Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: kontaktbyte en laddad fråga

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-21 22:45

Överföringshastighet bryr jag mig inte om det är USB3 eller inte. 100% av min data går via WiFi och 3G till min iPhone. Sladden används till laddning och jag är mycket glad att det inte är mini-usb/leksakskontakt.

Ursprungligen av Baron:

Men argumenten för att byta är ju löjligt svaga om man ser till vilka konsekvenser bytet får.
- Det finns ingen naturlag som säger att nåt ska bytas bara för att det är gammalt. Vad är nio år mot Nikons bajonettfattning som är densamma sedan 1959?
- Hur svårt är detegentligen att sätta i laddaren i telefonen?
- Hur ofta har man egentligen fått så mycket ludd i jacket att man inte får ut det med ett gem? Då är ju lurjacket betydligt värre utsatt.
Det är ju mest psykologi i det här bytet. Och det är ett rätt sopigt skäl när vi lever i en helt sjuk konsumtionsekonomi.

Eller fysiskt utrymme.

  • Medlem
  • 2012-09-21 23:27
Ursprungligen av keptang:

Eller fysiskt utrymme.

Huh?!

Ursprungligen av Baron:

Huh?!

Vet inte vad du gjorde med dina inlägg men det vet säkert du.

Om du läst på lite så hade du upptäckt att en ny kontakt är en nödvändighet för att kunna få ner storleken (tjockleken) och vikten på iPhone 5 och framtida enheter.

  • Medlem
  • 2012-09-21 23:59
Ursprungligen av keptang:

Vet inte vad du gjorde med dina inlägg men det vet säkert du.

Om du läst på lite så hade du upptäckt att en ny kontakt är en nödvändighet för att kunna få ner storleken (tjockleken) och vikten på iPhone 5 och framtida enheter.

Jag läste på i den här tråden. Ingen förde fram det som ett argument.
Larvig näsvishet.

Jag raderade mitt inlägg för att posta det igen, men inifrån forumet, för att få prenumerationen (bugg), men då finns tydligen nån 5-minutersregel som gör att man inte kan posta samma inlägg igen direkt efter fast det första är raderat.

Ursprungligen av Baron:

Jag läste på i den här tråden. Ingen förde fram det som ett argument.
Larvig näsvishet.

Jag raderade mitt inlägg för att posta det igen, men inifrån forumet, för att få prenumerationen (bugg), men då finns tydligen nån 5-minutersregel som gör att man inte kan posta samma inlägg igen direkt efter fast det första är raderat.

Det blir lite skumt när du postade om första inlägget så jag vet inte när du skrev det men så vitt som jag ser det så är det just storleken som "alla" har fört fram som huvudskäl till bytet. 30-polskontakten tar för mycket utrymme för att kunna gör en tunnare telefon.

Det största och enda riktiga argumentet är väl att den gamla kontakten inte fick plats längre?

  • Medlem
  • 2012-09-21 23:27

Men argumenten för att byta är ju löjligt svaga om man ser till vilka konsekvenser bytet får.
- Det finns ingen naturlag som säger att nåt ska bytas bara för att det är gammalt. Vad är nio år mot Nikons bajonettfattning som är densamma sedan 1959?
- Hur svårt är detegentligen att sätta i laddaren i telefonen?
- Hur ofta har man egentligen fått så mycket ludd i jacket att man inte får ut det med ett gem? Då är ju lurjacket betydligt värre utsatt.
Det är ju mest psykologi i det här bytet. Och det är ett rätt sopigt skäl när vi lever i en helt sjuk konsumtionsekonomi.

Ursprungligen av Baron:

Men argumenten för att byta är ju löjligt svaga om man ser till vilka konsekvenser bytet får.
- Det finns ingen naturlag som säger att nåt ska bytas bara för att det är gammalt. Vad är nio år mot Nikons bajonettfattning som är densamma sedan 1959?
- Hur svårt är detegentligen att sätta i laddaren i telefonen?
- Hur ofta har man egentligen fått så mycket ludd i jacket att man inte får ut det med ett gem? Då är ju lurjacket betydligt värre utsatt.
Det är ju mest psykologi i det här bytet. Och det är ett rätt sopigt skäl när vi lever i en helt sjuk konsumtionsekonomi.

- Det finns heller ingen naturlag eller påvligt dekret som säger att de måste hålla fast vid den gamla.

-50% chans att det blir fel - i teorin (lagen om alltings jävlighet säger att det blir fel i 100% av försöken då)

- Tandborste är ett tillbehör apple kunde sälja i Appstore

Nya kontakten är mindre, smidigare, kan vändas åt valfritt håll, ansluter fortf till en USB-laddare.
personligen har jag tre laddkablar....= minimalt med "updateproblem", jag har inga vaggor etc.

hade en vagga som passade 3GS, den kunde jag ju ge bort när 4:an kom...

Nä, jag beundrar Apple för att de vågra och är kompromisslösa på det här.
Har de hållt sig till samma i 9 år, tack för det.

Och micr-USB? En ihoppressad plåtbit, skranglig, känsla = noll i den. Ej specat för de strömstyrkor
som behövs till iPad 3. Skulle Apple haft två olika kontakter då? En egen till iPad och en ful skitkontakt till
MicroUSB..?

jag HAR skit som går på MicroUSB, en hel låda med kablar till det. lika förbannat är det
- en kabel till en kamera
- en annan till en BT-handsfree
- en tredje till ett mini-tangentbord

TRE kablar med pressade pålåtbitar i ändarna som alla ser förvillande lika ut.
Det är micro, mini och ngt annat.

Evinnerligt glad att Apple håller sån bröt borta från telefonen.

Citat:

Replacing other components isn't so simple, though. The Lightning connector, headphone jack, and loudspeaker are all housed in a single assembly. If the headphone jack should go out, for example, you'll likely need the whole assembly. iFixit did note the Lightning connector as a necessity, as there is "no way" a 30-pin connector could fit inside the new iPhone 5 construction.

iFixit.com

  • Medlem
  • 2012-09-22 11:04

Jag hade hellre sett att Apple medverkade till att ta fram en standard för den här typen av kontakter. Med vilja, skicklighet och lite tur kanske den håller så länge som det är aktuellt att koppla ihop en telefon med omvärlden med sladd.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-22 11:18
Ursprungligen av Baron:

Jag hade hellre sett att Apple medverkade till att ta fram en standard för den här typen av kontakter. Med vilja, skicklighet och lite tur kanske den håller så länge som det är aktuellt att koppla ihop en telefon med omvärlden med sladd.

xkcd: Standards

Ursprungligen av Baron:

Jag hade hellre sett att Apple medverkade till att ta fram en standard för den här typen av kontakter. Med vilja, skicklighet och lite tur kanske den håller så länge som det är aktuellt att koppla ihop en telefon med omvärlden med sladd.

Den standard som man har kommit överens om är microUSB men det är för att minska behovet av nya laddare, inte för att minska kabelhärvorna

Jag slipper gärna microusb kontakten. Gillar den inte:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-22 17:05

Angående att ladda en enhet så går det rejält mycket snabbare att ladda en iPhone 4S genom ström-adaptern än genom USB till en dator. Jag antar Apple skjuter igenom mer kräm när man kör ut i väggen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-23 15:15

Du kan inte öka effekten utan att öka materialstorleken/materialet. Resistansen i materialet gör att det blir varmt om du ökar strömmen.

Eftersom spänningen är fast till 5 V i USB-standarden, är det bara att öka strömmen för att få högre effekt. Och det gör man genom att minska på resistansen hos belastningen.

  • Medlem
  • 2012-09-23 15:21

Men vad skulle skillnaden bli i praktiken? Om det handlar om hur lång tid det tar att ladda telefonen går det inte att värdera det utan att veta hur lång tid de olika kontakterna medger.

Jag är glad att vi (jag) slipper MicroUSB, gillar inte alls den kontakten. Känns hela tiden som att jag håller på att kvadda min HTC när jag ansluter laddaren, och dessutom så är det omöjligt se vilket håll som är rätt om det är mörkt i rummet.

Hoppas att Apple släpper en USB till Lightning-sladd, så jag kan återanvända alla mina väggladdare. Vet inte när (om) det kommer tredjeparts? (Med tanke på "kopieringsskyddet")

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Hoppas att Apple släpper en USB till Lightning-sladd, så jag kan återanvända alla mina väggladdare.

Du menar en sådan här?

Lightning-till-USB-kabel - Apple Store (Sverige)

Haha ja!

Vet inte varför den dyker upp när jag jag väljer "iPhone 5" tillbehör? Nåja, då är den på gång i alla fall.

Tack för länken!

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Haha ja!

Vet inte varför den dyker upp när jag jag väljer "iPhone 5" tillbehör? Nåja, då är den på gång i alla fall.

Tack för länken!

Jag kommer att behöva två extra. - en till bilen och en i jobbväskan:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-24 18:31

Jag tycker det är löjligt att det finns en kontakt överhuvudtaget.

När nästa induktions- eller annan trådlöst laddade modell introduceras, tycker jag att vi allihop istället som en man går samman – och surar och tänker på barnen i Afrika.

Det gjorde vi jämt på åttiotalet, och jävlar vad god skolmaten - som i ett trollslag - plötsligt smakade bra.

Och hur löser du behovet för laddning på rörlig fot om du bara har induktionsladdning? Tar med dig hela induktionsplattan?

nej, först bättre batteritid med bibehållen tjocklek och storlek, sedan så kan vi diskutera induktionsladdning

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-26 17:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Och hur löser du behovet för laddning på rörlig fot om du bara har induktionsladdning? Tar med dig hela induktionsplattan?

nej, först bättre batteritid med bibehållen tjocklek och storlek, sedan så kan vi diskutera induktionsladdning

Jag ska naturligtvis förslava dig, som jag - på rörlig fot - kan gnugga telefonen mot och på det viset utvinna statisk elektricitet.

Det viktiga är att vi samtidigt tänker på barnen i Afrika. Så vänligen håll dig till ämnet.

Ursprungligen av quasar:

Jag ska naturligtvis förslava dig, som jag - på rörlig fot - kan gnugga telefonen mot och på det viset utvinna statisk elektricitet.

Det viktiga är att vi samtidigt tänker på barnen i Afrika. Så vänligen håll dig till ämnet.

Förlåt?

Varför stödjer inte Lightning usb-3 nu? Det är ju framför allt hastighet man saknar idag?

Ursprungligen av el gringo:

Varför stödjer inte Lightning usb-3 nu? Det är ju framför allt hastighet man saknar idag?

Bra fråga.

Men Lightning är betydligt snabbare än den gamla kontakten..

Ursprungligen av el gringo:

Varför stödjer inte Lightning usb-3 nu? Det är ju framför allt hastighet man saknar idag?

Lite raljant frågar jag: Hastighet för vad? Jag kopplar så gott som bara in sladden för laddning numera - det är sällan jag kopplar in den för att föra över data

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-25 07:22

USB-3 är även specad för en högre strömstyrka O:-)

detta verkar ju väldigt lovande:

Apple's Lightning Connector Uses Adaptive Technology to Dynamically Assign Pin Functions - Mac Rumors

hastighet till vad...skicka över film, bilder och musik? slippa vänta.

Ursprungligen av el gringo:

detta verkar ju väldigt lovande:

Apple's Lightning Connector Uses Adaptive Technology to Dynamically Assign Pin Functions - Mac Rumors

hastighet till vad...skicka över film, bilder och musik? slippa vänta.

Grymt snabbt är det iallafall.

För synkning av bilder/musik/film?
Jag tycker det är skönt att slippa vänta, galet långsamt med 30-pinnarn.

Bevaka tråden