Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hej Itunes 11

Tråden skapades och har fått 150 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-12-09 21:30

På det stora hela är jag väldigt glad över iTunes 11. Jag hade problem med senaste versionen, den kraschade och öppnades ofta i liten ruta utan möjlighet att köra helskärmsläge. Väldigt snyggt, framförallt gillar jag albumläget med färgtoner från skivomslaget.

Men en sak stör jag mig otroligt mycket på; Om jag lyssnar på en artist och sedan klickar över till iTunes store för att där söka musik och sedan klickar tillbaka till biblioteket, då kommer inte iTunes ihåg var någonstans den var innan. Alltså om jag t.ex. hade en artist framme i Artistvyn som jag spelar upp från, går in i iTunes store och klickar på ett album där och slutligen trycker på bibliotek så hamnar den i defaultläge i Artistvyn istället för hos den artisten jag lämnat biblioteket innan jag klickade på iTunes store.

Någon annan som upplevt detta?

/ Jonas

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-09 22:02
Ursprungligen av kajonas:

På det stora hela är jag väldigt glad över iTunes 11. Jag hade problem med senaste versionen, den kraschade och öppnades ofta i liten ruta utan möjlighet att köra helskärmsläge. Väldigt snyggt, framförallt gillar jag albumläget med färgtoner från skivomslaget.

Men en sak stör jag mig otroligt mycket på; Om jag lyssnar på en artist och sedan klickar över till iTunes store för att där söka musik och sedan klickar tillbaka till biblioteket, då kommer inte iTunes ihåg var någonstans den var innan. Alltså om jag t.ex. hade en artist framme i Artistvyn som jag spelar upp från, går in i iTunes store och klickar på ett album där och slutligen trycker på bibliotek så hamnar den i defaultläge i Artistvyn istället för hos den artisten jag lämnat biblioteket innan jag klickade på iTunes store.

Någon annan som upplevt detta?

/ Jonas

Jag för muspekaren över rutan i mitten och får fram en undermeny och där väljer jag "Gå till" den artist jag spelar då återkommer jag till samma ställe jag var på.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-12-09 22:08

Just det, det är ett alternativ. Inte ett helt tillfredställande alternativ dock. Jag skulle föredra om iTunes helt enkelt kom ihåg vad det höll på med innan jag bytte läge...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-09 22:12
Ursprungligen av kajonas:

Just det, det är ett alternativ. Inte ett helt tillfredställande alternativ dock. Jag skulle föredra om iTunes helt enkelt kom ihåg vad det höll på med innan jag bytte läge...

Hur ska iTunes komma ihåg det när du inte har en "bakåt" knapp som i Safari?
Var trycker du för att återgå till det ställe du var på? Musik?
När man trycker på Musik då vill då jag att jag kommer till default läget och inte långt in i hierarkin av album,artister och låtar och sen måste leta mig ut ur det.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-12-09 22:20

Bra poäng.

Jag använder inte sidofältet utan när jag går till iTunes store trycker jag på knappen uppe till höger, och när jag vill gå tillbaka trycker jag på Bibliotek, som dyker upp där jag klickade för att hamna i iTunes store.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-09 22:30

Ja då får du helt enkelt acceptera och lära om

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-12-09 22:35
Ursprungligen av lappen71:

Ja då får du helt enkelt acceptera och lära om

Alternativt; gör om, gör rätt

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-12-09 22:35

Men, det är då inte en bugg. Skönt det i alla fall.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-12-10 11:18

Funkar det inte med CMD + L för att komma tillbaks dit där man var?

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-12-10 15:21
Ursprungligen av kainen:

Funkar det inte med CMD + L för att komma tillbaks dit där man var?

Där sa du något! Bra snabbkommando.

tycker iTunes11 verkar riktigt nice! Snyggt och stilrent. Inte massa kladd

Jag undrar om någon mjukvaru-uppdatering någonsin gjort mig så besviken. Det är så man vill gråta. Ihop med att man inte klarat av att göra kartor till iPhone så börjar man bli skraj för att Apple enbart var ett Steve Jobs-projekt och att utan honom så går de under. Två sådana här dundermissar hade inte Jobs gjort.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-10 21:16
Ursprungligen av Theodor:

Jag undrar om någon mjukvaru-uppdatering någonsin gjort mig så besviken. Det är så man vill gråta. Ihop med att man inte klarat av att göra kartor till iPhone så börjar man bli skraj för att Apple enbart var ett Steve Jobs-projekt och att utan honom så går de under. Två sådana här dundermissar hade inte Jobs gjort.

Nä han har gjort fler
Så sluta hävda att det aldrig skulle hända under SJ´s tid för det har hänt värre misslyckanden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-10 23:08
Ursprungligen av Theodor:

Jag undrar om någon mjukvaru-uppdatering någonsin gjort mig så besviken. Det är så man vill gråta. Ihop med att man inte klarat av att göra kartor till iPhone så börjar man bli skraj för att Apple enbart var ett Steve Jobs-projekt och att utan honom så går de under. Två sådana här dundermissar hade inte Jobs gjort.

Jag tror dessa "dundermissar" blir vanligare i takt med att Apple blir större och fler människor använder deras prylar. Apple har genom åren gjort tämligen gigantiska missar. Det var ex. ironiskt att se filmen där Apple lanserade xServe och man pratade om "UNIX with the ease of use of Mac". Alla som någonsin jobbat med OSX Server - speciellt i början - vet att man allt för ofta var tvungen att rota i terminalen och config-filer OCH att GUI / configs kunde skriva över varandra.

Titta på iPods. Ett Jobs "barn". De HDD-baserade enheterna plågades gång på gång av hårdvaruproblem (disken slutade fungera). Mitt ex tror jag bytte sin iPod 4 gånger tills att garantin tog slut.

Sedan om Apple var Steve Jobs lär vi se om 5-7 år. De lever på en "high" nu minst sagt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-12-10 22:42

Steve Jobs hade ju också en del blundergrejor för sig. På något sätt hade man dock överseende med det

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-11 00:36

iTunes 11 är väl ändå ingen dundermiss?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-12-11 06:43
Ursprungligen av joakimo:

iTunes 11 är väl ändå ingen dundermiss?

Inte långt ifrån så buggigt som det är...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-11 09:37
Ursprungligen av kainen:

Inte långt ifrån så buggigt som det är...

Buggigt på vilket sätt?

Har det på 3 datorer och det har inte krashat en enda gång

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-12-11 11:43
Ursprungligen av lappen71:

Buggigt på vilket sätt?

Har det på 3 datorer och det har inte krashat en enda gång

Sökningar tar otroligt lång tid och det fryser stup i kvarten.
Jag har ca 30.000 spår inlagda. Med förra iTunes tog sökningar 1 sekund och frös aldrig. Förhoppningsvis är detta fixat i nästa uppdatering.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-11 14:34
Ursprungligen av kainen:

Sökningar tar otroligt lång tid och det fryser stup i kvarten.
Jag har ca 30.000 spår inlagda. Med förra iTunes tog sökningar 1 sekund och frös aldrig. Förhoppningsvis är detta fixat i nästa uppdatering.

Samma storlek på mitt bibliotek också och en sökning tar lika långtid som förut.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-12-11 16:06
Ursprungligen av lappen71:

Samma storlek på mitt bibliotek också och en sökning tar lika långtid som förut.

Inte för att vara negativ men det hjälper inte mig och de andra som har problem med denna bugg.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-11 16:32
Ursprungligen av kainen:

Inte för att vara negativ men det hjälper inte mig och de andra som har problem med denna bugg.

Nej det vet jag men är det det fel att tala om att man inte har problem?
Det verkar som uppfattningen är att har man inte ett problem fast andra rapporterar om det så får man stämpeln på sig att man stoppar huvudet i sanden och förnekar.

Hur kan det komma sig att majoriteten inte upplever denna sök bugg?
Säger inte att den inte finns men det måste finnas en specifik orsak till att några har den.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-14 12:19
Ursprungligen av kainen:

Sökningar tar otroligt lång tid och det fryser stup i kvarten.
Jag har ca 30.000 spår inlagda. Med förra iTunes tog sökningar 1 sekund och frös aldrig. Förhoppningsvis är detta fixat i nästa uppdatering.

Löser uppdateringen 11.0.1 långa söktider?

Ursprungligen av joakimo:

Löser uppdateringen 11.0.1 långa söktider?

Den gör det för mig i alla fall. Med ~50k låtar i biblioteket. Apple lyssnar visst på gnäll ibland.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-12-14 18:34
Ursprungligen av joakimo:

Löser uppdateringen 11.0.1 långa söktider?

Det verkar som det iaf det lilla jag har provat det hittils

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-12-16 01:16
Ursprungligen av joakimo:

Löser uppdateringen 11.0.1 långa söktider?

Ja och nej. Musiksökningen i första 11 som kom funkade inte för mig. Söka på till exempel "s" gick bra, men sökte jag på "a" frös iTunes i nån minut, sedan kom träffarna fram. På senaste uppdateringen kan jag söka på "ab" för att hitta Abba. Det går blixtsnabbt, men söker jag "ar" för att hitta Armand van Helden låser den sig igen.

Jag gillar inte riktigt nya sökfunktionen heller; jag vill få fram alla resultat direkt i huvudfönstret, inte som nu förslag direkt under sökfönstret, uppdelat i album, låtar och allt. Det är för rörigt, får sämre överblick. Jag tycker illa om det, faktiskt. Vore bra om man kan ställa om det.

Tankade ner Winamp medan jag väntar på ytterligare en uppdatering...

Om du trycker retur så får du sökresultatet i huvudfönstret.

Det förutsätter så klart att iTunes inte låser sig efter två inslagna tecken...har inte sett den buggen här.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-12-16 11:03

Lyxigt! Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-11 11:22

Har inte heller märkt av en enda bugg faktiskt, man undrar hur ni använder era mjukvaror.

Å andra sidan så kommer det alltid ett par domedagsprofetior efter varje släpp Apple gör, det går snart över.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-12-11 11:44

Den kraschar emellanåt när jag lyssnar på P3:s ljudström, det måste ju vara en bugg. Tidigare versioner bara tvärhängde ordentligt.

Bevaka tråden