Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Du är hårdvaluta

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Gordy:

Inte speciellt. Om Paypal m.fl. kunde förmedla småpengar över nätet redan för över tio år sedan i stor skala så kan definitivt FaceBook/Instagram göra detta nu. Frågan är bara hur stor andel fotografen skulle få 33% ? Sen är det klart att fotografen måste ha rätt att neka viss användning.

Det är inte bara att pytsa ut en procentuell andel, det ska redovisas olika beroende på betalningsmottagarens hemvist. Är betalningsmottagaren en fysisk eller juridisk person? Ska det betraktas som inkomst av tjänst? F-skatt? Osv. Som jag sa, för komplicerat.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-18 22:11
Ursprungligen av pmarriott:

Det är inte bara att pytsa ut en procentuell andel, det ska redovisas olika beroende på betalningsmottagarens hemvist. Är betalningsmottagaren en fysisk eller juridisk person? Ska det betraktas som inkomst av tjänst? F-skatt? Osv. Som jag sa, för komplicerat.

Inte alls speciellt komplicerat det är ju alltid upp till mottagaren att deklarera sina inkomster som sedan eventuellt beskattas. I många länder så får man ha skattefria sidoinkomster upp till en viss summa. Blir det stora intäkter så kan det bli mer byråkrati men de flesta som skulle få betalt för sina bilder skulle nog inte få mer än några tusingar om året.

Ursprungligen av Gordy:

Inte alls speciellt komplicerat det är ju alltid upp till mottagaren att deklarera sina inkomster som sedan eventuellt beskattas. I många länder så får man ha skattefria sidoinkomster upp till en viss summa. Blir det stora intäkter så kan det bli mer byråkrati men de flesta som skulle få betalt för sina bilder skulle nog inte få mer än några tusingar om året.

Nej, det är inte alltid så. Om Skatteverket i Sverige anser att dina inkomster från fotografering är inkomst av tjänst så ska betalaren också betala sociala avgifter ovanpå din ersättning. Helt plötsligt måste Instagram förhålla sig till skattelagstiftningen i lika många länder som det finns användare i. Tro mig, jag har forskat i detta förr då jag blev erbjuden ett jobb där jag skulle arbeta i Sverige men vara anställd i Tyskland. Det är snårigt som helsike.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-18 22:42
Ursprungligen av pmarriott:

Nej, det är inte alltid så. Om Skatteverket i Sverige anser att dina inkomster från fotografering är inkomst av tjänst så ska betalaren också betala sociala avgifter ovanpå din ersättning. Helt plötsligt måste Instagram förhålla sig till skattelagstiftningen i lika många länder som det finns användare i. Tro mig, jag har forskat i detta förr då jag blev erbjuden ett jobb där jag skulle arbeta i Sverige men vara anställd i Tyskland. Det är snårigt som helsike.

Nu jämför du ju med heltidsarbeten inom EU och det är det ju inte frågan om här, går säkert att avtala sig runt de eventuella problem du tror skulle uppkomma. Apple betalar ju ut mycket pengar till App utvecklare jorden runt utan större problem.

Ursprungligen av Gordy:

Nu jämför du ju med heltidsarbeten inom EU och det är det ju inte frågan om här, går säkert att avtala sig runt de eventuella problem du tror skulle uppkomma. Apple betalar ju ut mycket pengar till App utvecklare jorden runt utan större problem.

Spelar ingen roll om det är heltidsarbeten. Till exempel är en som är bosatt i Sverige skyldig att betala svensk skatt på sin globala inkomst. Om du gräver ett dike i Ulan Bator och får 2500 spänn för det så ska du, om du är skriven i Sverige betala svensk skatt på det, samt att din arbetsgivare i Ulan Bator ska betala svensk arbetsgivaravgift. Hur mycket tror du din chef i Ulan Bator har lust att mecka med det? Hur mycket mer intresserade tror du de är på Instagram att hålla på med sådant här? Och framförallt, vad tjänar Instagram på det? Man får ju ställa sig frågan, tjänar de eller förlorar de på att betala ut en del av intäkterna?

Och du tror att det finns lika många registrerade app-utvecklare som det finns Instagramanvändare? När det gäller app-utvecklare så är det ett radikalt mindre antal och antagligen större summor per utbetalning det handlar om.

Ursprungligen av pmarriott:

Spelar ingen roll om det är heltidsarbeten. Till exempel är en som är bosatt i Sverige skyldig att betala svensk skatt på sin globala inkomst. Om du gräver ett dike i Ulan Bator och får 2500 spänn för det så ska du, om du är skriven i Sverige betala svensk skatt på det, samt att din arbetsgivare i Ulan Bator ska betala svensk arbetsgivaravgift. Hur mycket tror du din chef i Ulan Bator har lust att mecka med det? Hur mycket mer intresserade tror du de är på Instagram att hålla på med sådant här? Och framförallt, vad tjänar Instagram på det? Man får ju ställa sig frågan, tjänar de eller förlorar de på att betala ut en del av intäkterna?

Och du tror att det finns lika många registrerade app-utvecklare som det finns Instagramanvändare? När det gäller app-utvecklare så är det ett radikalt mindre antal och antagligen större summor per utbetalning det handlar om.

Dessutom är dom flesta app-utvecklarna egna företagare eller personer med F-skatt då moms, arbetsgivaravgifter osv. blir enklare att administrera.

Det man hade kunnat tänka sig är att Instagram hade betalt ut pengar och att man får ta upp det som hobbyverksamhet.

Ursprungligen av grenhall:

Dessutom är dom flesta app-utvecklarna egna företagare eller personer med F-skatt då moms, arbetsgivaravgifter osv. blir enklare att administrera.

Det man hade kunnat tänka sig är att Instagram hade betalt ut pengar och att man får ta upp det som hobbyverksamhet.

Det är en variant, men går det hem i världens samtliga länder?

Ursprungligen av pmarriott:

Det är en variant, men går det hem i världens samtliga länder?

Säkerligen inte. Finns inget universiellt system för att betala ut pengar till en "arbetstagare". Till företag är det alltid hyffsat enkelt dock.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-12-19 13:51
Ursprungligen av pmarriott:

Det är inte bara att pytsa ut en procentuell andel, det ska redovisas olika beroende på betalningsmottagarens hemvist. Är betalningsmottagaren en fysisk eller juridisk person? Ska det betraktas som inkomst av tjänst? F-skatt? Osv. Som jag sa, för komplicerat.

Varför skulle inte Instagram kunna betala ut ersättning för bilder, när Foap kan göra det? Det är ju samma typ av tjänst i stort sett.

Ursprungligen av AndyK:

Varför skulle inte Instagram kunna betala ut ersättning för bilder, när Foap kan göra det? Det är ju samma typ av tjänst i stort sett.

Aldrig hört talas om Foap. Och kanske kan de därför, pga färre användare, lättare administrera det?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-12-18 23:13

Nu har Instagram gett en kommentar och förklarat hur det ligger till.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-18 23:16
Ursprungligen av ducedo:

Nu har Instagram gett en kommentar och förklarat hur det ligger till.

Thank you, and we’re listening - Instagram Blog

How to do en pudel.

Hur mycket jag än försöker så kan jag inte se problemet.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-12-19 11:15

Instagram Blog
Instagram backar om policyändring - DN.SE

Möjligt att dom ändå vill vara lyhörda för sina användares åsikter, alternativt omformulera policyn så ingen förstår vad det betyder..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-19 16:45

Betalning för bilderna skulle säkert kunna lösas men det finns ju ett annat större problem. Säg att jag fotar en person och sen går jag med på att sälja den utan den fotades vetskap. Sen hamnar den fotade på en affisch för något mindre glamoröst läkemedel, konstigt tjänst eller liknande. Ännu värre är det naturligtvis om Instagram använder en bild utan fotografens vetskap. Riktigt jävla illa att tanken ens finns hos dem. Dessutom är det rätt konstigt att Instagram ser en möjlighet att använda bilderna, så dyrt är det inte att använda modeller eller anlita fotografer. Om det gäller ett foto vid ett speciellt tillfälle/händelse är det en annan sak, men då ska de få tillstånd av fotografen och ev betala för bilden om hen begär det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-19 20:34
Ursprungligen av stile:

Dessutom är det rätt konstigt att Instagram ser en möjlighet att använda bilderna, så dyrt är det inte att använda modeller eller anlita fotografer.

Betydligt dyrare än om amatörer gör det och bland 1 miljard amatörtagna bilder finns det en hel del bildpärlor som många proffsfotografer önskat att de tagit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-19 23:45
Ursprungligen av Gordy:

Betydligt dyrare än om amatörer gör det och bland 1 miljard amatörtagna bilder finns det en hel del bildpärlor som många proffsfotografer önskat att de tagit.

Och då är det ren dumhet, om man inte tar med i beräkningen att det kan ge badwill när personer används som modeller utan sin vetskap tänker man inte speciellt långt. Men visst, det finns "sköna" marknadsförare/reklamare med flera som skulle använda det alternativet utan att tänka på vad konsekvenserna kan bli.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-19 23:50
Ursprungligen av stile:

Och då är det ren dumhet, om man inte tar med i beräkningen att det kan ge badwill när personer används som modeller utan sin vetskap tänker man inte speciellt långt. Men visst, det finns "sköna" marknadsförare/reklamare med flera som skulle använda det alternativet utan att tänka på vad konsekvenserna kan bli.

Så svårt är det ofta inte att få tillstånd från de som är med på amatörtagna bilderna. Problem blir det främst om fotografen inte känner de som är med på bilderna. Men de flesta tar ju mest bilder på folk de känner eller på sköna motiv.

Bevaka tråden