Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att öppna pdf-filer från Arbetsförmedlingen

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av disktant:

Adobe reader kan öppna dokumentet
men det är samma problem här som jag har med försäkringskassan
det går inte att öppna dokuumenten direkt i webläsaren eller via länk
man måste spara ner filen först av någon anledning

Hur då spara ner? Jag försökte att hitta något sätt men lyckades inte. Menar du att ladda ner dokumentet på Mac och sedan förs över det via iTunes?

Nej, det är bara Mac OS X som öppnar PDF. Såväl Windows som Linux kräver en fristående PDF-läsare.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nej, det är bara Mac OS X som öppnar PDF. Såväl Windows som Linux kräver en fristående PDF-läsare.

Ja, sedär. Jag har bara använt chrome det senaste och där fanns det visst inbyggt. Då har man lärt sig nåt nytt idag då

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nej, det är bara Mac OS X som öppnar PDF. Såväl Windows som Linux kräver en fristående PDF-läsare.

Linux är en kernel så det är klart att den behöver något mer..
En default installation utav en vanlig distribution som t.ex. Ubuntu har inga problem att visa PDF direkt efter en ren installation.

Från Windows 8 så finns det inbyggt även där.

Senast jag körde Ubuntu fanns det inget sånt, men det är nog ett år sedan jag gjorde det senast, så det kanske hänt något därefter?

  • Medlem
  • 2012-08-07 21:46
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Senast jag körde Ubuntu fanns det inget sånt, men det är nog ett år sedan jag gjorde det senast, så det kanske hänt något därefter?

Desktop-versionen av Ubuntu innehåller PDF-läsaren Evince.
Adobe Reader för Linux är nerlagt.

  • Medlem
  • 2012-08-07 21:35

Det spelar ingen roll om PDF är en standard eller inte. Det finns för lite stöd för den här typen av webb-PDF:er (har för mig att PDF-läsare exekverar JavaScript som i sin tur byter ut vänta-meddelandet mot den riktiga sidan) för att den ska gå att använda till den här typen av handlingar. Om det bara finns ett användbart alternativ (Adobe Reader) så är det för lite. Det är inte sunt att binda en så stor del av samhällsapparaten till ett enda företags produkt, hur bra den än är.

Självklart är det i det här fallet, så vitt man kan se, helt onödigt att enbart ha en reader- eneabled pdf, men något reellt problem är det inte för vanliga användare

De skriver "You can upgrade to the latest version of Adobe Reader for Windows®, Mac, or Linux® by
visiting"

Varför är inte "Mac" registered trademark ???

Jodå det finns ett väldigt bra skäl till varför vissa pdf-filer bör vara reader enabled, nämligen att det låser upp funktioner som annars endast finns i acrobat professional, i just det här fallet ser det ut att vara enbart möjligheten att spara det ifyllda formuläret, vilket naturligtvis underlättar för folk

Konstigt då att andra pdf-dokumentskapare klarar att ge en likvärdig funktionalitet som fungerar med flertalet pdf-program på flera plattformar.

Vi pratar här om möjligheten för slutanvändaren att kunna

-> fylla i en enkel ansökan direkt i pdf-programmet och sedan
-> skriva ut den och/eller
-> spara den ifylld som en ny pdf.

Det anser du av väldigt oklara skäl vara raketvetenskap nog för att kräva att bara ett enda program ska klara det?
Jag har sett de pdf'er som klarar alla dessa punkter i Förhandsvisning och andra pdf-program, men även de som inte går att spara som en ny pdf.
Allt beror naturligtvis på hur upphovsmänniskan utformat sitt dokument och hur man satt begränsningarna. Det aktuella dokumentet har begränsningar som inte behövs, om nu inte AF är rädda att någon ska förfalska deras ansökningshandlingar vad det nu skulle tjäna till.

Dina argument ter sig allt tunnare ju mer du skriver. Det är ju inte svårt att "vinna" en argumentation när man uppfinner premisserna allteftersom och utesluter fakta som inte passar in. Är det värt det?

Jag är inte här för att vinna diskussioner. Jag är här för att lära eller hjälpa och emellanåt uttrycka en åsikt.

Micke, jag har ju flera gånger skrivit att jag också anser att det är onödiga begränsningar, MEN, däremot anser jag det vara ett icke-problem för normala användare, eftersom lösningen (för ett problem som de flesta inte har) är både enkel och gratis.

Min åsikt i ämnet är att all elektronisk kommunikation med svenska myndigheter borde vara enligt lag totalt plattformsoberoende. Jag tror det var i surtråden som Klarabara uttryckte viss frustration över att det var någon myndighetskontakt hon hade som endast gick att genomföra med Internet Explorer.
Jag inser så klart att man inte kan begära att allt ska fungera på alla system, men om en myndighet skickar ut en PDF så tycker jag att det är rimligt att begära att man ska kunna hantera den i majoriteten av de större mjukvarorna.
Jag har exempelvis inte Adobe Reader installerat. Jag hade det en gång men drabbades av problem med utskrifter av PDF:er. Dessutom tar Förhandsvisning markant kortare tid att starta upp, enligt min erfarenhet. Man måste trots allt inse att OS X är ett av de större operativsystemen och att i OS X ingår PDF-läsaren Förhandsgranskning. Då är det rimligt att begära att det ska fungera där också.

Själv är jag av den åsikten att myndigheter måste möjliggöra för så många som möjligt att ta del av en viss tjänst, inom rimliga gränser, men i det här fallet finns den möjligheten. Det är både enkelt och gratis, och därmed har alla rimlig möjlighet att ta del av myndighetens tjänster

Att vissa die hard fanatics inte VILL installera en gratis programvara är inte i mina ögon ett särskilt bra argument till varför myndigheten ska lägga ner mer skattepengar på just de människorna. Varför ska vi slösa skattepengar på att tillfredsställa ett litet fåtals personliga smak?

Visst bör man fasa ut onödiga begränsningar, i rimlig takt, på ett sätt som inte slösar med skattemedel, men under tiden så tycker jag att det är helt rimligt att kräva att ett fåtal människor som kanske inte vill ändå får installera en gratisprogramvara. Sist och slutligen har de ju faktiskt också möjligheten att få blanketten i pappersform från myndigheten –.alldeles gratis.

Har vi inte trågglat igenom både argumenten för och emot tillräckligt nu? Aldrig mötas de två...
Jag är nöjd så länge som det inte är flash:)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-08 18:30

Jag skulle bli väldigt sur om någon myndighet (eller företag) skulle tvinga mej att installera en speciell programvara (när det finns alternativ som redan ingår i Oset), bara för att läsa/använda ett dokument. Då hade de fått skicka det via snigelpost.

  • Medlem
  • 2012-08-08 18:36

Jag tycker det är helt egalt om det ingår i os eller inte så länge det följer en öppen standard och det inte kostar något, eller kräver registrering någonstans, att ladda hem verktygen som krävs.

Lets agree that we disagree

...on everything above

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-08 19:37

Eftersom sisådär 90% av alla persondatorer kör Windows, kanske man kan nöja sig med att våra myndigheter skapar XPS-filer som man enkelt kan hantera i Windows...

Nää, tror inte det skulle vara acceptabelt, men tänk er att myndigheterna använder exempelvis Adobe-specifika funktioner,och att Adobe Acrobat Reader inte finns för ditt operativsystem (typ BeOS, Linux, android iOS etc.. eller kanske Mac OS snart), knee deep in shit creek.

Öppen standard kan jag acceptera, men att det inte kostar något betyder mycket lite om det inte finns för ditt operativsystem.

Verkar ha Adobe's plugin i Safari. Filen som det hela handlar om går att öppna utan problem.

"jobbar" man med knepiga PDF:er är ju helt klart Adobes grejor att föredra.
Stöter man bara på enklare saker (ex handboken till skrivaren) så är det enkelt löst med förhandsvisning i OSX.

Varför göra detta till ett krig.

Att därifrån gå till att myndigheter slänger ur sig dokument som enbart funkar på Explorer osv är långt bort.
Apoteket har hållt på med det förr, men det skapades en tråd här och de vart intresserade av att lyssna.

Det är väl inte så lätt med de verktyg, budgetar och tillhyggen som IT-avdelningar har att få det att funka
på allt och alla plattformar.
Var skall man dra gränsen? Windows, Mac, Linux, AmigaOS?, iOS? Android? WinPho7

Bevaka tråden