Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USA får övervaka data i molnet

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Sure, i sverige. Förklara dock för mig hur vi, genom demokratiska och fria val ska kunna påverka sådana saker som USA nu sysslar med?

Nåväl. Ursäkta att jag blandade korten där. Det är så klart den amerikanska befolkningen som har möjlighet att påverka detta - inte svenskarna. Vad vi kan göra är att undvika att använda amerikanska leverantörer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-30 20:33
Ursprungligen av maskh:

Nåväl. Ursäkta att jag blandade korten där. Det är så klart den amerikanska befolkningen som har möjlighet att påverka detta - inte svenskarna. Vad vi kan göra är att undvika att använda amerikanska leverantörer.

Just detta vi diskuterar här, som behandlas i artikeln jag länkade till i huvudinlägget, är ett scenario som drabbar icke-amerikaners data lagrad i USA hos amerikanska företag. Ett sådant faktum skiter ju amerikanska medborgare i totalt, så klart, och vi icke-amerikaner kan inte påverka det. Alltså kan vi inte göra ett dugg mer än som du säger, undvika amerikanska leverantörer.

De som har förslag på svenska leverantörer av en tjänst som är identisk med den som Crashplan levererar får gärna skicka ett PM till mig alternativt skriva det i tråden Värdet av off-site backup, hösten 2011.

Ursprungligen av maskh:

1. Använd inte amerikanska bolag om ni är rädda för att amerikanska myndigheter tar del av er data.

Eller programvaror. Eller kanske hårdvara, var kommer Intel ifrån? vart tillverkas processorn?
Sälj datorn, flytta ut i skogen, koka soppa på en spik (svensk spik).

Saken är löst.

Jag tror att jag lever livet istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-30 10:38
Ursprungligen av jonas.pavletic:

Jag vet ett kommersiellt bolag som utvecklar switchar och routers där ledningen sedan länge klart och tydligt deklarerat att de aldrig skulle använda sig av nätverksutrustning som är utvecklad på andra sidan Atlanten, vare sig i affärsverksamheten eller privat. Nu är det iofs lätt att säga när man själv utvecklar den typen av produkter, men det säger ändå en del om hur de som är mitt i branschen ser på det där med att inget är låst för den som äger nyckeln.

Det enda som är intressant när det gäller kryptering är att innehållet är skyddat tillräckligt länge för att inte informationen ska vara aktuell den dagen krypteringen går att knäcka. Jag förutsätter att allt jag gör är totalt publikt för någon som har tillräckligt med resurser. Då är det tur att jag är så rackarns renhårig att jag inte har något att dölja
Kryptering och lösenord använder man för att skydda sig från klåfingriga småtjuvar, inte myndigheter. Om myndigheter bara vill tillräckligt mycket så kommer de förr eller senare in oavsett vilken kryptering man använder sig av...

Och jag vet bolag som undviker nätverksutrustning från Asien p.g.a samma sak

Ursprungligen av Erik.dv:

Ja, det är hemskt och de flesta Svensson förstår inte det.

Vore det okej om staten hade en person som följde dig och lyssnade på allt du sa, öppnade all din post och kontrollerade allt du såg på din TV?

De flesta skulle nog svara nej på ovan, men FRA brydde sig inte så många om.

Fast nu är det väl mer så att de FÅR göra det, inte att de gör det dagligen?

  • Medlem
  • 2013-01-30 10:53

Jag använder krypterade skivavbilder till sådant som bara jag ska ha tillgång till. Och de hamnar inte i "molnet". Resten får de väl titta på, om de gitter...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-30 21:19

Diino fanns ju, men du kursade väl?

Ursprungligen av kenjon:

Diino fanns ju, men du kursade väl?

Finns fortfarande.

Citat:

Med anledning av den tidigare informationen att Swiss Picturebank (Group) AG har förvärvat tillgångarna i Diino är vi nu glada över att kunna meddela att vi har etablerat New Diino AB som kommer att driva Diinotjänsten vidare.

Men nä.. Körde Diino rätt länge men upptäckte CrashPlan.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-06-15 13:50

Det avgörande är inte om myndigheterna kan dekryptera dina data!

Det ligger mer värde i avslöja kommunikationsmönster, vem pratar med vem och viken denne pratar med i sin tur, hur länge och ofta, var dessa befinner sig och vid vilka tidpunkter. Vilka webbsidor dessa besöker osv.

Skulle du bli misstänkt kan de säkert sätta in riktade resurser och vid det tillfället dekryptera.

Nästan alla gör något, någon gång, kanske av misstag, som senare kan användas emot denne.

Snowden avslutar intervjun: It will be turnkey tyranny:
http://www.guardian.co.uk/world/video/2013/ju...

Bevaka tråden