Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMore: iPad mini och nästa iPhone lanseras 12 september

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Det tror iofs jag också. Det är bara den praktiska nyttan som jag ifrågasätter. De flesta talar bara hastighet och inte bättre täckning som Gotfredsen har tagit upp och de hastigheter som nämns ser jag ingen större praktiskt nytta av.

Många som sjunger LTEs lov verkar vilja jömföra med pirate bay nerladdningar direkt till telefonen och det är där som jag tycker att det går fel. Jag tror fortfarande att 90% av oss skulle ha mer nytta av en fördubbling av batteritid (med bibehållen vikt) än en fördubbling av datahastigheten.

För mig personligen så kommer inte LTE eller inte påverka beslutet - däremot så tror jag att det kan vara nödvändigt imagemässigt för Apple

Jo, jag är lite inne på samma spår. Marknaden vill ha LTE. Gruber kommenterade Verizons utbud för ett tag sedan:

Citat:

Verizon is pretty much done selling non-LTE smartphones, except for the iPhone. Those numbers make me think this year’s new iPhone almost has to support LTE.

Det finns två skäl för mig personligen som gör att LTE är intressant: Det första är täckningen, som Gotfredsen skrev om. Om LTE ger ett lyft där 3G idag är klent så är det i sig värt en del. Här uppe i norra Sverige har Telia hyfsat 3G-nät, men utanför tätbefolkade områden kan det ändå vara sådär. Och även inne i Umeå t.ex. så är Telias 3G inte alltid så väl fungerande.

Den andra aspekten är hotspot-funktionen. Lite då och då surfar jag via telefonen (speciellt när nätet hemma går ner) och 3G fungerar förvånansvärt bra, men jag skulle inte säga nej till högre hastighet.

I själva telefonen däremot är det nog främst processorkraft som är begränsningen, snarare än 3G-hastigheten.

skall man rangordna säljargumenten så tror jag

- Unibody Design (New Design)
- 4G LTE World Phone
- 4 inch 16:9 Retina Display (Bigger Screen)
- Apple A6 Quad Core (Faster Processor)
- 12 MP Camera (Slow Motion 60 fps)
- 2 MP Front Camera (FaceTime HD)
- Bigger Battery (Longer Talk Time)
- MagPort / MagSafe
- AirDrop
- NFC (eller så gör Apple sin egna grej men någon form av iWallet grej)
- 802.11n (5Ghz)
- 1GB DRAM
- 16, 32 & 64 GB Storage

Ursprungligen av gotfredsen:

skall man rangordna säljargumenten så tror jag

- Unibody Design (New Design)
- 4G LTE World Phone
- 4 inch 16:9 Retina Display (Bigger Screen)
- Apple A6 Quad Core (Faster Processor)
- 12 MP Camera (Slow Motion 60 fps)
- 2 MP Front Camera (FaceTime HD)
- Bigger Battery (Longer Talk Time)
- MagPort / MagSafe
- AirDrop
- NFC (eller så gör Apple sin egna grej men någon form av iWallet grej)
- 802.11n (5Ghz)
- 1GB DRAM
- 16, 32 & 64 GB Storage

De så kallade inovative features blir då ..

- Unibody Design
- Mag Port
- Apple A6 Quad Core
- 4G LTE World Phone
- Integrated Touch panel & LCD Display (Thinner Display)

Ursprungligen av gotfredsen:

Har ? .. Han skall om jag inte har fel .. Han står fortfarande med på

Apple - Press Info - Apple Leadership - Bob Mansfield

Jag tror nog att iPhone 5 Videon blir en utav de sista han medverkar i ... som förmodligen redan är inspelad för ett par månader sedan ..

... Förutom att Mansfield (vid det laget) har gått i pension...

Den som lever får se:cool:

intressant

iPhone 5 verkar då få Sharp 4 tum IGZO skärm med in-cell touch tech ..

Sharp President: iPhone displays shipping this month | 9to5Mac | Apple Intelligence

iMores källa säger uppdatering av alla iOS-enheter 12 september, med nya dockningskontakten: Apple to roll new Dock connector out across entire iOS product lineup this fall | iMore.com

Ursprungligen av Adrian B:

iMores källa säger uppdatering av alla iOS-enheter 12 september, med nya dockningskontakten: Apple to roll new Dock connector out across entire iOS product lineup this fall | iMore.com

inte vet jag men jag tror att det någonstans bland alla läckor blev en lost i translation . har extremt svårt att tro att alla kommer uppdateras på en och samma dag ..

nä jag tror faktiskt att det egentligen skall vara "Apple to START rolling out new Dock connectors across the entire iOS product lineup this fall" ...

och dom kommer börja med iPhone 5.... (the new iPhone) och sedan med iPad 4 till våren ... inte mer inte mindre ... eller jo dock connectorn blir ju mindre

Ursprungligen av gotfredsen:

inte vet jag men jag tror att det någonstans bland alla läckor blev en lost i translation . har extremt svårt att tro att alla kommer uppdateras på en och samma dag ..

nä jag tror faktiskt att det egentligen skall vara "Apple to START rolling out new Dock connectors across the entire iOS product lineup this fall" ...

och dom kommer börja med iPhone 5.... (the new iPhone) och sedan med iPad 4 till våren ... inte mer inte mindre ... eller jo dock connectorn blir ju mindre

Nej, det kommer hem en Apple-nisse till dig den 12 september och pluggar kontakten i din iPad 3 så den får den nya kontakten. Om du vägrar söver de dig.

Ursprungligen av pmarriott:

Nej, det kommer hem en Apple-nisse till dig den 12 september och pluggar kontakten i din iPad 3 så den får den nya kontakten. Om du vägrar söver de dig.

haha . lol .. nä vad jag menade såklart var ju att jag tror det är rent önsketänkande att Apple rullar ut nya modeller enbart för nya MagPort ... det lär mer vara en fråga om en "transition time" där iPhone 5 får MagPort först . Därefter iPad 4 och sedan gradvist resten av iOS familjen .. men inte alla på ett bräde ..

Ursprungligen av gotfredsen:

inte vet jag men jag tror att det någonstans bland alla läckor blev en lost i translation . har extremt svårt att tro att alla kommer uppdateras på en och samma dag ..

nä jag tror faktiskt att det egentligen skall vara "Apple to START rolling out new Dock connectors across the entire iOS product lineup this fall" ...

Ja, jag undrar också om iMore tolkat sin källa rätt där. Och du är inte den ende som är skeptisk till det, sajten Stupid Apple Rumors sågar också det:

Citat:

Status: Zero Chance

Angående LTE World Phone support i iPhone 5 så tror jag bestämt att det är Qualcomm’s MDM9615 chip som vi kommer få se ..

Qualcomm World LTE Radio Speculated for the New iPhone Launch in Fall

AnandTech - Why No LTE iPhone 5 in 2011? Blame 28nm Maturity, Check Back In Q2/Q3 2012

Det stör mig lite att inte diverse proffs nyhets redaktörer och bloggare inte fattar det här ..

Det pratas om att Apple kommer gå ner till 9 pin anslutningen från 30 pin anslutningen i nästa iPhone ...

med flera skriver att det inte är möjligt eftersom Apple måste gå ner till 19 Pin för att vara bakåt kompatibelt
med 30 pin tillbehör ... och att 9 pin kontakten inte är möjligt pga av detta

Det som stör mig är att de inte ser det uppenbara ...

9 Pin anslutningen eller 8 Pin anslutningen är varken 9 eller 8 ... den är 17 ..

8 på ena sidan, 8 på den andra och sedan skalet som den sista pinnen . Det blir 8 + 8 + 1 = 17

Men hur kommer vi då upp i minst de 19 som skrävs för bakåtkompatibeltet .. jo då använder Apple sig av Hörlurskontakten som kan erbjuda ytterligare 4 anslutningar ... då är vi uppe i 8 + 8 + 1 + 4 = 23 st Pin

What's Really Going On With Apple's New Dock Connector

"Skalet" på kontakten är jord - översta ringen på lurkontakten är också jord - och det är samma så klart - man har bara en och gemensam jord i all elektronik - naturlagarna kräver detta. Så din matematik blir justerat med minus ett.

Ursprungligen av gotfredsen:

Det stör mig lite att inte diverse proffs nyhets redaktörer och bloggare inte fattar det här ..

Det pratas om att Apple kommer gå ner till 9 pin anslutningen från 30 pin anslutningen i nästa iPhone ...

med flera skriver att det inte är möjligt eftersom Apple måste gå ner till 19 Pin för att vara bakåt kompatibelt
med 30 pin tillbehör ... och att 9 pin kontakten inte är möjligt pga av detta

Det som stör mig är att de inte ser det uppenbara ...

9 Pin anslutningen eller 8 Pin anslutningen är varken 9 eller 8 ... den är 17 ..

8 på ena sidan, 8 på den andra och sedan skalet som den sista pinnen . Det blir 8 + 8 + 1 = 17

Men hur kommer vi då upp i minst de 19 som skrävs för bakåtkompatibeltet .. jo då använder Apple sig av Hörlurskontakten som kan erbjuda ytterligare 4 anslutningar ... då är vi uppe i 8 + 8 + 1 + 4 = 23 st Pin

What's Really Going On With Apple's New Dock Connector

Fast det som jag har hört är att kontakten är riktningsokänslig tillskillnad från den nuvarande och då faller väl din tanke?

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast det som jag har hört är att kontakten är riktningsokänslig tillskillnad från den nuvarande och då faller väl din tanke?

Det går ju att känna av åt vilket håll kontakten är vänd och på så vis mappa om pinnarna. Med tanke på hur länge ljudkort har kunnat göra liknande saker så borde det vara en smal sak.

...och att dom skulle införa den nya kontakten stegvis känns som en dålig idé, jag lär vänta tills den enheten jag vill ha får den nya kontakten. Fast å andra sidan så hänger jag på internetforum och diskuterar laddningskontakten för telefoner.

Ursprungligen av irrelogical:

...och att dom skulle införa den nya kontakten stegvis känns som en dålig idé, jag lär vänta tills den enheten jag vill ha får den nya kontakten. Fast å andra sidan så hänger jag på internetforum och diskuterar laddningskontakten för telefoner.

På IDG diskuteras det hur detta passar in med EU överenskommelsen om laddare där "alla" har missuppfattat och tror att den överenskommelsen innebar att tillverkarna var tvunga att ha microUSB kontakter på telefonerna.

Vilket är helt fel. Överenskommelsen innebar att man lovade att laddare med fast kabel skulle ha microUSB kontakt men man kunde också ha en USB-laddare med typ A kontakt och en lös kabel (dvs: det som Apple har haft från dag ett)

Nåja, vi får se vad som händer men jag misstänker att de kommer att byta kontakt.

Ursprungligen av BlackSmp:

På IDG diskuteras det hur detta passar in med EU överenskommelsen om laddare där "alla" har missuppfattat och tror att den överenskommelsen innebar att tillverkarna var tvunga att ha microUSB kontakter på telefonerna.

Vilket är helt fel. Överenskommelsen innebar att man lovade att laddare med fast kabel skulle ha microUSB kontakt men man kunde också ha en USB-laddare med typ A kontakt och en lös kabel (dvs: det som Apple har haft från dag ett)

Nåja, vi får se vad som händer men jag misstänker att de kommer att byta kontakt.

helt klart kommer dom byta kontakt och ja de flesta har totalt missuppfattat det där med EU direktivet .

Ursprungligen av gotfredsen:

helt klart kommer dom byta kontakt och ja de flesta har totalt missuppfattat det där med EU direktivet .

Jag tror också att det blir en ny kontakt (vändbar eller inte:))

Det är roligt när folk försöker drämma till en med EU-överenskommelsen om laddare, skickar med en länk till pressreleasen och hävdar att den visar att det måste vara Micro-B kontakter.

Då kan jag bara påpeka att de borde fortsätta att läsa den tekniska delen av överenskommelsen som säger:

http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/rtte/files/chargers/chargers_annex_ii_to_mou_january_12_2010_en.pdf

Den tekniska specifikationen, annex II, kapitel 2

An EPS provided with a detachable cable shall be equipped with a USB Standard-A receptacle. Standard detachable cable assembly, supplied for use with the EPS, shall have Standard-A and Micro-B plugs and meet the USB-IF Cable Assembly Test Requirements for Compliant Usage of Connectors and Cables in Micro-USB 1.01. (http://www.usb.org/developers/compliance/cabl...)."
Above requirement also applies to detachable cables used as adaptor i.e. where the Micro-B is replaced by a proprietary plug

Dvs, den lösning som Apple har. Givetvis får folk ha åsikter om kontakten och om det vore bättre med en Micro-B men håll er till fakta och försök inte påstå att Apple bryter mot överenskommelsen genom sin dockkontakt.

Men det är bara att inse, det är inte många som är vana att läsa specifikationer och tolka dem.

Jag tror dock inte man kommer att plocka ljudet separat - som den där gräsliga/dyra adaptern visar. Klart man rymmer allt man behöver även i en ny nano-kontakt. Det handlar bara om att ge alla ledare tillräcklig massa på "djupet" för att motstå nedslipningen varje dockning ger - att få ledarna att palla ett visst antal tusen dockande.

På tal om ingenting ..

Den är ju ganska välkänt att Jonathan Ive inspireras av Dieter Rams Braun produkter

Av en händelse råkade jag trilla över En brödrost som Dieter Rams designat åt Braun som jag tror en viss Jonny har låtit sig inspireras lite av

Braun Toaster HT 2 längst ner till höger i bilden .

Och AB har hittat ett nytt rykte...

Citat:

"Det sägs att den kommer ha en ögonscanner"
Mobilios vd Alexander Pärleros har stenkoll på mobilvärlden. Han tror att nya Iphone kommer göra succé och att kunderna som vanligt kommer köa för den populära telefonen. – mobilio.se kommer vara en av de första i Sverige som får in Iphone 5, det är verkligen en extrem efterfrågan på den. Det kommer vara en mobil med många nya funktioner där ett av ryktena är att den har en ögonscanner där du kan manövrera låsa och stänga bläddra med hjälp av endast ögonen. Ska bli riktigt spännande att se nya Iphone 5.

Jag har iofs inte hängt med i ryktesfloran speciellt detaljerat denna gång men detta rykte känns mest som ett rykte för att kunna göra ner Apple senare när det inte kommer - för det kommer inte...

Det där är ju ett skämt :-D. Skämta aprillo.

Ursprungligen av BlackSmp:

Och AB har hittat ett nytt rykte...
[ATTACH="CONFIG"]34283[/ATTACH]

Jag har iofs inte hängt med i ryktesfloran speciellt detaljerat denna gång men detta rykte känns mest som ett rykte för att kunna göra ner Apple senare när det inte kommer - för det kommer inte...

Här är en bra bild att se likheterna

Hmm, nu börjar jag se framemot den 12:e

Två *mycket* intressanta diskussioner av de mest insatta i Applerykten på den nya sajten Branch:

Varför ser vi så många läckor av iPhone 5 när Apple skulle "double down on secrecy"?
Apple Hardware Leaks - Branch

Varför ser vi inga läckor av delar till iPad mini?
Re: Apple Hardware Leaks - Branch

Det som gör dessa diskussioner så intressanta är vilka som är med; Mark Gurman, Rene Ritchie, MG Siegler, Jim Dalrymple, Arnold Kim, Seth Weintraub, Matthew Panzarino och flera andra. Dvs de som allra mest insatta i Apple, rykten och läckor. Väldigt mycket vettiga kommentarer.

Ursprungligen av Capeman:

9to5mac säger att ramen på iPad mini blir annorlunda än dagens iPad:

iPad mini will look like a large iPod touch with smaller side bezels [Gallery] | 9to5Mac | Apple Intelligence

Även Gruber är inne på samma spår.

Är det bara jag eller har iPad mini-skeptikerna blivit allt tystare?

Bevaka tråden