Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhones i familjen - hur göra?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-16 09:58

Har lite av ett i-lands problem men vore dock skönt att få det löst

Följande gäller:

Vi har hemmavid en styck iMac, en iPad och tre iPhones.
Till dags dato så har jag ett iTunes konto som hanteras främst via iMacen.
Anslutet till detta iTune konto är iPad och de tre iPhones.

Av iPhones så har en ett Telia abonnemang (via arbete) och två har Telia kontantkort.
Då det är mina två döttrar som har de två iPhones med kontantkorten så vill jag ha en viss kontroll på vad dom köper.

Hur sätter jag upp detta bäst?
Jag har på det befintliga iTunes kontot en försvarlig mängd inköp i form av musik och appar som för det mesta har köpts av mina barn. Detta innehåll vill jag givetvis behålla på alla tre iPhones och iPad. Dock så vill jag helst ändra om så att mina två döttrar också får var sitt ITunes konto så dom kan börja hantera sina telefoner med egen musik och appar.
Tänkte använda ITunes Giftcard för detta (sätta av månadspeng och julklapp mm).

Hoppas jag lyckades förmedla vad jag är ute efter och om någon hade tips eller lösning om hur gå tillväga vore det toppen!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-16 12:09

Jag tror inte du kan få både och. Antingen har ni ett gemensamt iTuneskonto, och då kan du ha kontroll. Eller så har de sina egna iTuneskonton, och då har du ingen kontroll.
Använder de ditt kreditkort på sina iTuneskonton får du viss kontroll, men det är väl inte så du menar

Kan man inte köpa iTunes/App Store credits? Det skulle isf vara lämpligt till barnens konto.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-16 12:59

För betalningen, men ingen kontroll över vad de laddar ner. Men det får man utföra fysiskt då

Ursprungligen av kenjon:

För betalningen, men ingen kontroll över vad de laddar ner. Men det får man utföra fysiskt då

Finns ingen snusk eller allt för våldsamma spel i App Store. Men jag är inte förälder, så vad vet jag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-16 13:59

Går det att köra två parallella iTunes konton på samma iPhone?

Tänker lite så här - autentisera barnen telefoner mot mitt iTunes konto så att jag kan få över det som redan är köpt till deras telefoner.
Sedan skapar jag ett iTunes konto per barn/iPhone och fyller det med pengar ifrån iTunes Giftcard och inget kreditkort. Därefter så kan dom använda sina telefoner och sina egna iTunes konton.

Skulle det fungera?

Ursprungligen av Ferengi:

Går det att köra två parallella iTunes konton på samma iPhone?

Tänker lite så här - autentisera barnen telefoner mot mitt iTunes konto så att jag kan få över det som redan är köpt till deras telefoner.
Sedan skapar jag ett iTunes konto per barn/iPhone och fyller det med pengar ifrån iTunes Giftcard och inget kreditkort. Därefter så kan dom använda sina telefoner och sina egna iTunes konton.

Skulle det fungera?

Ska gå. Iom iOS 6 så behöver man inte ange lösen vid uppdatering av appar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-17 11:44
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ska gå. Iom iOS 6 så behöver man inte ange lösen vid uppdatering av appar.

Du får påminnelser om uppdateringar av alla appar oavsett AppleID, men du måste ändå ange AppleID för varje unik användare. Det är bara gratisappar som slipper frågan om lösenord.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ska gå. Iom iOS 6 så behöver man inte ange lösen vid uppdatering av appar.

Och iom 6.1 så måste du återigen skriva in ditt lösenord vid minsta lilla uppdatering / installering... Hoppas dock detta bara är en bugg som försvinner, eller så har det återinfört att man måste ange lösenordet hela tiden. Gud vad jag saknar tiden då man slapp skriva in det hela tiden!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 10:49
Ursprungligen av Ferengi:

Går det att köra två parallella iTunes konton på samma iPhone?

Tänker lite så här - autentisera barnen telefoner mot mitt iTunes konto så att jag kan få över det som redan är köpt till deras telefoner.
Sedan skapar jag ett iTunes konto per barn/iPhone och fyller det med pengar ifrån iTunes Giftcard och inget kreditkort. Därefter så kan dom använda sina telefoner och sina egna iTunes konton.

Skulle det fungera?

Yes, du kan göra precis så.
Sätt upp den med ditt iTuneskonto, installera alla appar och synka musiken... sen går du in i inställningar / iTunes och App Store / klicka på kontot / logga ut. Sen får du logga in med deras respektive konto. Det som finns i telefonen kan de använda men skall nån av de apparna uppdateras så behövs ditt konto och då kan du ju bara logga in med det och sen logga ut igen.
Sen för att kontrollera vad de kan installera så kan du aktivera föräldrakontrollen men jag tror bäst på dialog så du får dem att förstå vad som är ok att installera och inte istället för att styra det med teknik.

Sen hur förenligt det här ovan är med Apple´s EULA vet jag inte, men det funkar, det vet jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-16 14:02
Ursprungligen av kenjon:

För betalningen, men ingen kontroll över vad de laddar ner. Men det får man utföra fysiskt då

mmm... kan tänka mig att kolla deras telefoner då och då men smidigaste hade ju varit nån barnsäker variant. Lite ungefär som när man sätter upp ett kontrollerat konto på macen. Har det åt dom där vissa websidor inte är åtkomliga och chat mm inte fungerar.

Kanske jag som är paranoid men det finns mycket skumt folk därute. Gäller att prata med barnen om det också, inte bara regler men också information.

  • Medlem
  • 2012-11-16 13:04

Enklast är att ge varje person en egen Mac + iPhone med sitt eget Apple-konto kopplat till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-16 13:56
Ursprungligen av Zepto:

Enklast är att ge varje person en egen Mac + iPhone med sitt eget Apple-konto kopplat till.

Japp - absolut bäst... sen tycker jag vidare att krig å annat elände inte borde finnas...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-11-16 16:54

Ett alternativ till Gift Card, om man har Swedbank, är att pynta in pengar på E-kort ("virtuella betalkort") till betalningskort i barnens konton.
/Micke

Det lättaste verkar vara att trådskaparen helt enkelt administrerar barnens telefoner direkt och sätter på föräldrakontrollerna. Det finns ganska många inställningar att göra på den biten, då kan barnen ha sina telefoner och ladda ner vad de vill, försöker de köpa en 18+ app så kommer telefonen att säga nej.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-11-26 09:57

Finns det inte ett verktyg för OS X som kan hantera iOS-klienter? Är ju tänkt för volymhantering men borde ju gå att kontrollera enbart två telefoner med det också.

Hantera iPhone och iPad i företaget | iPhone.se

1
Bevaka tråden