Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga en Hackintosh

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Gordy:

jag har inte missuppfattat och man kan självklart bli stämd om man rider på en annans registrerade namn även om man bara gör det i en annons.

Det här är Sverige, inte USA.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-25 18:54
Ursprungligen av PeeMaN:

Det här är Sverige, inte USA.

Det är i princip samma regler här men skadestånden är ju högre i USA såklart.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-25 18:37

De här var det länge sen man hörde nåt om men de finns tydligen kvar PearC - Home säljer Pärondatorer! Med OSX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-25 18:47

Nu är det inte Hackintosh eller så och historia och off topic så jag ber om ursäkt men Power Computing kanske en del minns? Jag kommer ialla fall att tänka på deras "macar" när jag läser den här tråden. Hade själv en sån burk som det då var riktigt kräm i

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-25 18:57
Ursprungligen av stile:

Nu är det inte Hackintosh eller så och historia och off topic så jag ber om ursäkt men Power Computing kanske en del minns? Jag kommer ialla fall att tänka på deras "macar" när jag läser den här tråden. Hade själv en sån burk som det då var riktigt kräm i

Ja Power computing var coola hade varit intressant om de hade funnits kvar som konkurrerande företag till Apple. Efter Apple köpte dom så gick väl n del av personalen över till Apple?

Ursprungligen av Gordy:

Ja Power computing var coola hade varit intressant om de hade funnits kvar som konkurrerande företag till Apple. Efter Apple köpte dom så gick väl n del av personalen över till Apple?

Egentligen ganska OT men jag hade en Power Computing. Gick och kollade på Motorolas burkar back in the day, men de var inte speciellt häftiga. Man missade verkligen möjligheten att göra något nytt, men sen kom Steve och satte stopp för det hela. Har lite svårt att kritisera honom nu i efterhand.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-25 21:50

Att göra en annons om att sälja en "dator för Linux, lämplig som hackintosh" går bra.

  • Medlem
  • 2012-06-26 10:52

De tyska PearC-datorerna som länkades till ovan säljs med OS X Lion "vorinstalliert".

borde väl iofs inte vara så svårt att bygga. Delar finns, det gäller bara att få ihop rätt o vad jag vet kan man säkert hitta förteckningar någonstans på nätet. Om inte annat finns det säkert nån som känner nån som känner nån som...

Är lite sugen på att bygga en Hackintosh server. Är det någon här inne som kör på det och kan dela med sig några tips?

Då har jag köpt tre G5:or. Lyckas jag få en att boota så går den till päronen sen ska jag nog kunna bygga en vettig hackintosh. Får se om jag lägger upp en trevlig How To, alt att jag kör en tråd om progressen och fyller på eftersom.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då har jag köpt tre G5:or. Lyckas jag få en att boota så går den till päronen sen ska jag nog kunna bygga en vettig hackintosh.

Bygga en Hackintosh av en G5:a ?!?

Det är ju redan en Macintosh...

Eller menar du använda chassit och stoppa i en "PC" som sedan blir en Hackintosh?

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Eller menar du använda chassit och stoppa i en "PC" som sedan blir en Hackintosh?

Ja, precis

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-28 21:40

Jag kör en hackintosh bygg på dessa delar, den har funkat stabilt i drygt 2 år och kör för tillfället 10.6.8

Gigabyte GA-P55-UD3, P55
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB
Intel Core# i5 Quad Processor i5-750 1ST 2,66GHz
ASUS GeForce 9600GT 512MB Silent PhysX 1ST PCI-Express 2.0
Corsair CX 400W PSU 1ST ATX 12V

Installationen gjorde jag i princip enligt följande guide:
tonymacx86 Blog: iBoot + MultiBeast: Install Mac OS X on any Intel-based PC

Fick bli en sådan här (dock med två ut/inblås). Den verkar vara poppis och är i borstad aluminium istället för blank plåt t.ex. Får se hur den passar

Mountain Mods Modular Removable Motherboard Tray

Ursprungligen av barbapappa_86:

Fick bli en sådan här (dock med två ut/inblås). Den verkar vara poppis och är i borstad aluminium istället för blank plåt t.ex. Får se hur den passar

Mountain Mods Modular Removable Motherboard Tray

Va e de där?

Ursprungligen av ill_chrill:

Va e de där?

Det står ju, moderkortsplåt.
Så man kan använda t.ex. standard ATX-kort.

Ursprungligen av keptang:

Det står ju, moderkortsplåt.
Så man kan använda t.ex. standard ATX-kort.

Ja, jo det ser jag men passar den i en G5a eller vad ska den vara till?

Ursprungligen av ill_chrill:

Ja, jo det ser jag men passar den i en G5a eller vad ska den vara till?

Efter att man har sågat bort en bit av G5:an så passar den.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Efter att man har sågat bort en bit av G5:an så passar den.

Fan va snajsigt! Du måste dokumentera förloppet.
Ska du göra som Goflorp o sätta in massa ljusdioder o likande?

Ursprungligen av ill_chrill:

Fan va snajsigt! Du måste dokumentera förloppet.
Ska du göra som Goflorp o sätta in massa ljusdioder o likande?

Hela meningen att bygga i en G5:a är ju att man tycker om stil och design. Låt PC-trim-nissarna hålla på med smaklösa lysdioder i allsköns färger för att "styla" datorn.

Ursprungligen av suddgummi:

Hela meningen att bygga i en G5:a är ju att man tycker om stil och design. Låt PC-trim-nissarna hålla på med smaklösa lysdioder i allsköns färger för att "styla" datorn.

Samma anledning som jag ska bygga in en MacBook/MBP i en Macintosh LCIII, inget "PC-stajlande" utan en minst sagt trimmad retro Mac.

Ursprungligen av ill_chrill:

Fan va snajsigt! Du måste dokumentera förloppet.

Absolut, det ska jag

Ursprungligen av ill_chrill:

Ska du göra som Goflorp o sätta in massa ljusdioder o likande?

Nej tack. Cleant och stilrent så långt det bara går.

  • Medlem
  • johanneshov
  • 2012-06-29 04:18

Det enda jag oroar mig över är att man sen ska stå där med en burk som inte kan köra mac osx

Ursprungligen av gustavdy:

Det enda jag oroar mig över är att man sen ska stå där med en burk som inte kan köra mac osx

Då bör man inte ge sig in i leken utan köpa från Apple istället.

  • Medlem
  • johanneshov
  • 2012-06-29 15:58
Ursprungligen av keptang:

Då bör man inte ge sig in i leken utan köpa från Apple istället.

Jo precis det man nu har gjort i nu. Eller altså så här om någon skulle säga köp de har delarna (hackintosh vänliga) och om inte datorn funkar med osx köper jag den av dig. Men n sån situation händer nog desvärre inte

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-30 12:02
Ursprungligen av gustavdy:

Jo precis det man nu har gjort i nu. Eller altså så här om någon skulle säga köp de har delarna (hackintosh vänliga) och om inte datorn funkar med osx köper jag den av dig. Men n sån situation händer nog desvärre inte

Det vet ni säkert men på x86project.org finns en lista med hårdvara som "folk" har testat och fått att fungera i hackintoshar.

OSx86

Ursprungligen av gustavdy:

Det enda jag oroar mig över är att man sen ska stå där med en burk som inte kan köra mac osx

Då får man börja om i byggandet eller stoppa in Ubuntu istället

  • Medlem
  • johanneshov
  • 2012-06-29 16:00
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Då får man börja om i byggandet eller stoppa in Ubuntu istället

Jo grejen är dock att jag vill inte ha ubuntu utan att ha möjligheten att köra osx och har för lite pengar för att chansa

Ursprungligen av gustavdy:

Jo grejen är dock att jag vill inte ha ubuntu utan att ha möjligheten att köra osx och har för lite pengar för att chansa

Jag har åtminstone två kompisar som lyckats bygga en o jag har själv en defekt G5 stående under skrivbordet samt erfarenheter av att sätta ihop en dator innifrån o ut. Det är kul att pilla lite

Bevaka tråden