Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia höjer priset för datatrafik

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-24 14:14

glöm inte dubbelt pris på surfandet nu vad de nu menar med det, gäller från och med idag.

Telia höjer priset på datatrafik | Nyheter | Aftonbladet

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-24 14:22
Ursprungligen av Esa:

glöm inte dubbelt pris på surfandet nu vad de nu menar med det, gäller från och med idag.

Telia höjer priset på datatrafik | Nyheter | Aftonbladet

Det verkar bara gälla dagsdebitering, d.v.s. om man inte har ett dataabonnemang där man betalar för ett antal GB.

Surfa i mobilen - Mer om mobil telefoni - Mobil telefoni - Privat - Telia.se

Telia Till Vänner med mobilsurf mellan kostar 169 kr istället för 149 kr nu, så dyrare har det ju blivit för vissa abonnemang iaf. Abonnemangsformen Telia Prata På verkar ha försvunnit helt dessutom.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-24 14:27

va? men herregud vad löjligt. Gör Aftonbladet en stor rubrik om det så är dem rätt pinsamma....

haha de borde göra som triss gjorde, reklam som gör att de låter bra att höja priset

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-24 23:02
Ursprungligen av Esa:

va? men herregud vad löjligt. Gör Aftonbladet en stor rubrik om det så är dem rätt pinsamma....

Man ska aldrig lita på vad Aftonbladet skriver i sina rubriker.

Ursprungligen av Esa:

va? men herregud vad löjligt. Gör Aftonbladet en stor rubrik om det så är dem rätt pinsamma....

Det finns mycket kring Aftonblaskan som är pinsamt, men i detta fall tycker jag det har visst nyhetsvärde. För de som använder dagspriset är det ganska stor skillnad när priset mer än dubblas.

Generellt sett är det ganska sniket att höja priserna för datatrafik, när de annars brukar sjunka, generellt sett. Under flera år har det blivit billigare och/eller ingått allt mer datatrafik men nu vänder Telia den trenden verkar det som.

Ursprungligen av Adrian B:

Det finns mycket kring Aftonblaskan som är pinsamt, men i detta fall tycker jag det har visst nyhetsvärde. För de som använder dagspriset är det ganska stor skillnad när priset mer än dubblas.

Generellt sett är det ganska sniket att höja priserna för datatrafik, när de annars brukar sjunka, generellt sett. Under flera år har det blivit billigare och/eller ingått allt mer datatrafik men nu vänder Telia den trenden verkar det som.

De är tvungna. Priset på telefoni går ner, priset på data har gått ner, folk använder mer och mer VoIP. Kan inte se en framtida utveckling med något annat än höjda priser på data. Eller rent av att man betalar för data och samtal får man gratis.

Ursprungligen av pmarriott:

De är tvungna. Priset på telefoni går ner, priset på data har gått ner, folk använder mer och mer VoIP. Kan inte se en framtida utveckling med något annat än höjda priser på data. Eller rent av att man betalar för data och samtal får man gratis.

De är tvungna utifrån att generera samma vinster. Men operatörerna har täljt guld när det gäller överpriser på vissa delar och jag tror vi ser en framtid där de helt enkelt inte tjänar lika mycket pengar. Ta till exempel SMS, priset per tecken har inget att göra med deras kostnader för att leverera ett SMS, utan det är bara "för att de kan". Men nu finns WhatsApp, Facebook, iMessage osv som håller på att erodera SMS-intäkterna och jag tror inte vi kommer tillbaka till den guldåldern.

Jag tror det finns utrymme att tjäna pengar även med med billigare datatrafik. När det gäller bredband i hemmet har priserna hela tiden sjunkit, utrustning och kablar får allt högre kapacitet. Men jag tror inte förändringen kommer från de gamla drakarna, de satsar säkert på att mjölka ur sina nuvarande kunder istället.

Det är lite som med fast telefoni. Telia hänger kvar vid sina gamla kvartalsavgifter eftersom de kan och många betalar av slentrian. Jag bytte nyligen (fler år efter att jag egentligen borde ha gjort det) till IP-telefoni och kommer att spara ungefär 2000 kr per år.

Ursprungligen av Adrian B:

De är tvungna utifrån att generera samma vinster. Men operatörerna har täljt guld när det gäller överpriser på vissa delar och jag tror vi ser en framtid där de helt enkelt inte tjänar lika mycket pengar. Ta till exempel SMS, priset per tecken har inget att göra med deras kostnader för att leverera ett SMS, utan det är bara "för att de kan". Men nu finns WhatsApp, Facebook, iMessage osv som håller på att erodera SMS-intäkterna och jag tror inte vi kommer tillbaka till den guldåldern.

Jag tror det finns utrymme att tjäna pengar även med med billigare datatrafik. När det gäller bredband i hemmet har priserna hela tiden sjunkit, utrustning och kablar får allt högre kapacitet. Men jag tror inte förändringen kommer från de gamla drakarna, de satsar säkert på att mjölka ur sina nuvarande kunder istället.

Det är lite som med fast telefoni. Telia hänger kvar vid sina gamla kvartalsavgifter eftersom de kan och många betalar av slentrian. Jag bytte nyligen (fler år efter att jag egentligen borde ha gjort det) till IP-telefoni och kommer att spara ungefär 2000 kr per år.

Jag tror att det kommer att bli dyrare att driva mobilnät i framtiden. Nya funktioner driver fram krav på konstant uppgradering och utbyggnad av nätet. Du har nog rätt i att operatörerna måste vänja sig vid att tjäna mindre pengar, men jag tror att det blir ett resultat av att de får högre kostnader, inte att abonnenterna får betala mindre.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag tror att det kommer att bli dyrare att driva mobilnät i framtiden. Nya funktioner driver fram krav på konstant uppgradering och utbyggnad av nätet. Du har nog rätt i att operatörerna måste vänja sig vid att tjäna mindre pengar, men jag tror att det blir ett resultat av att de får högre kostnader, inte att abonnenterna får betala mindre.

Jo, jag kan också tänka mig att det blir dyrare. Det är stora investeringar i ny teknik hela tiden och det kan krävas fler master, mer underhåll osv. Men samtidigt sjunker priserna på att skyffla ettor och nollor hela tiden. En gigabyteswitch är ingen kostnad för en privatperson längre, som exempel.

Så även om det totalt det är dyrt att bygga och underhålla mobilnäten borde priset per byte ändå på sikt bli lägre kan jag tycka.

Men vi skyfflar fler och fler bytes, så totalkostnaden går nog upp trots allt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men vi skyfflar fler och fler bytes, så totalkostnaden går nog upp trots allt.

Jo, men jag pratar bara kostnad per byte. Det är den som Telia ökat med över 100 procent för de som använder dagspris.

Det här du rätt i, jag missade det men jag ser ingenting konstigt med det, de vill styra om folk till andra former och det gör man via priset. Helt naturligt och i enlighet med vad som är bra för företag. De tjänar troligen väldigt lite pengar på dagsurf.

(Du hann skjuta in ett inlägg före mig:))

Om Telia höjer sitt datapris och alla andra operatörer gör inget eller i några fall har sänkt sitt datapris (tror Telenor sänkte sitt pris på mobil bredband).
Vad är det Telia har som andra operatörerna inte har så att Telia måste höja sitt pris?
Dessutom i Malmö har Telia fått samma status som Tele2 (gäller kvalitén på nätet) men behåller sitt höga pris, vilket jag anser inte är rimligt.

Ursprungligen av Hunter78:

Om Telia höjer sitt datapris och alla andra operatörer gör inget eller i några fall har sänkt sitt datapris (tror Telenor sänkte sitt pris på mobil bredband).
Vad är det Telia har som andra operatörerna inte har så att Telia måste höja sitt pris?
Dessutom i Malmö har Telia fått samma status som Tele2 (gäller kvalitén på nätet) men behåller sitt höga pris, vilket jag anser inte är rimligt.

Operatörerna måste få upp sina datapriser. Någon måste vara först. När de andra ser att Telia kan ta bättre betalt så följer de kanske också efter.

Eller så kommer Telia förlora kunder pga höjd datapris. T.ex. jag gick över till Comviq "fastpris abonnemang 245 kr" för att comviq's/tele2 nät är något bättre än Telias, speciellt när båda delar 3G nät? Dessutom för att totalpriset för mitt användande av mobil blir mycket dyrare hos Telia än hos Comviq.

Ursprungligen av Hunter78:

Eller så kommer Telia förlora kunder pga höjd datapris. T.ex. jag gick över till Comviq "fastpris abonnemang 245 kr" för att comviq's/tele2 nät är något bättre än Telias, speciellt när båda delar 3G nät? Dessutom för att totalpriset för mitt användande av mobil blir mycket dyrare hos Telia än hos Comviq.

Jag tror inte att de andra kan hålla sina låga priser i det långa loppet med krav på ständigt uppgraderade funktioner i nätet, ökade krav på kapacitet etc. De andra kommer också att tvingas höja.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag tror inte att de andra kan hålla sina låga priser i det långa loppet med krav på ständigt uppgraderade funktioner i nätet, ökade krav på kapacitet etc. De andra kommer också att tvingas höja.

Tveksam på den punkten, tror priset per byte borde sjunka i takt med att utrustning får högre kapacitet, trots ökade kostnader. Vi får väl se om ett år eller så, men jag tror inte detta är starten på en trend med att högre kostnad per byte.

Sett historiskt så har ju operatörerna under en lång tid haft ökade krav på uppgraderingar. NMT -> GSM -> EDGE -> 3G osv. Och ändå har priserna på data sjunkit. Det var betydligt högre kostnad per byte för fem år sedan. Varför skulle den trenden vända just i höst?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-26 11:15
Ursprungligen av Adrian B:

Tveksam på den punkten, tror priset per byte borde sjunka i takt med att utrustning får högre kapacitet, trots ökade kostnader. Vi får väl se om ett år eller så, men jag tror inte detta är starten på en trend med att högre kostnad per byte.

Sett historiskt så har ju operatörerna under en lång tid haft ökade krav på uppgraderingar. NMT -> GSM -> EDGE -> 3G osv. Och ändå har priserna på data sjunkit. Det var betydligt högre kostnad per byte för fem år sedan. Varför skulle den trenden vända just i höst?

Problemet är att operatörernas priskrig har lett till att de i princip subventionerar datatrafik med avsikt att ta igen det med sina överpriser på röstsamtal och sms. Det fungerade nog bra i början av smartphone-eran, men jag tror de blev lite tagna på sängen av den snabba utvecklingen. Smartphoneanvändandet ökar i takt med att röstsamtal och sms minskar, och konsekvensen blir att priserna på datatrafik måste gå upp. Det är bara att konstatera att vi svenskar är väldigt bortskämda med priset på datatrafik internationellt sett.

Det du säger om sjunkande pris per byte när utrustningen blir bättre stämmer säkert på lång sikt. Men i dagsläget måste operatörerna höja priserna för att ha råd att göra de investeringar som behövs för att öka kapaciteten. Och alla som surfar över 3G känner att det verkligen behövs.

Jag är övertygad om att fler operatörer kommer att följa efter nu när Telia har vågat höja priset. Det ser jag inte som ett problem; jag betalar hellre lite mer för en tjänst som fungerar bra nu och i framtiden, än lite mindre för en tjänst som funkar dåligt nu och ännu sämre i framtiden.

Ursprungligen av Vassius:

Problemet är att operatörernas priskrig har lett till att de i princip subventionerar datatrafik med avsikt att ta igen det med sina överpriser på röstsamtal och sms.

Så de säljer datatrafik med förlust i dagsläget? Jag visste inte att det var så.

Ursprungligen av Vassius:

Det är bara att konstatera att vi svenskar är väldigt bortskämda med priset på datatrafik internationellt sett.

Jo, men det är vi även när det gäller vanligt bredband och där tror jag inte att ISP:erna blöder. Jag har haft 10/10 sedan 1998 och 100/100 sedan 2003 och jag har aldrig betalat mer än 200 kr i månaden för detta. Och det är ingen subventionerad verksamhet så vitt jag vet. Det är förstås inget som går att jämföra rakt av med att bygga mobilt bredband, min poäng är bara att vi har billig datatrafik i Sverige även på andra plan.

Ursprungligen av Adrian B:

Tveksam på den punkten, tror priset per byte borde sjunka i takt med att utrustning får högre kapacitet, trots ökade kostnader. Vi får väl se om ett år eller så, men jag tror inte detta är starten på en trend med att högre kostnad per byte.

Sett historiskt så har ju operatörerna under en lång tid haft ökade krav på uppgraderingar. NMT -> GSM -> EDGE -> 3G osv. Och ändå har priserna på data sjunkit. Det var betydligt högre kostnad per byte för fem år sedan. Varför skulle den trenden vända just i höst?

Jag tror det beror mycket på i vilken utsträckning uppraderingar kräver nya master etc. Om det handlar att byta ut en modul i en befintlig station är det ju så klart en rätt så liten kostnad, men när man måste bygga helt nya stationer eller helt byta ut befintliga så drar kostnaderna iväg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-26 10:55

Samtidigt är vi konsumenter så prismedvetna idag så det är nästan skrämmande En kartell prissättning i den högre skolan mellan operatörerna måste till för att skrämma upp priserna igen och det är väl olagligt och knappast troligt.

Har vi konsumenter vant oss vid ett visst pris psykologiskt på en sk.. "fast tjänst" under en "viss tidsperiod" vid ett lägre pris, då blir det på något sätt etablerat inom en bredare användare grupp idag år 2012, än för tex 10-20 år sedan tack vare alla sociala medel och alla information som finns (medier, internets nyhets rapportering, facebook).

Måste ju vara dundersvårt att gå emot det trycket och på något vis motivera en prishöjning upp till högre nivåer för en operatör, när fakta talar emot att datahanteringen samtidigt blir billigare, enda argumentet skulle väl vara kostnaden för nätunderhåll och erbjudande om snabbare 4G användning, men där har ju telia schabblat bort sig rejält mot alla iPhone och smartphone användare med sina egna icke kompatibla 4G standarder för nya iPhone 5.

Där gick alla fall telia på en rejäl mina, visst man köpte snällt att 4G stöd kommer i framtiden, men hallå det har vi hört i snart 1 års tid nu. Nu pratar vi iPhone och nya modellen iPhone5 som har en stor del av den svenska smartphone marknaden. Telia sitter med svarte Petter i famn, och kände sig lite pressade att få in mer intäkter och styra upp kunderna mot mer fasta lönsamma abonnemang.

Senast redigerat 2012-09-26 11:33
1
Bevaka tråden