Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska man tillfredsställa sitt musikbehov?

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2012-11-26 12:23
Ursprungligen av Erik.dv:

Ja, självklart är det dumt att hyra något om man vill äga varan. Sedan kan "ägande" av film och musik diskuteras. Du har lyssningsrätt i den form du köpt mediet på i stort sätt. Att rippa en BluRay till sin NAS för personligt bruk på en film man köp är tror jag fortfarande olagligt (det olagliga kanske är att kringgå kopieringskyddet). Musikindustrin har tidigare kämpat med samma BS men har i vart fall "släppt" lite på det senaste åren.

Så vitt jag vet är det inte olagligt att kringgå kopieringsskydd i sverige samt att vi har en laglig rätt att göra kopior av alster vi "äger" för privat bruk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 12:47

Så legal-mumbo-jumbo-texten före filmer kan man bortse från? Då har jag "rent mjöl i påsen"! ^^

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-26 12:50
Ursprungligen av Erik.dv:

Så legal-mumbo-jumbo-texten före filmer kan man bortse från? Då har jag "rent mjöl i påsen"! ^^

Bonus Presskopia: Kopiera för privat bruk

Om det stämmer vet jag inte

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-11-26 16:14
Ursprungligen av Erik.dv:

Så legal-mumbo-jumbo-texten före filmer kan man bortse från? Då har jag "rent mjöl i påsen"! ^^

Japp, det är inte på något sätt juridiskt bindande i Sverige då vi har lagar som säger annat

Ursprungligen av kainen:

Så vitt jag vet är det inte olagligt att kringgå kopieringsskydd i sverige samt att vi har en laglig rätt att göra kopior av alster vi "äger" för privat bruk.

Det där #%<€$$##! Copyswede eller vad de nu heter tycker nog annorlunda vilket väl är ett av skälen till avgiften på lagringsmedia(annan tråd)...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-18 20:50

Du äger inte heller luften du andas.

Nä, skämt åsido. CD-skivor kan gå sönder. Hårddiskar som köpta låtar från Itunes ligger på kan gå sönder. Allt kan hända. Apple kommer inte finnas för evigt. Itunes kommer försvinna. Datorer som kan spela dina mp3-filer kommer försvinna.

Antingen kan man oroa sig, eller så kan man njuta av det som är bekvämast idag, dvs Spotify. Eftersom du lyssnar under tiden du betalar är det inget du per definition förlorar. Det är som att gå på bio, eller gå på puben. Du gör något för pengarna.

Ursprungligen av lappen71:

Hur kan det vara prisvärt när du aldrig äger musiken?
Visst jag använder Spotify också men enbart i syfte att hitta annan bra musik.
Men det är bra att det finns alternativ för dom som inte vill ha musiken fysiskt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-18 21:03
Ursprungligen av ibish:

Du äger inte heller luften du andas.

Nä, skämt åsido. CD-skivor kan gå sönder. Hårddiskar som köpta låtar från Itunes ligger på kan gå sönder. Allt kan hända. Apple kommer inte finnas för evigt. Itunes kommer försvinna. Datorer som kan spela dina mp3-filer kommer försvinna.

Antingen kan man oroa sig, eller så kan man njuta av det som är bekvämast idag, dvs Spotify. Eftersom du lyssnar under tiden du betalar är det inget du per definition förlorar. Det är som att gå på bio, eller gå på puben. Du gör något för pengarna.

Jag vill få mest valuta för min musik och det får jag i mitt fall när jag äger skivan/musiken och kan göra vad jag vill med den.
Du räknar upp scenarion som inte är verklighetstrogna för än hur du vrider och vänder på det har jag musiken i min ägo tills jag dör.
Bara för att en hdd går sönder förlorar jag inte min musik och så länge jag köpt CD har inte en enda gått sönder vid normalt användande.
Enda gången en skiva gick sönder var när jag hade sönder den själv eftersom den var så jävla dålig.

Du pratar om personliga preferenser som att det vore fakta för alla och det är ett misstag.
Jag pratar om vad JAG tycker är bäst för mig och ingen annan och det var det TS var ute efter.....synpunkter.

Ang omröstningen:
Den tar bara ett svarsalternativ/röstning o det saknas alternativ

Själv har jag Spotify, har köpt skivor på iTunes, jag har vinyl o cd-skivor, lyssnar på internetradio(Lounge-radio mm). Jag köper fortfarande enstaka cd-skivor i samband med konserter

Spotifys skvallerfunktion stängs av i Spotify. Loggar man in med sitt fb-login så ser man sina vänner i spotify o man kan posta enkelt till fb men det är egentligen den enda skillnaden mot att logga in m spotify-loginet.

Ang ägande av musik så ser jag Spotify lite som en radiostation där jag bestämmer vad som spelas utan att behöva betala för vartenda skiva. Jag hittar dessutom mycket musik jag aldrig annars hade hittat, vilket breddar mig. Jag använder ofta offline-funktionen, vilken i sig gör att abonnemanget lönar sig.

Senast redigerat 2012-11-22 11:15

Kan tipsa om Téléchargement de musique en haute qualité. Ecoute en streaming.. Det går att köpa lossless-filer till nästan iTunes pris. De importeras direkt till ditt bibliotek via en nedladdnings-app.
Det har även en stremingtjänst (även för lossless), men den tror jag är låst till Frankrike.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-22 20:19

När jag skrev om "skvallerfunktion" menade jag "private session". Den stängs av efter ett tag. (det var några månader sen jag använde spotify så det kanske ändrats).

Det finns dessutom ett val om "share my activity on Spotify Social" med en checkbox. Den inställningen verkar lagras permanent.

Jag gillar inte att såna funktioner stängs av. Facebook-kravet drabbade inte mig personligen eftersom jag hade ett Spotifykonto innan. Men jag gillar inte stilen och då får de inte mina pengar.

önskar man kunde välja Lossless på skivor man köpte på Itunes, hade så fall köpt 10x mera!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-11-23 10:11
Ursprungligen av Antonic:

önskar man kunde välja Lossless på skivor man köpte på Itunes, hade så fall köpt 10x mera!

Håller delvis med, jag skulle vilja köpa lossless på Itunes, men jag tycker de AAC jag köpt låter väldigt bra.

Ursprungligen av hego99:

Håller delvis med, jag skulle vilja köpa lossless på Itunes, men jag tycker de AAC jag köpt låter väldigt bra.

Ja men man betalar ändå rätt bra för album och jag lagt över 200tkr på hembion så vill inte det bästa om jag ska betala dör det.

Jag tycker att det är skönt att slippa äga grejer. Spotify rensade bort mina cd-skivor, Netflix/HBO/SF Anytime rensar bort mina DVD-skivor och Ipaden ersätter långsamt magasin och böcker. Gillar inte att lagra grejer vare sig hemma eller på hårddisk. Gillar att kunna komma åt dem vart jag än är. Släpper gärna rubbet till molnet.

Ursprungligen av maxcarlgren:

Jag tycker att det är skönt att slippa äga grejer. Spotify rensade bort mina cd-skivor, Netflix/HBO/SF Anytime rensar bort mina DVD-skivor och Ipaden ersätter långsamt magasin och böcker. Gillar inte att lagra grejer vare sig hemma eller på hårddisk. Gillar att kunna komma åt dem vart jag än är. Släpper gärna rubbet till molnet.

Det här kanske du tycker för att tjänsten är ny och det löser ett tillfälligt problem med utrymme. Men om 25 år när du vill avnjuta en skiva du gillade idag, var är den då?

Jag kom just att tänka på vad snittlivslängden på ett spotifyspår kommer bli. Hur många av dagens låtar finns kvar om 10, 15, 25 år? Jag ser ju bara på min pappas skivsamling med vinyler som han samlat sedan unga år. Den kan han fortfarande avnjuta utan mankemang.
/m

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-24 01:31

Ska erkänna att Spotify är suveränt för att hitta ny musik med

Eftersom jag inte har någon större koll på spotify så passar jag på att undra över en annan feature som man går miste om när man använder digitala tjänster. Det är infon om skivan, artisterna, musik och textförfattarna, sångtexterna, bandmedlemmar, musker, producent, skvibolag osv. All denna tidigare lättillgängliga infon är numera borta. Vem spelar egentligen bas på Michael Jacksons Billie Jean?
Är man unga och inte vet bättre är det säkert inget problem - men är man uppvuxen med att man bara kan kasta ett öga i konvolutet och få reda på allt så är det rätt frustrerande att inte hitta det längre.
Dessutom - en del låtar på Spotify är felmärkta, dvs har fel namn...?!?!?!
/m

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-25 15:09
Ursprungligen av martinator:

Eftersom jag inte har någon större koll på spotify så passar jag på att undra över en annan feature som man går miste om när man använder digitala tjänster. Det är infon om skivan, artisterna, musik och textförfattarna, sångtexterna, bandmedlemmar, musker, producent, skvibolag osv. All denna tidigare lättillgängliga infon är numera borta. Vem spelar egentligen bas på Michael Jacksons Billie Jean?
Är man unga och inte vet bättre är det säkert inget problem - men är man uppvuxen med att man bara kan kasta ett öga i konvolutet och få reda på allt så är det rätt frustrerande att inte hitta det längre.
Dessutom - en del låtar på Spotify är felmärkta, dvs har fel namn...?!?!?!
/m

Bara för att den information inte finns lika lättillgängligt eftersom du inte kan titta på ett konvolut innebär att den inte finns.
Eller har det blivit så svårt att leta på Google plötsligt?
Om jag vill veta mer om en artist så söker jag på nätet och dom flesta band har en egen hemsida eller Wiki är full med info.

Lyssna runt i Spotify och hittade en artist som heter Nomy med en bra låt så jag Googlade och fann direkt en massa info.
Nomy - Official Website, New album Verity, Denial and Remorse June 13th 2012. Buy it here!
Nomy - Wikipedia
Nomy når miljoner via nätet

Jag menar att vill man hitta information så gör man det på ett eller annat sätt

Okej, du verkar inte förstå problemet.

Så ponera på att Bacho inte längre tillhandahöll blocknycklar i storlekarna 8-16 mm i sina hylsnyckelsatser, det betyder ju inte det att du inte kan åka till valfritt byggavruhus och köpa dessa i lösvikt, med reservation för att de inte har just det märket eller att just den storlek du behöver är slut.... Men erkänn att det varit jävligt praktiskt om de ingick från början.
/m

Men du kan ju börja med att ta reda på vilket skivbolag, vilket år den kom och vilka musiker som florera på det här spåret.
spotify:track:3czu1zlnWE00eGU6ZHm3RE

Det står i konvolutet till skivan.....

Spotify kan jämföras med butiken som förr sålde komplett smoking men idag endast hyr ut och då utan skjorta och gördel. Det får man lösa på annat håll.

Senast redigerat 2012-11-25 15:40
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-25 17:30
Ursprungligen av martinator:

Okej, du verkar inte förstå problemet.

Så ponera på att Bacho inte längre tillhandahöll blocknycklar i storlekarna 8-16 mm i sina hylsnyckelsatser, det betyder ju inte det att du inte kan åka till valfritt byggavruhus och köpa dessa i lösvikt, med reservation för att de inte har just det märket eller att just den storlek du behöver är slut.... Men erkänn att det varit jävligt praktiskt om de ingick från början.
/m

Väldigt haltande jämförelse eftersom en blocknyckel inte går att jämföra med information om musik.
Och jag ser inte Spotifys skyldighet att ha den informationen och jag tycker att den kan jag hitta på mer trovärdiga ställen än Spotify.
För som du själv skrev namnger dom låtarna fel och hur skulle det inte blir med resten av informationen.
Jag förstår verkligen "problemet" och det är att du GÖR det till ett problem istället för se vilka andra möjligheter du har att finna information.

Ursprungligen av martinator:

Men du kan ju börja med att ta reda på vilket skivbolag, vilket år den kom och vilka musiker som florera på det här spåret.
spotify:track:3czu1zlnWE00eGU6ZHm3RE

Det står i konvolutet till skivan.....

Snacka om att dra det till ytterligheter men eftersom du är en sådan konnässör är jag övertygad att du hittar den informationen på annat håll.
Och eftersom du redan påpekat nackdelarna med Spotify varför använder du det om det är så dåligt?
Jag själv använder Spotity väldigt sällan men förväntar mig inte storverk heller och dina klagomål passar nog bättre att du kontaktar Spotify.

Ursprungligen av martinator:

...
spotify:track:3czu1zlnWE00eGU6ZHm3RE

Det står i konvolutet till skivan.....

Fantastisk inspelning. Tvivlar på att Spotify har tillgång till konvolut. På originalskivan (1927, Okeh 40772) står det förresten enbart "Frankie Trumbauer's Orcestra with Bix and Lang" (felstavningen rättades till vid senare pressningar).

Jag håller helt med om att det vore mycket roligare att lyssna på Spotify om informationen serverades i appen. Kan också bli en nödvändighet när konkurrensen hårdnar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 10:05
Ursprungligen av martinator:

Eftersom jag inte har någon större koll på spotify så passar jag på att undra över en annan feature som man går miste om när man använder digitala tjänster. Det är infon om skivan, artisterna, musik och textförfattarna, sångtexterna, bandmedlemmar, musker, producent, skvibolag osv. All denna tidigare lättillgängliga infon är numera borta. Vem spelar egentligen bas på Michael Jacksons Billie Jean?
Är man unga och inte vet bättre är det säkert inget problem - men är man uppvuxen med att man bara kan kasta ett öga i konvolutet och få reda på allt så är det rätt frustrerande att inte hitta det längre.
Dessutom - en del låtar på Spotify är felmärkta, dvs har fel namn...?!?!?!
/m

Försökte inte Apple göra något åt det? Med några "enhanced iTunes" grunkor? Typ mer "interaktiva" skivor?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-25 15:40

Jag håller på och rippar mina cd-skivor, och det kan ha sin charm med omslag, booklet mm. En del är tråkiga, en del mer genomarbetade. Nu håller jag på med de hembrända cd-kopiorna, det är bara tråkigt, inget att kolla i.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-25 15:49

Jag håller med martinator till fullo, det är ofattbart att de missat den funktionen. Ett par inscannade bilder och ett bildspel som poppar upp när man klickar på skivan. Enkelt att rigga tekniskt, men svårt att få dit när man inte förstår kundens behov.

Vadå ytterlighet? Alla kan inte lyssna på skvalmusik, det finns andra preferenser än just din musiksmak....
Men jag ska genast sluta kommentera nackdelar och endast hänfalla åt okritiska hyllningar.
Hurra för spotify, hurra för spoptify!!
/m

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-26 10:00
Ursprungligen av martinator:

Vadå ytterlighet? Alla kan inte lyssna på skvalmusik, det finns andra preferenser än just din musiksmak....
Men jag ska genast sluta kommentera nackdelar och endast hänfalla åt okritiska hyllningar.
Hurra för spotify, hurra för spoptify!!
/m

Se bara för att man inte håller med så då är man en fanatiker.
Om inte läsförståelsen helt supits bort i helgen kan du gå tillbaka och läsa att jag själv inte är ett fan av Spotify.
Men jag kan se dess fördelar och nackdelar och kan inte du ta kritik så kanske du inte ska skriva alls.

Ja det där var ytterlighet av musik för många och kan du inte inse det är det beklagligt.
Inte ytterlighet för mig utan jag har lyssnar på ett brett spektra av musik men inte allt.

Och hur svårt är det att Googla efter information egentligen?
Är säker på att du gör det dagligen när det gäller andra saker utan att klaga.

Synd att man bara får rösta på ett av alternativen. Själv så använder jag Spotify mycket, men även iTunes och SoundCloud.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Synd att man bara får rösta på ett av alternativen. Själv så använder jag Spotify mycket, men även iTunes och SoundCloud.

Har än så länge inte röstat alls e-som inget alternativ stämmer helt. Skulle gärna se en flervalsmöjlighet eller ett alt. Som innefattabr alla övriga alt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-26 19:55

Diskussionen som varit gällande hyra/köpa musik säger väl en hel del om problematiken med nedladdning. De flesta yngre ser inte musik som prylar, det är som sagts mer som en tjänst. Man vill alltid kunna lyssna på ny musik, eller gammal, eller vad som helst däremellan. Ibland känner man för att lyssna på en viss låt, ibland en annan. Då är det ju super att hyra musiken istället för att köpa den. Om jag skulle betala 5kr låten och köpa dem så skulle jag bli ruinerad rätt snabbt!

samma sak gäller egentligen film tycker jag, jag betalar hellre en avgift för att kunna se "en film" än att kunna se en särskild film. Därmed inte sagt att jag kan tänka mig att kolla på vilken som helst paradoxalt nog...

iTunes match verkar äntligen vara på gång till Sverige!

Bevaka tråden