Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Server: Kom igång med Time Machine-server

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-02 08:47

Nu har jag testa att dra igång servern och TM-tjänsten... När jag ansluter från en av mina klienter fastnar den bara vid "Beräknar storlek..."
Kan det möjligtvis vara buggen som Erik nämner eller finns det ytterligare issues?

Ursprungligen av lensv:

Nu har jag testa att dra igång servern och TM-tjänsten... När jag ansluter från en av mina klienter fastnar den bara vid "Beräknar storlek..."
Kan det möjligtvis vara buggen som Erik nämner eller finns det ytterligare issues?

Det tar tid den första gången man kör igång Time Machine men kör du OS X Lion 10.7.5 så ligger problemet i din klientdator och inte i servern.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-02 20:24
Ursprungligen av Joacim Melin:

Det tar tid den första gången man kör igång Time Machine men kör du OS X Lion 10.7.5 så ligger problemet i din klientdator och inte i servern.

Det stämmer att den här datorn kör 10.7.5, men det funkar fint att köra TM mot lokal disk så det kan inte enbart bero på klienten. Nu är jag inne på andra dygnet efter att har ändrat till serverdisken och den håller fortfarande på och beräknar storlek!?!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-06 09:07

Hmm... Verkar som att det hoppade igång till slut

Ett par ytterligare frågor:

När man kör TM mot lokal disk lägger sig ju säkerhetskopiorna där som vanliga filer och mappar, men på serverdisken lägger de sig i en .sparsebundle för resp. maskin. Går det att plocka ut enstaka filer direkt ur dessa på något vis (som vid lokal backup) eller måste man använda sig av Time Machines programvara?

Sedan undrar jag om det går att sätta någon typ av quota för varje användare/dator på serverdisken, så att det inte råder fullständig anarki gällande utrymmet där?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-06 13:21

Bara att dubbelklicka på sparse.bundle.
TM lägger på tills disken börjar bli full, sedan raderar den de äldsta backuperna. Så full ska den inte bli.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-06 14:08

Ahh... Den monteras som en ny enhet alltså. Det hade jag missat O:-)

Det jag menar med quota är man sätter en maxgräns för varje enhet om hur mycket diskyta som får konsumeras. Om inte den möjligheten finns är ju risken att en "flitig" användare konsumerar upp i princip hela disken för sig själv, med följden att övriga får en minimal historik av säkerhetskopior.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-06 14:34

Vill du ha quota får du nog köra OSX Server. Eller en NAS som stöder det. TC gör det inte.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-07 16:34
Ursprungligen av kenjon:

Vill du ha quota får du nog köra OSX Server. Eller en NAS som stöder det. TC gör det inte.

He he, var du på spriten tidigt igår? Den här tråden handlar om just OSX Server

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-07 18:02

Det var jag faktiskt
När jag läser det nu fattar jag inte varför jag trodde det handlade om TC...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-08 07:44

Okej, är det något som känner till ifall det finns quotamöjligheter för Time Machine i OSX server?

Nej, det finns ännu inget stöd för quota när det gäller Time Machine Servern, vilket är underligt med tanke på att man ju kopplar tjänsten till respektive användarkonto, och att quota stöds i sharepoints.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-10 12:51

Tack! Då får man väl hoppas på att det jobbas på något dylikt...

Får man bättre prestanda med Time Machine Server än med en USB-hårddisk ansluten till en Time Capsule?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-10 16:45
Ursprungligen av Macaddict:

Får man bättre prestanda med Time Machine Server än med en USB-hårddisk ansluten till en Time Capsule?

Om backup körs mot en intern disk i servern är det sannolikt så.

Nej, det går givetvis långsammare eftersom backuperna går över nätverket och inte direkt via usb, firewire eller thunderbolt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-11 08:17
Ursprungligen av Joacim Melin:

Nej, det går givetvis långsammare eftersom backuperna går över nätverket och inte direkt via usb, firewire eller thunderbolt.

Hur ofta är en dator direktansluten till en Time Capsule?

Ursprungligen av Macaddict:

ansluten till en Time Capsule?

Inte direkt ansluten.

Kanske var en dum fråga.

Det är nog självklart så att en Mac mini med USB-ansluten hårddisk är snabbare på att hantera Time Machine än en Timecapsule med USB-ansluten hårddisk.

Sitter man med en gigabit ethernet-anslutning mellan mac och direkt in i switchen i en TC så lär det gå hyfsat snabbt, men en direktansluten disk är givetvis alltid snabbast.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Sitter man med en gigabit ethernet-anslutning mellan mac och direkt in i switchen i en TC så lär det gå hyfsat snabbt, men en direktansluten disk är givetvis alltid snabbast.

Tänkte inte på backup av servern utan av en annan trådlöst ansluten dator.

Senast redigerat 2012-10-11 23:27

Det låter konstigt att en direktansluten disk alltid skulle vara snabbast. Om man bara tittar på den teoretiska bandbredden är ju Gigabitnät snabbare än både FW400, FW800 och USB2. Så jag testade lite olika miljöer:

(1) och (2) En gammal Seagatedisk 250 GB (2,5", så det är inget fartmonster), med USB2 respektive FW800
(3) En ny Western Digital 1 TB disk (2,5"), USB3
(4) En ny Western Digital Green, 2 GB - FW800 (i vagga med FW800-anslutning)
(5) En Mac mini Server med OSX Server 2.1.1 på
(6) En Solarisserver med Netatalk 2.3 (med en RAIDZ i bakgrunden, ingen dedup, L2ARC eller så påslaget)
(7) En Solarisserver med Netatalk 3.0 (med en RAIDZ i bakgrunden, ingen dedup, L2ARC eller så påslaget)

Körde på en MBP 2011 (tidig 2011) med 16 GB RAM och använde HELIOS Lantest. Inställningar var Gigabitnät med 3-pass skrivning och läsning. AFP och HFS+. Man kan trimma detta, men jag ville bara se hur det ser ut direkt just nu. Testerna kördes utan att något var avstängt eller så, bara rätt upp och ned - både på klientdatorn, diskarna och servarna. Många felkällor finns det.

Medelvärde nedan.

write/read MB/s

(1) 30/35
(2) 52/55
(3) 31/37
(4) 65/75
(5) 58/80
(6) 68/75
(7) 71/86

Om jag själv får välja blir det alltid server före lokal disk, FW före USB, Ethernet före WiFi.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-11 19:55
Ursprungligen av Mikael Svensson:

Om jag själv får välja blir det alltid server före lokal disk

Nu blev jag nyfiken... Hur tänker du här?

Intressant mätning, men var det ren AFP-kopiering eller Time Machine som kopierade filerna?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-30 10:31

Ny fråga: Vad händer om man byter ut backupdisken på servern... Måste varje klient välja ny disk i Time Machine-inställningarna eller kommer det flyta på automagiskt?

Troligen. Även om du döper disken till samma som den gamla och ser till att den heter samma sak i Server-applikationen så kan Time Machine-klienten bli förvirrad.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-30 10:37
Ursprungligen av Joacim Melin:

Troligen. Även om du döper disken till samma som den gamla och ser till att den heter samma sak i Server-applikationen så kan Time Machine-klienten bli förvirrad.

Hur ska man i så fall kunna använda denna server på ett praktiskt sätt?

Ursprungligen av lensv:

Hur ska man i så fall kunna använda denna server på ett praktiskt sätt?

Jag förstår inte frågan. Det är samma sak som om du byter ut en vanlig utdelad disk i din server - alla gamla inställningar förs inte över automatiskt bara för att du döper disken till samma sak. Eftersom backupfunktionen är kopplad till användarkonton i OS X Server så är det en sådan mekanism att ta hänsyn till om man byter backupdisk på serversidan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-30 12:06

Njae, ifall du byter ut en vanlig utdelad disk i servern är den ju fortfarande tillgänglig för användarna (förutsatt att samma sharenamn + behörigheter används), även om innehållet på den kanske inte är detsamma. Om jag förstår dig korrekt måste varje användare gå in i Time Machine och aktivt ändra destinationsdisk om den har bytts ut på servern, annars körs det ingen backup... Eller har jag missförstått dig?

Ursprungligen av lensv:

Njae, ifall du byter ut en vanlig utdelad disk i servern är den ju fortfarande tillgänglig för användarna (förutsatt att samma sharenamn + behörigheter används), även om innehållet på den kanske inte är detsamma. Om jag förstår dig korrekt måste varje användare gå in i Time Machine och aktivt ändra destinationsdisk om den har bytts ut på servern, annars körs det ingen backup... Eller har jag missförstått dig?

Byter du disk så måste du applicera rättigheterna på den disken manuellt när du delar ut den eller en mapp på den disken.

Jag skrev i mitt i första svar att jag inte vet om du måste ändra destinationsdisk ute på klienterna. Har inte testat det om man gör som du föreslår.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-30 13:41

Självklart måste man göra korrekta inställningar på servern, men det kräver ju inga manuella ingrepp på klienterna.

Någon annan som vet hur TM hanterar det här? Det lär ju inte vara direkt ovanligt at man byter backup media då och då

Bevaka tråden