Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Usain Bolt lever farligt.

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-08-11 23:36

I slutändan är väl det lika mycket onödigt som sport (nästan i alla fall). Det är ju inte så att vi har någon nytta av Mars som planet. Inte ens om vi skulle hitta liv där skulle vi ha någon jätteanvändning av det. Jag diggar dock rymdresor.

Människan behöver något avslappnande att engagera sig i. Religion, sport, meka med bilen, fota! Det ger kanske inte så mycket mer än lite sinnesro, men det är det väl värt.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har svårt känna denna enorma fascination över att en gubbe eller käring i London kastar en pinne, hystar en navkapsel eller hoppar högt eller så. Nån jamaican springer fortast, ja, NÅN jävel måste ju vara fortast.
Nån Zlatan sparkar på en boll och en hel värld hoppar jämfota, åååååh!

Är det ngt att exalteras över?

Jag tycker att riktiga män har riktiga jobb och sätter t ex bilar på grannplaneten.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-11 23:41
Ursprungligen av Goflorp:

Jag har svårt känna denna enorma fascination över att en gubbe eller käring i London kastar en pinne, hystar en navkapsel eller hoppar högt eller så. Nån jamaican springer fortast, ja, NÅN jävel måste ju vara fortast.
Nån Zlatan sparkar på en boll och en hel värld hoppar jämfota, åååååh!

Är det ngt att exalteras över?

Jag tycker att riktiga män har riktiga jobb och sätter t ex bilar på grannplaneten.

Ja det är det.

Jasså, är det andra inte riktiga män?

Kan dock hålla med Lewis lite, de jamaicanska är lite väl överlägsna i alla korta löpgrenar.

[OT]Religion ger dock sällan sinnesro, snarare ångest, skuldkänslor och dåligt samvete. Samt en hel del massmord.[/OT]

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-08-11 23:41

Om vi alltid kräver världsrekord så kommer vi måsta tillåta dopning så småning om. Det finns ju en fysikalisk gräns när våra muskler och teknik inte kan förbättras mer och då så är det ju slut med all friidrott enligt TS. Det kanske är sant, men jag vill ändå tro att tävlningsmomentet är det viktigaste och att sådana som Bolt kan totalt krossa sina motståndare trots att de antagligen lägger lika mycket tid på träning är ju det som är så häftigt!

Sedan så blev det ett världsrekord till sist på 4x100:)

Känner mig rätt neutral till det hela och anklagar ingen, men:

tror ni generellt att jamaicanerna är odopade?

Tycker det känns lite märkligt att Jamaica inte tillåter oberoende dopingkontroller under träningssäsongen.

Är rätt övertygade om att de testas under OS och att de kommer att vara gröna nu. Men frågan är om de har fördel av att kunna få ut större träningseffekt off season, för att sedan trappa ner lagom till OS.

Allt känns som en stor gråzon nuförtiden. Den medicinska/vetenskapliga utvecklingen tuggar på…

Atleterna är ytterst 100% ansvariga, men har de 100% koll? Vad krävs för utbildning/förståelse för att hänga med i alla svängar när det gäller substanser och deras inverkan? Jag utgår från att de flesta får hjälp med kostupplägg av läkare och att en stor del av kalorierna kommer i tillskottsform.

Tittar man på Bolt så har han goda förutsättningar att springa fort—lång med lagom muskelmassa, men ändå.<style id="_clearly_component__css" type="text/css">#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100px; left: -100px; z-index: 2147483647 !important; } </style>

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-12 08:27

Fortsätt så där Usain Bolt, att springa ända in i mål som du gjorde igår. Dopingrykten florerar naturligtvis lika mycket kring jamaicalöparna. En reporter bävade för tanken om Bolt skulle använda förbjudna medel. Idrotten behöver inte fler "Bad Boys"

Ursprungligen av iKalle:

Fortsätt så där Usain Bolt, att springa ända in i mål som du gjorde igår. Dopingrykten florerar naturligtvis lika mycket kring jamaicalöparna. En reporter bävade för tanken om Bolt skulle använda förbjudna medel. Idrotten behöver inte fler "Bad Boys"

Du riktar fortfarande in dig på fel aktör. Motståndarna måste springa snabbare för att Bolt ska springa snabbare. Amerikanska laget sprang också under förra världsrekordtiden så Jamaicas löpare var tvungna att prestera på topp hela vägen.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-12 10:59

Det där fattade jag absolut ingenting av. Alla som tagit sig till final springer fort. Bolt eller de andra hade ingen aning om var de andra befann sig och anpassade inte alls farten efter dem. Löjligt. Alla gav så mycket man kunde.
Katinka. Kanske Carl Lewis ville ha betalt för gammal ost som själv blev beskylld för doping.
I alla andra löpgrenar går det fortast den sista metern, man fäller sig och tar till alla knep för att komma först över mållinjen.
Man undrar vad resultatet hade blivit om Bolt hade gett järnet den sista metern. Han gillar ju rekord, varför utnyttjar han inte sin kapacitet till fullo.

Ursprungligen av BlackSmp:

Du riktar fortfarande in dig på fel aktör. Motståndarna måste springa snabbare för att Bolt ska springa snabbare. Amerikanska laget sprang också under förra världsrekordtiden så Jamaicas löpare var tvungna att prestera på topp hela vägen.

Ursprungligen av iKalle:

Man undrar vad resultatet hade blivit om Bolt hade gett järnet den sista metern. Han gillar ju rekord, varför utnyttjar han inte sin kapacitet till fullo.

Det gör betydligt mindre skillnad än du tror. Brukar handla om någon hundradel om de inte aktivt bromsar in.

Ursprungligen av iKalle:

Det där fattade jag absolut ingenting av. Alla som tagit sig till final springer fort. Bolt eller de andra hade ingen aning om var de andra befann sig och anpassade inte alls farten efter dem. Löjligt. Alla gav så mycket man kunde.
Katinka. Kanske Carl Lewis ville ha betalt för gammal ost som själv blev beskylld för doping.
I alla andra löpgrenar går det fortast den sista metern, man fäller sig och tar till alla knep för att komma först över mållinjen.
Man undrar vad resultatet hade blivit om Bolt hade gett järnet den sista metern. Han gillar ju rekord, varför utnyttjar han inte sin kapacitet till fullo.

Bolt har mycket väl koll på var alla andra befinner sig. Alla i loppen har nog mycket bra koll på var de befinner sig. Bolt (och övriga som vinner sitt lopp) avstannande slår av på takten de sista stegen för att de vet att de har vunnit.

Så om de andra kan sätta press på Bolt så kommer han att hålla full fart även de sista få stegen. Det var det som jag menade - om konkurrenterna inte klarar av att pressa Bolt så har han ingen direkt incitament för att ta ut det där allra sista (ungefär som man brukar säga om Apple och konkurrenterna

Och jag tror inte att Bolt är annorlunda mot andra löpare och andra distanser än 100/200m - om det är avgjort innan målgång så blir det en avstannande målgång - på 100 m, 200 m, 400 m, 800 m och så vidare.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-12 16:48

Enligt dig har dom en extraväxel att ta till om de andra springer fortare. Löjligt. Varför använder inte de andra denna extraväxel så dom vinner, eller vill dom kanske inte vinna. Dagens löjligaste påstående.

Ursprungligen av BlackSmp:

Bolt har mycket väl koll på var alla andra befinner sig. Alla i loppen har nog mycket bra koll på var de befinner sig. Bolt (och övriga som vinner sitt lopp) avstannande slår av på takten de sista stegen för att de vet att de har vunnit.

Så om de andra kan sätta press på Bolt så kommer han att hålla full fart även de sista få stegen. Det var det som jag menade - om konkurrenterna inte klarar av att pressa Bolt så har han ingen direkt incitament för att ta ut det där allra sista (ungefär som man brukar säga om Apple och konkurrenterna

Och jag tror inte att Bolt är annorlunda mot andra löpare och andra distanser än 100/200m - om det är avgjort innan målgång så blir det en avstannande målgång - på 100 m, 200 m, 400 m, 800 m och så vidare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-12 08:38

Svårt det där. De tävlar ju ganska mycket utomlands under året och där testas de men du har rätt det finns en period "off season", även om den blivit kortare med åren, där man inte vet. Å andra sidan vet vi inte om vissa andra länder heller. Sedan har vi allt som ligger inom området "ännu inte förbjudna".

Det som var tråkigt här var väl att Lewis både anklagade Bolt och Jamaica för att man sysslade med doping utan att ha några bevis. Jag tycker att het dela mest kändes som ett sätt att visa välden att han fortfarande är den störste.

(OT här är nog OS roligaste TV-utsändning, speciellt de sista sekunderna LiveLeak.com - Irish Olympic Sailing Commentary )

  • Medlem
  • 2012-08-12 11:07
Ursprungligen av Katinka:

Svårt det där. De tävlar ju ganska mycket utomlands under året och där testas de men du har rätt det finns en period "off season", även om den blivit kortare med åren, där man inte vet. Å andra sidan vet vi inte om vissa andra länder heller. Sedan har vi allt som ligger inom området "ännu inte förbjudna".

Det som var tråkigt här var väl att Lewis både anklagade Bolt och Jamaica för att man sysslade med doping utan att ha några bevis. Jag tycker att het dela mest kändes som ett sätt att visa välden att han fortfarande är den störste.

(OT här är nog OS roligaste TV-utsändning, speciellt de sista sekunderna LiveLeak.com - Irish Olympic Sailing Commentary )

Yohan Blake, Marvin Johnson och Sheri-Ann Brooks (Jamaica), var avstängd från tävlande under 3 månader efter beslut av JADCO (Jamaica Anti-Doping Commission). De testades positivt för 4-metyl-2-hexanamin innan VM 2009, men då denna substans inte fanns med på WADAs lista över förbjudna ämnen vid tillfället ansåg JADCO att tre månader var en lämplig avstängningstid. 4-metyl-2-hexanamin är väldigt likt tuaminoheptan som fanns på listan vid denna tidpunkt...

Yohan Blake var som bekant tvåa på 100 och 200 m efter Bolt och var med och vann guld på 4x100 m nu i OS.

Lite rök finns det allt för Carl Lewis att peka på...

  • Medlem
  • 2012-08-12 16:55

Sluta nu. Det är inget löjligt med det. Det är klart att man presterar bättre om man blir pressad. Det är inte för att det är kul man har harar i lopp över lite längre distanser.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-12 17:49

Blake vann över Bolt i en tävling förra året. Varför då om Bolt hade extraväxlar och kan styra andra.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-12 18:14
Ursprungligen av iKalle:

Blake vann över Bolt i en tävling förra året. Varför då om Bolt hade extraväxlar och kan styra andra.

Bolt kanske var inne i en tung träningsperiod eller liknande då?
Det är ganska tydligt att många löpare har extraväxlar, speciellt i kvalheaten.

Ursprungligen av iKalle:

Blake vann över Bolt i en tävling förra året. Varför då om Bolt hade extraväxlar och kan styra andra.

Jag har aldrig sagt att han kan styra andra - jag bara säger att delar av prestationen beror på motståndet i den här typen av tävlingar.

Jag skulle gissa att fokus för löparna är att vinna sina lopp, inte att sätta rekord eftersom de springer flera lopp och distanser.

Men nu lägger jag ner diskussionen. Det känns konstigt att kritisera en löpare som vann 100 m, 200 m samt 4x100 m för att han springer för långsamt

  • Medlem
  • 2012-08-12 18:04

Det har inte funnits någon (nästan) som aldrig besegrades, som aldrig hade formdalar och -toppar osv. Blake vann flera tävlingar över Bolt i våras, men det är inte det det handar om. Det är en del av kompetensen att kuna toppa formen till när det verkligen gäller.

De enda jag känner till som i princip aldrig förlorade var Sergej Bubka och Alexander Karelin.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-12 18:25

Dom där formtopparna brukar sällan dyka upp när man som bäst behöver dom.

Ursprungligen av Baron:

Det har inte funnits någon (nästan) som aldrig besegrades, som aldrig hade formdalar och -toppar osv. Blake vann flera tävlingar över Bolt i våras, men det är inte det det handar om. Det är en del av kompetensen att kuna toppa formen till när det verkligen gäller.

De enda jag känner till som i princip aldrig förlorade var Sergej Bubka och Alexander Karelin.

  • Medlem
  • 2012-08-12 18:51
Ursprungligen av iKalle:

Dom där formtopparna brukar sällan dyka upp när man som bäst behöver dom.

Jag har förstås ingen aning om hur du toppar formen, men idrottsmän och -kvinnor lägger ner mycket kraft på att toppa formen lagom till mästerskapen. Och Usain Bolt har i alla fall lyckats, liksom de flesta andra som vann något.

Ursprungligen av Baron:

Jag har förstås ingen aning om hur du toppar formen, men idrottsmän och -kvinnor lägger ner mycket kraft på att toppa formen lagom till mästerskapen. Och Usain Bolt har i alla fall lyckats, liksom de flesta andra som vann något.

I princip handlar det om att träna tungt i en period innan och när man sen tar det lite lugnare så säger kroppen "tack det där var på tiden... nu behöver vi bygga upp lite mer muskler här så som du kutar hela tiden".

Elitidrottarna på den här nivån har en magnifik erfarenhet av hur kroppen reagerar och kan lägga upp ett träningsprogram över året där de har maximal nivå till mästerskapet. Ibland missar de och det kan ha att göra med att någon skada förstörde planeringen. Ett trist exempel är Therese Alshammars nackspärr som gjorde att hon missade sista veckan av sin planering och då var hon sist i bassängen istället för i täten.

Bolt har slagit världsrekord individuellt vid 4 tillfällen. Carl Lewis gjorde det individuellt vid 3 tillfällen. Lewis slog dock världsrekord 4x100 vid 5 tillfällen, och där är Bolt bara uppe i 3 tillfällen. Ännu...

Att jämföra prestationer mellan lite olika grenar, och över tiden är så klart jättesvårt, och det blir massa godtycke. Jag tycker att som Bolt i Peking-OS, vinna tre guld *samt slå världsrekord i alla grenar* är en av idrottsvärldens mäktigaste prestationer.

Både Carl Lewis och Usain Bolt är självklart historiska idrottsgiganter. Att försöka hitta fel/problem eller kritisera Usain Bolt som iKalle började med, känns aningen krystat. Gubbar som du och jag iKalle måste se upp så att vårt klagande på dagens ungdom inte framstår som att vi bara är nostalgiska över vår tids ungdomshjältar (allt-var-bättre-förr-bittra)

För övrigt är det Edwin Moses som har den längsta perioden av bara vinster, mellan 1977 och 1987. Bubka kommer ju inte i närheten av det, men trots det så håller jag Bubka som en större idrottsman.

  • Medlem
  • 2012-08-13 11:04

Visstja! Moses har jag tom sett springa.

Jag hoppas verkligen att Bolt inte är dopad, då skulle jag tappa all trovärdigthet för fridrotten. Men både två:an och tre:an i 100 meters loppet har ju vart avstängda för doping och en av hans träningspartners fick ju förra året livstids avstängning. Och enligt vad jag förstår så följer Jamaica inte riktigt alla de regler som internationella friidrottsförbundet har.
Men att han är en skön entertainer kan ingen ta ifrån han, sätter en ganska skön prägel i fridrotten med sin personlighet och alltid positiva karaktär

Ursprungligen av Fredrik111:

Jag hoppas verkligen att Bolt inte är dopad, då skulle jag tappa all trovärdigthet för fridrotten. Men både två:an och tre:an i 100 meters loppet har ju vart avstängda för doping och en av hans träningspartners fick ju förra året livstids avstängning. Och enligt vad jag förstår så följer Jamaica inte riktigt alla de regler som internationella friidrottsförbundet har.
Men att han är en skön entertainer kan ingen ta ifrån han, sätter en ganska skön prägel i fridrotten med sin personlighet och alltid positiva karaktär

Det som talar mot jamaicanerna är att det är ett väldigt fattigt folk. Om det där lilla pillret gör att man kan bli förmögen och flytta hela sin familj bort från slummen så hamnar moral och etik i bakgrunden. Jamaica ligger i toppen på listan över flest mord/capita så det är ingen dans på rosor att leva i det samhället.

År 2010 hade vi 91 mord i Sverige på en befolkning av 9,1 miljoner. Jamaica hade 1430 mord på en befolkning av 2,7 miljoner. Fyra personer om dan hela året runt skjuts ner på öppen gata i princip.

Om man räknar om deras mordsiffror till den svenska befolkningen så skulle vi ha 4700 mord om året. Inte 91.

Jag försöker inte försvara doping. Jag håller med i allt som sägs om hur trist det är. Jag har som hobby att vara ungdomstränare och fusk är det värsta jag vet. Men det finns en sån här bakgrund som man får lägga med i problematiken med idrottare från u-länder.

Jamaica som land har väl inte så mycket annat än turism att leva på så det är väl inte helt otroligt om även de i ledande ställning ser mellan fingrarna. Finishen på 100 meter med tre jamaicaner i täten kan förmodligen även utläsas i en ökning i deras BNP framöver.

  • Medlem
  • 2012-08-13 12:28

Dopad är man när man tar förbjudna preparat. Annars blir det väldigt svårt att dra gränsen.

Jag tycker han ska byta namn till Thunder Bolt istället.

SPONS!

Är doping verkligen ett U-landsproblem?
Ben Johnsson
Finlänska skidlandslaget
Ludmilla
Myhlegg
Justin Gatlin
Marion jones
etc etc

Ursprungligen av mendezzz:

Är doping verkligen ett U-landsproblem?
Ben Johnsson
Finlänska skidlandslaget
Ludmilla
Myhlegg
Justin Gatlin
Marion jones
etc etc

Som Kenjon redan svarat så sa jag inte att det enbart handlade om detta. Det finns så klart en mängd faktorer som gör att man dopar sig. Fåfänga kanske. Eller mycket vill ha mer? Eller att man inte har någon backup för det som ska hända efter idrottskarriären så om man bara kunde ta ett guld så är ekonomin säkrad... det finns många skäl. Och Finnarna gör det för att kunna spöa Sverige...

På listan där nämner du ett antal färgade amerikaner/kanadensare. Vilken samhällsstatus kommer de från sett till genomsnittet? Välbärgade eller från fattiga områden? Den som är duktig atlet och får stipendium till College kommer upp sig men inte så man kan förändra livet för morsan och resten av familjen.

Bevaka tråden