Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har 99mac.se börjat med stasi-metoder mot trogna användare?

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänk på en ort i västra Sverige som inte finns med i Apples nya kartor trots sin storlek.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-02 21:41

Go figure

  • Medlem
  • 2012-10-02 21:53

Heh, Jesper är inte moderator.

Ursprungligen av Baron:

Heh, Jesper är inte moderator.

Har varit väl?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-02 22:29

Visa respekt för dom som driver forumet och moderatorerna som håller ordningen, vad är problemet ?

Jag är bara glad och tacksam att någon driver denna macsite vidare och försöker jobba för en god stämning och
mindre gnäll, gnäll, gnäll om allt och alla. Särskilt när man inte bidrar på något sätt förutom att skapa dålig stämning
över småsaker.

Visst vi användare har startat upp trådar all heder åt alla goda trådskapare, men det betyder inte att vi bestämmer över våra gamla trådar och sättet att driva denna site, släpp det och gå vidare.

Ta en veckas paus även utan avstängningar och tänk till, kan jag förändra mitt sätt att skriva i trådar eller ska jag låta bli att skriva i trådar som jag egentligen inte brinner för och är intresserad av.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-02 22:36

Jag är ganska säker på att jag vet vem ni talar om men jag har, precis som Jesper, helt missat denna "stormen" och jag kollar ändå "Nya inlägg" minst en gång om dagen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-02 22:42

Detta är väl inget nytt på 99.se? Tycker själv det var värre förr när vissa moderatorer stängde av sådana de personligen inte gillade lite hipp som happ och plockade bort massvis av relevanta inlägg på ofta helt felaktiga grunder. Nu känns 99.se lite proffsigare men finns ju ändå kvar en hel del att förbättra.

Ursprungligen av Gordy:

...Tycker själv det var värre förr...

Förr? Vilken tidsperiod pratar vi om då? Du har bara varit medlem sedan juni 2012.

Ursprungligen av Gordy:

...vissa moderatorer stängde av sådana de personligen inte gillade lite hipp som happ...

Det måste vara väldigt länge sen, för något sånt har jag aldrig upplevt här.

Ursprungligen av Gordy:

...plockade bort massvis av relevanta inlägg på ofta helt felaktiga grunder...

Och inte det här heller.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-02 23:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Förr? Vilken tidsperiod pratar vi om då? Du har bara varit medlem sedan juni 2012.

Förr, du är väl medveten om att man inte behövt vara medlem för att läsa detta forum?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det måste vara väldigt länge sen, för något sånt har jag aldrig upplevt här.

Du såg vad vad du ville se.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och inte det här heller.

Fint att du avslutade med ett riktigt översittarattitydssvar.

Ursprungligen av Gordy:

Förr, du är väl medveten om att man inte behövt vara medlem för att läsa detta forum?

Ja, jag är medveten om att man kan läsa utan att vara inloggad medlem.

Jag satte en smiley efter den frågan, för att markera att det inte var så allvarligt menat. Men den lilla piken gick inte hem i stugan tydligen. Ber om ursäkt för mitt lilla försök att vara lustig.

Ursprungligen av Gordy:

Du såg vad vad du ville se.

Här känns det som om du antyder någonting... Kanske att det jag såg var fel. Att din syn på situationen är lite mer rätt än min syn.

Ursprungligen av Gordy:

Fint att du avslutade med ett riktigt översittarattitydssvar.

Jag berättade bara hur jag har upplevt forumet. Och du har tydligen upplevt något annat. Det kallas olika syn på saken, eller olika åsikter. Hur blir det till översittarattityd?

Senast redigerat 2012-10-03 01:06
  • Medlem
  • 2012-10-02 22:45

Censur!!!!!!
Stasi! Gestapo! Kgb!

edit: trist, ni har lagt in ett versalfilter. Då kan man ju inte klaga på riktigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-02 22:57

Måste också ha missat detta.
Har då inte heller sett något så illa som kräver att folk blir bannade.

Tråkigt att Adrian får ta all skit, var är SweClockers-folket?

Vi har självfallet inte slutat diskutera hur forumet modereras, den enda skillnaden som har gjorts i det här fallet är att vi inte längre diskuterar enskilda modereringsärenden i feedbackforumet, eftersom att dessa är en sak mellan de direkt berörda och moderatorkåren. Feedbackforumet är istället reserverat för generella diskussioner kring hur forumet ska modereras och vilken linje ni medlemmar vill att det ska ta i framtiden.

Orsakerna till att vi har slutat diskutera enskilda ärenden publikt är flera, men den kanske viktigaste anledningen är att diskussionerna tenderar att lämna sakfrågan när personer som inte är direkt inblandade i ärendet, och därmed inte har sett hela händelseförloppet, tar ställning för ena eller andra sidan. Den här tråden är ett alldeles utmärkt exempel på det eftersom att den omedelbara orsaken till den aktuella avstängningen aldrig har tagits upp i debatten.

Har man blivit föremål för åtgärder från moderatorernas sida är man alltid välkommen att ta upp det med oss, och det är inte omöjligt att vi ändrar oss efter diskussion. Utgångspunkten för den här typen av diskussioner är dessvärre oftast att vi ska tvärvända, snarare än att förtydliga de orsaker eller riktlinjer som föranledde en åtgärd från moderatorkåren, och det är naturligtvis inte alltid möjligt. Det vore ett ganska dåligt betyg för moderatorkåren om vi aldrig kunde stå för våra åtgärder. Fortsätter man älta det publikt tenderar det precis som Adrian redan har svarat att bli hätska, infekterade diskussioner som kan smitta av sig på attityden i resten av forumet.

När diskussionen förs direkt mellan de inblandade är det lättare för båda parter att acceptera eller justera beslutet; Den modererade för att man inte har en naturlig plats att forsätta debattera det på när man har fått avslag, och moderatorn för att han lättare kan gå någon till mötes utan behöva bli utpekad för att eventuellt ha haft fel publikt. Även om man försöker hålla modereringen så konsekvent som möjligt, och det över tid tas fram riktlinjer och vana vad gäller åtgärder för olika typer av förseelser så är det i slutändan alltid en bedömningsfråga. Har man då en publik logg med diskussioner rörande tidigare åtgärder så tenderar dessa att användas som någon form av prejudikat, och de introduceras då lätt i diskussioner kring andra ärenden vilket yttest sällan bidrar till sakfrågan.

Det är dessutom förhållandevis vanligt med flera inblandade parter i ett ärende och genom att föra diskussionera privat och enskilda med de berörda medlemmarna så riskerar vi inte att hänga ut någons identitet i det publika forumet och undviker extra diskussioner kring varför de kanske inte blev utsatta för samma åtgärder.

Moderatorerna är utvalda bland välkända aktiva medlemmar som på ett positivt sätt bidrar till forumet. De har vårat fulla förtroende att hantera de problem och små konflikter som uppstår med jämna mellanrum och vi hoppas även att de har ett förtroende från er medlemmar att hantera sådana här ärenden så rättvist som möjligt även om alla inte själva kan delta i de diskussioner som förs.

Bakgrundsinformation:
Vi har efter diskussioner inom moderatorkåren gett en användare en tillfällig avstängning efter en rad övertrådelser mot forumets riktlinjer och den anda vi vill främja på siten. Användaren kontaktade oss, men i det här fallet upphävde vi inte avstängningen. Användaren skapade då ett nytt konto, detta är naturligtvis inte tillåtet när man är avstängd, och när även detta inaktiverades så loggade han in via en annan profil och skickade PM till ett par av sina kontakter.

Den omedelbara orsaken till avstängningen var att användaren postade hårdporr i forumet.

Ursprungligen av biberu:

Den omedelbara orsaken till avstängningen var att användaren postade hårdporr i forumet.

Enligt användaren själv var det av misstag som han postade hela adressen. En moderator hade snabbt och smidigt kunnat ta bort länken och ge användaren en näsknäpp. Jag håller med om att det inte ska förekomma sådant på forumet, men det är milsvid skillnad på ett misstag i skämtsam anda och på att posta porr-länkar hejvilt i forumet.
Som du säger var detta den omedelbara orsaken, kanske har användaren som ni säger gjort en serie övertramp och detta var droppen som fick bägaren att rinna över. Jag besöker detta forum flera gånger om dagen och jag har då inte sett något från användaren ifråga som stört mig. Det är därför som den här tråden existerar. Alla undrar vad som hände. Att inte diskutera enskilda modereringar offentligt är bra, men i det här fallet känns det nästan som att man kan dra en parallell till vilken diktatur som helst där polisen hämtar någon mitt i natten, låser in vederbörande i en håla någonstans med motiveringen "vi har våra skäl".

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-02 23:22

Hårdporr?
Satan det missade jag

E mjukporr ok?

  • Medlem
  • 2012-10-02 23:38

Jesus!

Det blir en väldigt skev diskussion när man jämför moderatorkåren med stasi när allt som egentligen har hänt är att vi har modererat bort hårdporr från ett annars rumsrent forum. Vet naturligtvis inte vad användaren i fråga har sagt till dig men jag anar en viss obalans här. Ni är dock välkomna att diskutera det med varandra och då har du fått båda parters perspektiv, det är ingen som hindrar dig från det, och när den tillfälliga avstängningen är över är han välkommen tillbaks till forumet.

Ursprungligen av biberu:

Det blir en väldigt skev diskussion när man jämför moderatorkåren med stasi när allt som egentligen har hänt är att vi har modererat bort hårdporr från ett annars rumsrent forum. Vet naturligtvis inte vad användaren i fråga har sagt till dig men jag anar en viss obalans här. Ni är dock välkomna att diskutera det med varandra och då har du fått båda parters perspektiv, det är ingen som hindrar dig från det, och när den tillfälliga avstängningen är över är han välkommen tillbaks till forumet.

Men det är just detta som stör mig. Du säger att ni bara "modererat bort hårdporr", men ni nöjde er inte med det utan stängde av en medlem i en vecka som annars mig veterligen inte stört någon på forumet. Om jag hade gjort ett övertramp av den kalibern och blivit avstängd en vecka är det inte helt omöjligt att jag aldrig kommit tillbaka. Det svider att bli utsatt för en avstängning.

Ursprungligen av pmarriott:

Men det är just detta som stör mig. Du säger att ni bara "modererat bort hårdporr", men ni nöjde er inte med det utan stängde av en medlem i en vecka som annars mig veterligen inte stört någon på forumet. Om jag hade gjort ett övertramp av den kalibern och blivit avstängd en vecka är det inte helt omöjligt att jag aldrig kommit tillbaka. Det svider att bli utsatt för en avstängning.

Fast det handlade inte bara (och jag tycker personligen inte att det är "bara" att länka till porr på 99mac) om att länka till porr, utan flera överträdelser med medföljande varningar som inte åtlyddes. Porren var droppen, och ett ganska grovt övertramp. Och det handlade inte om kritik av forumet, som några här tycks ha fått för sig. Det är det första och sista jag säger i det här ärendet, i den här tråden. Vem du sedan väljer att tro på är helt upp till dig.

Ursprungligen av Capeman:

Fast det handlade inte bara (och jag tycker personligen inte att det är "bara" att länka till porr på 99mac) om att länka till porr, utan flera överträdelser med medföljande varningar som inte åtlyddes. Porren var droppen, och ett ganska grovt övertramp. Och det handlade inte om kritik av forumet, som några här tycks ha fått för sig. Det är det första och sista jag säger i det här ärendet, i den här tråden. Vem du sedan väljer att tro på är helt upp till dig.

Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte har den blekaste aning om vilka andra överträdelser som åsyftas, men jag måste säga att mitt intryck av medlemmen ifråga är att vederbörande är hyfsat harmlös och inte brukar sticka ut som någon bråkstake. Det är därför jag är förvånad. Jag har inget emot att man stänger av en medlem som inte sköter sig. Men i det här fallet är jag faktiskt förvånad.
Jag har heller inte sett, eller dra mig till minnes, inlägget ifråga där det länkades till hårdporr.

Jag har en alldeles egen erfarenhet faktiskt. Jag är på livstid avstängd från Flashback. Efter 1 inlägg. Det var nämligen så här att jag hade överbliven valuta och postade mitt första inlägg i ett underforum till ekonomi på Flashback. Jag undrade i mitt inlägg var man kan få bäst betalt för valutan. I skämtsam ton på slutet skrev jag "Är det någon som vill växla ". För detta blev jag avstängd på livstid. Ett klart brott mot reglerna och ett straff som inte alls står i proportion till övertrampet. Detta var ett rent misstag och hade kunnat lösas med en moderering av inlägget och en knäpp på näsan. Nu kommer jag aldrig någonsin att besöka Flashback igen.

Kan någon vara hygglig att posta den aktuella länken här så jag kan bilda mig en egen uppfattning om huruvida den är lämplig eller ej?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-03 17:18
Ursprungligen av timothy:

Kan någon vara hygglig att posta den aktuella länken här så jag kan bilda mig en egen uppfattning om huruvida den är lämplig eller ej?

Lägg ner nu det är väl inte vår sak att avgöra det. Så typiskt svenskt att lägga näsan i blöt och veta sina rättigheter i alla lägen, att man har skyldigheter och ansvar också, det är så lätt att glömma.

Gör man upprepade övertramp ska man stängas av, punkt slut. En vecka är precis lagom för eftertanke. Man är ju välkommen tillbaks hit igen, bara att svälja stoltheten och ta nya tag. Det har vi alla fått uppleva någon gång under livet att bita i det sura äpplet, har man inte gjort det då har man missat en del av livet. Man kan inte leva i en skyddad verkstad med sina eviga rättigheter dom tar slut för oss alla någon gång.

Ursprungligen av CUBEIS:

Lägg ner nu det är väl inte vår sak att avgöra det. Så typiskt svenskt att lägga näsan i blöt och veta sina rättigheter i alla lägen, att man har skyldigheter och ansvar också, det är så lätt att glömma.

Ok skämt är aldrig roligt om man ska försöka förklara det roliga.

  • Medlem
  • 2012-10-03 17:08
  • Medlem
  • 2012-10-03 19:50

Min erfarenhet från banningar (alltså där jag har varit den som hållit i yxan) är att de som bannas kan känna sig så ilskna och ibland förödmjukade att de inte återvänder.

Det är synd att aktiva medlemmar lämnar, men om man saboterar mer än man tillför kanske det är som det ska vara.
Men jag vet fortfarande inte vem det är den här gången.

Jag har en favorit här:
http://www.99mac.se/feedback/106000-sa-vi-dar-igen.html#post757367

Ursprungligen av Baron:

Det här med spydigheten verkar vara pudelns kärna. För formens skulle vill jag etablera att du inte är ensam om att tolka vad som står i trådarna. Vi kan återvända till den "vänliga" tråden:

Citat:

Min lilla tråd, där jag frågade om nån kunde ge mig en invite till ett musikcommunity har försvunnit.
Nån har säkerligen plockat ner den och jag undrar lite hur era rutiner ser ut kring sånt här.
Varför är den nertagen?
Vem är det som bestämmer vad som ska få finnas i forumen?
Varför kan man inte i samband med att man tar ner någons tråd slänga iväg ett PM där men förklarar att och varför man gjort detta?
Jag tycker det är risigt att inte ens höra av sig.

Den består av sex stycken.
1. Formuleringen "min lilla tråd" antyder att det var en helt oskyldig tråd. Det var det inte.
2. Ett helt korrekt antagande.
3. En underlig och provocerande fråga i skenet av att trådskaparen själv tidigare gissade att tråden skulle tas bort pga sitt innehåll.
4. Det är ingen som bestämmer vad som ska få finnas. Däremot bestäms vad som inte ska få finnas. Trådskaparen verkar själv veta ganska bra vad som gäller redan när han förutser att han kommer att bli raderad.
5. Frågan är besvarad i den stängda tråden.
6. Vänligt?

Min "spydiga kommentar" innehåll inte mer än ett citat från den raderade tråden och en iakttagelse som faktiskt har bäring för tråden. Den belyser att den nya tråden inte är så oskyldig som man kan tro. De följande kommentarerna som är mer irriterade är från dig och trådskaparen. Inga andra.

Du läser inlägg från mig som fan läser bibeln och gör sig till tolk för de stora massorna på ett sätt som är lika vilseledande som något annat. Till exempel verkar det vara väldigt upprörande att jag inte har bett om ursäkt för

Citat:

att ha levererat ett antal grötmyndiga tillrättavisningar och ber naturligtvis inte om ursäkt för den onödigt dryga kommentaren tidigare, utan rättfärdigar den helt och hållet. Utan att förstå det bakomliggande skälet till tråden (dvs bl.a. att medlemmen tyckte att man skulle ha skickat ett litet mail när man tog bort hans tråd), ...

Problemet här är inte att jag inte ber om ursäkt, utan att vi har olika åsikter om vad man ber om ursäkt för. Jag anser fortfarande inte att jag har något att be om ursäkt för. Vad du tycker är spydigt i det här fallet tycker jag är helt neutralt. Det som får inlägget att verka spydigt är ju den torrhet med vilken upprinnelsen till trätan avslöjas.
Vad som är det bakomliggande skälet till att tråden skapades vet du lika lite om som jag. Jag gjorde inte samma tolkning som du.

Om jag skulle tolka din framfart lika färgat som du tolkar min skulle du framstå som en idiot. Nu är det jag som i dina inlägg framstår som en idiot eftersom du späckar din framställning med värdeladdade omdömen. Det gör din argumentation ohederlig, hur mycket du än försöker framstå som den som bara vill väl.

Jag kan faktiskt avgöra när ett ämne är uttömt – ur 99macs perspektiv. Till slut drar dessa jättelånga klagomål löjets skimmer över 99mac. Det är då vi kan gå in och klippa av. Om du gör en annan bedömning så hör det inte hit. Du är inte moderator satt att bevaka 99macs intressen.
Men det är lönlöst att stänga av ännu en tråd du drar igång eftersom du då får vatten på din kvarn. Kort sagt är du ett besvär. Inte för att du verkar ha svåra auktoritetsproblem, utan för att du samtidigt är en god och trevlig medlem och bidrar på ett positivt sätt i många andra lägen. Hade du inte gjort det hade du varit rökt för länge sedan. (Det hade varit enkelt.)

Den som vill ha en mer eller mindre ohejdad debatt om det fria ordet kan vända sig till www.pratbyran.se eller www.flashback.org.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-03 19:53
Ursprungligen av Baron:

Min erfarenhet från banningar (alltså där jag har varit den som hållit i yxan) är att de som bannas kan känna sig så ilskna och ibland förödmjukade att de inte återvänder.

Det är synd att aktiva medlemmar lämnar, men om man saboterar mer än man tillför kanske det är som det ska vara.
Men jag vet fortfarande inte vem det är den här gången.

Det man inte vet har man inte ont av

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-03 21:40

Skumt, har ingen aning om heller vem det är

Jag tycker spontant att en veckas avstängning är ganska länge. De ansvariga här tycks vara av uppfattningen att det är en mycket mild åtgärd men jag tycker det är hårt. 2-3 dagar hade jag ansett vara en tydlig markering.

Enskilda ärenden diskuteras som tidigare påpekats inte i forumet. Eftersom att TS alla frågor har blivit besvarade och porr är fortsatt förbjudet i forumet så låser vi den här tråden.

"Du har blivit modererad. Acceptera det. Gå vidare"

*Tråd låst*

Bevaka tråden