Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

macbook pro (tidigt 2011) får 2,4ghz istället för 5ghz, varför?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Laddade precis hem NetSpot från Mac App Store (gratis) och det verkar ju vara himla trevligt. Se till att ha en planritningsskiss av huset/lägenheten inscannad och klar!

konstigt att nu när jag delat upp 5ghz och 2,4ghz banden så kan jag ansluta till 5ghz utan problem. (och det går mycket snabbare än 2,4ghz)

men om jag slår ihop dem så den skall välja det bästa själv så väljer den 2,4ghz även om jag står precis vid routern.

provade det för ett tag sedan på min gamla router, men blev inte direkt mycket klockare på det. dels så satte den ut routern helt fel och den visade full mottagning överallt.

så här såg det iaf ut med netspot. (signal to noise-ratio)
jag sitter med datorn ungefär där jag la till den röda fyrkanten

nu har jag dock inte varit superseriös med "ritningen" och tog bara på ett ungefär samt chansa lite med avstånden mellan de två punkterna man skall ange.

ser ju ut som den har lite signal/noise-problem i det rummet.
är ju van vid min d-link med tre antenner som var grönt i hela lägenheten

så jag måste säga att jag är besviken på mottagningen på denna router (var även lika "dåligt" med 2,4ghz bandet)

  • Avstängd
  • 2012-07-14 20:38
Ursprungligen av tqila:

så här såg det iaf ut med netspot. (signal to noise-ratio)
jag sitter med datorn ungefär där jag la till den röda fyrkanten

nu har jag dock inte varit superseriös med "ritningen" och tog bara på ett ungefär samt chansa lite med avstånden mellan de två punkterna man skall ange.

[ATTACH="CONFIG"]33818[/ATTACH]

ser ju ut som den har lite signal/noise-problem i det rummet.
är ju van vid min d-link med tre antenner som var grönt i hela lägenheten

så jag måste säga att jag är besviken på mottagningen på denna router (var även lika "dåligt" med 2,4ghz bandet)

Var är köket och badrummet på denna ritning? Båda är störnings källor och även annan elektrisk/metallisk utrustning. Dessutom måste ju signalen "äta" sig igenom 2 väggar.
Höjden från golvet på AP:n kan också betyda en del, fast jag antar den står på i bordshöjd?

Att du får problem när du står helt nära routern fattar jag inte, men kan vara så att den blir "förvirrad" av allt testande och tappade kontakt med 5GHz bandet att datorn får för sig att det är bättre att köra på 2,4 istället?

Ursprungligen av LaHe:

Var är köket och badrummet på denna ritning? Båda är störnings källor och även annan elektrisk/metallisk utrustning. Dessutom måste ju signalen "äta" sig igenom 2 väggar.
Höjden från golvet på AP:n kan också betyda en del, fast jag antar den står på i bordshöjd?

Att du får problem när du står helt nära routern fattar jag inte, men kan vara så att den blir "förvirrad" av allt testande och tappade kontakt med 5GHz bandet att datorn får för sig att det är bättre att köra på 2,4 istället?

köket är rummet nedanför den röda pricken.
badrummet är rummet högst upp till höger.
min airport extreme står ca 50cm från golvet.

  • Avstängd
  • 2012-07-15 16:37
Ursprungligen av tqila:

köket är rummet nedanför den röda pricken.
badrummet är rummet högst upp till höger.
min airport extreme står ca 50cm från golvet.

Om nu det blåa är det med bäst mottagning undrar jag vad som händer om du ställer AP:n på en kartong eller dyl och samtidigt vrider på den 90°
Rätt nära köket där, kylskåp och framförallt microugnar i drift dödar det mesta

Ursprungligen av tqila:

köket är rummet nedanför den röda pricken.
badrummet är rummet högst upp till höger.
min airport extreme står ca 50cm från golvet.

Min primära Airport Extreme står 50 cm från taket .. Det är en utav många viktiga saker ...

Jag tror följande problem som måste återgärdas

- Att du har din Extreme för lågt placerat . placera den på en hög plats . tex en bokhylla .
- Att du inte har den på rätt plats i lägenheten . Den plats du skall vara ute efter är där du får bäst Line Of Sight till de ställen du önskar 5Ghz mottagning

- Att du kanske behöver en till extreme eller en till express ...

ta ett fiktivt exempel .

låt oss säga att du har en lång hal som går rätt genom din lägenhet och att du inte har möjligheten att ha din extreme någon annan stans än i hallen .. hallen går rätt genom hela lägenheten och i slutet av hallen mynar den ut i stora rummet .

du har 5ghz mottagning i hela hallen men i storra rumen har du inte det . då kan det tex vara en ide att införskaffa en express som då står i slutet av hallen . då kommer extremen ha line of sight med expressen och ha en perfekt 5 ghz 300 Mbit kopling .. och expressen kommer se till att hela storra rummet får 5ghz mottagning genom att utöka nätverket där ..

detta var bara ett fiktivt förslag men det handlar om att förstå det som står i artikeln jag tipsar om och utifrån lösa problemet ..

sedan måste det inte vara 5Ghz pront för att få bra hastighet . 2,4Ghz kommer med 802.11n upp i ca 144 Mbit/sec vilket är rätt ok här hemma . Dock kommer jag upp i 270-300 Mbit på 5Ghz bandet ..

Jag rekommenderar varmt att du läser denna artikel

Bättre wlan med bättre radiokunskap - TechWorld

Bättre wlan med bättre radiokunskap - TechWorld

Senast redigerat 2012-07-15 22:57
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-07-14 20:05

Jag har ett hus på 160kvm på bottenvåningen och en enda granne med trådlöst. Jag har 6 stationer i huset och då har jag mottagning i _nästan_ hela huset. Just Airport-stationer har usel räckvidd.
Att notera sen är att om man kör WDS (tekniken att koppla ihop flera stationer till ett gemensamt nät utan att dra kabel) innebär att prestanda sjunker allteftersom man kopplar in flera stationer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-14 20:35

Jag har ett enplanshus på 104 kvm. Täckning i hela huset med en Airport Extreme.
YMMV...

  • Avstängd
  • 2012-07-14 20:59
Ursprungligen av kenjon:

Jag har ett enplanshus på 104 kvm. Täckning i hela huset med en Airport Extreme.
YMMV...

Antar du då har träreglar och gipsplattor i väggarna och AP:en rätt centralt? Bor själv i ett sextitals betong-block på 70 kvm med AP:en nästan centralt och når inte helt ut till till ett av hörnen, tjock betong emellan med labyrint-väg genom 3 dörröppningar

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-07-14 21:30

Vårt hus är byggt långt innan man kunde nått om skärmning och elektromagnetisk strålning (1825). Väggar av fint gammalt tegel med rappning utanpå, superb dämpning visar det sig! Vår trådlösa telefon går väl typ i halva huset och skall man prata i mobilen får man gå ut. Så, i stort sett en basstation per rum är det som gäller.

  • Avstängd
  • 2012-07-14 22:02
Ursprungligen av bollman:

Vårt hus är byggt långt innan man kunde nått om skärmning och elektromagnetisk strålning (1825). Väggar av fint gammalt tegel med rappning utanpå, superb dämpning visar det sig! Vår trådlösa telefon går väl typ i halva huset och skall man prata i mobilen får man gå ut. Så, i stort sett en basstation per rum är det som gäller.

Det kostar på att bo gammalt ibland
Hos mig är det ca 18 cm hårdbetong som "bara" en dyr Hilti slagborrmaskin kan gör hål i, dom billiga hem-slagborrrmaskinerna kommer bara igenom tapeten och dom få snuttarna med reglade väggar som finns. Vet av egen erfarenhet sedan länge och när man hört nyinflyttade borra i timmar med ett gällt gnällande tills man hör maskin sakta dö ut...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-07-14 22:19

Haha, här behöver man knappt en borrmaskin, gammalt tegel är rätt poröst om man säger så

  • Avstängd
  • 2012-07-14 22:50
Ursprungligen av bollman:

Haha, här behöver man knappt en borrmaskin, gammalt tegel är rätt poröst om man säger så

Haha... som smör för vilket verktyg som helst... bäst att sluta tjattra nu innan nån blir ledsen på oss

nej gult är bäst, sen grönt och sist blått.
kylskåpet står vid väggen längst bort (ytterväggen)

i vilken riktning går signalen på airport extreme?
eller är det inte som med switchar med antenner? dvs ingen riktad signal, går åt alla håll?

  • Avstängd
  • 2012-07-15 17:20
Ursprungligen av tqila:

nej gult är bäst, sen grönt och sist blått.
kylskåpet står vid väggen längst bort (ytterväggen)

i vilken riktning går signalen på airport extreme?
eller är det inte som med switchar med antenner? dvs ingen riktad signal, går åt alla håll?

Ah doh... det läste jag ju men blanda ihop det iaf

Vet ej ärligt talat men det finns dom som säger att den ger olika resultat om man vrider på den så det är ju en enkel sak att prova i ditt fall. Fast kollar man på den lilla gula strängen du har börja man ju undra lite om det inte är nedåt högra hörnet

just nu står airport extreme nästan mot väggen som är mot köket. och den står så att den gröna lampan är riktad mot den motsatta väggen.

så väl prova att snurra den lite då. har varit snål med kabel så finns inte mycket spelrum dock tyvärr

  • Avstängd
  • 2012-07-15 18:42
Ursprungligen av tqila:

just nu står airport extreme nästan mot väggen som är mot köket. och den står så att den gröna lampan är riktad mot den motsatta väggen.

så väl prova att snurra den lite då. har varit snål med kabel så finns inte mycket spelrum dock tyvärr

dags att kolla och mäta igen då

den här bilden tycker jag säger en del

Själv när jag var grön så trodde jag att Wifi går rätt genom allt å att det inte spelar någon roll vart man har sändaren, och att det bara handlade om hur långt ifrån man var sändaren .. och att saker som hur lågt eller högt den står osv osv inte spelade någon roll .. men allt berode just på dåliga kunskaper . nu med bättre radiokunskaper och förståelese vad som påverkar och hur mycket det påverkar så har jag ett riktigt bra wifi hemma ..

ertikeln jag tipsa om var för mig en ögon öppnare .. fick många .. aha .. är det så det funkar ..

Ursprungligen av gotfredsen:

den här bilden tycker jag säger en del

Själv när jag var grön så trodde jag att Wifi går rätt genom allt å att det inte spelar någon roll vart man har sändaren, och att det bara handlade om hur långt ifrån man var sändaren .. och att saker som hur lågt eller högt den står osv osv inte spelade någon roll .. men allt berode just på dåliga kunskaper . nu med bättre radiokunskaper och förståelese vad som påverkar och hur mycket det påverkar så har jag ett riktigt bra wifi hemma ..

ertikeln jag tipsa om var för mig en ögon öppnare .. fick många .. aha .. är det så det funkar ..

har faktiskt koll på att det inte går igenom var som helst och att det spelar roll hur högt den står, dock trodde jag inte att det spelade så stor roll som jag nu fått veta att det gör

ska genast läsa igenom artikeln och försöka ändra plats på switchen.
dock blir detta svårt då jag bara har EN plats den kan stå på och det är i mitt förråd samt att jag var snål med kablarna så den kan egentligen bara stå på en plats i förrådet också

och av lathet så tar jag hellre sämre hastighet än att dra om alla kablar
(ska ändå förhoppningsvis flytta inom en snar framtid)

men kanske ska kolla på en express. dock har jag inget bra ställe att ställa den på för "line-of-sight" då airport extreme står i förrådet med stängd dörr (trädörr förvisso) och sedan kommer hallen och vill inte ha expressen hängandes i taket framför ytterdörren för att få "line-of-sight" till macbooken och airport extreme som står i vardagsrummet

men som sagt, ska läsa artikeln och se vad jag kan göra. tack för tipsen!

  • Avstängd
  • 2012-07-17 16:43

Tror inte att du behöver full line in sight om du vill brygga en express till extremen, men svårt att säga utan att prova.
Skulle prova att ställa den utefter samma nedre vägg som den röda fyrkanten, men i andra hörnet. och sen få extremen närmare samma hörn.
Men först skulle jag kolla och vara säker på att det inte är nått knas med det du redan har... som när du inte ens bredvid extremen får 5GHz.

Bevaka tråden