Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som vill köpa den nya MBP 15" Retina!

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2012-07-10 01:22
Ursprungligen av Samuel K:

Jag känner väldigt många som aldrig uppdaterar OS:et heller, knappt ens säkerhetsuppdateringarna i Programuppdatering. Man kan nog behöva påminna sig lite då och då om att majoriteten av befolkningen faktiskt inte är teknikintresserade män i 30-årsåldern.

Jag tycker det är talande att de nya Macarna saknar uppgraderbart minne och uppdaterar OS:et av sig själva. Tvärtemot vad en del mer konspiratoriskt lagda verkar tro, så skulle jag hävda att det är en ganska logisk anpassning till verkligheten.

Hmmm, min erfatenhet är att dom flesta under 40 är dom som slarvar mest, medans vi äldre som vet är mer noga med backupper och uppdateringar... undantag finns ju också åt båda hållen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-09 21:11

Jag känner knappt någon i min bekantskapskrets som ens gör backup..... Än mindre uppdaterar OS.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-09 21:22
Ursprungligen av kenjon:

Jag känner knappt någon i min bekantskapskrets som ens gör backup..... Än mindre uppdaterar OS.

Underligt då att Apple säljer så många uppdateringar, som sagt jag tror betydlig fler än 5% uppdaterar operativsystemet i sin dator.

Ursprungligen av Gordy:

Underligt då att Apple säljer så många uppdateringar, som sagt jag tror betydlig fler än 5% uppdaterar operativsystemet i sin dator.

Jo, man uppdaterar när datorn säger till att det finns en uppdatering. Men att gå och köpa en uppdatering är det väldigt liten andel som gör.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-09 22:56
Ursprungligen av pmarriott:

Jo, man uppdaterar när datorn säger till att det finns en uppdatering. Men att gå och köpa en uppdatering är det väldigt liten andel som gör.

Men hur kan Apple då sälja så många operativsystemsuppdateringar? Ditt och andras resonemang hänger inte riktigt ihop med det.

Ursprungligen av Gordy:

Men hur kan Apple då sälja så många operativsystemsuppdateringar? Ditt och andras resonemang hänger inte riktigt ihop med det.

Hur många säljer de då? Jämfört med hur många datorer. Man kan sälja 3 miljoner uppdateringar, men om det finns 100 miljoner datorer i drift är det fortfarande bara 3%. Jag vet inte hur många uppdateringar som säljs. Jag noterar bara att datoranvändare - oavsett plattform - i stor utsträckning låter datorn gå i graven med exakt samma hård- och mjukvara som den hade från början. Som jag skrev i ett tidigare inlägg beträffande min frus dator så uppgraderas OS på företagets datorer endast i samband med datorbyte. Hon jobbar på ett stort multinationellt företag med tiotusentals anställda. Samma gäller de flesta branschkollegor jag träffar. Deras OS har ungefär samma ålder som datorn. Ingen jag känner har mig veterligen någonsin uppgraderat sin dator. Man köper en dator, installerar det som man behöver och sen får den stå och tugga tills den är slut.

  • Avstängd
  • 2012-07-10 01:20
Ursprungligen av kenjon:

Jag känner knappt någon i min bekantskapskrets som ens gör backup..... Än mindre uppdaterar OS.

Som min bekantskapskrets då... sen gnäller dom och vill ha hjälp när det pajar eller inte funkar som det ska... :-/

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-09 22:23

Jag tror vi måste skilja på uppdatering (hotfixar mm.) och uppgradering (10.8 exv.), bara för ordningens skull alltså.
Ungefär som med enheter (kB, MB, GB).

Mib uppfattning är densamma. Vet folk som kör Tiger än, fast de kunde köra Snow Leopard. Eller Leopard när det kunde varit Lion. Å andra sidan sades det väl vid senaste WWDC att 40 % av Macanvändarna kör Lion. Om det sen beror på nyförsäljning av datorer eller vad, det vet jag inte...

Ja, man ska inte underskatta hur mycket av det vi tycker är enkelt att göra som är komplicerat för den som inte är insatt. Jag vet de - yngre än mig - som använt datorer större delen av sitt liv men aldrig installerat mjukvara överhuvudtaget tills Apple lanserade App Store för iPhone. (Och ungefär samma gäller med Mac App Store.)

Det handlar inte om att folk är dumma, utan om avsaknad av intresse att lära sig sådan kunskap kombinerat med rädslan att göra fel. Jag vet att jag själv är likadan fast på andra områden, som att själv renovera sitt hus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-13 12:58
Ursprungligen av Adrian B:

Det handlar inte om att folk är dumma, utan om avsaknad av intresse att lära sig sådan kunskap kombinerat med rädslan att göra fel. Jag vet att jag själv är likadan fast på andra områden, som att själv renovera sitt hus.

Klockren förklaring, dagens bästa inlägg. Många har det de behöver i sin dator och kan göra allt de vill/behöver.

Bevaka tråden