Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Macbook Pro innan köp

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-03 21:06

Det var faktiskt inget upphetsande att läsa att de har som max 8 Gig.
Jag utgick efter tek. spec. Är det sant då är det en annan femma och då slår jag kanske till med just sådan. För mig i det här fallet är 16 GB Ram viktigare än Retina.

Ursprungligen av malen:

För mig i det här fallet är 16 GB Ram viktigare än Retina.

Det ena utesluter inte det andra

Förresten, nu när jag haft min ytterligare ett tag, så skulle jag nog vilja påstå att det riktigt stora problemet är att man börjar hata andra skärmar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-04 22:18
Ursprungligen av Samuel K:

Det ena utesluter inte det andra

Förresten, nu när jag haft min ytterligare ett tag, så skulle jag nog vilja påstå att det riktigt stora problemet är att man börjar hata andra skärmar.

Jag i sin tur hatar alla blanka skärmar. Har vant mig till reflexfria skärmar i MBP och tycker de är skönare att titta på. Till jobbet med bilder använder jag kalibrerade skärmar från LaCie och Eizo så skärmens upplösning på en MBP är av sekundär karaktär.

Hej,

Jag har haft precis samma problem som alla andra. Dvs, att Aftonbladet och Facebook laggar. Nu har jag dock äntligen löst problemet och gjorde även en liten film som visar hur det laggar i Aftonbladet samt hur man åtgärdar problemet. De flesta jag pratat med har inte märkt av dessa problem förrän jag uppmärksammat dem på det hela. Så kanske är man lite för kräsen? Men känns ändå trist att köpa världens bästa bärbara dator och så klarar den inte ens av att köra hemsidor med flash utan att lagga eller tappa bilderna eller att text försvinner när man skriver etc.

Här är filmen, den visar problemet och hur man åtgärdar det temporärt. Antingen med att stänga av plug-ins eller att installera click2flash som tilläggsprogram till Safari.

http://www.youtube.com/watch?v=ohv2hS7Ki0c

Datorn knäpper lite också när man trycker på chassit eller lyfter upp den. Men verkar som många löst detta genom att åka in till Macstore å få skruvarna åtdragna ordentligt.

Men alltså, att Flash är kasst är väl inget specifikt MBP-fenomen?

Själv kör jag helt utan, har Chrome installerat och drar igång det när jag råkar på något som kräver Flash (händer ungefär 2 ggr/kvartal numera). Under ett par månader glömde jag faktiskt bort att det inte fanns installerat, trodde jag hade pluginen eftersom jag aldrig såg den där "insticksfil saknas"-rutan, men det är ju för att webben gått vidare.

Ursprungligen av Samuel K:

Men alltså, att Flash är kasst är väl inget specifikt MBP-fenomen?

Själv kör jag helt utan, har Chrome installerat och drar igång det när jag råkar på något som kräver Flash (händer ungefär 2 ggr/kvartal numera). Under ett par månader glömde jag faktiskt bort att det inte fanns installerat, trodde jag hade pluginen eftersom jag aldrig såg den där "insticksfil saknas"-rutan, men det är ju för att webben gått vidare.

Alltså jag har aldrig varit med om dessa problem på Aftonbladet och Facebook med andra datorer, så det känns som att det är MBPr som är boven i dramat, i kombination med flash.

Stänger man av flash så kan du ju inte se några filmer på Aftonbladet.se längre, och det är väl typ Sveriges populäraste nyhetssajt med typ 3 miljoner läsare varje dag eller nåt? För att inte tala om Facebook och hur många användare de har...å utan flash kan du inte kolla en enda film på Facebook. Så det känns lite trist som sagt och jag förstår verkligen inte hur du klarar dig utan, men du kanske är en av de få som inte använder varken Facebook eller Aftonbladet? Eller för att inte tala om alla internationella nyhetssajter med filmer och annat som ej går att se utan flash.

Sen kan jag hålla med dig om att flash är kass, men köper man en dator för 30 000 kr så bör den ju rimligen åtminstone klara av att visa flashsidor om än inte bättre, så i alla fall lika bra som lågprisdatorerna från Dell, Asus, Hp osv.... eller?

Blev faktiskt rejält förvånad när jag hörde att så många hade problem med Aftonbladet och Facebook på MBPr, tänkte först att det kanske hade med retinaskärmen att göra, men kanske samma bugg även på vanliga MBP?

Bevaka tråden