Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oseriös handlare

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Petter Lindskog:

Har inte Apple någon officiell lista på auktoriserade partners? Då borde det vara lätt att kolla.

Det finns massor och massor av kunniga Mac fixare som inte kommer i närheten av att vara auktoriserad. Jag har mekat med Mac-datorer åt folk sedan mitten av 90-talet och varit allt annat än auktoriserad, men det har inte gjort mina fix sämre, mindre ärliga eller ägarna mindre nöjda.

Finns det verkligen bevis att denna är oseriös?

Bevis?

Det finns ju gott om indicier att ngt inte är som det skall.

hotmailadress
Användandet av Apples namn i företagsnamnet.
Hemmamiljön, det ser ut som ett pojkrum för en 15 åring
Betvivlar att han har programvara för 100 000 tals kronor att kunna installera vid behov.
(det kräver väl avtal med t ex Adobe, Microsoft mfl)
Tonen i en företagsannons att han skall sätta dit en om man kopierar bilden av hans pojkrum.
referenserna "massa nöjda kunder" - vilka då? ngt bolag?
Tonen att vi installerar vad som helst på din dator - ärligt? Licens? till vilket pris?
Byte skärm på under en timme? Vilken skärm? vilken dator?

Nä, det lukar 18-åring med entreprenörsambitioner i förorten.
(han verkar ju ha körkort)

Man önskar ju ngn kunde hjälpa honom istället.
Språket, annonsen, att allt skall gå rätt till. Hen behöver utbildning hur sånt här
skall gå till. Viljan och ambitionen är det säkert inget fel på.
men kan inte bara "lägga på en Lion" liksom....

Intressant att förortsdatorfixaren - motsvarigheten till arabbutiken i källaren - kommit till Macsidan. På PC har man länge kunnat välja att åka ut till någon av de mer mångkulturella förorterna och krypa in i något källarhåll där en lirare på bruten svenska med med ett servicesinne som borde få riktiga butiker att skämmas glatt installerat senaste Windows, Office, Creative Suite och vad annat du nu kan tänkas vilja ha. Inte en äkta licens så långt ögat kan se, förstås, men allt fungerande och hackat till att klara av de olika leverantörernas kollar galant. Det enda som förvånar är priset - det ska kosta kring 250-300. Den här liraren kanske listat ut att Macägare är gladare i att pynta...

Hursomhelst naturligtvis inget annat än en renodlad scam för den som tycker att det där med originallicenser är viktigt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-23 20:52

Konstig typ som vill skrämma iväg sina nya kunder med hjälp av hot om advokater.

Det är lätt att bli missförstådd om man inte är så bra på språket, men kanske desto bättre på att skruva.

Onekligen vill han (för jag vet vem det är) visa sin kunskap och vad han kan hjälpa till med, men har kanske inte bästa sättet att skriva det.

Jag har träffat massor av människor som kan visa sej proffsiga men som egentligen är totalt odugliga när det kommer till kritan, samt en massa som inte kan sälja sej själva men som är gränsfall till genier.

Personligen tycker inte jag att det finns mycket som tyder på oseriöst företagande, mer kanske ett osvensk sätt att sälja sej på.

My 2¢...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-23 22:03
Ursprungligen av @ndreas:

Säljaren i detta fall har lagt upp sig som företag vilket gör mig mer oroad särskilt efter mail konversationen angående ovan.

Svaret jag fick:

Hej och tack för ditt brev
En kopia av detta brev och klagomål har skickad till Tradera och Bromma Apple Support advokat

Med vänlig hälsningar

Sha Azizi
Bromma Apple Support

Vad skrev du till honom för att få ett sånt svar?

Jag ifrågasatte han vara eller icke vara Tycker det var konstigt att han säljer en MBPR för 1000 kr mer och ändå inte hade den i lager, då kunde man väl likväl beställa från Apple Store.. Att man inte heller kan avhämta och med tanke på hans hotmail och användande av namn som Applesupport samt hans Apple advokater gjorde att jag börja fatta misstankar. Men är han ärlig så är det ju bara bra!
Jag skulle dock aldrig köpa ngt av honom.

Vet inte. Tycker inte det luktar så oseriöst, men snarare lite okunskap i hur man lämpligen framställer sin verksamhet. Jag läser inte annonsen som att han installerar vad som helst åt vem som helst utan att han hjälper dig med installation av dina program. Sen är han kanske lite snabb med OS X 10.8.

Ursprungligen av pmarriott:

Sen är han kanske lite snabb med OS X 10.8.

Vill väl visa framkant. Mountain Lion finns ju överallt...

Själv ligger jag ofta steget EFTER, if it ain't broke... Snow Leopard fungerar alldeles utmärkt för mej, det är mina barn, min fru och min far som kör Lion.

Som sagt, jag anser att han har ett osvenskt sätt som stöter med vissa...

Citat:

Hen behöver utbildning hur sånt här skall gå till.

  • Medlem
  • 2012-06-23 23:17

Det är väl inte spieciellt seriöst att installera betor?

Ursprungligen av Baron:

Det är väl inte spieciellt seriöst att installera betor?

Det kan ju vara så att han ämnar hjälpa till med 10.8 när det väl släpps.

Skall vi inte göra en rolig sak av det här?
Sammanställ alla frågetecken som finns i tråden angående den här lallarbutiken och skicka ett mail till honom

Ursprungligen av PeeMaN:

Skall vi inte göra en rolig sak av det här?
Sammanställ alla frågetecken som finns i tråden angående den här lallarbutiken och skicka ett mail till honom

Jag tycker i alla fall att den här killer känns mer seriös än den där firman som sade sej köpa alla möjliga datorer, iPad etc för löjligt höga priser. Det finns en tråd där killar på den firman försvarade sej men kom aldrig med några konkreta svar på någonting.

Jag tycker det är viktigare att jaga de som säljer tegelstenar än någon invandrare som ger lite bredare service än auktoriserade Apple ställen gör. Fast vi är förvisso i Sverige och här gör man alltid rätt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 23:37
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Jag tycker i alla fall att den här killer känns mer seriös än den där firman som sade sej köpa alla möjliga datorer, iPad etc för löjligt höga priser. Det finns en tråd där killar på den firman försvarade sej men kom aldrig med några konkreta svar på någonting.

Vad hände med det egentligen, finns firman kvar?

Ursprungligen av Gordy:

Vad hände med det egentligen, finns firman kvar?

Tänkte söka men jag minns inte vad de hette.

De ville köpa min MacBook Air för nästan lika mycket som jag gav för den ny...

Jag fick mer glädje av att sälja den till en kille som skulle ge den till sin tjej, för mej var det viktigare än lite extra pengar.

  • Medlem
  • 2012-06-23 23:22
Ursprungligen av pmarriott:

Det kan ju vara så att han ämnar hjälpa till med 10.8 när det väl släpps.

Visst. Men i min bok är det ganska oseriöst att erbjuda installation av produkter som inte ännu finns till försäljning.

Ursprungligen av Baron:

Visst. Men i min bok är det ganska oseriöst att erbjuda installation av produkter som inte ännu finns till försäljning.

Grabben hajar uppenbarligen inte språket. Man kan ur annonsen utläsa att han tillhandahåller tjänster på Apple-produkter. Allt annat är förvirrat blaj. Vill man anlita honom bör man lämpligen medtaga tolk så att han inte förvandlar din Mac Pro till världens största iPad utan pekskärm.

Ja, den hala jävla ålen. Vart tog han vägen egentligen?

edit:
Tommy, på prylretur.se!

Ursprungligen av PeeMaN:

Ja, den hala jävla ålen. Vart tog han vägen egentligen?

edit:
Tommy, på prylretur.se!

Och här är tråden: http://www.99mac.se/kopa-aga/286159-prylretur-hur-det-ga-ihop.html

En liten not, det är inte han som åkte dit nu för sålt iPad / iPhone till Netonnet t.ex under flera år.

31-åring får fängelse för Netonnet-bluff

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-24 09:30
Ursprungligen av @ndreas:

En liten not, det är inte han som åkte dit nu för sålt iPad / iPhone till Netonnet t.ex under flera år.

31-åring får fängelse för Netonnet-bluff

Varför skulle det vara han? Denna handlare och serviceman är en småhandlare, småhandlare säljer inte för 47 miljoner.

Inte fan vet jag, bara undra

Ursprungligen av @ndreas:

En liten not, det är inte han som åkte dit nu för sålt iPad / iPhone till Netonnet t.ex under flera år.

31-åring får fängelse för Netonnet-bluff

När du drar sådana kopplingar undrar man vilken Aftonbladet värld du lever i !!!

Löjligt inlägg!!

Ett inlägg har raderats med hänvisning till forumets regler §1.1 och §1.6.

Vänligen,
/ T

Låt killen vara!

Om ni tittar på bilden i hans rum ser ni att han gjort väldigt fint, med visitkort och tejphållare, hans största dröm är säkert att jobba hos Apple. Tror inte han är en lurendrejare, tror bara han har drömmar och att språket inte är det bästa spelar egentligen ingen roll.

Onödigt att dra in Apples advokater för någon som vi i stort sett inte vet någonting om....

Sen kan man diskutera hurvida det är lagligt eller inte, men man behöver inte förstöra livet för alla. Bara min åsikt.

Ursprungligen av julian-c:

Låt killen vara!

Personligen tror jag att han säkert ger bättre service som gör kunden nöjd än t.ex. Elgiganten, för det är i min åsikt en oseriös handlare!!

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2014-06-04 22:55

SERIÖS... sort of.
Köpte en MacBookPro Retina (late 2013) idag. Toppmodellen i7 2.3GHz med 16GB RAM och videokortet Nvidia GeForce GT 750M med 2GB och 512MB SSD. Pris 18.295 kr inkl moms. Kollade serienumret med Apple. Den är inte importerad via svenska Appledistributören, men det var grönt ljus från Apples sida. Helt lagligt, inga problem. Full garanti, hos vilken auktoriserad Apple Service som helst. AppleCare godkänd. Priset är fantastiskt, ja, men som köpare är jag trygg. Och nöjd.
Har redan fått den registrerad på mitt namn hos Apple. Helt ny, oöppnad inplastad förpackning med svenskt tangentbord och allt.
Han har öppnat en riktig butik med skyltfönster på gatuplanet. Han erkänner öppet att han inte är auktoriserad Apple-tekniker, och servar bara Macar vars garanti gått ut.
Jag har INGET att klaga på. Vill någon köpa en Mac till bra pris utan att resa utomlands så är det här ett fyndställe, ibland - då han fått in ett parti där rabatt kan ges.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-06-04 23:13
Ursprungligen av shima:

Pris 18.295 kr inkl moms.

Säker på det? Fick du momskvitto?

När folk säljer sprillans nya grejer till vrakpriser är det sannolikt momsen som har fifflats bort genom "kreativ" import. Hur skulle det annars kunna bli så billigt? De lär ju inte sälja med förlust, och Apple ger inga rabatter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-05 00:06
Ursprungligen av shima:

SERIÖS... sort of.
Vill någon köpa en Mac till bra pris utan att resa utomlands så är det här ett fyndställe, ibland - då han fått in ett parti där rabatt kan ges.

Fått in ett parti ? Fyndställe ? Du skojar eller ?

Kollade serienummret med Apple ? Serienummret får man allt kolla upp både 2 och tre gånger ibland och då hos flera olika källor.

En massa skoldatorer macbook Air mm till salu på fsg. siter som jag kollat upp hos Apple. grönt ljus visst vadå, Apple lägger ingen energi på det alls dom vill kränga fler nya datorer ? Apple har inget register över leasing bolagens datorer som skolan leasar och som inte får säljas vidare eftersom varken skolan eller eleverna äger dom utan leasingbolagen. Det är få skoldatorer som har köpts loss från leasingbolagen i verkligheten, som ofta är ett tomt argument för att skydda ryggen.

Apple care godkänd nämner du . Vem står då som ägare och innehavaren av denna Apple care för att den ska gälla - var den också oregistrerad från första början ?

Som köpare är jag trygg skriver du, tryggare än du kan många vara säger jag då
Jag litar inte för fem öre på Apple och deras koll på alla registrerade macar, och självklart har en relativt ny dator aldrig blivit registrerad hos Apple från första början så kan väl vem som helst träda in som den "nye fyndägaren" om den har blivit såld och levererad någon gång i tiden, men vad vet jag den kan ju komma direkt från last containern eller ett parti som har blivit över, eller som har lekt kurragömma i något mörkt utrymme

Senast redigerat 2014-06-05 00:20
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-05 01:15
Ursprungligen av shima:

SERIÖS... sort of.
Köpte en MacBookPro Retina (late 2013) idag. Toppmodellen i7 2.3GHz med 16GB RAM och videokortet Nvidia GeForce GT 750M med 2GB och 512MB SSD. Pris 18.295 kr inkl moms. Kollade serienumret med Apple. Den är inte importerad via svenska Appledistributören, men det var grönt ljus från Apples sida. Helt lagligt, inga problem. Full garanti, hos vilken auktoriserad Apple Service som helst. AppleCare godkänd. Priset är fantastiskt, ja, men som köpare är jag trygg. Och nöjd.
Har redan fått den registrerad på mitt namn hos Apple. Helt ny, oöppnad inplastad förpackning med svenskt tangentbord och allt.
Han har öppnat en riktig butik med skyltfönster på gatuplanet. Han erkänner öppet att han inte är auktoriserad Apple-tekniker, och servar bara Macar vars garanti gått ut.
Jag har INGET att klaga på. Vill någon köpa en Mac till bra pris utan att resa utomlands så är det här ett fyndställe, ibland - då han fått in ett parti där rabatt kan ges.

Är du någorlunda insatt i priserna på Appleprodukter - dvs att Apple är billigast, ligger någon under deras priser så säljer de med förlust, så borde det där låga priset tända alla varningslampor.

Vill du riskera en kalldusch så kan du slå Larmtjänst AB en pling och kolla om din dator är anmäld stulen. Lagen om s.k. "god tro" togs bort 2003 - är din dator stulen så riskerar du att förlora datorn utan ersättning.

Om det verkar för bra för att vara sant, ja då är det ofta det.

Bevaka tråden