Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kamera -> iPad -> Mac ????

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-12-28 22:00

Funderar på att skaffa en iPad (retina) + Camera Connection Kit för att mellanlagra och granska bilder "ute på fältet".

Dvs jag tänkte tömma kameran till iPad och där sortera bort, betygsätta och beskära (?) mina fotografier.
Därefter mer eller mindre automatiskt lyfta in bilderna till Aperture/iPhoto på Macen när jag kommer hem.
Vill *inte* ha någon "optimering" eller omskalning av bilderna.

Någon som testat sådant arbetsflöde?

1. Är detta möjligt utan en massa trassel (manuella synkningar etc.)?
2. Vilka program/appar behövs?
3. Hur funkar synkningen?
4. Får man med betygsättning, mappindelning, filnamnsändringar, etc ?
5. Kan man även jobba med RAW?
6. Kan man fixa dubbelriktad synkning mellan iPad och Mac (så man kan ha samma fotobibliotek på bägge)?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-28 22:58

Vad har du för kamera?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-12-29 08:51

Nikon D4
(16 Mp. Överföring via CF, XQD alt. USB)

Jag har själv försökt att få till ett liknande arbetsflöde med min Canon 60D. Har inget "färdigt" flöde men körde enligt följande princip när jag var på semester.

  • Körde RAW

  • Tankade över alla bilder till Ipaden

  • Jag utnyttjade bildströmmen för synkning mot "hemmabasen"

    • Dvs: på min server hemma så gick Aperture. Alla bilder som jag tog landade i motsvarande "Bildström Juli 2012" projekt och på så sätt fick jag över alla bilder från Ipaden till hemmaarkivet

    • jag tycker att detta fungerar smidigt och bra. Inga manuella ingrepp utan bilderna landar i Aperturebiblioteket när jag kommer hem.

Jag körde främst med Iphoto och Snapseed på Ipaden för bildredigering

Eftersom jag bara har en 16 GB Ipad så var jag inte direkt sugen på en totalt dubbelriktad synkning av alla bilder men använder även där bildströmmen fast en anpassad bildström. Där lägger jag alla bilder som jag vill synka från Aperture till Ipaden.

Betygsättning och den delen har jag inte provat. Du kan flagga bilder och du kan tagga dem men jag vet inte om detta följer med i bildströmmen

Så det går men du får nog experimentera lite för att få till flödet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-29 11:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har själv försökt att få till ett liknande arbetsflöde med min Canon 60D. Har inget "färdigt" flöde men körde enligt följande princip när jag var på semester.

  • Körde RAW

  • Tankade över alla bilder till Ipaden

  • Jag utnyttjade bildströmmen för synkning mot "hemmabasen"

    • Dvs: på min server hemma så gick Aperture. Alla bilder som jag tog landade i motsvarande "Bildström Juli 2012" projekt och på så sätt fick jag över alla bilder från Ipaden till hemmaarkivet

    • jag tycker att detta fungerar smidigt och bra. Inga manuella ingrepp utan bilderna landar i Aperturebiblioteket när jag kommer hem.

Jag körde främst med Iphoto och Snapseed på Ipaden för bildredigering

Eftersom jag bara har en 16 GB Ipad så var jag inte direkt sugen på en totalt dubbelriktad synkning av alla bilder men använder även där bildströmmen fast en anpassad bildström. Där lägger jag alla bilder som jag vill synka från Aperture till Ipaden.

Betygsättning och den delen har jag inte provat. Du kan flagga bilder och du kan tagga dem men jag vet inte om detta följer med i bildströmmen

Så det går men du får nog experimentera lite för att få till flödet.

Ingen komprimering av dina RAW-bilder när de ligger i Bildströmmen?

Bra fråga. Måste titta efter.

Edit: De lagrades som RAW i bildströmmen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-29 13:45
Ursprungligen av BlackSmp:

Bra fråga. Måste titta efter.

Edit: De lagrades som RAW i bildströmmen

Ah, kanon! Jag trodde faktiskt inte att Bildströmmen tog bilderna rakt av utan att de la på någon form av komprimering.

Bra det där

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-12-29 13:23

BlackSmp:
Tack! Låter intressant.

Någon som fått taggning/namngivning/sortering/betygssättning etc. att följa med från iPad till datorn?

Det trodde inte jag heller först när jag provade i somras men blev lika glatt överraskad då:) Att jag sedan hade glömt bort allt och ville bekräfta det så att jag inte spred falsk information säger mer om mitt minne än om något annat:)

1
Bevaka tråden