Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så, hur funkar det egentligen med Time Machine när jag uppgraderar till ML?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2012-07-29 03:08

Det är ju 2 namn, det som Konrad mena under delning som äär datornamnet och som är det namn som TM sparar sina mappar under sen är det ju användarnamnet... men iofs så vid uppdatering ändras ju inte något av dom...

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 03:11
Ursprungligen av LaHe:

Det är ju 2 namn, det som Konrad mena under delning som äär datornamnet och som är det namn som TM sparar sina mappar under sen är det ju användarnamnet... men iofs så vid uppdatering ändras ju inte något av dom...

Som sagt kör på default namnet som genereras till exakt det samma då jag använder samma användarnamn

  • Avstängd
  • 2012-07-29 03:16
Ursprungligen av Cribe:

Som sagt kör på default namnet som genereras till exakt det samma då jag använder samma användarnamn

Din TM är korkad

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 03:20
Ursprungligen av LaHe:

Din TM är korkad

Hehe må så vara, men skulle vara intressant att höra med andra som en clean install och hur det ser ut för dom. Är det likadant för dom så är min TM nog normal. Är det inte likadant hade det varit kul att ta reda på varför min inte visar gamla backuper i TM.

Som tur är det ju mest kosmetiskt och jag kommer åt alla backuper på disken ändå

  • Avstängd
  • 2012-07-29 03:24

Jo, för även en clean install med samma namn borde ju inte påverka TM tycker man ju... särskilt som dom gamla TM ligger kvar...?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 03:30
Ursprungligen av LaHe:

Jo, för även en clean install med samma namn borde ju inte påverka TM tycker man ju... särskilt som dom gamla TM ligger kvar...?

Nja, rent datafilsmässigt har den ju inte ändrat något. Den har bara inte läst in de backuper som fanns innan ML, även om dessa finns kvar
Den känner kanske av att "det är ett nytt system, då börjar jag på nytt". Den ha inte slängt något gammalt eftersom disken är långt från full

  • Avstängd
  • 2012-07-29 03:35
Ursprungligen av Cribe:

Nja, rent datafilsmässigt har den ju inte ändrat något. Den har bara inte läst in de backuper som fanns innan ML, även om dessa finns kvar
Den känner kanske av att "det är ett nytt system, då börjar jag på nytt". Den ha inte slängt något gammalt eftersom disken är långt från full

Jomen, som jag sagt tidigare, har kvar från Leo-tiden..2008... gjort en clean install till Lion och före och efter det uppdateringar och har "allt" kvar och bädderbart med TM hela vägen... så nått har hänt?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 03:44
Ursprungligen av LaHe:

Jomen, som jag sagt tidigare, har kvar från Leo-tiden..2008... gjort en clean install till Lion och före och efter det uppdateringar och har "allt" kvar och bädderbart med TM hela vägen... så nått har hänt?

Ja du, TM skrivs ju om det med så det kanske ligger däri? Vi får se när nån med TM och clean version av ML träder fram. Då ska jag börja rota aktivt

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-30 00:24
Ursprungligen av patlan:

Ok, tack.

Har äntligen varit och sett nya Batmanfilmen

Hur gick det för dig?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-30 11:17
Ursprungligen av Cribe:

Har äntligen varit och sett nya Batmanfilmen

Hur gick det för dig?

Bootade precis upp datorn nu efter att den fått stått och återskapat sig från min Time Machine backup på NAS:en under natten. Bockade i alla möjliga alternativa att återskapa och allt ser mer eller mindre ut som vanligt (fick koppla om mina molnsynkroniseringar mot Google Drive och Dropbox). Jag hade nästan 3 minuters uppstartstid efter Lion-uppdateringen och dryga 2 efter ML. Nu klockade jag den till 1.20 (från det att jag trycker på knappen tills dess att dockan visar sig), så det är ju en förbättring!!

Edit: efter en omstart till tog det exakt 1 min. Känns bra. Nästa steg är väl en SSD-disk...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 20:09

Absolut!

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-31 20:37
Ursprungligen av Essman:

jag har ingen Time Machine men jag kanske borde köpa en vanlig hårddisk och göra backup på för säkerhetens skull?

Det ska du definitivt göra Och har du mac så har du Time Machine Bara löpa en disk att använda som måldisk

Jag uppdaterade till Mountain Lion idag, allt fungerar bra utom Mail. Massvis av mail har raderats, inga problem trodde jag, jag har ju Time Machine. Men de går ju inte att komma åt, så nu är man inte så nöjd.

  • Avstängd
  • 2012-07-31 23:19
Ursprungligen av qvintus53:

Jag uppdaterade till Mountain Lion idag, allt fungerar bra utom Mail. Massvis av mail har raderats, inga problem trodde jag, jag har ju Time Machine. Men de går ju inte att komma åt, så nu är man inte så nöjd.

Hade du mailen på datorn?

Tror det finns program som kan rädda dom åt dig men kommer inte på vad så det kanske någon annan kan.

Dom flesta låg på datorn i mappar under "På Min Mac".
Både mail och undermappar har försvunnit.

  • Avstängd
  • 2012-07-31 23:27
Ursprungligen av qvintus53:

Dom flesta låg på datorn i mappar under "På Min Mac".
Både mail och undermappar har försvunnit.

Skumt och du har samma kontoinställningar som förut? Mina lokala mail försvann inte...

Har inte ändrat någonting.

Startade upp min gamla MacBook för att rädda dom mail som låg på den, den datorn har legat i vila sedan i November. Tog 30 sekunder så var dom mailen raderade också, så nu ser båda datorerna likadana ut. Är det möjligen någon iCloud inställning som är annorlunda i Mountain Lion?

iCloud har ju haft en massa strul idag. Är nog relaterat till det.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 00:24
Ursprungligen av Capeman:

iCloud har ju haft en massa strul idag. Är nog relaterat till det.

Har inte märk något alls idag, har haft bra inflöde med mail sen 11.30 ung. då jag starta datorn?
...och även andra iCloud relaterade uppgifter.

Ursprungligen av LaHe:

Har inte märk något alls idag, har haft bra inflöde med mail sen 11.30 ung. då jag starta datorn?
...och även andra iCloud relaterade uppgifter.

Skönt för dig, men om du hade kollat runt på nätet så hade du sett att det var rätt stora problem med iCloud, med de fenomen som det skrevs om här. Vilket även överensstämmer med vad qvintus53 skriver.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 14:43
Ursprungligen av Capeman:

Skönt för dig, men om du hade kollat runt på nätet så hade du sett att det var rätt stora problem med iCloud, med de fenomen som det skrevs om här. Vilket även överensstämmer med vad qvintus53 skriver.

Jag misstrodde dig inte
...och nu ser jag också att det ordnar sig för qvintus53 så det var helt klart som du beskrev

Nu har det gått ca 5 timmar sedan uppdatering, för någon timme sedan kom dom saknade mapparna tillbaka. Dock var dom tomma, nu har även innehållet kommit tillbaka i några av mapparna. 3 mappar klara med ca 10 minuters mellanrum.
Så jag antar att det är kontakten med iCloud som går segt, verkar även vara svårt att få kontakt med App store när jag ska ladda ner en uppdatering.
Hur som helst skönt att det verkar lösa sig, inte kul när alla mail försvinner.

Bevaka tråden