Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari skapar felaktiga behörigheter och hänger sig

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av acke:

Ingenstans i tråden verkar vi ha tagit upp RAM-minne...

Jodå, det står i inlägg 19, där tråden startade om idag.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-01-04 17:08

Ominstallation

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kolla detta! För att kunna gå vidare i analysen så är det viktigt att veta ifall det alltid handlar om samma filer, eller om det är helt slumpmässiga filer som drabbas.

Men om jag får välja, så struntar vi helt i det spåret, för jag tror fortfarande inte på att det finns en direkt relation mellan behörighetsfelen och Safari-hängningarna. I stället vill jag komma med följande förslag:
- Radera hårddisken.
- Installera en helt "ren" Leopard.
- Installera alla tillgängliga uppdateringar som dyker upp i Programuppdatering.
- Installera INGENTING ANNAT än själva OS X! Inga skrivardrivrutiner, inga extra typsnitt, inga tillägg i Safari, inga andra program (Word, Indesign, osv), inte ens Apples egna program (som t.ex iLife). Ingenting!
- Provkör Safari ett tag för att se om några problem uppstår.

När vi har konstaterat att detta funkar problemfritt (vilket jag är övertygad om), så kan vi hitta metoder för att installera resten, steg för steg. Det kommer att ta tid innan allt är på plats, men jag tror inte det finns någon annan väg, om vi ska lösa det på distans.

OK, jag köper din idé Jasper.
Eftersom jag inte börjat jobba med datorn och inte har så många texter så skall det väl funka. De jag hade har jag nu lyft över till extradisken (maskinen har två diskar en på 240GB , extra disken är på 160GB)
Jag kommer nu att radera 240 disken helt och installera om Leopard, köra alla uppdateringar och sedan starta Safari.

När det funkar så kommer jag att installera Adobe CS, Indesign 3,0, Photoshop 8,0 Acrobat 6,0,1 samt Office 2004 och sist Skrivarprogram till Brother 4150CDN. Alla program har jag licenser på.
Återkommer.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-01-05 00:29
Ursprungligen av torin:

OK, jag köper din idé Jasper.
Eftersom jag inte börjat jobba med datorn och inte har så många texter så skall det väl funka. De jag hade har jag nu lyft över till extradisken (maskinen har två diskar en på 240GB , extra disken är på 160GB)
Jag kommer nu att radera 240 disken helt och installera om Leopard, köra alla uppdateringar och sedan starta Safari.

När det funkar så kommer jag att installera Adobe CS, Indesign 3,0, Photoshop 8,0 Acrobat 6,0,1 samt Office 2004 och sist Skrivarprogram till Brother 4150CDN. Alla program har jag licenser på.
Återkommer.

01,15
Installation och alla uppdateringar klara. Ställde bara in fildelning och skrivardelning, en större pekare, en grå ton på skrivbordet, stängde av airport,
Startade Safari, den startar med någon reklam för ipad. Gick in på Aftonbladet och senare på expressen.
Upptäckte att på extradisken som jag inte gjort något på har installerats en mapp med en massa filer, begärde info om mappen och då låste sig Safari. Tvångsavslutade, men först när jag startade om så öppnade sig Safari igen.
Nu hade den där mystiska mappen på extradisken försvunnit.
Stängde av Safari och körde skivkontroll.
Ett antal filer har fått fel behörigheter
Eftersom jag nu skriver på en annan dator så kan jag inte här räkna upp namnen.
System/liberary/coreServices/fontRow.aåå/contens/codes heter den första. Skaöö spara detta på den andra datorn så att jag kan återge det senare.
Kan jag gå vidare eller kan detta med att Safari låste sig är något att åtgärda först?

Ursprungligen av torin:

...Upptäckte att på extradisken som jag inte gjort något på har installerats en mapp med en massa filer...

Vad hette mappen? Var låg den? Vad innehöll den?

Om du bara har installerat OS X och dess uppdateringar, och ingenting annat, så är det helt omöjligt att någon mapp har skapats på en annan disk.

Ursprungligen av torin:

...begärde info om mappen och då låste sig Safari...

Om du begärde info om en mapp, så gjorde du det i Finder. Hur kan då Safari låsa sig när du befinner dig i Finder, och utför något där?

Detta är också helt omöjligt, påstår jag. Och stärker min misstanke om att vissa steg i berättelsen utelämnas.

Ursprungligen av torin:

...Stängde av Safari och körde skivkontroll. Ett antal filer har fått fel behörigheter

Hade du kört Skivkontroll tidigare? Är du helt säker på att dessa behörighetsfel uppstod nu, efter den här låsningen och omstarten, och att behörigheterna alltså var korrekta före de händelserna?

Du borde ha kört Skivkontroll flera gånger under installationsproceduren, för att kunna härleda exakt när behörighetsproblemen uppstod.

(Men även om man hade kunnat hitta tidpunkten då behörighetsproblemen uppstod, så hävdar jag fortfarande att dessa inte har någon direkt relation till Safari-låsningarna.)

Ursprungligen av torin:

...Kan jag gå vidare eller kan detta med att Safari låste sig är något att åtgärda först?

Ja, det borde ju åtgärdas först. Men eftersom du hävdar att det bara är Safari som berörs av låsningarna, så kan du ju gå vidare och installera övriga program, om du behöver dem i ditt arbete. Du får väl helt enkelt undvika Safari på den datorn tills vidare.

Jag hävdar att vi aldrig kommer att lösa detta på distans. Antingen så utelämnar du vissa steg när du berättar, eller så kan det kanske röra sig om någon slags begreppsförvirring - men det känns som vi saknar några pusselbitar.

Någon annan på forumet har kanske möjlighet att lägga alla de timmar som skulle krävas för att köra en steg-för-steg-guidad installationsprocedur. Men jag tror att bästa (och förmodligen enda) vägen mot lösning är personlig support på plats, vilket jag har skrivit tidigare i någon av dina trådar.

Senast redigerat 2014-01-05 14:28
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-05 11:17

Om det hoppar in extra tecken (t ex åäö) i ett filnamn, skulle jag tro att det är ett bad block på hårddisken.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-01-05 16:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad hette mappen? Var låg den? Vad innehöll den?

Om du bara har installerat OS X och dess uppdateringar, och ingenting annat, så är det helt omöjligt att någon mapp har skapats på en annan disk.

Om du begärde info om en mapp, så gjorde du det i Finder. Hur kan då Safari låsa sig när du befinner dig i Finder, och utför något där?

Detta är också helt omöjligt, påstår jag. Och stärker min misstanke om att vissa steg i berättelsen utelämnas.

Hade du kört Skivkontroll tidigare? Är du helt säker på att dessa behörighetsfel uppstod nu, efter den här låsningen och omstarten, och att behörigheterna alltså var korrekta före de händelserna?

Du borde ha kört Skivkontroll flera gånger under installationsproceduren, för att kunna härleda exakt när behörighetsproblemen uppstod.

(Men även om man hade kunnat hitta tidpunkten då behörighetsproblemen uppstod, så hävdar jag fortfarande att dessa inte har någon direkt relation till Safari-låsningarna.)

Ja, det borde ju åtgärdas först. Men eftersom du hävdar att det bara är Safari som berörs av låsningarna, så kan du ju gå vidare och installera övriga program, om du behöver dem i ditt arbete. Du får väl helt enkelt undvika Safari på den datorn tills vidare.

Jag hävdar att vi aldrig kommer att lösa detta på distans. Antingen så utelämnar du vissa steg när du berättar, eller så kan det kanske röra sig om någon slags begreppsförvirring - men det känns som vi saknar några pusselbitar.

Någon annan på forumet har kanske möjlighet att lägga alla de timmar som skulle krävas för att köra en steg-för-steg-guidad installationsprocedur. Men jag tror att bästa (och förmodligen enda) vägen mot lösning är personlig support på plats, vilket jag har skrivit tidigare i någon av dina trådar.

Du ställer så många frågor Jesper!ö och hoppas att
Eftersom datorn nu verkar fungera så väljer jag att inte svara på dem. Relaterar därför här det senaste och hoppas att detta skall vara klart nu.

Den där mystiska mappen som tidigare dök upp på den extra disken, men försvann efter omstart finns nu på den ordinarie disken.
Den heter BaseSystem.pkg171PLNDr.
Den är full med dokument. Vad är den till för? Kan jag kasta den?
Är det kanske en mapp som borde vara osynlig?

Kan lägga till att Den inte tillåter att jag komierar mapptexten och begär jag info så låser sig datorn, som det verkar. I varje fall tar det en evighet så att jag till slut ger upp.

Kan lägga till att det tagit ett antal gånger för att installera systemet. Det blev fel på disken som kunde repareras.
Det slutade med att jag inte fick ut startskivan, fick tvinga ut den med ett gem och petade i Disk Warrior. Nu verkar allt ok och jag skall installera mina program.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-05 17:48

Jag är ändå skeptisk till att hårddisken skulle vara felfri.
Se till så du har backup ifall om att...

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-01-05 19:26
Ursprungligen av kenjon:

Jag är ändå skeptisk till att hårddisken skulle vara felfri.
Se till så du har backup ifall om att...

Du har nog rätt.
Jag skulle ju kunna byta ut hårddisken kanske.
Vet du var jag kan få tag i en som passar?
Den som nu sitter i är på 240 GB

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-05 21:56

Det borde vara en standard 3,5". Men om det är P-ATA, S-ATA eller SCSI vet jag inte. Men det kan du lätt kolla (typen av anslutning för kabeln på hårddisken), Google eller Mactracker.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-01-05 22:27

Under maskinvara står det
Seriel ATA buss : Maxtor 6Y160MO
och HDS7222525A80, protokoll ATA
Den är på 152,67 GB
Sockeltyp Seriel - ATA

Har du någon aning om vad sådana kostar och var jag köper?

Ursprungligen av kenjon:

Jag är ändå skeptisk till att hårddisken skulle vara felfri...

Visst låter det troligt att det är något fysiskt fel på hårddisken.

Men å andra sidan så handlar det ju om två olika datorer som visar upp exakt samma symptom. Dels i G4:an som fanns i början av den här tråden, och dels i G5:an som införskaffats nyligen. Vad är oddsen att samma person skulle få likadana hårdvarufel på två hårddiskar i två olika datorer direkt efter varandra.

Ursprungligen av torin:

...Kan lägga till att det tagit ett antal gånger för att installera systemet. Det blev fel på disken som kunde repareras...

Men å tredje sidan så ska det inte behövas flera försök, och ett antal diskreparationer - innan man lyckas få in en fräsch installation av operativsystemet. Kan tyda på diskfel.

Så jag är lite kluven, huruvida det är diskfel eller handhavandefel. Men jag lutar nog fortfarande mer åt handhavandefel.

Senast redigerat 2014-01-05 23:54
Ursprungligen av torin:

...Jag skulle ju kunna byta ut hårddisken kanske.
Vet du var jag kan få tag i en som passar?

Du skrev ju tidigare att datorn hade två hårddiskar. Prova att installera på den andra disken först, och se hur det går, innan du går ut och skaffar en ny disk.

Ursprungligen av torin:

Under maskinvara står det
Seriel ATA buss : Maxtor 6Y160MO
och HDS7222525A80, protokoll ATA
Den är på 152,67 GB
Sockeltyp Seriel - ATA

Har du någon aning om vad sådana kostar och var jag köper?

De flesta elektroniklador har sådana hårddiskar om du vill ta dig till en butik. Annars kanske följande prisjaktssökning hjälpa dig? S-ATA diskar upp till 1000 GB
Köp helst av någon med bra renommé (fler stjärnor i prisjakts betyg).

Ursprungligen av torin:

Under maskinvara står det
Seriel ATA buss : Maxtor 6Y160MO
och HDS7222525A80, protokoll ATA
Den är på 152,67 GB
Sockeltyp Seriel - ATA

Men det där är ju inte 240 GB-disken. Det där är ju den andra, 160 GB-disken.

Men OK, om du bara ville ha hjälp att ta reda på vilken buss det är, så kvittar det ju vilken disk du visar oss. Det är ju samma på båda, dvs SATA (=Serial ATA).

Ursprungligen av torin:

Har du någon aning om vad sådana kostar och var jag köper?

Köp inte en ny disk! Prova att installera på den andra disken först!

Att även den disken skulle uppvisa samma hårdvaruproblem som du har haft först på G4:an och nu på 240 GB-disken på G5:an är ju tämligen osannolikt.

Senast redigerat 2014-01-05 23:38
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-01-06 10:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men det där är ju inte 240 GB-disken. Det där är ju den andra, 160 GB-disken.

Men OK, om du bara ville ha hjälp att ta reda på vilken buss det är, så kvittar det ju vilken disk du visar oss. Det är ju samma på båda, dvs SATA (=Serial ATA).

Köp inte en ny disk! Prova att installera på den andra disken först!

Att även den disken skulle uppvisa samma hårdvaruproblem som du har haft först på G4:an och nu på 240 GB-disken på G5:an är ju tämligen osannolikt.

Jag har installerat Leopard nu på Disk 160 nu. Men inte gjort några uppdateringar.
Den andra disken kallas Beda240, (måste skilja på datorerna över nätverket) har jag raderat. Eftersom Diskwarrior berättat om fel.
Funderar på om det kan bli fel när man uppdaterar.I vilket fall så skall jag inte använda Safari på denna dator, misstänker att det är då det blir fel.
Börjar bli smått frustrerad nu. Jag är beroende av att få ordning på den här datorn eftersom jag har två böcker att göra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-06 13:20

Det finns ju några miljoner som använder Safari, så det är nog inte fel på det programmet.
Nu kommer jag inte ihåg alla inlägg, men installerar du alltid från samma källa? Ifall din installationsskiva är kass...
En S-ATA-hårddisk har jag säkert i garaget om du vill ha och testa med, så slipper du köpa en ny.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-01-06 15:32
Ursprungligen av kenjon:

Det finns ju några miljoner som använder Safari, så det är nog inte fel på det programmet.
Nu kommer jag inte ihåg alla inlägg, men installerar du alltid från samma källa? Ifall din installationsskiva är kass...
En S-ATA-hårddisk har jag säkert i garaget om du vill ha och testa med, så slipper du köpa en ny.

Samma Leopardskiva använde jag vid installation på PBG4.
Satte in den i dag för kontroll och i behörigheter var det 4 filer som hade ändrad behörighet och som reparerades. Det är så långa namn. De första två var system/privatFrameworks. .......
de andra två var Liberary coreservices/net...någonting.
Kollade disken också inga problem.

Bevaka tråden