Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märke vs. kvalité, skillnad ?

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2012-07-19 18:13
Ursprungligen av onnyt:

Allan Svensson från TV-serien Svensson Svensson.

-Te? Det é ju inget!

Som en amerikansk vän som inte tyckte te smakade nått när han doppade påsen i ljummet vatten i 2 s... vi andra bara gapade...

Ursprungligen av LaHe:

Som en amerikansk vän som inte tyckte te smakade nått när han doppade påsen i ljummet vatten i 2 s... vi andra bara gapade...

Sist jag vart över där så kom vi till ett fik, frågade tjejen om vi fick blanda själva i kaffe-bryggaren de hade; vi blandade "svenskt" och hällde på två stora termosar. Vi gav henne motsvarande en hundring. Satan vad gött det var i säkert två dagar

Amerikanskt kaffe är ju så "man ser botten på 18 famnars djup*"

*morfars uttryck.

Ursprungligen av Goflorp:

Sist jag vart över där så kom vi till ett fik, frågade tjejen om vi fick blanda själva i kaffe-bryggaren de hade; vi blandade "svenskt" och hällde på två stora termosar. Vi gav henne motsvarande en hundring. Satan vad gött det var i säkert två dagar

Amerikanskt kaffe är ju så "man ser botten på 18 famnars djup*"

*morfars uttryck.

Då ska vi inte tala om danskt kaffe. Jag tror receptet går ut på att hänga en kaffeböna i en glödlampa och sen ställa en kopp hett vatten i skuggan.

Ursprungligen av pmarriott:

Då ska vi inte tala om danskt kaffe. Jag tror receptet går ut på att hänga en kaffeböna i en glödlampa och sen ställa en kopp hett vatten i skuggan.

När vi installerade en maskin i Danmark och de bjöd på kaffe så stod skeden rakt upp i koppen så det skiljer nog en del...

Smakade inte speciellt gott...

Ursprungligen av Fritz the Cat:

När vi installerade en maskin i Danmark och de bjöd på kaffe så stod skeden rakt upp i koppen så det skiljer nog en del...

Smakade inte speciellt gott...

Kanske undantaget som bekräftar regeln?

  • Medlem
  • 2012-07-20 10:05

Apropå te - flergångsfilter må vara bra, men de är så fula/opraktiska att hänga upp. Kula, eller i mitt fall cylinder, tillfredsställer både det praktiska och det estetiska. Åtminstone jag är villig att offra lite kvalitet för skönhet.

Sedan är ju inte smak/lukt något som är lätt att jämföra - vare sig mellan personer eller tillfällen. Det fåniga är ju att vi människor uppfattar smak olika beroende på mängd. Det är bl.a. därför smakprover är så små. Vi "boostar" smakupplevelsen helt enkelt!

PS. 4 1/2 minut är min optimerade tid för det mesta jag gör i köket. Timern är alltid inställd på det. Man anpassar helt enkelt mängden efter tiden!

  • Avstängd
  • 2012-07-20 10:12
Ursprungligen av lime:

PS. 4 1/2 minut är min optimerade tid för det mesta jag gör i köket. Timern är alltid inställd på det. Man anpassar helt enkelt mängden efter tiden!

Kan nog fungera på en del invanda sorter... men det finns olika tider för att just smakämnen mm tar olika lång tid att "dras ut" till vattnet eller lösas upp som det egentligen gör, och då har mängden föga betydelse

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-20 14:28

Té i tépåsar är i regel mer finfördelade än det man köper löst, det tror jag kan bidra till min (subjektiva) åsikt om tépåsté...

  • Avstängd
  • 2012-07-20 16:01
Ursprungligen av kenjon:

Té i tépåsar är i regel mer finfördelade än det man köper löst, det tror jag kan bidra till min (subjektiva) åsikt om tépåsté...

Sant, dessutom står dom ju lite oskyddade mot luft om nu inte varje påse är plastinbakade... finns båda typerna

Ursprungligen av LaHe:

Sant, dessutom står dom ju lite oskyddade mot luft om nu inte varje påse är plastinbakade... finns båda typerna

En 40 påsars PG Tips låda räcker inte länge i vårt hus så det är inga problem här iaf.

För att återgå till trådens ursprungliga ämne så har jag testat lite och när man använder dubbla ICA filter (jag har ju massor som min fru nu vägrar använda) så får man bort den sura nyansen, men man får inte med samma smak som med Melittas filter.

En annan sak som jag anser har stor påverkan är hur länge ett paket bryggkaffe varit öppet. För mej så är kaffet bäst en eller två dagar efter att man öppnat paketet (förvarar i en plåtburk). lite som att lufta en flaska vin...

Ursprungligen av Fritz the Cat:

En 40 påsars PG Tips låda räcker inte länge i vårt hus så det är inga problem här iaf.

För att återgå till trådens ursprungliga ämne så har jag testat lite och när man använder dubbla ICA filter (jag har ju massor som min fru nu vägrar använda) så får man bort den sura nyansen, men man får inte med samma smak som med Melittas filter.

En annan sak som jag anser har stor påverkan är hur länge ett paket bryggkaffe varit öppet. För mej så är kaffet bäst en eller två dagar efter att man öppnat paketet (förvarar i en plåtburk). lite som att lufta en flaska vin...

Jo! Vi har vårt kaffe i en lufttät burk och då blir det inte lika påtagligt, men det är ju precis därför som nymalet kaffe smakar bäst.

Ursprungligen av pmarriott:

Jo! Vi har vårt kaffe i en lufttät burk och då blir det inte lika påtagligt, men det är ju precis därför som nymalet kaffe smakar bäst.

Vad jag menar är att ett paket färdigmalet kaffe, t.ex. en vanlig Löfbergs Lila smakar bättre dagen efter paketet är öppnat än när det är precis nytt. IMO

  • Avstängd
  • 2012-07-20 21:42
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Vad jag menar är att ett paket färdigmalet kaffe, t.ex. en vanlig Löfbergs Lila smakar bättre dagen efter paketet är öppnat än när det är precis nytt. IMO

..men inte flera veckor efter

I mitt hushåll med många sorter av te å kaffe tar det månader innan kaffe eller te förpackningar tar slut så därav en kapsel-maskin för det mesta
men också annat ibland...

Ursprungligen av LaHe:

..men inte flera veckor efter

I mitt hushåll med många sorter av te å kaffe tar det månader innan kaffe eller te förpackningar tar slut så därav en kapsel-maskin för det mesta
men också annat ibland...

Nja, jag sa "dagen efter" inte flera veckor.

  • Avstängd
  • 2012-07-21 10:22
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Nja, jag sa "dagen efter" inte flera veckor.

Jag vet, bara förtydliga och spann vidare åt dig... å helt gratis oxå

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-20 21:48

Märke vs. kvalitet? Dessa behöver vare sig vara självklarheter eller motsättningar.

Puss och kram – Levi's ...... 0-4
Míele – Electrolux .......... 6–1
Apple – Acer ................ 5–1
Coca Cola – Cuba Cola ....... 3–7
Briggs & Stratton – Honda ... 1–8

typ

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-20 21:53

Hoppsan, jag var nog lite för generös då det gäller Briggs & Stratton. Den posten bör kvalitetssänkas med två–tre poäng.

  • Medlem
  • 2012-07-21 07:47
Ursprungligen av filuren:

Hoppsan, jag var nog lite för generös då det gäller Briggs & Stratton. Den posten bör kvalitetssänkas med två–tre poäng.

Jag har länge förvånats över hur usla gräsklippare kan vara (varför ska det vara så helvetes svårt att starta skiten!?), men jag har då alltid trott att en motor från Briggs & Stratton var den enda kvalitetsprodukten på en i övrigt usel maskin och att problemen som funnits berott på dålig skötsel. Men Honda är alltså mycket bättre?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-21 13:04
Ursprungligen av Giggs:

Jag har länge förvånats över hur usla gräsklippare kan vara (varför ska det vara så helvetes svårt att starta skiten!?), men jag har då alltid trott att en motor från Briggs & Stratton var den enda kvalitetsprodukten på en i övrigt usel maskin och att problemen som funnits berott på dålig skötsel. Men Honda är alltså mycket bättre?

Rätt uppfattat. De spelar inte i samma liga överhuvudtaget.

  • Avstängd
  • 2012-07-21 13:44
Ursprungligen av filuren:

Rätt uppfattat. De spelar inte i samma liga överhuvudtaget.

En B&S är väl som en enpetare från 40-tyalet och inte mycket utvecklad sen dess

Ursprungligen av LaHe:

En B&S är väl som en enpetare från 40-tyalet och inte mycket utvecklad sen dess

Jag vet inte mycket om gräsklipparmotorer, men jag köpte en Partner när vi köpte hus för 5 år sedan och på den sitter en 4-takt Briggs & Stratton som alltid har fungerat klockrent. Noterar även att de Klippo som finns hos den lokala handlaren också är bestyckade med B&S.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-22 14:27
Ursprungligen av pmarriott:

Jag vet inte mycket om gräsklipparmotorer, men jag köpte en Partner när vi köpte hus för 5 år sedan och på den sitter en 4-takt Briggs & Stratton som alltid har fungerat klockrent. Noterar även att de Klippo som finns hos den lokala handlaren också är bestyckade med B&S.

Bara 5 år? MIn Klippo är från 1986 och har original B&S motor. Startar alltid på första rycket Men visst, Honda-motorerna är en betydlig modernare konstruktion, överliggande kamaxel istf B&S sidventilskonstruktion.

Hur som helst så har jag nördat ned mig i tillräckligt många grejer så jag tänker inte börja bry mig och vilken motor som sitter på klipparen så länge den startar och går

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-21 14:04

Toppmodeller från Partner/McCulloch har sedan länge befriats från B&S och försetts med Honda. Av en anledning.
Klippo gör jämrans bra grejer som skulle kunna bli ännu bättre, men då kanske för dyra.

99mac - 99% Mac, 1% gräsklippare.........

  • Avstängd
  • 2012-07-21 14:39

Nyare 4 takt B&S är väl kanske inte så illa men har ingen erfarehet längre av gräsklippning..

Jag har två Klippo (aluminium chassi) med Briggs & Stratton, båda kommer från soptippen så ingen aning hur gamla de är, bytt filter och tändstift och något knivblad då båda har multiknivar. Startar alltid.

Det hela handlar ju egentligen bara om att vara en egagerad och medveten kund.

ta reda på saker om det du skall köpa.
Att åka ned till mediamarkt och säga "idag skall vi köpa en DVD" blir sällan bra.

Att istället kolla lite på nätet innan, kolla i de största kedjornas webshops, läsa på vad de klarar,
vad de INTE klarar. Vilken som har smarta finesser. Vilken är rena möget.
Slå en snabb kik på Pricerunner/prisjakt - är det där reapriset så bra egentligen?

Hur länge skall den hålla? Skall du kika på DVD varje dag? Eller 1 gång i månan?
Skall din 79-årige pappa ha den? - kanske en skitenkel modell då...easy fjärrkontroll.

Använd huvet till mer än att ha en jävla hatt på. Tänk.

Applicera detta på saker du köper där du har behovet av kvalité. Du får själv
lägga ribban. Kanske plockar du bara på dig en DVD på netonnet - den kostar ju 299:- nuförtiden...

Bli paff, besviken och "lurad" framför datorn istället för hemma med din produkt...

Det behöver inte ta dagar eller ens en hel kväll. Det kan ta en halvtimme.

Kolla mediamarkt, elgiganten, netonnet, prisjakt, sök på review på nätet (smartson?).
Den här halvtimman har du igen femfaldigt. Bara att det strular och du måste åka tillbaka
med skiten och få den bytt ger ju ett par timmars jobb....

Ursprungligen av Goflorp:

Det hela handlar ju egentligen bara om att vara en egagerad och medveten kund.

ta reda på saker om det du skall köpa.
Att åka ned till mediamarkt och säga "idag skall vi köpa en DVD" blir sällan bra.

Fast jag måste säga att de mest kunniga säljare jag träffat på har faktiskt varit på MediaMarkt och det var där jag köpte min Moccamaster som är i allra högsta grad orsak till denna tråd.

  • Avstängd
  • 2012-07-22 22:24
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Fast jag måste säga att de mest kunniga säljare jag träffat på har faktiskt varit på MediaMarkt och det var där jag köpte min Moccamaster som är i allra högsta grad orsak till denna tråd.

Klart att det finns även sådana... och då blir man ju glad när man stöter på dom.
Då är det värre att åka till just den den Special Expert Butiken och mötas av total okunnighet av snorkig personal

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-07-23 12:42

Kör själv med "billiga" filter (student, 2-barnsfar, vänder på varenda krona) och vilken skillnad det blev med två filter istället för ett. Blir till att "investera" i dyra filter nästa gång.

Fick en kvarn till bönor av barnen i julas, bästa presenten någonsin kan jag säga.

Brukade "koka" kaffet själv med vattenkokare, tratt och hela kittet men nu har sambon en billig bryggare som får tjänstgöra, mest för att det är mycket saker framme på bänken ändå utan att jag har allt mitt framme. Men det är något speciellt med hela proceduren, mala, koka, hälla på tratt, känna aromen mm mot att mata en bryggare låta den göra sitt. Lite hantverk kontra industriell produktion...

Bevaka tråden