Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Barba bygger en Hackintosh [G5 Mod]

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-21 23:54

Gällande grafiken, det är inte bara skärmsläckaren/standby som går igång? Jag har tidigare haft prob med det.

Ursprungligen av lajo03:

Gällande grafiken, det är inte bara skärmsläckaren/standby som går igång? Jag har tidigare haft prob med det.

Nej, skärmen knasar till sig även när jag använder datorn. Sedan får skärmen ett tunt "flimmer" på vänster sida av skärmen. Den senaste gången det hände så blev även bilden mossgrön efter några sekunder med svart bild.

Väldigt informativ tråd och den bekräftar mina egna Hackintosh erfarenheter till 100 procent.
Tycker man det är kul att mecka och felsöka är Hackintosh en mycket trevlig bekantskap.
Räknar man in en ekonomisk aspekt med inköp av komponenter, nedlagd tid samt andrahandsvärde är det käpprakt ner i diket

Nja - väljer man att "komma billigt undan", dvs. satsar på en budget-Hackintosh, är det sannolikt mest för sakens ( = meckandets ) skull. Väljer man däremot att satsa på höga prestanda, finns det pengar att spara.

Ursprungligen av leonardo:

Nja - väljer man att "komma billigt undan", dvs. satsar på en budget-Hackintosh, är det sannolikt mest för sakens ( = meckandets ) skull. Väljer man däremot att satsa på höga prestanda, finns det pengar att spara.

Och gör man inte som mig, utan väljer bra hårdvara så fungerar allt också

Progress! Nu verkar grafiken fungera (typ). Inget urballande sedan ett par timmar tillbaka. Magin satt i en uppdatering av Bios.

Nu ska jag bara lösa problemet med att Starcraft II ser konstigt ut och även ljudet (Märkte att jag inte hade ngt ljud först när jag startade Starcraft, använde mig tydligen av airplay )

Nu lirar datorn hur bra som helst. Inga problem med grafiken och jag har även ljud. Lade bara till "<key>Graphics Mode</key><string>1920x1080x64</string>" i en .plist. Då jag ännu inte har ett kort för airport så fick jag aktivera AirDrop manuellt via terminalen och det fungerar då bara till mina andra två Mac:ar och inte andra hållet.

Kommer fortsätta att bygga på burken med plats för hårddiskar, grafikkort etc senare så fler uppdateringar under #2 kommer.

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-08-23 17:59

Kör samma trix på de andra macarna så tror jag AirDrop går båda hållen.

Ursprungligen av Ola:

Kör samma trix på de andra macarna så tror jag AirDrop går båda hållen.

Nope, det verkar inte fungera.

En uppdatering till. Har nu installerat grafikkortet. Jag satte GraphicsEnabler = NO och det lirar hur bra som helst

Det går framåt! Kul projekt!

Nu har jag bytt CPU-kylare och äntligen ordnat en riktig plats för hårddiskarna. Det som ska göras nu är att koppla strömkabeln från PSU till orginalkabeln. Sedan borde jag sätta fast PSUn bättre också då den nu sitter en aning löst.

EDIT: Nu ligger temp på ca 40-45 i idle. Skulle kunna kyla ner den ännu mer men det innebär fler fläktar och mer oväsen.

Senast redigerat 2012-09-06 23:10

Nu förklarar jag detta projekt klart. Det sista vad strömsladden. Gjorde mig en egen med hjälp av en "vanlig strömkabel" och honan som följde med G5:an. Med hjälp av lite krympslang så var biffen klar.

Edit: Har inte stoppat in någon CD-läsare eller dylikt. Används aldrig så jag ser inget behov av det. Men plats för den finns

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-11-28 07:05

Fem månader, då är det väl dags att byta ut hårdvaran.

Intressant projekt, tittade på ett liknande en gång men orkade aldrig sätta igång - ville använda grejerna istället för att bygga dem.
Men det är garanterat ett bra sätt att lära sig något på:)

Vilken Mac ligger närmst rent prestandamässigt?

Hur gör man om man vill köra Windows också? Bootcamp eller vanlig pc-installation på annan partition?

Ursprungligen av MatsOlov:

Fem månader, då är det väl dags att byta ut hårdvaran.

Än så länge spinner den på bra. Är dock lite sugen på att ordna Hyperdrive..

Ursprungligen av ill_chrill:

Vilken Mac ligger närmst rent prestandamässigt?

Vilken Mac som helst med i5 och ett 2GB grafikkort. Typ.

Ursprungligen av ill_chrill:

Hur gör man om man vill köra Windows också? Bootcamp eller vanlig pc-installation på annan partition?

Båda fungerar. Beror lite på om du vill använda Apples mus kanske. Den borde inte fungera om du installerar Windows på en partition istället för att använda dig av bootcamp. Men jag är inte 100% säker.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Båda fungerar. Beror lite på om du vill använda Apples mus kanske. Den borde inte fungera om du installerar Windows på en partition istället för att använda dig av bootcamp. Men jag är inte 100% säker.

Fast Bootcamp-drivrutiner kan man ju installera i efterhand.
Tänkte mest om de va nåt man modifierade i BIOS eller nåt som skulle krångla till det för Windows

Ursprungligen av ill_chrill:

Fast Bootcamp-drivrutiner kan man ju installera i efterhand.
Tänkte mest om de va nåt man modifierade i BIOS eller nåt som skulle krångla till det för Windows

Har du rätt i

Nej, det ska inte vara några problem.

Edit: Bootcamp fungerar inte på hachintosh. Men med hjälp av iBoot (Vilket du installerar med MultiBeast) så får du samma funktionalitet. Drivrutiner får du ordna själv dock.

Senast redigerat 2013-01-12 13:32
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-27 13:41
Ursprungligen av ill_chrill:

Fast Bootcamp-drivrutiner kan man ju installera i efterhand.
Tänkte mest om de va nåt man modifierade i BIOS eller nåt som skulle krångla till det för Windows

Finns en fix för mus/tangentbord att ansluta automatiskt vid OS byte. Förstår inte riktigt vad vitsen med bootcamp på en hackintosh

Dual Booting Windows 7 + Mac (Mountain Lion) with both Magic Trackpad and Magic Mouse - Bluetooth Setup

Ursprungligen av heek:

Finns en fix för mus/tangentbord att ansluta automatiskt vid OS byte. Förstår inte riktigt vad vitsen med bootcamp på en hackintosh

Dual Booting Windows 7 + Mac (Mountain Lion) with both Magic Trackpad and Magic Mouse - Bluetooth Setup

Bootcamp fungerar inte på en Hachintosh vad jag vet. Det är så enkelt att installera Windows på en egen partion så fixar bootloadern oftast resten. De drivrutiner man behöver är den samma som på en vanlig PC.

Jag kör Vmware Fusion, tycker det är enklast så.

Ursprungligen av carpelux:

Jag kör Vmware Fusion, tycker det är enklast så.

Om det var ett svar till mig så undrade jag hur man gör om man behöver köra win native.

Ursprungligen av ill_chrill:

Om det var ett svar till mig så undrade jag hur man gör om man behöver köra win native.

Du installerar Windows på en egen partion så tar bootloadern hand om resten. Jag har satt OSX som default och ställt in några sekunders fördröjning så jag har tid på mig att välja OS innan den startar OSX. En knapptryckning på Any Key så får jag upp en meny för att välja partion. Installera de rätta drivarna och du kör på som med en vanlig PC, inte värre än så tydligen.

Kör du med klisterlappar på tangentbordet eller kör du med ett pc-tangentbord för att få den där famösa any key-tangenten?

Bevaka tråden