Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska Apple göra nu?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är väl typ samma sak, Apple begränsar mjukvaran för att man vill tvinga användarna att köpa ny hårdvara.
Men det är inget nytt när det gäller Apple, men det blir värre och värre, det har man sett sista åren.

Vansinne är vad det är. Vissa verkar uppenbarligen gilla det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-20 15:14

iCloud-begränsningen är larvig ja. I övrigt vet jag inte om problemet är så galet stort. En markant del användare uppdaterar ändå aldrig. Många på jobbet har suttit med 10.5 / 10.6 tills nu när de köper en ny maskin.

10.8's AirPlay-stöd fick ett par att faktiskt köpa uppdateringen men annars så är intresset svalt tror jag. Folk "nöjer sig" eller "finner sig i" mycket.

Det är nog som jag har sagt tidigare att människor som inte gör allt för avancerade saker med sina datorer konstant, kan mycket väl ”finna sig i” eller ser inget ”behov” av att uppgradera mjukvara på datorn. Då kommer inte heller behovet av my maskinvara att vara lika påträngande som för oss andra som gärna gör ”absolut” allt med våra datorer m.m.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-20 20:25

Fast jag vet rätt många som haft MobileMe som inte förstår varför de helt plötsligt inte kommer åt ett skvatt från sin dator utan måste gå via webbtjänsten. Sitter man då med en fin PPC-iMac av sista generationen som funkar finfint, varför skall man då behöva köpa en helt ny dator för att få komma åt en tjänst man betalat Apple rätt rejäla pengar för under många år?
Tyvärr är det inte säkert att de får tillbaka sådana kunder för de tittar efter andra lösningar när de inser att de ändå måste byta hela datorn om de skall fortsätta använda "MobileMe".
"Early adpoters" brukar också få det sämre, se de som köpte första iPad, de fick inget iOS6 de inte.

Nä, för att tjäna så sjukligt mycket pengar som Apple gör så är det en gåta hur man kan behandla sina kunder, och det blir _bara_ sämre för varje dag som går.
Min svindyra iMac 27 har ju varit på "service" i stort sett konstant sen i juli 2012 och de lyckas inte laga den men Apple _vägrar_ erkänna att det är något konstruktionsfel utan kräver bara nya, märkliga undersökningar som är nära nog omöjliga att utföra. Senast jag såg den datorn var nu i november när jag hade den på mitt skrivbord i 2 veckor innan den rasade ihop igen.
Jag har helt gett upp på den datorn, jag lär nog inte kunna använda den mer. Om de tycker att de "lagat" den igen så är nu garantin slut så om den rasar igen så sitter jag där med en 25tkr-dator som jag använt i 6 månader och som sen blir dörrstopp...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-24 23:02
Ursprungligen av Hunter78:

Precis som Bollman säger är det ingen rolig utveckling från Apples sida anser jag. Kvalitén är inte heller som den bör var och har varit.
Idag finns det egentligen bara 3 produkter kvar som jag kan tänkas använda mig av från Apple och det är:
a) MacPro dock tok för dyr i förhållande till andra macar och Pc om man själv bygger en kvalité pc. Vilket jag själv kan göra för jag har kunskapen.
b) iPad är bra inget att klaga på
c) iPhone för kvalitén i materialvalet. Dock är inte iPhone iOS längre ett självklart val efter att jag har provat Nokia Lumia 800 & 920 med WP 7.5 och 8. Mycket imponerad efter en runda med Windows Phone och Nokia.
Så vad är kontentan av detta? Resultatet blir att när min Mid MBP 2010 slutar att fungera blir det med stor sannolikhet ingen mer mac för mig pga Apples hårdvaro och mjukvaro låsning på både iOs enheter och datorerna (MBPr och nya iMac 21,5 och 27 tums modell). Samtidigt som Pc med Linux eller faktisk Windows 7 samt Windows 8 pro fungerar mycket bra av det jag har provat, är jag nöjd med MS jobb.

Nej just det, för MS har ju inte alls likadan begränsningar på sina OS.
Eller vad sägs om att alla som har en WP7-mobil måste köpa en ny för att få WP8

Inse bara att marknaden fungerar såhär...

Ursprungligen av bollman:

Fast jag vet rätt många som haft MobileMe som inte förstår varför de helt plötsligt inte kommer åt ett skvatt från sin dator utan måste gå via webbtjänsten. Sitter man då med en fin PPC-iMac av sista generationen som funkar finfint, varför skall man då behöva köpa en helt ny dator för att få komma åt en tjänst man betalat Apple rätt rejäla pengar för under många år?
Tyvärr är det inte säkert att de får tillbaka sådana kunder för de tittar efter andra lösningar när de inser att de ändå måste byta hela datorn om de skall fortsätta använda "MobileMe".
"Early adpoters" brukar också få det sämre, se de som köpte första iPad, de fick inget iOS6 de inte.

Nä, för att tjäna så sjukligt mycket pengar som Apple gör så är det en gåta hur man kan behandla sina kunder, och det blir _bara_ sämre för varje dag som går.
Min svindyra iMac 27 har ju varit på "service" i stort sett konstant sen i juli 2012 och de lyckas inte laga den men Apple _vägrar_ erkänna att det är något konstruktionsfel utan kräver bara nya, märkliga undersökningar som är nära nog omöjliga att utföra. Senast jag såg den datorn var nu i november när jag hade den på mitt skrivbord i 2 veckor innan den rasade ihop igen.
Jag har helt gett upp på den datorn, jag lär nog inte kunna använda den mer. Om de tycker att de "lagat" den igen så är nu garantin slut så om den rasar igen så sitter jag där med en 25tkr-dator som jag använt i 6 månader och som sen blir dörrstopp...

En early adopter har inte kvar iPad 1.

Skulle din enskilda iMac vara något bevis för att det går sämre för Apple?
Eller är det så att du har fått ett måndagsex som finns inom ALLT?

Precis som Bollman säger är det ingen rolig utveckling från Apples sida anser jag. Kvalitén är inte heller som den bör var och har varit.
Idag finns det egentligen bara 3 produkter kvar som jag kan tänkas använda mig av från Apple och det är:
a) MacPro dock tok för dyr i förhållande till andra macar och Pc om man själv bygger en kvalité pc. Vilket jag själv kan göra för jag har kunskapen.
b) iPad är bra inget att klaga på
c) iPhone för kvalitén i materialvalet. Dock är inte iPhone iOS längre ett självklart val efter att jag har provat Nokia Lumia 800 & 920 med WP 7.5 och 8. Mycket imponerad efter en runda med Windows Phone och Nokia.
Så vad är kontentan av detta? Resultatet blir att när min Mid MBP 2010 slutar att fungera blir det med stor sannolikhet ingen mer mac för mig pga Apples hårdvaro och mjukvaro låsning på både iOs enheter och datorerna (MBPr och nya iMac 21,5 och 27 tums modell). Samtidigt som Pc med Linux eller faktisk Windows 7 samt Windows 8 pro fungerar mycket bra av det jag har provat, är jag nöjd med MS jobb.

Ursprungligen av Hunter78:

Precis som Bollman säger är det ingen rolig utveckling från Apples sida anser jag. Kvalitén är inte heller som den bör var och har varit.
Idag finns det egentligen bara 3 produkter kvar som jag kan tänkas använda mig av från Apple och det är:
a) MacPro dock tok för dyr i förhållande till andra macar och Pc om man själv bygger en kvalité pc. Vilket jag själv kan göra för jag har kunskapen.
b) iPad är bra inget att klaga på
c) iPhone för kvalitén i materialvalet. Dock är inte iPhone iOS längre ett självklart val efter att jag har provat Nokia Lumia 800 & 920 med WP 7.5 och 8. Mycket imponerad efter en runda med Windows Phone och Nokia.
Så vad är kontentan av detta? Resultatet blir att när min Mid MBP 2010 slutar att fungera blir det med stor sannolikhet ingen mer mac för mig pga Apples hårdvaro och mjukvaro låsning på både iOs enheter och datorerna (MBPr och nya iMac 21,5 och 27 tums modell). Samtidigt som Pc med Linux eller faktisk Windows 7 samt Windows 8 pro fungerar mycket bra av det jag har provat, är jag nöjd med MS jobb.

Förstår inte riktigt hur du resonerar - kanske bara jag. Om det finns 3 produkter du kan tänka dig - så har du kanske inte dessa ?
Då skall Apple vara jätteglada. Om de - som du är kritiska till Apple - och ändå kan tänka er 3 produkter. Vilken marknad dom skulle se framför sig. för att inte tala om aktien - spikrakt upp i rymden.

Ursprungligen av adress@mac:

Förstår inte riktigt hur du resonerar - kanske bara jag. Om det finns 3 produkter du kan tänka dig - så har du kanske inte dessa ?
Då skall Apple vara jätteglada. Om de - som du är kritiska till Apple - och ändå kan tänka er 3 produkter. Vilken marknad dom skulle se framför sig. för att inte tala om aktien - spikrakt upp i rymden.

Fram till MBPr och den nya imac kunde jag faktiskt tänka mig både en laptop och en imac samt en MacPro (om priset inte avskräckte med gammal teknik) som nästa dator. Jag har redan idag en iPhone 4S och iPad 2 vilket jag är väldigt nöjd med.

Däremot efter att Apple gjort som de har med MBPr och iMac, kan jag inte längre göra några byten av hårdvara ink uppgradering så försvinner dessa produkter som alternativ för mig vi nästa köpa av datorn. Åter står bara Mac Pro eller en Pc här vinner Pc och min nuvarande MBP i7 2010.

Då återstår för mig bara iPad och iPhone som jag är lite tveksam till pga iOS. Jag avvaktar till nästa iPhone (om det blir iPhone 5S eller iPhone 6) och nästa iOS uppdate, för att avgöra om det blir en iphone igen eller en t.ex. Nokia Lumia 920.

Varför inte en ny iPhone pga att jag har en iPhone 4S som 14 mån redan börjar få dåligt batteri typ max 1.5-2 dygn (när iPhoen var som bäst höll den 4 dagar) med lite användning där jag bara för någon månad sedan hade 2.5-3 dygn utan större problem.

Att fixa telefonen är inte ett alternativ pga att jag inte har någon garanti, lägger jag inte pengar på att fixa telefonen utan istället köper en ny. Dock blir det en Nokia om inte Apple gör en bra hårdvaro uppdatering till iPhone 5S eller 6.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-20 23:00

Likt Antonic blir jag lite frågande till varför inte en MacBook Pro Retina 15" idag inte skulle hålla i 3+ år. Problemet är att nya program och spel då kommer kräva mer vilket är naturligt för datorer och inget Apple "sätter käppar i hjulet för". Ingen laptop kan uppgraderas så mycket. HDD och RAM är oftast det som finns och ja, där suger det att Apple låst ner MBPr. Teoretiskt sätt skulle Thunderbolt ge möjlighet till att adressera grafikkortet, men i en "all-in-one" likt en laptop vete tusan hur bra lösning det är. Och ovan är knappast unikt för Apple. Tjejens Sony VAIO skeppades med Winodws Vista och har inget officiellt stöd för Windows 7 (och beter sig aningen konstigt där).

Men visst, det vore trevligt om alla Apples maskiner var likt min MacPro från 2008 som fortfarande håller måttet efter ett GPU-byte. Men det är också en dator som totalt kostat runt 35 000 kr.

Du som bygger eget borde även ha koll på att MacPro inte är samma sak som att bygga en desktop-PC. Apple har inget som motsvarar detta dessvärre.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-20 23:26

Vad jag vet så stöder moderkortet i rMBP 32GB minne, varför finns då inte det som tillval? Och, hade det verkligen varit så sjukt illa för designen om man inte hade lött fast minnet på moderkortet?
Och, var det verkligen helt nödvändigt med fullständigt egen kontakt till ssd:n? När det inte ens ger någon prestandavinst.
Allt för att ge datorn ett kortare liv, helt enkelt. De flesta tar nog datorn med 8GB vilket kommer vara för lite rätt snart.

Ursprungligen av bollman:

Vad jag vet så stöder moderkortet i rMBP 32GB minne, varför finns då inte det som tillval? Och, hade det verkligen varit så sjukt illa för designen om man inte hade lött fast minnet på moderkortet?
Och, var det verkligen helt nödvändigt med fullständigt egen kontakt till ssd:n? När det inte ens ger någon prestandavinst.
Allt för att ge datorn ett kortare liv, helt enkelt. De flesta tar nog datorn med 8GB vilket kommer vara för lite rätt snart.

Ja jag håller med att 32gb kunde faktiskt varit ett tillval.
Vad kommer 8gb vara för lite för? helst med en snabba SSD i systemet?

Köparen har ju gjort ett aktivt val att köpa 8gb så kan man kan ju inte skylla på Apple pga det?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-21 17:11
Ursprungligen av bollman:

Vad jag vet så stöder moderkortet i rMBP 32GB minne, varför finns då inte det som tillval? Och, hade det verkligen varit så sjukt illa för designen om man inte hade lött fast minnet på moderkortet?

Att Apple inte erbjuder 32GB minne nu beror kanske på att det skulle bli lite för varmt i rMBP och därmed öka fläktljudet och att de lött fast minnet har nog lika mycket med tillförlitlighet att göra, Apple tröttnade säkert på att få garantiserva datorer som folk förstört när de bytt minne eller på folk som satt in fel minne och krävt support för kraschande datorer och applikationer.

Ursprungligen av Gordy:

Att Apple inte erbjuder 32GB minne nu beror kanske på att det skulle bli lite för varmt i rMBP och därmed öka fläktljudet och att de lött fast minnet har nog lika mycket med tillförlitlighet att göra, Apple tröttnade säkert på att få garantiserva datorer som folk förstört när de bytt minne eller på folk som satt in fel minne och krävt support för kraschande datorer och applikationer.

Varför skulle tempen gå upp med 32gb?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-22 23:03
Ursprungligen av Antonic:

Varför skulle tempen gå upp med 32gb?

Minnen kan bli ordentligt varma.

Ursprungligen av Gordy:

Minnen kan bli ordentligt varma.

Jag har då aldrig känt att dom blir så varma så det har en sådan avgörande betydelse men du kan ha rätt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-21 06:47

Köparen hade kanske varken råd eller behov vid inköpet. Just nu duger 8gb gott och väl, men man vet ju aldrig vad som händer runt hörnet. Förr kunde man då åtminstone uppgradera internminnet när ens behov förändrades, men nu är även det kört.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-21 13:29

Vad gäller MBPR håller jag med att det är vansinnigt att spara X mm i storlek för att radera möjlighet till (i varje fall göra det mycket svårt) uppgradering av disk och minne. På 13" modellen sticker även Apple vansinniga prismodell för dessa komponenter kunden i ögat redan idag.

Dock skulle Apple kunna göra något bra av detta "om de ville". Ex borde SSD-disk och minne kosta i stil med vad man som slutkund betalar i butik eller något mindre. Då skulle Apple nuvarande modell vara helt OK och rent av positivt för många. Idag har de dock ett gäng svarta får i sitt stall.

Ursprungligen av bollman:

Köparen hade kanske varken råd eller behov vid inköpet. Just nu duger 8gb gott och väl, men man vet ju aldrig vad som händer runt hörnet. Förr kunde man då åtminstone uppgradera internminnet när ens behov förändrades, men nu är även det kört.

Fast har man inte råd så är ju det fortfarande inte datorns fel eller Apple och har man inte funderat innan inköpet vad man kommer behöva i framtiden så är inte det heller deras fel.

Kanske vi får se 32gb nästa modell?
Dock lär det inte bli billigt i så fall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-21 17:04

Vad som dock förvånar mig är hur lite kritik Apple får för denna prissättningmodell de har på dessa "svarta får".

Skulle så gärna se att Apple köpte hela jäkla Sonos, Spotify och Dell

Apple kunde köpa HP's miniräknardivision och släppa vidareutvecklingar
på de räknare HP hade fram till 1993 (kvalitetsmässigt)

DELL kunde de begrava, bara för att ge igen för gammal ost.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-25 15:14

Apple verkar i alla fall veta vad de ska göra

We're working on some incredible stuff. The pipeline is chock full. We feel great about what we've got in store.

Får hoppas jag och TC har samma definition av incredible, för i år behöver Apple leverera lite mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-25 15:33
Ursprungligen av zappee:

Apple verkar i alla fall veta vad de ska göra

We're working on some incredible stuff. The pipeline is chock full. We feel great about what we've got in store.

Får hoppas jag och TC har samma definition av incredible, för i år behöver Apple leverera lite mer.

iPhone 5, iPad Mini, MacBook Pro Retina, Fusion Drive, MacOSX 10.8, iOS 6 samt medföljande iCloud-revamp inklusive en uppdatering av i stort sätt alla deras produkter är inte tillräcklig av "leverans" för ett år?

Visst, jag saknar MacPro-uppdatering men det är i sammanhanget ingen produkt som någon bryr sig om.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-25 15:37
Ursprungligen av Erik.dv:

iPhone 5, iPad Mini, MacBook Pro Retina, Fusion Drive, MacOSX 10.8, iOS 6 samt medföljande iCloud-revamp inklusive en uppdatering av i stort sätt alla deras produkter är inte tillräcklig av "leverans" för ett år?

Visst, jag saknar MacPro-uppdatering men det är i sammanhanget ingen produkt som någon bryr sig om.

Glöm inte iPad retina, den kom också 2012.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-25 16:16
Ursprungligen av Vassius:

Glöm inte iPad retina, den kom också 2012.

Haha, ja du ser - den var ju en fullständig break-through vad gäller plattorna.

Nej, men 2012 var ett dåligt år för Apple helt klart!

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-27 12:14
Ursprungligen av Erik.dv:

iPhone 5, iPad Mini, MacBook Pro Retina, Fusion Drive, MacOSX 10.8, iOS 6 samt medföljande iCloud-revamp inklusive en uppdatering av i stort sätt alla deras produkter är inte tillräcklig av "leverans" för ett år?

Visst, jag saknar MacPro-uppdatering men det är i sammanhanget ingen produkt som någon bryr sig om.

Innovations- och revolutionsmässigt, nej.

I princip inget "nytt"

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-25 16:22

Nåja, skillnaden mellan WP7-7.5 och 8 är avsevärd, och hårdvarukraven sköt i höjden under utvecklingen vilket gjorde att äldre telefoner tyvärr blev akterseglade, tråkigt men sant.

Slutsatsen är, tro det eller ej, att Apple nu är volym, och det innebär lägre kvalisort.

Vi som var med "förr" såg den förra uppgången och förväntar oss kanske lite mycket numera... Under mina 15 år som inköpare av Appleprylar så har 50% av alla problem-maskiner jag haft att göra med köpts in de senaste 2 åren. Säger inte det nått så vet inte jag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-25 16:26
Ursprungligen av bollman:

Nåja, skillnaden mellan WP7-7.5 och 8 är avsevärd, och hårdvarukraven sköt i höjden under utvecklingen vilket gjorde att äldre telefoner tyvärr blev akterseglade, tråkigt men sant.

Slutsatsen är, tro det eller ej, att Apple nu är volym, och det innebär lägre kvalisort.

Vi som var med "förr" såg den förra uppgången och förväntar oss kanske lite mycket numera... Under mina 15 år som inköpare av Appleprylar så har 50% av alla problem-maskiner jag haft att göra med köpts in de senaste 2 åren. Säger inte det nått så vet inte jag...

Min erfarenhet är omvänd. Sent 90-tal fick vi "renovera" både en PowerMac 7500 (dotterkortbyte), G4/350 (chassi och moderkortbyte) och en eller två laptops (totalt ersättning av allt utan chassi tror jag) som min farsa köpt. Sen hade vi två G5:or som var problembarn (en var en DOA, en överhettades och vi senare bytas också). Dock kan det hela också vara ren slump också att vi inte haft problem ännu med Intel-maskinerna.

Ursprungligen av bollman:

Nåja, skillnaden mellan WP7-7.5 och 8 är avsevärd, och hårdvarukraven sköt i höjden under utvecklingen vilket gjorde att äldre telefoner tyvärr blev akterseglade, tråkigt men sant.

Slutsatsen är, tro det eller ej, att Apple nu är volym, och det innebär lägre kvalisort.

Vi som var med "förr" såg den förra uppgången och förväntar oss kanske lite mycket numera... Under mina 15 år som inköpare av Appleprylar så har 50% av alla problem-maskiner jag haft att göra med köpts in de senaste 2 åren. Säger inte det nått så vet inte jag...

Första 13 åren 15 maskiner - 7 fel är 50%. Sista 2 åren 100 maskiner - 50 fel är 50%.
Säger inte så mycket - mer än att du förmodligen köpt in betydligt fler maskiner/produkter - senaste 2 åren. Så mycket fel enligt exemplet - får jag hoppas att det inte var/är.;)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-27 13:11

Revolutionsmässigt är det väl Apple ][, Macintosh, iPod, iPhone och iPad som Apple har släppt (jag skulle även vilja räkna in Newton där). Allt under drygt 30 år. Så det lär väl dröja några år till innan en ny revolutionerade produkt släpps.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-27 16:57
Ursprungligen av kenjon:

Revolutionsmässigt är det väl Apple ][, Macintosh, iPod, iPhone och iPad som Apple har släppt (jag skulle även vilja räkna in Newton där). Allt under drygt 30 år. Så det lär väl dröja några år till innan en ny revolutionerade produkt släpps.

Nu pratade jag om förra året.

Bevaka tråden