Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivregler

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-04 14:27

Att haka upp sej på skrivregler och envisas om att inte anamma stilen känns lite lustigt med tanke på det sätt så många envisas med att förvränga språket med skräp som förkortningar mao sådant som ser ut som ett vanligt ord men är egentligen tre då man inte orkar skriva ordentligt.

En som tycker att Apples stil ser bättre ut än det "korrekta" och oigenkännbara...

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-06-11 03:29
Ursprungligen av TureB:

Vet att detta diskuterats infinitum och att regler finns, ville bara säga (utan att det skulle uppfattas som klagomål eller bli en diskussion)...

...men jag störs verkligen av att en så pro-Apple site som 99mac.se (heter ju inte ens 99.se längre) INTE skriver iPod/iPhone/iMac/iPad.

Bara en reflektion, för som long-time Mac-evangelist så värderar jag sånt högre än vad som är regler, speciellt på ett forum med så många språkfel och mycket svengelska som ett IT-forum...

Håller HEEEELT klart med.
Jag anser att 99mac.se har mycket trevligare läsning och överblick än MacWorld, men förblir helt klart lidande med sådana Jante-andliga saker som att skriva Ipad, Iphone, Imac, Iradio, Ios, ja ni förstår…

Tycker definitivt att 99mac.se ska genomföra en renässans i det avseendet och se över 'svenska skrivregler'.
Av samma anledning bannlyser jag svenska Wikipedia… och drar mig för att titta in här just därför =/

Vi ÄR Apple-entusiaster och därför så prioriterar vi gärna det genom att hålla Apple-standard.

  • Medlem
  • 2013-06-18 21:45
Ursprungligen av Hammid:

Håller HEEEELT klart med.
Jag anser att 99mac.se har mycket trevligare läsning och överblick än MacWorld, men förblir helt klart lidande med sådana Jante-andliga saker som att skriva Ipad, Iphone, Imac, Iradio, Ios, ja ni förstår…

Tycker definitivt att 99mac.se ska genomföra en renässans i det avseendet och se över 'svenska skrivregler'.
Av samma anledning bannlyser jag svenska Wikipedia… och drar mig för att titta in här just därför =/

Vi ÄR Apple-entusiaster och därför så prioriterar vi gärna det genom att hålla Apple-standard.

Tala för dig själv. Jag är i första hand svensk och mest intresserad av att kunna uttrycka mig på svenska. Appleentusiast kanske jag är efter pappa, make, katt- och hundägare, musikintresserad, skeppare, journalist, systemansvarig, villaägare, bilist och lite annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-11 20:12
Ursprungligen av Baron:

Tala för dig själv. Jag är i första hand svensk och mest intresserad av att kunna uttrycka mig på svenska. Appleentusiast kanske jag är efter pappa, make, katt- och hundägare, musikintresserad, skeppare, journalist, systemansvarig, villaägare, bilist och lite annat.

Nu vet vi ju det mest om dig vilken presentation men var har du hästen Jag trodde hus, häst och Volvo var det svenska idealet

  • Medlem
  • 2013-07-12 11:15
Ursprungligen av cubeis:

Nu vet vi ju det mest om dig vilken presentation men var har du hästen Jag trodde hus, häst och Volvo var det svenska idealet

Hästen tar min fru hand om. Och heter det inte "Villa, Volvo, vovve"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-12 11:34
Ursprungligen av Baron:

Hästen tar min fru hand om. Och heter det inte "Villa, Volvo, vovve"?

Sant men vovven hade du ju redan och så ville jag ju anknyta till trådens rubrik samt enligt Pippi Långstrumps standard är det hästen som går först i kön och svenskare än Pippi får man leta efter

Senast redigerat 2013-07-12 12:44
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-13 16:58

Till skillnad från många andra här har jag stora problem med att ta en skribent/sajt på allvar om man inte följer gällande svenska skrivregler. Redaktionellt material där det t ex står "iPhone" ser oerhört oproffsigt ut enligt mig. Företag ska inte få ändra på hur vi skriver!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-08-28 14:33
Ursprungligen av widL:

Till skillnad från många andra här har jag stora problem med att ta en skribent/sajt på allvar om man inte följer gällande svenska skrivregler. Redaktionellt material där det t ex står "iPhone" ser oerhört oproffsigt ut enligt mig. Företag ska inte få ändra på hur vi skriver!

Hahah, Jantelagen segrar så hårt i det här riket tyvärr…
'Ska Apple (som vi i smyg dyrkar) komma hit och bestämma hur vi skriver... De ska inte tro de är något, de ska inte tro de kan lära oss något.'
Lite så man blir illamående.

Sä MacWorld som hållit på i princip sedan Macintosh-release har varit oseriösa?
Nu har de blivit övertagna av jobbiga hipsters, men överlag har de gjort ett jävla bra jobb.

Skrivregler för sådana petitesser ska inte behöva vara ristade i sten bara för att någon mallig herre på 1700-talet inte var med under iRevolutionen.

  • Medlem
  • 2013-08-28 14:35

Var kom jantelagen i bilden?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-08-28 14:41
Ursprungligen av Baron:

Var kom jantelagen i bilden?

Tänk på oerhört djupa plan och i en högre frekvens så inser du att jag är 'on to something'.

Jantelagen är en käpp i hjulet på den individuella- och samfundets utveckling och bör omedelbart avvecklas.

Och med det så är jag, som en chef, färdig med den här tråden.

  • Medlem
  • 2013-08-28 14:46

Och vem fan tror du att du är då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-08-28 14:50
Ursprungligen av Hammid:

Hahah, Jantelagen segrar så hårt i det här riket tyvärr…
'Ska Apple (som vi i smyg dyrkar) komma hit och bestämma hur vi skriver... De ska inte tro de är något, de ska inte tro de kan lära oss något.'
Lite så man blir illamående.

Sä MacWorld som hållit på i princip sedan Macintosh-release har varit oseriösa?
Nu har de blivit övertagna av jobbiga hipsters, men överlag har de gjort ett jävla bra jobb.

Skrivregler för sådana petitesser ska inte behöva vara ristade i sten bara för att någon mallig herre på 1700-talet inte var med under iRevolutionen.

Nu hänger jag inte med. Du tillämpar alltså jantelagen på Apple? Du måste väl förstå det destruktiva i att vi låter företag (vilket som helst) bestämma hur vi ska skriva?

Jag har väldigt sällan läst MacWorld, men om de skriver fel så har jag personligen svårt att ta dem på allvar. Jag säger inte att de inte är seriösa, men jag säger att deras redaktionella material för många ser mindre seriöst ut om de inte följer gällande skrivregler. Om man låter ett företag diktera hur man skriver lär man av många tolkas som partisk, vilket brukar anses vara ganska negativt i nyhetsrapportering och annat redaktionellt arbete.

Jag hade inte kallat hur vi i svenskan skriver egennamn för en "petitess".

Ursprungligen av widL:

Nu hänger jag inte med. Du tillämpar alltså jantelagen på Apple? Du måste väl förstå det destruktiva i att vi låter företag (vilket som helst) bestämma hur vi ska skriva?

Jag har väldigt sällan läst MacWorld, men om de skriver fel så har jag personligen svårt att ta dem på allvar. Jag säger inte att de inte är seriösa, men jag säger att deras redaktionella material för många ser mindre seriöst ut om de inte följer gällande skrivregler. Om man låter ett företag diktera hur man skriver lär man av många tolkas som partisk, vilket brukar anses vara ganska negativt i nyhetsrapportering och annat redaktionellt arbete.

Jag hade inte kallat hur vi i svenskan skriver egennamn för en "petitess".

Nu är det bara så att om jag bestämmer mig för att heta pHilip istället för Philip, så ska mitt namn stavas pHilip och på inget annat sätt. Om jag börjar producera en dAtor så ska du, om du önskar omnämna mig och min produkt i skrift, benämna mig pHilip och min produkt dAtor. Annars kommer jag att vägra ha med dig att göra.

Detta var något jag tidigare störde mig något otroligt på, men idag känns okej när det kommer till artiklar så länge man inte blandar in det i forumet.

Undrar bara varför det är ok att skriva "i3" om processortypen men inte "iMac". Det handlar väl om samma sak, ett varumärke?

Ursprungligen av Mymac4ever:

Undrar bara varför det är ok att skriva "i3" om processortypen men inte "iMac". Det handlar väl om samma sak, ett varumärke?

Imac är ett namn, i3 är ett modellnummer. Varumärket i det fallet är Intel Core om jag inte är helt ute och cyklar.

Bevaka tråden