Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka utan krångel

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av marie-claire:

Just nu har jag outlook och skulle jag vilja veta om det blir samma funktioner i Icloud? Vad menar du att man byter melj? kan man inte behålla sina befintliga meljadresser?.
Följande har jag på min dator: Jag har uppkopling från comhem bredband. Alla inkommande e-post och mappar är under comhemkontot fast det är min e-postadress på Binero webbhotell som förvaltar comhem-adresserna (pop3). Jag har en gmail adress.
Hur ska man göra då för att behålla alla e-post adresser samt mappar samtidigt som man byter till Icloud? För min iphone har jag telia abonnemang.

Det där lät lite rörigt.

Om du vill se samma status på din epost mellan apparaterna så är måste du byta från POP till det som heter IMAP. Det ingår i Gmail och ställer in sig själv i princip om du lägger till ett Google-konto i Mail.

Med IMAP så slipper du all problematik av typen "brevet ligger i den andra datorn". Om du t ex läser ett mail i telefonen och sen sätter tillbaka det till oläst status i telefonen så är det även oläst när du slår upp datorn senare på kvällen. Man ser samma status och innehåll.

Binero har garanterat IMAP i sina eposttjänster och de erbjuder mycket plats. Annars så skippar du det och meddelar dina bekanta att nu byter du till Gmail.

Det finns även ett tredje alternativ. ICloud innehåller epost det med med den som skapar nya adress fr o m nu måste "stå ut" med .icloud.com som efternamn. Gmail.com är väl inte mycket sexigare kanske men enklare att sprida till bekanta kanske då begreppet börjar bli känt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-11 15:02
Ursprungligen av marie-claire:

Just nu har jag outlook och skulle jag vilja veta om det blir samma funktioner i Icloud? Vad menar du att man byter melj? kan man inte behålla sina befintliga meljadresser?.
Följande har jag på min dator: Jag har uppkopling från comhem bredband. Alla inkommande e-post och mappar är under comhemkontot fast det är min e-postadress på Binero webbhotell som förvaltar comhem-adresserna (pop3). Jag har en gmail adress.
Hur ska man göra då för att behålla alla e-post adresser samt mappar samtidigt som man byter till Icloud? För min iphone har jag telia abonnemang.

Är det en gmail eller en comhem-mail? Eller båda?

Gmail är inga problem, antingen synkar man den via exchange eller användar gmail appen i en iphone.
(Inte imap som flera pratat om).
Comhem vet jag inte, där gissar jag att man får använda imap.

Däremot kan mapparna vara lite problem om du har använt outlook och pop3 för att lagra dem lokalt.

Ursprungligen av Json_81:

Är det en gmail eller en comhem-mail? Eller båda?

Gmail är inga problem, antingen synkar man den via exchange eller användar gmail appen i en iphone.
(Inte imap som flera pratat om).
Comhem vet jag inte, där gissar jag att man får använda imap.

Däremot kan mapparna vara lite problem om du har använt outlook och pop3 för att lagra dem lokalt.

Gmail fungerar utmärkt på en iPhone genom att sätta upp den via Inställningar->E-post.....->Lägg till konto->Gmail
Man behöver inte köra in en separat app för det. Enligt min mening krånglar man bara till det om man har e-posten separerad i olika appar. All e-post ska in i samma app.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-11 15:35
Ursprungligen av pmarriott:

Gmail fungerar utmärkt på en iPhone genom att sätta upp den via Inställningar->E-post.....->Lägg till konto->Gmail
Man behöver inte köra in en separat app för det. Enligt min mening krånglar man bara till det om man har e-posten separerad i olika appar. All e-post ska in i samma app.

Om du gör så lägger du till den som exchange precis som jag skrev

Personligen tycker jag tvärtom, jag vill inte blanda min icloud med gmail så jag har olika appar.
Nu med iOS 6 kanske det fungerar bättre när man kan välja hur olästa mail ska visas på ikonen förstås.

Vad är det för e-posttjänst du använder då?

Väldigt intressant info om vilket sätt och vilka program man ska använda för att synka.
Dock med detta med att byta från POP3 till IMAP hoppas jag inte att det kan ställa till så att jag inte får tillgång till mina befintliga mappar där jag har sparat mina melj. Min bredbandslev. - Comhem har inte IMAP. Dock har binero IMAP. Jag ska höra med dem.
Tack snälla alla mer era svar och ert engagemang att hjälpa till!

Ursprungligen av marie-claire:

Väldigt intressant info om vilket sätt och vilka program man ska använda för att synka.
Dock med detta med att byta från POP3 till IMAP hoppas jag inte att det kan ställa till så att jag inte får tillgång till mina befintliga mappar där jag har sparat mina melj. Min bredbandslev. - Comhem har inte IMAP. Dock har binero IMAP. Jag ska höra med dem.
Tack snälla alla mer era svar och ert engagemang att hjälpa till!

OK, skrota Comhem.

Vad gäller dina mappar - se mitt tidigare svar om detta. I korthet... sluta flytta runt på brev manuellt. Gör smarta mappar och regler samt använd sök i datorn och telefonen. Då kan breven bara landa i kronologisk ordning men du har ändå struktur och ordning.

Låt Mail importera alla breven från befintlig konto. Kolla så den fått med allt dvs även breven du lagt i olika mappar. När du vet att du har allt på plats kan du börja skapa regler och smarta mappar och innehållet kommer att sortera in sig automagiskt.

Googlade runt lite. Det finns en OML Converter på App Store men den kostar 289 kr.

Det finns även ett program som heter EmailChemy. En licens där kostar 30 dollar.
Emailchemy - Convert, Export, Import, Migrate, Manage and Archive all your Email

Sen hittade jag tips om att man kan dra ut breven på skrivbordet. Då skapas det mbox-filer som Mail kan importera. Det fanns även ett påpekande om undermappar:

"The only hassle I found was that if one of your mail folders has subfolders, these have to be dragged and dropped separately although you can import multiple folders."

Här är en film på tuben som visar hur man gör det via skrivbordet. Men ha alltså koll på det där med undermappar om du väljer den här metoden.
Moving Mail from Mac Outlook 2011 to Mac Mail V5 - YouTube

En sak till.

Förmodligen vill Mail att du först har satt upp något konto innan du kan importera. Det gör du enklast i Systeminställningar: Epost.

Tack för dina svar Anders och ditt engagemang att hjälpa till... det börjar klarna upp för mig.
Nu undrar jag om de metoder som du förklarar ovan är enbart för att få att det ska synkas med mejlen. Hur går det till vad gäller kalender och kontakter? fungerar det också utan att gå via en Exchange-server?
Jag ringde nyligen till Apple-support för att boka tid för att få hjälp med installation och de säger att man ska ha konto på en exchange-server.
Jag har någrå följfrågor och funderingar....
Ifall jag måste ha en sådan lösning vilka är det som tillhandahåller denna tjänst?
Jag har kollat lite och hittat Ballou.se samt att man kan via gmail få den tjänsten också. Google Sync.
Jag har faktiskt en gmail-adress. Dock tycker jag att G-mail gränsnitt/miljö på e-post boxen kan inte jämföras med outlook.
Detta med plats och antal GB är också en avgörande faktor.
Hur blir det om man ska använda sig av g-mail? Kan man ha Icloud som plattform ändå eller ska man gå via webben?

Ursprungligen av marie-claire:

Tack för dina svar Anders och ditt engagemang att hjälpa till... det börjar klarna upp för mig.
Nu undrar jag om de metoder som du förklarar ovan är enbart för att få att det ska synkas med mejlen. Hur går det till vad gäller kalender och kontakter? fungerar det också utan att gå via en Exchange-server?
Jag ringde nyligen till Apple-support för att boka tid för att få hjälp med installation och de säger att man ska ha konto på en exchange-server.
Jag har någrå följfrågor och funderingar....
Ifall jag måste ha en sådan lösning vilka är det som tillhandahåller denna tjänst?
Jag har kollat lite och hittat Ballou.se samt att man kan via gmail få den tjänsten också. Google Sync.
Jag har faktiskt en gmail-adress. Dock tycker jag att G-mail gränsnitt/miljö på e-post boxen kan inte jämföras med outlook.
Detta med plats och antal GB är också en avgörande faktor.
Hur blir det om man ska använda sig av g-mail? Kan man ha Icloud som plattform ändå eller ska man gå via webben?

Jag gissar att de inte förstod dig riktigt. Det du säger är lite äpplen och päron. Det jag försöker hjälpa dig med är att använda OS X inbyggda program. Apple Mail för eposten samt Kalender (f. d. iCal) för kalendrar. Du får säga stopp om jag missuppfattat något.

Så här är det med kalendrar:

I ditt Gmail-konto ingår det även en kalender i Google-molnet. Den kan synkas ihop med Kalender i din dator och kalendern i telefonen.

Outlook har kalender den med. Men du skulle ju flytta bort från Outlook så...

I ditt iCloud-konto ingår också en kalender i molnet. Det är rätt enkelt att lägga in Googles kalender i macen och telefonen men min erfarenhet är att Googles kalender behöver mer underhåll över tiden än Apples egen kalender. Det brukar falla ur vid större systemuppdateringar etc.

Slutsats: Börja alltså med att använda befintlig kalender i programmet Kalender. Det är mitt tips i alla fall.

- - -

Vad gäller eposten så är förslaget från min sida att du använder Gmail. Det kan du göra på webben som du upptäckt men skippa det. Lägg in Gmail i Apple Mail istället. Webbsidan kan du ha som reserv när du inte når din egen dator eller något liknande.

1. Gå till Gmail på webben och dyk in i inställningarna. Kolla så det är inställt på IMAP.

2. Gå till Systeminställningar: Epost och lägg in ditt Gmail-konto där.

3. Starta Mail och du har din Gmail där nu.

4. Testa att skicka ett brev till dig själv. Kolla så statusen är den samma i webbmail samt i programmet Mail. Om du markerar brevet som olåst i Mail så ska det även markeras som oläst på webben. Om du tar bort brevet på webben ska det även tas bort ur Mail.

- - -

Det låter lite konstigt att du ska blanda in Apples support i det här läget. Är det inte lite risk för pannkaka om jag ger råd i en riktning och dom i en annan?

Senast redigerat 2012-10-22 15:19
Ursprungligen av Anders T:

Slutsats: Börja alltså med att använda kalendern i iCal/iCloud. Det är mitt tips i alla fall.

- - -

Lägg in Gmail i Apple Mail istället.

Det låter lite konstigt att du ska blanda in Apples support i det här läget. Är det inte lite risk för pannkaka om jag ger råd i en riktning och dom i en annan?

Svar: jag måste få klarhet innan jag ska börja med detta.....tror jag blandar ihop begreppen. Dels att jag inte vet hur det ser ut på Icloud.....När du beskriver (Icloud, Apple melj, Ical med flera....). Finns dessa inbakade i Icloud? eller du menar att jag ska lägga upp kontot i e-melj programmet på aktivitetsfältet?
Var finns Ical?
På aktivitetsfältet (alla ikoner där nere på min Mac) finns det ett antal ikoner såsom (är det dessa jag ska använda mig av?):

Detta med installationshjälp så skulle det bli enklare att gå till macoteket och att de installerar själva - självklart enligt dina instruktioner. Jag kan knappast orientera mig i den här datorn som jag har haft i några veckor. Det är så stor skillnad från PC-miljön. Det är så nytt för mig......och som du säger....jag blandar apple och päron.

Ursprungligen av marie-claire:

Svar: jag måste få klarhet innan jag ska börja med detta.....tror jag blandar ihop begreppen. Dels att jag inte vet hur det ser ut på Icloud.....När du beskriver (Icloud, Apple melj, Ical med flera....). Är dessa i Icloud? eller du menar e-melj programmet på aktivitetsfältet? Var hittar jag Ical?
På aktivitetsfältet (alla ikoner där nere på min Mac) finns det ett antal ikoner såsom
[ATTACH="CONFIG"]35832[/ATTACH]
I Vilket ska jag lägga upp kontona? i Icloud eller Meljprogrammet på aktivitetsfältet?
Detta med installationshjälp så skulle det bli enklare att gå till macoteket och att de installerar själva - självklart enligt dina instruktioner. Jag kan knappast orientera mig i den här datorn som jag har haft i några veckor. Det är så stor skillnad från PC-miljön. Det är så nytt för mig......och som du säger....jag blandar apple och päron.

En sak i taget är nog bra. Jag kan hjälpa dig så gott det går via distans. Om vi kör fast kan du fråga någon annan om hjälp. Men gör inte allt överallt hela tiden to the max. Då rör vi bara till det.

Det som är på ropet nu är molntjänster. Företag erbjuder lösningar där datat lagras i molnet dvs på deras datorer. Det innebär att kunderna enkelt kan synka sitt data mellan olika enheter, såsom epost, kalendrar etc.

I fallet Apple så heter molnlösningen iCloud.

I fallet Google så vet jag inte vad de kallar molnlösningen för epost och kalendrar men jag kallar det Gmail.

- - -

Bilden du visar är programmen du ska använda.

Till att börja med så går du till Systeminställningar (i Äpplet uppe till vänster på skärmen) och klickar på Epost. Där lägger du in dina konton enligt mitt förslag i de tidigare bilderna.

Sen kan du börja använda programmen som du visar i din bild.

Programmen du visar i din bild pratar alltså ihop sig med molntjänsterna ute på internet. Mitt förslag är att du använder Gmail för epost (pga det stora gratisutrymmet) men för övrigt ska du använda Apples funktioner i iCloud (för att slippa huller-om-buller-problem).

Det du kan göra med programmen nedan går även att göra via en webbläsare. Om du besöker icloud.com på webben så ser du samma saker men på webben. Samma sak om du besöker gmail.com. Men det är en trög arbetsmetod.

Du kan alltid nå dina mail, kontakter, kalender osv på webben men se detta som reservlösningen. Smidigaste arbetssättet är att använda programmen nedan. Börja med att lägga in kontona i Äpplet: Systeminställningar: Epost. Se på mina bilder ovan och följ kryssen.

Mail
- ett epostprogram
- kan användas ihop med flera olika epostkonton, t ex epost i iCloud, Gmail etc
- använd IMAP-konto för synkning mellan olika enheter

Kontakter
- dina vänner och bekanta
- synkar sig med telefonen

Kalender (f. d. iCal)
- dina kalendrar
- kan använda kalendern i iCloud eller den i Gmail (eller båda två)
- synkar sig med telefonen

Senast redigerat 2012-10-22 15:20

Här nedan är inställningarna i Systeminställningar: Epost.

Mitt förslag är att du bara klickar i epost och chat i ditt Gmail-konto. Annars är risken att dina anteckingar och kalenderar hamnar huller om buller.

I kontot för iCloud kan du ha allt förprickat.

- - -

TIllägg:
Om du ställer in enligt bilderna så kommer du alltså att ha två epostkonton i programmet Mail. Ett konto för din Gmail och ett konto för iCloud.

Om du inte behöver epost även i iCloud så kan du klicka ur det krysset.

Om du har mer än ett konto i Mail så kan du i inställningarna välja vilket konto som är prio 1. Så när du väljer att skicka ett nytt brev så vet Mail att du föredrar ett av dessa konton.

I den här ordningen bör du göra grejerna

1. Öppna systeminställngar (i äpplet) och klicka på knappen Epost

2. Lägg in dina konton för Gmail och iCloud där. Ställ in enligt mina bilder ovan.

Eventuellt så ligger redan iCloud-kontot färdigt där sen tidigare. Kolla då över så alla kryssen är ikryssade (enligt min bild)

3. När du lagt in dina konton kan du öppna Mail. Gör sedan export/import från Outlook till Mail enligt filmen på Youtube

När 1-3 är klart

4. Synka telefonen. Koppla in telefonen med USB-sladden till datorn. Öppna iTunes och klicka på telefonen i vänstra kolumnen. Ställ sedan in vad som ska synkas över till telefonen.

Har du trådlöst nätverk hemma? Då kan det även vara smidigt att kryssa i rutan "Synka över wifi". Det gör att telefonen håller sig synkad utan att du behöver koppla in sladden varje gång.

5. Provköra. Testa att lägga in något i datorn och se så det dyker upp i telefonen och tvärtom.

Tack för så tydliga och pedagogiska förklaringar. Bra att man kan provköra också så att man kan återgå till som det var innan ifall det blir fel. Nu börjar jag förstå hur allting förhåller sig! Det ska jag försöka fixa i morgon när får mer tid.

Lycka till. Hör av dig om du kör fast.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-22 14:43

Det de flesta har svårt att hålla isär är Tjänster och Program (och även Dokument). Tjänster är t ex e-post, kalendrar osv, som kan samlas under "molntjänster" som t ex iCloud. Program används för att kunna utnyttja tjänsterna, som t ex Mail, Outlook, Thunderbird, för att kunna använda tjänsten e-post. Detsamma gäller kalendrar, där Apples program heter iCal.
En hel del av dessa "molntjänster" kan man "surfa" till mha t ex Safari. Så du kan nå både mail och dina kalendrar genom att surfa till icloud.com. Men det är, som Anders T skrev, ett "reservförfarande" när man inte har tillgång till programmen, eller de inte funkar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-22 14:46

Två ord, server och klient.

Jag har uppdaterat några av mina inlägg ovan.

Jag skrev i Cal men programmet heter Kalender nu i OS X 10.8 (som Marie-Claire har).

Bevaka tråden