Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hej Itunes 11

Tråden skapades och har fått 150 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mitt iTunes 11 fungerar alldeles friktionsfritt. Ingen bugg. Ingen foxtrot heller för den delen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-12-11 12:46

Det förra iTunes kraschade ofta för mig. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag skickade rapport till Apple. iTunes 11 har hittills inte kraschat en enda gång

har identifierat ett stort problem för mig – när jag har en smart playlist med alla skivor från 2012 som "liveuppdaterar" så fryser iTunes i några minuter varje gång jag adderar ett album som också sorteras in i just den playlisten. Adderar jag ett album som inte automatiskt läggs till i en playlist är det inga problem.

Jag upptäckte nu att man kan släppa omslagsbilden direkt på spelaren överst så läggs bilden till filen som spelar. Drog in bilden direkt från en webbsida. Fick för mig att det inte har gått tidigare.

Anders: Ja, men bilden tycks inte "fastna" fullt ut? Hela albumet får bilden, visserligen, men fortfarande inte ikonen uppe i spelarfönstret…

Jo det stämmer. Man får tydligen spela en annan låt och sen gå tillbaka innan allt cachat sig.

Det kanske finns något trick med tangenter för att få bilden att gälla hela albumet.

Det är åtminstone omnämnt ... "gör iTunes snabbare vid sökning i stora bilbliotek".

Jisses!

Är iTunes 11 ett resultat av Steve Jobs frånvaro?
Nu börjar det lukta så där PC-finurligt och komplicerat.
Raka motsatsen mot allt som Apple egentligen står för.
Apple, kan det vara så att det sluttande planet har börjat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-14 19:55
Ursprungligen av Jock Scott:

Jisses!

Är iTunes 11 ett resultat av Steve Jobs frånvaro?
Nu börjar det lukta så där PC-finurligt och komplicerat.
Raka motsatsen mot allt som Apple egentligen står för.
Apple, kan det vara så att det sluttande planet har börjat?

Jisses vad dramatiska vi var, vad baserar du detta på?

Personligen tycker jag att iTunes 11 är ett jättelyft.

Ursprungligen av zinned:

Jisses vad dramatiska vi var, vad baserar du detta på?

Personligen tycker jag att iTunes 11 är ett jättelyft.

Förlåt! Du har rätt! iTunes 11 är hur intuitivt som helst – det ser jag ju nu

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-14 20:10
Ursprungligen av Jock Scott:

Förlåt! Du har rätt! iTunes 11 är hur intuitivt som helst – det ser jag ju nu

Text är ibland svårt att tolka men jag tolkar det du skrev ovan som att du är ironisk.

Om det är rätt uppfattat av mig så vet jag fortfarande inte vad du anser är så dåligt med iTunes 11.

Negativ som fan först – gillar iTunes 11 nu! Jag hade helt enkelt tokfel.

Jag har sett en rätt elak bugg. Om man har en lista framme med låtar och klickar på betyg så smittar betyget ibland av sig på en annan låt. Jag såg det innan uppdateringen kom och det är fortfarande kvar.

Jag upptäckte det när jag hade en smart spellista som visade betyg 5. När jag ändrar en låt till 4 så ska den försvinna ur listan men mer än en låt försvann. Nu såg jag samma grej när jag bläddrar i låtlistan. Såg ett album utan betyg och när jag klickade betyg på låt 2 så har jag samma betyg på låt 5 plötsligt.

Inte bra alls ...

Ursprungligen av Anders T:

Jag har sett en rätt elak bugg. Om man har en lista framme med låtar och klickar på betyg så smittar betyget ibland av sig på en annan låt. Jag såg det innan uppdateringen kom och det är fortfarande kvar.

Jag upptäckte det när jag hade en smart spellista som visade betyg 5. När jag ändrar en låt till 4 så ska den försvinna ur listan men mer än en låt försvann. Nu såg jag samma grej när jag bläddrar i låtlistan. Såg ett album utan betyg och när jag klickade betyg på låt 2 så har jag samma betyg på låt 5 plötsligt.

Inte bra alls ...

Stäng av crossfade i inställningarna så går det bättre.

Blev själv tokig när jag skulle betygsätta nyköpt musik.

Ursprungligen av illerG:

Stäng av crossfade i inställningarna så går det bättre.

Ok, ska testa.

Här är en film som visar för den nyfikne.
iTunes 11 Bug - Rating songs - YouTube

Problemet med det här är att förtroendet för betygssystemet får sig en knäck. Jag törs knappt röra det här i nuläget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-15 11:36

Jag älskar nya iTunes men tyvärr använder jag det inte så mycket nu när jag synkar allt via molnet och kör Spotify för all musik.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-12-16 11:13

Edit:

Haha... glöm det, dom har visst ändrat detta i och med uppdateringen... det fungerar nu

Senast redigerat 2012-12-16 11:27
  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-18 20:51

Får uppdatera lite...

Får upp felmeddelanden är jag ansluter iPhonen allt som oftast nuförtiden, plus CPU-buggen som fortfarande är kvar.
Försöker ha så lite som möjligt med iTunes att göra.

Kan vara för att jag kör Windowsversionen dock.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-01-06 19:39

Layouten i Itunes 11 känns som att förflyttas minst tio år tillbaka i tiden. Otroligt förvirrande att navigera i om man inte slår på Sidebar. Varför är Sidebar borta i standardläge? Vem listar ut hur man hittar till Itunes Store, Iphone, Bibliotek osv utan Sidebar?

Det visas väl hur man navigerar i introfilmen som jag nämnde i början av tråden.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-01-06 20:25
Ursprungligen av Anders T:

Det visas väl hur man navigerar i introfilmen som jag nämnde i början av tråden.

Jag har aldrig behövt använda instruktionsfilmer till Apple-program tidigare. Speciellt inte program jag i tidigare versioner använt i tio år.

Ursprungligen av planB:

Jag har aldrig behövt använda instruktionsfilmer till Apple-program tidigare. Speciellt inte program jag i tidigare versioner använt i tio år.

Det behöver man inte göra nu heller egentligen. Filmen finns där för att de gjort en stor förändring. Om det här hade varit version 1.0 så hade du klickar runt lite och sett var prylarna finns.

Du är van vid en kolumn till vänster. Om du inte hade varit van vid detta så hade du klickat runt lite lite och hittat vad du söker efter. Så har alltid Apples program sett ut. Gränsnitt som ser väldigt begränsade ut vid en första anblick men som man med tiden hittar mer och mer möjligheter med.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-01-06 21:54

Man har offrat överblick för en renare, endimensionell layout. Det är ungefär som att få överblick över en lägenhet med många rum genom att gå runt och öppna alla dörrar (navigera utan Sidebar) jämfört med att betrakta en planskiss. Eller som att få ett begrepp om en stad genom Street View i Google Maps.

Det är mer likt musikspelaren i iPad nu, på gott och ont. Men inte särskilt svårt att aktivera sidofältet om man kollar i menyerna.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-01-06 22:17

Den övergripande trenden i MacOS är ju att gå mot IOS gränssnittet. Mest på ont, om man frågar mig. Jag sitter fortfarande med Snow Leopard vars gränssnitt trots allt är svåröverträffat.

Om man söker upp en artist i itunes store, hur kan man då se releasedatum för att hitta den nyaste låten? Det har man väl sett tidigare? känner mig helt blind.

Ursprungligen av timothy:

Om man söker upp en artist i itunes store, hur kan man då se releasedatum för att hitta den nyaste låten? Det har man väl sett tidigare? känner mig helt blind.

Bredvid "Album" står "Bästsäljande". Klicka på det och välj "Utgivningsdatum" i stället.

Likadant vid "Låtar".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-02-25 21:02

Låser sig fortfarande ofta i sökningen...

Endast mitt iTunes som är segt som sirap? Har inte ens 80 låtar i biblioteket.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-25 22:09
Ursprungligen av barbapappa_86:

Endast mitt iTunes som är segt som sirap? Har inte ens 80 låtar i biblioteket.

Mitt bibliotek är på +1000 album med 20000st låtar och det flyter på utan problem.

Bevaka tråden