Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad reagerar på tryck som inte utförts

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2012-12-07 17:27

Ibland skenar paddan. Det är som om en osynlig hand trycker-trycker-trycker på vissa ställen. När jag försökte skriva in en URL i safari tryckte spöket på .com-knappen gång på gång tills det stod .com.com.com ungefär 25 gånger och jag vred på paddan. Då hamnade störningen på en annan funktion.

Någon som vet vad felet är och vad man kan göra åt det?

Låter som antingen oerhört smutsig skärm eller hårdvarufel.

provat att återställa den (utan backup)?

alternativt göra rent skärmen om du har grisat ner den med ostbåge-flott och hamburger-dressing

Testa det mjewl skriver. Finns även en del info om fenomenet här. Hade själv samma problem med min iPhone 4, det löstes dock efter en återställning.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2012-12-08 13:23

OK. Jag får ta och sätta mig in i back-uppande av iPad då. Jag har just satt upp manicken som jag vill ha den med rätt appar och allt. Vore synd att behöva börja om. Men det borde väl inte vara några svårigheter.

Sen ska jag testa att återställa den helt. Skärmen är helt ren. Om den kan vara statisk vet jag inte. Har inte märkt någon statisk elektricitet i alla fall.

Men jag gjorde en videosnutt med exempel på vad den kan ta sig till.

Fantomkommandon på iPad - YouTube

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2012-12-08 15:37

Nu har jag formaterat om paddan. (EDIT: Förlåt. "Återställa" heter det visst) Det gick bra fram till det var dags att välja språk. Dvs inte alls långt. Där fastnar det på att jag inte kan välja svenska. Spöket väljer den understa varianten, arabiska åt mig. Om jag trycker väldigt frekvent på "svenska" så blir det valt i en halv sekund, sedan byter spöket till arabiska igen. Och det går inte att komma runt genom att vrida paddan till liggande orientering, för det verkar inte vara aktiverat på det stadiet.
Problemet är alltså i högsta grad kvar.

Senast redigerat 2012-12-08 16:23
  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2012-12-08 16:25

Nu har jag lyckats komma förbi språkinställningen också, genom mycket ihärdigt tryckande på "svenska" och "vidare-pilen". Till slut lyckades jag träffa pilen under den millisekund som svenska var valt.
Men det hjälpte inte långt. Felet är fortfarande kvar, minst sagt. Det börjar kännas som om enda vägen är att lämna in den. Och det lönar sig nog inte.

Ursprungligen av smarkebo:

...lämna in den. Och det lönar sig nog inte.

Varför skulle det inte löna sig att lämna in den?

Hur gammal är den?

Har du garanti så är det väl bara att lämna in den.
Har du inte garanti kanske du kan använda den till något annat kul.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2012-12-08 21:16

Den är enligt uppgift ett år gammal, inköpt i andra hand.
Jag inbillar mig att en reparation kostar mer än den är värd. Att "använda den till något annat kul" Vad skulle det vara? Skärbräda?

Skulle det vara hårdvarufel så får du nog en utbytes för ett bra pris. Men du kan ju hävda reklamationsrätten.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2013-02-16 12:08

Jag har ju inget kvitto. Och jag vet inte var den ursprungligen är köpt.

Ibland kan man ha flyt och de kan se om garantin gäller via serienumret. Prova att reklamera den.

1
Bevaka tråden