inlägg.
Ja jag trycker gilla ibland för att visa denna person att jag håller med i hans åsikt och att jag är på hans sida i en argumentation.
Den förklaringen som ni gav för varför ni tagit bort anser jag vara nonsens.

Kan inte förstå varför ni tagit bort bra funktioner som tydligen många gillade.

Ta det lilla lugna, nya 99mac har bara vara uppe i något enstaka dygn (varav större delen helg). Vi kommer givetvis att gå igenom all feedback, se vad som behöver göras och genomföra förändringar allteftersom det finns möjlighet till detta.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-03 20:57
Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Ta det lilla lugna, nya 99mac har bara vara uppe i något enstaka dygn (varav större delen helg). Vi kommer givetvis att gå igenom all feedback, se vad som behöver göras och genomföra förändringar allteftersom det finns möjlighet till detta.

Jag är alldeles lugn och du såg väl att det inte vara bara kritik utan en del beröm också
Som någon redan påpekat är det en stoooor skillnad i rapphet när man surfar runt på 99mac men det vet ni redan så varför säga det

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-03 20:59
Ursprungligen av Capeman:

Problemet blir ännu tydligare när man läser ett multiciterat inlägg. Häromdagen fick jag klicka sex gånger i ett inlägg för att göra det förståeligt. Förstår inte hur det skulle vara bättre än hur det var innan?

Jag har tappat kollen på forumet helt nu utan Nya Inlägg. Orkar inte leta runt efter trådar när man förr hade allt på ett bokmärke, utan en massa irrelevanta redan lästa trådar.

Jag kan förstå det Capeman, kanske man kan hitta en lösning att man bara med ett klick öppnar alla citat i en tråd som man har missat, och vill läsa som helhet med öppna citat. Kan biberu lösa det

Nya inlägg var ju onekligen en bra grej på det gamla forumet.

Men forumet måste väl anpassas till en större mängd användare än vi "kärnan" som postar ofta och hänger i 99loungen, det måste vi väl respektera. Ledningen vill kanske också locka till sig nya medlemmar från PC sidan vad vet jag , och då måste man ha någon överenstämdhet med övriga forum ute i cyberspace.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-03 21:00

Har jag missat något men Nya inlägg finns nu också?

  • Medlem
  • 2013-02-03 21:02

Jag delar Capemans känsla av att man är förlorad bland alla trådar.
En sak som gör avskanningen svårare (för mig) är ikonerna där den blåa färgen känns som att tråden innehåller olästa inlägg. Hur var det egentligen på "gamla 99mac"?
Jag har ingen aning om vad jag har framför mig när jag klickar på "Nya inlägg" och "Heta trådar". Även om det kanske beror på ovana känner jag mig betydligt minder lockad av att komma hit och bli förvirrad och skrolla och citatklicka som en besatt när jag väl vill läsa något. (Den enda tråd jag har "hittat" på siståne är f ö den här.)
Men det ser fint ut annars.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-03 21:05
Ursprungligen av Baron:

Jag delar Capemans känsla av att man är förlorad bland alla trådar.
En sak som gör avskanningen svårare (för mig) är ikonerna där den blåa färgen känns som att tråden innehåller olästa inlägg. Hur var det egentligen på "gamla 99mac"?
Jag har ingen aning om vad jag har framför mig när jag klickar på "Nya inlägg" och "Heta trådar". Även om det kanske beror på ovana känner jag mig betydligt minder lockad av att komma hit och bli förvirrad och skrolla och citatklicka som en besatt när jag väl vill läsa något. (Den enda tråd jag har "hittat" på siståne är f ö den här.)
Men det ser fint ut annars.

Alla vägar leder hit

Ursprungligen av CUBEIS:

Jag kan förstå det Capeman, kanske man kan hitta en lösning att man bara med ett klick öppnar alla citat i en tråd som man har missat, och vill läsa som helhet med öppna citat. Kan biberu lösa det

Nya inlägg var ju onekligen en bra grej på det gamla forumet.

Men forumet måste väl anpassas till en större mängd användare än vi "kärnan" som postar ofta och hänger i 99loungen, det måste vi väl respektera. Ledningen vill kanske också locka till sig nya medlemmar från PC sidan vad vet jag , och då måste man ha någon överenstämdhet med övriga forum ute i cyberspace.

Det bästa vore att göra "citatminimeringen" valbar för varje användare. Men vilken större mängd användare anpassar man sig mot genom att ta bort funktioner som t ex Nya Inlägg? Och det här med kollapsade citat, eller vad vi nu ska kalla dem, har jag inte sett på andra forum och jag tror inte att valmöjligheten att ha funktionen påslagen eller avstängd skulle driva bort nya medlemmar...

Ursprungligen av lappen71:

Har jag missat något men Nya inlägg finns nu också?

Nej, "Nya Inlägg" här hette "Aktiva" för någon dag sedan, man har bara bytt namn på den. Men funktionen är inte densamma som gamla "Nya Inlägg".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-03 21:17
Ursprungligen av Capeman:

Det bästa vore att göra "citatminimeringen" valbar för varje användare. Men vilken större mängd användare anpassar man sig mot genom att ta bort funktioner som t ex Nya Inlägg? Och det här med kollapsade citat, eller vad vi nu ska kalla dem, har jag inte sett på andra forum och jag tror inte att valmöjligheten att ha funktionen påslagen eller avstängd skulle driva bort nya medlemmar...
Nej, "Nya Inlägg" här hette "Aktiva" för någon dag sedan, man har bara bytt namn på den. Men funktionen är inte densamma som gamla "Nya Inlägg".

Där har du ju en bra poäng Capeman. Sedan vet inte jag hur svårt det skulle vara ur programmerings synpunkt att ha en enskild valmöjlighet för varje enskild medlem att sätta på eller stänga av citaten i trådarna ?

Biberu ?

Ursprungligen av Baron:

Men det ser fint ut annars.

Baron skrev: Men det ser fint ut annars.

Det där fick mig att ge ifrån mig ett spontant asgarv här i köket på söndagskvällen...

Vi macanvändare gillar när saker ser bra ut men framförallt gillar vi när saker fungerar smidigt. Vi har levt 13 år med brun jefla färg men ett smidigt forum för övrigt. Nu känns det tvärtom.

Ursprungligen av CUBEIS:

Där har du ju en bra poäng Capeman. Sedan vet inte jag hur svårt det skulle vara ur programmerings synpunkt att ha en enskild valmöjlighet för varje enskild medlem att sätta på eller stänga av citaten i trådarna ?

Biberu ?

Det är inte särskilt svårt att göra det valbart. Kruxet är att inlägg används i många olika sammanhang på siten och hur man vill ha inställningen satt beror till stor del på vilken sida man tittar på, men vi tar självfallet åt oss av kritiken och det kommer som tidigare sagts antagligen att bli valbart på ett eller annat sätt.

Ursprungligen av lappen71:

En sak har jag insett och det är att våran,medlemmarnas åsikt,är av INGEN vikt alls om inte folket bakom 99mac också är av samma åsikt.

Måste betona att vi faktiskt har genomfört ett antal ändringar redan nu i helgen just därför att vi lyssnar på kritiken från er medlemmar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-03 21:30
Ursprungligen av Anders T:

Baron skrev: Men det ser fint ut annars.

Det där fick mig att ge ifrån mig ett spontant asgarv här i köket på söndagskvällen...

Vi macanvändare gillar när saker ser bra ut men framförallt gillar vi när saker fungerar smidigt. Vi har levt 13 år med brun jefla färg men ett smidigt forum för övrigt. Nu känns det tvärtom.

Inget att hånskratta åt tycker jag, siten är snabbare, snyggare och har knappt varit uppe två dygn. Biberu mm har lagt ner en massa arbete utan att kräva oss användare på ett öre Anders ? Någon måste ju driva siten och tidigare ägaren hade visst tröttnat på alla önskemål till höger och vänster om någon glömt det redan ?

Visst en sites tillgångar är dess medlemmar, det är säkert ledningen medvetna om så ge det hela lite tid innan ni trycker på för hårt och börjar småhåna. Det är lamt. Oförskämt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-03 21:46

Jag blir helt tokig på att klicka för att se citat.

Om jag inte klickar för att veckla ut citaten blir de flesta inlägg obegripliga.

Om jag måste klicka i vartenda j-vla inlägg för att göra dem begripliga kan jag inte längre skumma igenom en tråd lite snabbt för att hitta guldkornen.

Jag orkar inte följa en tråd med en massa inlägg om jag inte kan skumma igenom innehållet. Jag ger upp!

Ursprungligen av CUBEIS:

Inget att hånskratta åt tycker jag, siten är snabbare, snyggare och har knappt varit uppe två dygn. Biberu mm har lagt ner en massa arbete utan att kräva oss användare på ett öre Anders ? Någon måste ju driva siten och tidigare ägaren hade visst tröttnat på alla önskemål till höger och vänster om någon glömt det redan ?

Visst en sites tillgångar är dess medlemmar, det är säkert ledningen medvetna om så ge det hela lite tid innan ni trycker på för hårt och börjar småhåna. Det är lamt. Oförskämt.

CUBEIS skrev: Inget att hånskratta åt...

Äh oförskämt min stjärt. Om man inte tål att det uppstår humor runt vissa saker så är det illa.

Hur var det nu Jobs sa om design...

It's not just what it looks like and feels like. Design is how it works.”

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-03 22:01
Ursprungligen av pesc:

Jag blir helt tokig på att klicka för att se citat.

Om jag inte klickar för att veckla ut citaten blir de flesta inlägg obegripliga.

Om jag måste klicka i vartenda j-vla inlägg för att göra dem begripliga kan jag inte längre skumma igenom en tråd lite snabbt för att hitta guldkornen.

Jag orkar inte följa en tråd med en massa inlägg om jag inte kan skumma igenom innehållet. Jag ger upp!

Om citaten blir valbara för varje enskild användare så okey. Annars är jag lika trött på 100 sidor långa trådar där citaten tar upp en halv sida ibland så man tröttnar innan man ens öppnat tråden.

Samtidigt har jag känslan av att det skrämde bort nya användare/medlemar som det var tidigare, med internt ryggdunkande till höger och vänster och citat citeringar som blev viktigare än själva innehållet i tråden, utan syftet blev den som fick sista ordet och fick sätta punkt, oftast slutade det med att trådarna titt som tätt stängdes om jag minns rätt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-03 22:08
Ursprungligen av Anders T:

CUBEIS skrev: Inget att hånskratta åt...

Äh oförskämt min stjärt. Om man inte tål att det uppstår humor runt vissa saker så är det illa.

Hur var det nu Jobs sa om design...

It's not just what it looks like and feels like. Design is how it works.”

Tusan också! Vi skulle ju anlitat någon från Cupertino för designen ;-). Skämt å sido, vi tar emot kritiken och det kommer en del åtgärder närmsta tiden. Just nu är det otroligt mycket upprepningar på exakt samma kritik trots svar om att vi tagit emot kritiken och kommer att åtgärda. Vissa nya funktioner kommer ta tid att implementera, exempelvis att få citaten valbara (på grund att vi har en stor åtgärdslista).

Vi expanderar nu alla citat tills vi har en funktion klar för att ställa in det (det kommer att bli valbart framåt).

Jag hoppas vi kan lyfta fokus bort från citaten och öppna/stängda brev och få in mer konstruktiv kritik eller förslag.

Ursprungligen av CUBEIS:

Om citaten blir valbara för varje enskild användare så okey. Annars är jag lika trött på 100 sidor långa trådar där citaten tar upp en halv sida ibland så man tröttnar innan man ens öppnat tråden.

Samtidigt har jag känslan av att det skrämde bort nya användare/medlemar som det var tidigare, med internt ryggdunkande till höger och vänster och citat citeringar som blev viktigare än själva innehållet i tråden, utan syftet blev den som fick sista ordet och fick sätta punkt, oftast slutade det med att trådarna titt som tätt stängdes om jag minns rätt

Jag tror aldrig någonsin att citat blev viktigare än innehållet. Hur kan ett citat ha ett värde på det viset...? Vår diskussion handlar om läsbarhet, inget annat.

Och även om jag sagt det tidigare så tål det att upprepas, eftersom risken kanske blir att man framstår som en gnällspik - jag GILLAR det nya utseendet, hur snabb siten är. Jag vet hur hårt det jobbats med sajten och uppskattar det arbetet. Vi får inte glömma att gamla 99mac var full med eländiga buggar. Tänk bara på när publiceringsverktyget löpte amok...

Men ge tillbaka de funktioner som var bra i det gamla systemet, som t ex Nya Inlägg och att man enkelt kunde se citaten. Nya Inlägg var det enda sättet jag och många andra använde för att läsa forumet så ni förstår säkert vår frustration när det togs bort. Buggar, som t ex att lästa och olästa trådar inte visas rätt, att "gå till första olästa inlägg" inte fungerar, att man ibland blir utloggad etc VET jag att ni kommer att fixa och de behöver vi ju inte tjata vidare om.

Bevaka tråden