Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail i Mountain Lion kan inte koppla upp till Telias SMTP-servrar

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu funkar det!
Att enbart ange namn och lösenord räckte inte. Att ha förvalda portar iprickat funkade inte men då jag prickade i anpassad port 465 då gick det.
Och allt detta bara för att man installerade ML... kan någon förklara det?
Tack Anders för att du till sist ledde mig rätt!

Inga problem.

Min tolkning är att Mountain Lion har fokus på säkerhet så då blev det kanske ett krav på SSL på utgående mail som en följd därav.

- Jag blev medlem bara för att svar på detta.

Jag hade samma problem med SMTP efter uppdatering till 10.8

Jag har inget konto hos telia utan på en egen server med mail och eftersom Telia (med flera) inte tillåter att skicka via egen server på port 25 så använder jag också smtprelay1.telia.com som utgående server.

Lösningen är att manuellt skriva in port 25 i avancerade inställningar vid "Ange anpassad port" och sedan spara.
(Alltså under "Redigera SMTP-lista..." i kontoinställningar)

Hoppas det kan hjälpa fler.

Ursprungligen av Hammar:

- Jag blev medlem bara för att svar på detta.

Jag hade samma problem med SMTP efter uppdatering till 10.8

Jag har inget konto hos telia utan på en egen server med mail och eftersom Telia (med flera) inte tillåter att skicka via egen server på port 25 så använder jag också smtprelay1.telia.com som utgående server.

Lösningen är att manuellt skriva in port 25 i avancerade inställningar vid "Ange anpassad port" och sedan spara.
(Alltså under "Redigera SMTP-lista..." i kontoinställningar)

Hoppas det kan hjälpa fler.

Välkommen Hammar!

Jag hade tidigare smtprelay1.telia.com som slutade funka med OS X 10.8. Jag minns inte om jag testade ditt tips men när jag såg Telias supportsida där de bara anger mailout.telia.com så kände jag spontant att det är mer framtidssäkert att byta till den de rekommenderar.
Installera e-post i mobilen manuellt - E-post i mobilen - Support - Privat - Telia.se

Har precis uppdaterat till ML och Mail strular.
Jag kan ta emot mail men inte skicka.
Har försökt alla möjliga inställningar som nämns i tråden men utan resultat.
Oerhört frustrerande.

Jag har ingen Telia-mail utan använder några Yahoo-mailadresser via POP3 och några andra mailadresser via IMAP.

Skulle uppskatta om någon – som vet – kan ge konkreta instruktioner, steg för steg, om hur man ska gå till väga.

Kanske lite OT: Har även problem med att Safari bara vill visa vissa Youtube-filmer (Chrome och Firefox visar allting utan problem) samt att Textredigerare numera visar en dialogruta när man öppnar programmet - går det att få bort den så att man får ett nytt dokument vid programstart (som tidigare)?

Senast redigerat 2012-11-05 07:31
Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Har precis uppdaterat till ML och Mail strular.
Jag kan ta emot mail men inte skicka.
Har försökt alla möjliga inställningar som nämns i tråden men utan resultat.
Oerhört frustrerande.

Jag har ingen Telia-mail utan använder några Yahoo-mailadresser via POP3 och några andra mailadresser via IMAP.

Skulle uppskatta om någon – som vet – kan ge konkreta instruktioner, steg för steg, om hur man ska gå till väga.

Kanske lite OT: Har även problem med att Safari bara vill visa vissa Youtube-filmer (Chrome och Firefox visar allting utan problem) samt att Textredigerare numera visar en dialogruta när man öppnar programmet - går det att få bort den så att man får ett nytt dokument vid programstart (som tidigare)?

Det som diskuteras om Telia handlade inte om att ha deras mail. Det handlade om hur man ställer in utgående server när Telia är leverantör av bredbandet.

Om du inte har Telia som leverantör så kollar du med din bredbandsleverantör vad dom rekommenderar ihop med OS X 10.8. Det är alltså förhöjd säkerhet som gör att gamla inställningar från Lion inte funkar.

YouTube - städa ut alla gamla cookies och cachefiler för Youtube.

Texthanteraren - fönstret har till uppgift att fråga dig om du vill starta nästa dokument i molnet (iCloud) eller på skrivbordet. Vad jag vet finns inget "inbyggt" sätt att ta bort detta men det finns en liten fuling. Om du låter något dokument vara öppet när du avslutar programmet så kommer nästa start att betyda "nu ska vi fortsätta redigera det vill höll på med". Då kommer inte dialogrutan att visa sig. Sen trycker du Kommando - N för nytt dokument. Det går även att gå förbi fönstret med Kommando - N när det visar sig.

Ursprungligen av Anders T:

Det som diskuteras om Telia handlade inte om att ha deras mail. Det handlade om hur man ställer in utgående server när Telia är leverantör av bredbandet.

Sorry, var lite otydlig där kanske. Jo jag har Telia som Bredbandsleverantör (men inga Telia-mailadresser). Så denna fråga/önskan kvarstår.

Ursprungligen av Anders T:

YouTube - städa ut alla gamla cookies och cachefiler för Youtube.

Verkade som om det var Shockwave som knasade. När jag rensade cookies för Youtube (Safari, Inställningar, Integritetsskydd, Detaljer) dök det upp en lite arg ruta med Shockwave.
Tog bort Youtube-cookies och installerade en ny Shockwave. Nu funkar det.
Tack!

Ursprungligen av Anders T:

Texthanteraren - fönstret har till uppgift att fråga dig om du vill starta nästa dokument i molnet (iCloud) eller på skrivbordet. Vad jag vet finns inget "inbyggt" sätt att ta bort detta men det finns en liten fuling. Om du låter något dokument vara öppet när du avslutar programmet så kommer nästa start att betyda "nu ska vi fortsätta redigera det vill höll på med". Då kommer inte dialogrutan att visa sig. Sen trycker du Kommando - N för nytt dokument. Det går även att gå förbi fönstret med Kommando - N när det visar sig.

OK. Får väl leva med det krånglet då. Tack!

BTW. Tänkte jag skulle logga ut från iCloud för att slippa irritationen med Texredigeraren, men det vågar man ju inte då det innebär att data raderas från datorn. Om man får tro iClouds varningar.
Är det så?

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Sorry, var lite otydlig där kanske. Jo jag har Telia som Bredbandsleverantör (men inga Telia-mailadresser). Så denna fråga/önskan kvarstår.

I så fall finns svaret redan här ovan. Ändra din utgående server (SMTP) till det jag förslog t ex.

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

BTW. Tänkte jag skulle logga ut från iCloud för att slippa irritationen med Texredigeraren, men det vågar man ju inte då det innebär att data raderas från datorn. Om man får tro iClouds varningar.
Är det så?

Vet inte vilken varning det gäller. I terorin borde väl bara dokumenten i iCloud vara i fara men jag vet som sagt inte vad den varnar om. Det verkar dock en aning överarbetat och dumt t o m att stänga av iCloud för att en dialogruta irriterar (som man dessutom kommer förbi med kommando - N).

Som jag skrev så har jag provat alla (!) inställningar som föreslås i denna tråd utan resultat.
Annars hade jag ju inte skrivit inlägget alls såklart.

Undanber mig kommentarer om att det är dumt att stänga av iCloud – det är upp till var och en att avgöra vad som passar eller inte.

Någon annan som har någon konkret hjälp att komma med?

Det är även upp till var och en att markera om man anser att något är dumt att gå vidare med. Men personliga uppfattning är att det är dumt så därför blir det mitt råd. Du kan tycka tvärtom men du får samtidigt stå ut med att jag hade min åsikt.

När det gäller din mail så säger du i princip "det funkar inte, hjälp". På vilket sätt är det tänkt att vi ska hjälpa dig vidare?

Om du istället ställer in exakt som jag föreslog, provkör, och meddelar exakt vad som händer, med t ex skärmklipp, felmeddelanden så kanske man kan brotta sig vidare mot en lösning.

Det går hur bra som helst när man (tvingas) skapa en Telia-mailadress så att man kan gå genom mailout.telia.com
Men några andra inställningar behövde jag inte pilla med alls.
Varken skriva in andra portar manuellt eller klicka i och ur SSL.

Jag använder både POP3 och IMAP via Mail och nu funkar allt - bara man har en Telia IMAP och mailout.telia.com som utväg.

Så här gjorde jag:
Logga in på Telias "Mina Sidor"
Klicka på kundnummer (B000....) under symbolen/datorn för Bredband
Under Administrera till höger - klicka på Lägg till e-postadress
Följ det två stegen...

Så här gör man sedan enligt Telias support:
http://www.telia.se/...enu_0=applemail

Det funkar inte helt 100% eftersom bildexempel 4 inte dyker upp (hos mig iaf).
Det står och tuggar ett tag men det är helt OK. Slutför inställningarna och gör sedan så här:

Under Mail välj Inställningar och klicka sedan på Konto
Klicka på ditt nyss tillagda mailkonto (jag kallade mitt för Telia)
I mitten längst upp finns tre alternativ: Kontoinformation, Brevlådeinformation och Avancerat
Klicka på Avancerat
Klicka ur rutan för Använd SSL
Stäng fönstret och klicka på Spara

Givetvis måste man tilldela samtliga sina mailadresser SMTP mailout.telia.com

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Det går hur bra som helst när man (tvingas) skapa en Telia-mailadress så att man kan gå genom mailout.telia.com
Men några andra inställningar behövde jag inte pilla med alls.
Varken skriva in andra portar manuellt eller klicka i och ur SSL.

Jag använder både POP3 och IMAP via Mail och nu funkar allt - bara man har en Telia IMAP och mailout.telia.com som utväg.

Så här gjorde jag:
Logga in på Telias "Mina Sidor"
Klicka på kundnummer (B000....) under symbolen/datorn för Bredband
Under Administrera till höger - klicka på Lägg till e-postadress
Följ det två stegen...

Så här gör man sedan enligt Telias support:
http://www.telia.se/...enu_0=applemail

Det funkar inte helt 100% eftersom bildexempel 4 inte dyker upp (hos mig iaf).
Det står och tuggar ett tag men det är helt OK. Slutför inställningarna och gör sedan så här:

Under Mail välj Inställningar och klicka sedan på Konto
Klicka på ditt nyss tillagda mailkonto (jag kallade mitt för Telia)
I mitten längst upp finns tre alternativ: Kontoinformation, Brevlådeinformation och Avancerat
Klicka på Avancerat
Klicka ur rutan för Använd SSL
Stäng fönstret och klicka på Spara

Givetvis måste man tilldela samtliga sina mailadresser SMTP mailout.telia.com

Ok så det går hur bra som helst men det funkar inte 100%. Vilket är det?

Och det är "bara att" skapa epostkonton du inte behöver ute hos Telia, men det är jobbigt att klicka i en ruta inne i Mails inställningar?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-05 20:28

Det finns två guider om Apple Mail. Fungerar den andra bättre? Samtidigt kan man notera att Telia tycker att det är ok med ogiltiga certifikat...

Ge dig nu.
Jag har – vilket jag skrivit tidigare – följt alla instruktioner i tråden och inget har funkat.
Jag fick hjälp av någon på Telias forum och då funkade det direkt.
Anledningen till att jag postade den lösning som funkade för mig här är att jag vill dela med mig av mina erfarenheter, inte försöka vara en viktigpetter som dessutom har åsikter.
Lär dig skilja på att hjälpa och att tycka – det är inte samma sak.
Det som inte funkar 100% är att instruktionerna som Telia visar inte visades exakt likadant i min Mail när jag följde instruktionerna.
Jag tycker inte heller att det är en bra lösning att skapa ett för mig onödigt mailkonto hos Telia, men det gick betydlig snabbare att göra det än att följa råden i denna tråd.

Råden i den här tråden kommer från Telias egen supportinformation som jag länkat till ovan. Det som vore intressant att veta är vad Telia säger om varför deras anvisning inte funkar för dig. Det hade varit bra info för andra läsare. De har en livechat om dagarna så det är enkelt att fråga.
Chatt - Kontakta Telia - Privat - Telia.se

När jag kontaktade Telias support fick jag ingen som helst hjälp. Dom slog bara ifrån sig allt ansvar och hänvisade till Premiumsupoort som tar 299 kr för att hjälpa till. Det känns lite starkt med tanke på att hela ML kostade 149 kr.
Jag har även löst problemet med Textredigeraren genom att helt enkelt byta till den tidigare versionen.

Har haft samma problem.
Att använda mailout fungerade inte.
Däremot att låsa smtprelay1 till port 25, utan SSL löste problemet hos mig!

edit: tillägger att jag kör idag 10.8.2

Jag kan säga att jag inte har ett enda mailkonto hos telia men kan använda både smtprelay1.telia.com och mailout.telia.com både i iPhone, iPad och iMac när jag är i Telias nät.

Kruxet är att i moutain lion måste man låsa port i mail då det är ett stort generellt bekymmer att automatiskt inte fungerar.

Detta är inte för att påpeka något mot någon speciell utan jag är glad för er alla som löser det på era egna vis

Bevaka tråden