Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera MKV till MP4 utan kvalitétsförlust?

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Varför krångla till det...Installera PLEX Media Server i datorn o PLEX app i iPhone/iPad...sen kan du airplay vad du vill till vilken ATV du vill...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-30 08:30

Plex är att krånga till det. Dels så behövs tredjepartsmjukvaran, dels så måste antingen ATV jailbreakas (som bara går med ATV2) eller så får man blanda in ännu en produkt i form av iPhone/iPad och köra AirPlay från den mot ATV. Då kommer man till ett annat problem, AirPlay stöder inte surroundljud.

Så nej, att ha filerna i iTunes-vänligt format är alltid det smidigaste.

Nu kan jag förklara mitt problem med vissa filer genom skärmdumpar.

Jag har haft följande inställning "iTunes Kompatibel"

Och då kan jag få upp detta på vissa:

Och inne i iFlicks så har jag följande saker som jag kan köra med den filen:

Vad skall jag välja för att filmen inte skall förlora kvalité eller upplösning?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-30 09:58

Du ska köra "iTunes kompatibel", iaf är det den jag alltid har använt och den fungerar hur bra som helst.

Vad säger Finder att din .mkv innehåller för videoslinga, alltså om du tar cmd-i på den?

Alternativt, om du vill ha mer information om vad som ligger i din mediafil så installerar du ett litet program vid namn "MediaInfo".

Ursprungligen av zinned:

Du ska köra "iTunes kompatibel", iaf är det den jag alltid har använt och den fungerar hur bra som helst.

Vad säger Finder att din .mkv innehåller för videoslinga, alltså om du tar cmd-i på den?

Alternativt, om du vill ha mer information om vad som ligger i din mediafil så installerar du ett litet program vid namn "MediaInfo".

Det fungerar inte för mig, vet ej varför så vad är att rekommendera vad exakt gör programmet om jag väljer New Apple TV?
Jag vill inte att programmet skall konvertera filen till 1080P eller liknande, utom jag vill att den behåller filen som den är bara det att man kan se den via iTunes

Edit information om filen ovan dvs rädda willy:
MPEG Video
V_MPEG2

Senast redigerat 2013-01-30 11:21

Det är bara att koda om om den säger så där. Filmen har någon gammal kodning som inte kommer att funka med iTunes det är därför den markerar med rött att det inte går.

För högsta Apple-kvalitet så skulle jag välja "new Apple TV & iPad". Den gör 1080p. Om filmen är 720p så funkar valet Apple TV 2. Är den ännu mindre så kan du använda valet Apple TV.

Jag känner dock inte till hur bra iFlicks kodar om jämfört med andra verktyg. MP4Tools som jag nämnde tidigare har valet "two pass" dvs två körningar vilket tar mer tid men ger bättre kvalitet. Jag hittar inget om hur iFlicks gör det här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-30 10:08
Ursprungligen av Anders T:

För högsta Apple-kvalitet så skulle jag välja "new Apple TV & iPad". Den gör 1080p. Om filmen är 720p så funkar valet Apple TV 2. Är den ännu mindre så kan du använda valet Apple TV.

Det där med kvalitet är ju tycke och smak men jag vill inte att den ska dra ner på storlek och annat bara för att filen ska bli mindre, dessutom får man ju då ha flera versioner för att passa olika enheter.

Nej, i min värld så ordnar man en fil i bästa möjliga kvalitet som man sedan spelar på alla enheter.

Ursprungligen av zinned:

Nej, i min värld så ordnar man en fil i bästa möjliga kvalitet som man sedan spelar på alla enheter.

Jag tror inte att jag sa något annat?

Det jag försökte beskriva var att han har koll på storleken på originalet och sen inte väljer att koda om så filmen sträcks ut till ett större format.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-30 10:14

Jag missförstod helt, my bad...jag ber om ursäkt.

Hur stor är filmen i pixlar?

Om höjden är 720 så är det en 720p-film (Apple TV 2)
Om höjden är 1080 så är det en 1080p-film (Apple TV 3)

För lägre storlekar så antar jag att valet AppleTV duger men jag känner inte till vilken storlek den gillar.

- - -

Ursäkta om jag tjatar om MP4Tools men när man släpper in en film där som behöver omkodning så visas storleken i fönstret nere till vänster. Man klickar på "two pass" och den kodar om till Apple TV-vänlig fil men rör inte grundstorleken. Bättre överblick på vad som händer alltså.

Ursprungligen av Anders T:

Hur stor är filmen i pixlar?

Om höjden är 720 så är det en 720p-film (Apple TV 2)
Om höjden är 1080 så är det en 1080p-film (Apple TV 3)

För lägre storlekar så antar jag att valet AppleTV duger men jag känner inte till vilken storlek den gillar.

- - -

Ursäkta om jag tjatar om MP4Tools men när man släpper in en film där som behöver omkodning så visas storleken i fönstret nere till vänster. Man klickar på "two pass" och den kodar om till Apple TV-vänlig fil men rör inte grundstorleken. Bättre överblick på vad som händer alltså.

Jag har laddat ner det, men det verkar inte fungera med denna fil heller.

Det bör inte funka med pass thru eftersom kodningen inte stöds av Apple. Men det går väl att klicka "two pass" och koda om den?

Jag såg ett program nu som heter Roadmovie. Verkar vara av samma typ som iFlicks med nedladdning av metadata.

Deras demoversion exporterar bara 3 minuter och det verkar funka men det hade inte varit fel att testa med en hel film. Någon som har erfarenhet av Roadmovie?

http://www.bitfield.se/roadmovie/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-31 08:55

@Anders T

Har du själv testat iFlicks?

Senast redigerat 2013-02-12 01:07
Ursprungligen av zinned:

@Anders T

Har du själv testat iFlicks?

Jo jag såg sen att de har en 14 dagars trial på sin sida. Trodde till en början att den bara fanns på AppStore.

Löste det genom att koda om 3st filmer i Handbreak.

Någon som vet om man kan ändra själva rekommendationsåldern i iTunes?
Dvs om det är Barntillåtet eller från 7år m.m?

Eller lär man ändra det manuellt i filen?
Isf vilket program rekommenderas?
Orkar verkligen inte köra om alla filmerna igen i iFlicks =(

Dom saker jag nu använder för att rippa in mina filmer i datorn är:
MKVTools
MakeMKV
AVITools
iFlicks
Handbreak

Allt fungerar super duper bra, tror nog jag har hittat alla bra program

Dock kvarstår frågan om man kan ändra åldersgränsen på filmer inne i iTunes?

På vilket sätt är åldersgränsen ett bekymmer? Jag kan inte de där bitarna.

Det finns inställningar för Föräldrakontroll inne i iTunes. Har du något val för åldersgräns aktiverat där?

Det är så att mina ungar har två ATV och dom är satta på åldersgräns på 11år.
Detta är perfekt då kan dom inte se mina filmer, dock så har jag glömt ändrat åldersgränsen på vissa filmer således så måste jag göra det i efterhand.

Här är en artikel som föreslår en del olika verktyg.
TidBITS: Hunting the Elusive MPAA Rating Field in iTunes

Jag fyller på med ett till program i kunskapsbanken – iVi. 75 kr på AppStore.
http://www.southpolesoftware.com/iVI/iVI.php

Ursprungligen av zinned:

@Anders T

Har du själv testat iFlicks?

En fråga på iFlicks. Jag kör 30-dagars demon som finns på deras webbsida. Jag tänkte köpa den på AppStore men det finns ett frågetecken. I den version jag har så är regelfunktionen på spanska. Resten av gränsnittet är på svenska.

Är det här fixat i versionen på AppStore?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-11 22:27
Ursprungligen av Anders T:

En fråga på iFlicks. Jag kör 30-dagars demon som finns på deras webbsida. Jag tänkte köpa den på AppStore men det finns ett frågetecken. I den version jag har så är regelfunktionen på spanska. Resten av gränsnittet är på svenska.

Är det här fixat i versionen på AppStore?

iFlicks Version 1.4.7 (1170) nerladdad nu från MAS har regler på spanska.

Probablemente en Suecia en la próxima versión.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-11 22:53
Ursprungligen av Anders T:

En fråga på iFlicks. Jag kör 30-dagars demon som finns på deras webbsida. Jag tänkte köpa den på AppStore men det finns ett frågetecken. I den version jag har så är regelfunktionen på spanska. Resten av gränsnittet är på svenska.

Är det här fixat i versionen på AppStore?

Nej, dock är det ett icke-problem för mig. Gränssnittet är ju helt self-explanatory och övriga delar av applikationen är på svenska, eller iaf det språk man använder i OS X.

Ursprungligen av reboot81:

iFlicks Version 1.4.7 (1170) nerladdad nu från MAS har regler på spanska.

Bugg...eller slarv.

Ursprungligen av reboot81:

Probablemente en Suecia en la próxima versión.

Si.

Det verkar vara rumänska som jag ser här. Jag testade att skriva av texterna och google översatte.

Jag provade med att ta bort onödiga mappar med språkfiler inuti programpaketet. Jag lämnade bara kvar engelska och svenska men det påverkade inte det här felet så det gäller troligen i alla språk. Det dök i alla fall inte upp någon engelska istället.

Det jag var ute efter var ett filter som döper om den färdiga filen till ett snyggt namn utan all dessa förb... punkter och annat. Med hjälp av Google översättning gick det bra.

Här är en bild ifall någon vill planka av.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-25 12:44
Ursprungligen av Anders T:

Det verkar vara rumänska som jag ser här. Jag testade att skriva av texterna och google översatte.

Jag provade med att ta bort onödiga mappar med språkfiler inuti programpaketet. Jag lämnade bara kvar engelska och svenska men det påverkade inte det här felet så det gäller troligen i alla språk. Det dök i alla fall inte upp någon engelska istället.

Det jag var ute efter var ett filter som döper om den färdiga filen till ett snyggt namn utan all dessa förb... punkter och annat. Med hjälp av Google översättning gick det bra.

Här är en bild ifall någon vill planka av.

http://s3.postimage.org/wm5om3usj/i_Flicks_filter.jpg

Felanmält med följande svar:

Citat:

Hi,

sorry about that. We will supply a fixed version shortly.

Jendrik

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-25 20:19
Ursprungligen av reboot81:

Felanmält med följande svar:

Jag fick samma svar från Jendrik igår

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-09-09 22:17

iFlicks 1.4.8 (1175) är ute i svenska MAS. Korrigerad översättning.
Tvåan finns ute som beta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-10 11:45
Ursprungligen av reboot81:

iFlicks 1.4.8 (1175) är ute i svenska MAS. Korrigerad översättning.
Tvåan finns ute som beta.

Jag lyckas dock inte hitta någon information om vad som finns i den nya betan...

Ursprungligen av zinned:

Jag lyckas dock inte hitta någon information om vad som finns i den nya betan...

https://rink.hockeyapp.net/apps/938b05d3c5075...

RELEASE NOTES
improved metadata lookup if multiple movies with the same name are available
show disclaimer on first launch
make sure the update and rename preset is only available when it can actually be used
improved parsing of filenames in iTunes folders
minor UI fixes
some crash fixes

Var inte så mycket för en 2.0… kanske är mer?

Bevaka tråden