Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om tillbehör till min nya MBP

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-04 01:20
Ursprungligen av Gordy:

OK hur representativa är de för miljontals användare? Hur har urvalet skett?

Det lär ju vara mer representativt än vad du någonsin presenterar i alla dina inlägg.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-04 01:22
Ursprungligen av stile:

Det lär ju vara mer representativt än vad du någonsin presenterar i alla dina inlägg.

Onödigt påhopp som dessutom saknar täckning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-04 01:29
Ursprungligen av Gordy:

Onödigt påhopp som dessutom saknar täckning.

Presentera då lite fakta själv istället för att bara påstå. 5000 användares vanor är mer representativt än någon annan fakta som du lagt fram i den här tråden.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-04 01:44
Ursprungligen av stile:

Presentera då lite fakta själv istället för att bara påstå. 5000 användares vanor är mer representativt än någon annan fakta som du lagt fram i den här tråden.

Tänk efter lite. Eftersom han inte vill publicera undersökningen så kan han ju ha hittat på de "fakta"du tror är mer representativa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-04 01:47
Ursprungligen av Gordy:

Tänk efter lite. Eftersom han inte vill publicera undersökningen så kan han ju ha hittat på de "fakta"du tror är mer representativa.

Jag kan inte svara för grenhall, men har ingen anledning att tro att han hittar på. Och du har själv inte presenterat någon fakta, det kan vi konstatera.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-04 01:53
Ursprungligen av stile:

Jag kan inte svara för grenhall, men har ingen anledning att tro att han hittar på. Och du har själv inte presenterat någon fakta, det kan vi konstatera.

Jodå jag har publicerat fakta som talar mot hans inlägg som t.e.x. att enligt Geekbench så finns det massvis av bärbara macar som är mer kraftfulla än stationära macar något Grenhall påstod inte stämde.
Sen att du tror på en person som påstår att han VET hur folk använder sina datorer ned till exakta siffror för antal flikar i Safari är egentligen lite för lustigt för att undra om du hört ordet källkritik någon gång?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-04 01:59
Ursprungligen av Gordy:

Sen att du tror på en person som påstår att han VET hur folk använder sina datorer ned till exakta siffror för antal flikar i Safari är egentligen lite för lustigt för att undra om du hört ordet källkritik någon gång?

Exakta siffror för antalet flikar har inte nämnts, han skrev att endast 7% hade över 10 flikar. Men du vet givetvis bättre och har fakta för att det inte stämmer?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-04 02:13
Ursprungligen av stile:

Exakta siffror för antalet flikar har inte nämnts, han skrev att endast 7% hade över 10 flikar. Men du vet givetvis bättre och har fakta för att det inte stämmer?

Du förstod nog vad jag menade eller är inte 7% en exakt siffra?
Nuförtiden så har de flesta sina datorer igång länge och väldigt många har mer än 10 flikar i Safari eller Chrome. Många startar också upp sin webläsare & dator med sina favoritsidor i flikar som nog väldigt sällan är färre än 10 för att snabbt kunna switcha emellan relavanta nyheter och diverse information.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-04 02:24
Ursprungligen av Gordy:

Nuförtiden så har de flesta sina datorer igång länge och väldigt många har mer än 10 flikar i Safari eller Chrome. Många startar också upp sin webläsare & dator med sina favoritsidor i flikar som nog väldigt sällan är färre än 10 för att snabbt kunna switcha emellan relavanta nyheter och diverse information.

Många, de flesta? Du skrev om källkritik något inlägg upp, jag ser inget som backar upp din fakta här. Du gissar alltså?
10 flikar är rätt mycket för den vanlige användaren, här på 99mac så är det säkert många som kör med massor av flikar men lika vanligt tror jag inte det är hos gemene man.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-04 02:45
Ursprungligen av stile:

Många, de flesta? Du skrev om källkritik något inlägg upp, jag ser inget som backar upp din fakta här. Du gissar alltså?
10 flikar är rätt mycket för den vanlige användaren, här på 99mac så är det säkert många som kör med massor av flikar men lika vanligt tror jag inte det är hos gemene man.

Här har du en offentliggjord undersökning som stöder mig den är några år gammal men jag tror inte folk kör med färre flikar nu, snarare tvärtom How many tabs do people use? (Now with real data!) Betydligt fler än 7% har mer än 10 flikar i sin webläsare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-04 02:59
Ursprungligen av Gordy:

Här har du en offentliggjord undersökning som stöder mig den är några år gammal men jag tror inte folk kör med färre flikar nu, snarare tvärtom How many tabs do people use? (Now with real data!) Betydligt fler än 7% har mer än 10 flikar i sin webläsare.

Från undersökningen du hänvisar till:

Citat:

Study Details

First, I guess I should mention a little bit about how the study was conducted. Here was the recruitment email we sent out to family, friends, and colleagues:

We are seeking participants (at least 18 years old) for a research study exploring how people use web browsers.

If you use Mozilla Firefox for several hours a day, and often use multiple tabs or windows, then you are a candidate for the study. If you choose to participate, you’ll install a Firefox extension that will log various actions, e.g. clicking on a link, visiting a bookmark, opening a new tab, and clicking the back button. Don’t worry, the names and addresses of the web sites that you visit will NOT be revealed to researchers.

The study will last for two weeks. During this time, you’ll take part in five short interviews (approx. 30 minutes each) that will be arranged at your convenience. In addition, you’ll be asked to record some brief notes several times during the course of each day (again, at your convenience) and to email your log file to the researchers at the end of the day. Participating in the study will take about 4-5 hours in total over the two week period.

We also put posters up with similar wording across the University of Toronto campus. 21 people completed the study, and 1 person started it but dropped out early.

Jag skulle inte dra för stora växlar av den undersökningen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-04 03:09
Ursprungligen av Gordy:

Här har du en offentliggjord undersökning som stöder mig den är några år gammal men jag tror inte folk kör med färre flikar nu, snarare tvärtom How many tabs do people use? (Now with real data!) Betydligt fler än 7% har mer än 10 flikar i sin webläsare.

Låt mig dra pluggen ur hela diskussionen om flikar och dess antal: Macbook & Adobe Flash Player (even simple Flash lets CPU get very hot under Mac OS X) - YouTube (en flashvideo)

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-04 03:24
Ursprungligen av reboot81:

Låt mig dra pluggen ur hela diskussionen om flikar och dess antal: Macbook & Adobe Flash Player (even simple Flash lets CPU get very hot under Mac OS X) - YouTube (en flashvideo)

Flikar in med att det inte är så konstigt att en 6 år gammal dator går igång en del av att visa en video.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-04 03:39
Ursprungligen av Gordy:

Flikar in med att det inte är så konstigt att en 6 år gammal dator går igång en del av att visa en video.

En MPB late 2011 i7:a SSD+16GB RAM lyfter som ett reaplan när man går från 22 flikar till 2 och en youtubefilm. Flikantal är inget mer än ett mått på antalet öppna flikar, ett sk fliktivt tal .

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-04 04:00
Ursprungligen av reboot81:

En MPB late 2011 i7:a SSD+16GB RAM lyfter som ett reaplan när man går från 22 flikar till 2 och en youtubefilm. Flikantal är inget mer än ett mått på antalet öppna flikar, ett sk fliktivt tal .

Beror nog på vilken upplösning det är på filmen och vilken webläsare man använder Safari verkar dra mer processorkraft än Chrome med eller utan Youtube Flash eller HTML5.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-04 02:57
Ursprungligen av Gordy:

Du förstod nog vad jag menade eller är inte 7% en exakt siffra?
Nuförtiden så har de flesta sina datorer igång länge och väldigt många har mer än 10 flikar i Safari eller Chrome. Många startar också upp sin webläsare & dator med sina favoritsidor i flikar som nog väldigt sällan är färre än 10 för att snabbt kunna switcha emellan relavanta nyheter och diverse information.

Ja, många har fler än 10 flikar igång samtidigt. Igår skruvade jag på en MBP 17" från 2009 med 2GB RAM. Användaren hade 4 Firefoxfönster med ca 10-15 flikar i varje, 20 wordfiler inkl grafik och bilder, samt 10 andra program igång. På frågan om hon hade något viktigt igång fick jag: -nej du kan starta om datorn, jag har vara ett brev och min mail igång.

Sen vet jag flera, skapligt datormogna användare som har manisk vana att stänga ner. De sitter på nya datorer och nästan instinktivt kryssar ner flikarna och stänger av ett program som inte ligger överst. Flera använder sig inte ens av flikar.

Slutsats - det skiljer sig åt. Allt mellan svart och vitt, och grenhall vet tydligen en hel del om hur gråzonen ser ut.

Ursprungligen av Gordy:

OK hur länge har ni verkat och hur många har ni intervjuat?
...
Har din undersökning publicerats? Jag skulle vara försiktig att kalla enkäter för fakta.

-Varför ställa dessa frågor? Är du genuint intresserad av metoderna de använd sig av, eller vill du bara ställa frågor du med stor säkerhet vet att grenhall inte kan/får/vill svara på?

Att ”kalla enkäter för fakta” vore grundlöst. grenhall har inte skrivit något som på det minsta är i närheten, även om du vill få det att se ut så med din efterkonstruktion. Han är öppen för svagheter sina metoder och ger t.o.m ett förslag på ev. felkälla!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-04 03:15
Ursprungligen av reboot81:

J
Slutsats - det skiljer sig åt. Allt mellan svart och vitt, och grenhall vet tydligen en hel del om hur gråzonen ser ut.

Klart det skiljer åt men det är osannolikt att bara 7% av alla internetanvändare använder mer än 10 flikar. Speciellt med tanke på att många webläsare startar med tidigare sessioners flikar och att många användare alltid har fler olika browsers igång och då ofta med flera fönster och flertalet flikar.

Ursprungligen av reboot81:

JAtt ”kalla enkäter för fakta” vore grundlöst. grenhall har inte skrivit något som på det minsta är i närheten, även om du vill få det att se ut så med din efterkonstruktion.

Grenhall påstod ju att han VISSTE hur folk använde webläsare genom sina enkäter m.m.

Ursprungligen av Gordy:

OK hur representativa är de för miljontals användare? Hur har urvalet skett?

Och av det har du fått fram att du vet att 7 av 100 har fler än 10 flikar på Safari?

Självklart finns det fall där stationära är ovärderliga men fler och fler gör mer och mer på sina bärbara datorer.

D
Vi pratade inte om vilka macar som låg på topp på listan utan om det fanns bärbara macar som är kraftfullare än stationära macar och det finns det ju en hel del som är.

OK..

Skulle säga att dom är mer representativa än dom 20 du hänvisar till i din undersökning.

Ja jag vet det eftersom folk har svarat det. Hur tänker du annars att man ska få reda på det? Genom att logga personerna när dom sitter vid datorn? Det har vi också gjort. Framför allt när vi testat med iPad/iPhone.

Såvitt jag vet har jag inte påstått att det inte alls finns bärbara som är mer kraftfulla än vissa stationära bara att bärbara är underrepresenterade när det gäller CPU-kraft. Du kan inte jämföra en MacBook Pro i7 mot en Mac Mini från mid 2008 eller iMac från 2007.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-04 12:37
Ursprungligen av grenhall:

Skulle säga att dom är mer representativa än dom 20 du hänvisar till i din undersökning.

Den undersökning jag hänvisade till verkar hyfsat adekvat och är dessutom publicerad.

Ursprungligen av grenhall:

Ja jag vet det eftersom folk har svarat det. Hur tänker du annars att man ska få reda på det? Genom att logga personerna när dom sitter vid datorn? Det har vi också gjort. Framför allt när vi testat med iPad/iPhone.

iPad och iPhone? De har ju begränsat antal flikar? Inte konstigt då stt ni kom fram till att få har mer än 10 flikar igång.

Ursprungligen av grenhall:

Såvitt jag vet har jag inte påstått att det inte alls finns bärbara som är mer kraftfulla än vissa stationära bara att bärbara är underrepresenterade när det gäller CPU-kraft. Du kan inte jämföra en MacBook Pro i7 mot en Mac Mini från mid 2008 eller iMac från 2007.

Läs om vad du skrev. Sen så kan man väl visst jämföra äldre datorer mot nyare eftersom alla inte använder de senaste datorerna.
Men faktum är att för inte så länge sedan så hade Apples bärbara MBP generellt mer CPU-kraft än deras vid samma tidpunkt lanserade stationära iMacs och Mac Mini.

Ursprungligen av Gordy:

Den undersökning jag hänvisade till verkar hyfsat adekvat och är dessutom publicerad.

iPad och iPhone? De har ju begränsat antal flikar? Inte konstigt då stt ni kom fram till att få har mer än 10 flikar igång.

Läs om vad du skrev. Sen så kan man väl visst jämföra äldre datorer mot nyare eftersom alla inte använder de senaste datorerna.
Men faktum är att för inte så länge sedan så hade Apples bärbara MBP generellt mer CPU-kraft än deras vid samma tidpunkt lanserade stationära iMacs och Mac Mini.

Du läser verkligen inte vad jag skriver så det är helt meningslöst att svara...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-04 12:58
Ursprungligen av Gordy:

Den undersökning jag hänvisade till verkar hyfsat adekvat och är dessutom publicerad.

Du påstår att den undersökning du hänvisar till skulle vara adekvat. Och att den är publicerad betyder ingenting när det handlar om 21 personer som de fick tag på i sin bekantskapskrets och från Toronto Universitet. De sökte ju till och med efter personer som använde flikar:

Från studien:

Citat:

If you use Mozilla Firefox for several hours a day, and often use multiple tabs or windows, then you are a candidate for the study.

När du sitter och mästrar om källkritik, publicerade studier med mera så bör du också leverera efter det.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-04 02:25

@Grenhall Det var intressanta fakta du kommer med, tar ner en till 'verkligheten' igen. Jag är innerst inne medveten om att jag och flera här på 99 inte representerar medelbrukaren av datorer.

Glappet mellan stationära och bärbara prestandamässigt skiljer sig betydligt mindre idag än vad det var för ett par år sedan, så man får även väga in åldern på datorn.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-04 07:43

Är det ingen som har fattat att Gordy ALDRIG kan ha fel och slingrar sig värre än en ål när han HAR fel?

  • Medlem
  • Jonkoping
  • 2013-01-04 08:52

Vill tacka alla som svarade på min fråga Kommer nog i början att köra utan AppleCare och försöka göra en bra försäkring, har ju ändå ett år på mig att köpa AppleCare om jag nu vill senare.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-04 08:54
Ursprungligen av Sunday:

Vill tacka alla som svarade på min fråga Kommer nog i början att köra utan AppleCare och försöka göra en bra försäkring, har ju ändå ett år på mig att köpa AppleCare om jag nu vill senare.

En drulleförsäkring är ett väldigt bra komplement för den täcker skador som inte Applecare gör.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-01-04 09:11
Ursprungligen av Sunday:

Vill tacka alla som svarade på min fråga Kommer nog i början att köra utan AppleCare och försöka göra en bra försäkring, har ju ändå ett år på mig att köpa AppleCare om jag nu vill senare.

Glöm inte det viktigaste tipset, som Konrad levererade.

Gå gärna tillbaka till vad tråden handlar om nu.

Tack!

Mvh

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-04 13:09

Jag förstår din fundering - lagt ner så mycket pengar på en pryl, och då vill man ta vara på den, om det nu skulle vara en väska eller försäkring.

Men det kan du bara själv svara på. Hur använder du datorn? Vilka är dina behov?

Jag kan bara tipsa dig om i vilka banor du kan börja tänka:

-Resa: bra väska, om man är slarvig av sig bör man se över sina försäkringar. AppleCare är bra men väldigt dyrt, lönar sig inte alltid.
-Ergonomi: extra mus, tangentbord, kylplatta. Kanske en HiRise? Den senare är även ett aktivt skydd mot fientliga kaffe/te-koppar.
-Säkerhet: när (inte om) hårddisken krashar, hur vill du ha dina filer tillgängliga? TimeCapsule eller manuellt kopierade till en USB-hårddisk? Eller en tjänst som sparar kopior på alla dina filer automagiskt?

God fortsättning, lycka till med din nya maskin, och se bortom pajkastningen i din tråd.

  • Medlem
  • 2013-01-04 17:12

+1 på Hirise plus tangentbord och mus. Mycket skönare för nacke och rygg när man sitter ett par timmar!

Ursprungligen av disktant:

Du betalar alltså ca 4000 spänn för en försäkring som du förhoppningsvis aldrig skulle behövt använda ?
Hade du haft en vettig hemförsäkring så hade din stulna kamera kostat dig 1200-1500kr i stället för 4000+200kr

Nu täckte inte min helförsäkring det eftersom kameran stod på företaget. Företagsförsäkringen hade kostat 10 000:- i självrisk. Så ja väl värt det.

Bevaka tråden