Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte åt internet efter att datorn vilat

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-23 13:09

Fick precis följande svar från BBB.

Citat:

Hej!

Tack för ditt mejl.

Problemet i detta fall är att du har för många anslutna enheter samtidigt. Modemet du har i dag använder externa ip adresser vilket du bara har 5st av vilket innebär att när du ansluter en 6e enhet får denna enheten inte någon ip adress. Detta är på grund av att modemet du i dagsläget har är bryggat och inte har någon egen DHCP funktion.

Ser att du tidigare har haft ett modem från oss vid namn zyxel2601 vilket har en DHCP funktion. Vill du att vi skickar ut ett sådant modem är det bara att du hör av dig till oss så ordnar vi detta så fort som möjligt för dig.

Alternativt kan du även köpa en egen router som du kopplar in i ditt nuvarande modem. Fördelen med detta är att du då kan köpa en router som har högre kapacitet trådlöst i jämförelse med modem som kommer från oss. Nackdelen är att vi på Bredbandsbolaget inte har support på externa routrar så vi har inte möjlighet att hjälpa dig med eventuella konfigurationer i egen router.

Har du övriga frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss igen via mejl eller telefon.

Med vänlig hälsning
Teknisk Support

Som ni ser, så stämmer svaret överens med de tips jag fått av er de senaste dagarna.
Zyxelmodemet som nämns skickade vi tillbaka för det hade inte stöd för nummerpresentation (via har IP-telefoni via BBB också).

Blir nog att rota fram den gamla routern ur garderoben. Hoppas bara att jag kan hitta den.

Återkommer med rapport om hur det fungerar.

Ursprungligen av AndyK:

Fick precis följande svar från BBB.]
........

Mycket bra skrivet av BBB. Tråkigt att det tog så lång tid för dem att svara. Detta borde vara bland de absolut vanligaste frågorna supporten får.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-23 15:26
Ursprungligen av suddgummi:

Mycket bra skrivet av BBB. Tråkigt att det tog så lång tid för dem att svara. Detta borde vara bland de absolut vanligaste frågorna supporten får.

Tog faktiskt bara 36 h för dem att svara, så det var acceptabelt.

Ok, tyvärr hjälper detta inte mig som bara har en imac och en iphone på wifi. Noterar nu när jag är inkopplad på lina att internet stänger av så fort imagen går ner i viloläge. Tar några sekunder för den att vakna igen. Min högst obildade slutsats blir att problemet har med viloläget att göra, inte med routern eller BBB. Kan någon ge mig ett tips på hur man tar bort funktionen viloläge?
När internet inte kopplas in får jag stänga ner maccen och starta om den. Då brukar den hitta internet igen men så fort jag inte är aktiv stänger den ner.

Bevaka tråden