Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modellspecifik OS X-skiva?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Allt som är värt fem spänn eller mer finns på ebay....kolla där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-04 18:40
Ursprungligen av bollman:

Apple har ingenting på skiva längre, och 10.6 är knappast något som de ligger med i lager längre, tyvärr.

10.6 Snow Leopard har dom i lager på skiva.

Ursprungligen av Goflorp:

Allt som är värt fem spänn eller mer finns på ebay....kolla där.

Kikat där, hamnar dock på runt 250kr med frakten för en begagnad. Så jag drog iväg en beställning till Apple idag kl 16.25,
och den skickades idag kl 18.35. Snabba puckar! Trevligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-05 12:49

Jag tror på det som johan_tanying säger. Annars kan det också vara att skivan är repig även om den ska vara ny.

Ursprungligen av Veranda:

Åååh taaack!! Jag plockade ur "minneskakan" som förra ägaren satt i datorn. Nu funkar det! Installerat och klart, gud så skönt! Ojojoj!! Skönt med en lösning efter så många timmars vridande och vändande. Nu är frågan.. Vad gör jag med minneskakan som jag plockat ur datorn? Är det bara att peta dit igen? Eller är det inte kompatibelt med min dator? Massor med tack igen!

Enligt min erfarenhet finns det fyra möjliga scenarier med minnekretsar på Mac
1 Det bara funkar
2 Det funkar inte överhuvudtaget i datorn. Den startar inte ens.
3 Kretsen är nästan kompatibel/liten defekt som gör att det blir fel ibland. Som i ditt fall antagligen.
4 Kretsen fungerar utmärkt i datorn men är dåligt istoppad i kretshållaren och ger fel innan den blir korrekt istoppad. Ofta upptäcker inte datorn kretsen då.

Det finns testprogram att köra från installationsskivan (på skivan som medföljde, det heter Apple Hardware Test) där man kan köra minnestest. Ett annat program man kan köra är Memtest som är speciellt framtaget för minnestestning.

Jag skulle skaffa ett kit kompatibla minneskretsar för att maximera ramminnet och slippa huvudvärken med att stoppa i en kanske defekt krets och testa och pilla. Ett sats minnen kostar inte många hundralappar just nu. I min MBP 2009 köpte jag minnen från Crucial, 8GB.

Ursprungligen av suddgummi:

Enligt min erfarenhet finns det fyra möjliga scenarier med minnekretsar på Mac
1 Det bara funkar
2 Det funkar inte överhuvudtaget i datorn. Den startar inte ens.
3 Kretsen är nästan kompatibel/liten defekt som gör att det blir fel ibland. Som i ditt fall antagligen.
4 Kretsen fungerar utmärkt i datorn men är dåligt istoppad i kretshållaren och ger fel innan den blir korrekt istoppad. Ofta upptäcker inte datorn kretsen då.

Det finns testprogram att köra från installationsskivan (på skivan som medföljde, det heter Apple Hardware Test) där man kan köra minnestest. Ett annat program man kan köra är Memtest som är speciellt framtaget för minnestestning.

Jag skulle skaffa ett kit kompatibla minneskretsar för att maximera ramminnet och slippa huvudvärken med att stoppa i en kanske defekt krets och testa och pilla. Ett sats minnen kostar inte många hundralappar just nu. I min MBP 2009 köpte jag minnen från Crucial, 8GB.

Problem med minne är inget som är speciellt för Mac utan något som drabbar alla. Det spelar i stort sett ingen roll vilken tillverkare det är eller om det är "Mac-minne" (vanligt minne till högre pris men med en fin logga på förpackningen) eller inte. När jag har installerat mer minne i en maskin brukar jag låta dem köra Memtest86+ i ett par varv för att kolla att de är OK. Det förekommer fel och då byter man ut det minneskortet. Eftersom det inte finns någon felkorrigering på konsumentprodukter så är det inte alltför lätt att upptäcka sånt annars. I bästa fall kraschar maskinen ibland, i värsta fall förstör den data.

Vad bra att det löste sig!

Kolla vad det står på kretsen. Antar som sagt att det är fel hastighet, inte fel på själva minnet.

I vilket fall som helst skall du inte sätta tillbaka det igen. Det kan fungera ett tag, men så fort du fyllt upp det "gamla" ninnet och datorn börjar använda det "nya" kan (`kommer definitivt) mystiska fel uppstå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-07 00:40
Ursprungligen av johan_tanying:

Vad bra att det löste sig!

Kolla vad det står på kretsen. Antar som sagt att det är fel hastighet, inte fel på själva minnet.

I vilket fall som helst skall du inte sätta tillbaka det igen. Det kan fungera ett tag, men så fort du fyllt upp det "gamla" ninnet och datorn börjar använda det "nya" kan (`kommer definitivt) mystiska fel uppstå.

Minnet är på 1067MHz, dvs den hastighet som det ska vara. Så jag tror tyvärr att minnet är trasigt. Men jag klarar mig nog med de 4GB som kvarstår, annars får jag köpa ett till minne om det inte skulle räcka. Tack så mycket för hjälpen, jag hade förmodligen aldrig fattat att det var minnet som bråkade. Det var nära att datorn flög ut genom fönstret

Minneskaka ? Vafan... nu blev jag hungrig....

Bevaka tråden