Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glansig skärm och SSD i nya Macbook Pro Retina

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu kommer jag med en sån där dum "fråga" - skall man köpa new MBP eller maxad 13" MBA? jag reser mkt därför lockas jag av en MBA mer. Men är Retina the way to go? jag vet redan att cpu'n på MBAn räcker för mitt användningsområde men vill inte sitta om 1 år och inget fungerar på min "vanliga skärm"?

Ursprungligen av el gringo:

Nu kommer jag med en sån där dum "fråga" - skall man köpa new MBP eller maxad 13" MBA? jag reser mkt därför lockas jag av en MBA mer. Men är Retina the way to go? jag vet redan att cpu'n på MBAn räcker för mitt användningsområde men vill inte sitta om 1 år och inget fungerar på min "vanliga skärm"?

Med tanke på priset på MBP Retina så skulle jag tagit en Air. Och 13" är alltid smidigare på flyget. Ska man fälla upp locket på en 15" på en ordinär intra-EU-flight så får man sitta ihopkrupen i sätet eftersom det inte får plats mer än att fälla upp locket halvvägs. Fast det är klart, är du kortare än 90 cm så löser ju det problemet.

Apple kommer självklart fasa in retina i både 13" och air. Frågan är bara när.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 10:37

Angående behovet av mycket RAM-minne. Är det inte så att behovet är något mindre än på en dator med en SSD/Flash-disk som klarar 500 MB/s? Jämfört med en dator med en konventionell disk som klarar 100 MB/s. Jag menar att när man får slut på RAM och datorn börjar nalla av disken, så går det ju ändå förhållandesvis snabbt. Eller?

Fan vad sugen man är på en Mac Book Retina, man är ju torsk på högupplösta skärmar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-12 10:43

Tycker nya MBP med retina verkar trevlig, men var blev det av 802.11ac?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-06-12 10:59

Hur kommer upplösningen påverka minnesanvändningen?
4GB räcker för mig idag, men om man köper MBP med 8GB så är jag fundersam om det står sig i ~3år.

Tycker detta blir roligt för oss som gör sajter .. plötsligt får vi göra all grafik i dubbel uppsätning och i 2x ...

http://cdn.macrumors.com/article-new/2012/06/hugedashboard.png

fast det gjorde vi visserligen redan tex när vi uppdaterade vår egna hemsida ..

Något som var bra var iallafall HDMI porten som inte har funnits på tidigare MBP, för den behövs verkligen! Dock är jag lite tveksam till priset

Någon som beställt får gärna komma med en recension när paketet anlänt. Skulle vilja höra om skärmen och ditten och datten..

Ursprungligen av @ndreas:

Nu har min ändrats till ready for shippment Retina 15,4"

När beställde du då? Och vad stod det innan det ändrades?

Skoja bara Har inte beställt online har beställt från 3 större kedjor istället så har man garderat sig + att jag inte kan vara hemma från jobbet för att UPS eller vilka som nu kör tror man är arbetslös

UPS är ett skämt, de levererar till privat personer. Vanliga döingar jobbar på dagarna vilket tydligen UPS har missat grovt.

Det har du rätt i (amerikaner har tydligen en hemmafru hemma som kan ta emot - men å andra sidan är detta bara ett problem för dom som jobbar mobilt (chaufförer etc) - alla andra (95%?) använder givetvis jobbets adress som leveransadress.

Ursprungligen av Hunter78:

UPS är ett skämt, de levererar till privat personer. Vanliga döingar jobbar på dagarna vilket tydligen UPS har missat grovt.

Låter alltid UPS leverera till min jobbadress. Har alltid gått bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-13 14:20

Jag har aldrig i vuxen ålder känt ett sådant sug efter en dator som jag gör med nya MacBook Pro retina. Grattis Apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-14 11:14
Ursprungligen av acke:

Jag har aldrig i vuxen ålder känt ett sådant sug efter en dator som jag gör med nya MacBook Pro retina. Grattis Apple.

Jag har aldrig förstått Apples koncept med den senaste MBPro.
Jag vill ha en snabb bärbar dator med kraftfull grafik (ej till spel) med kompatibla utgångar (FireWire, nätverk osv).
För mig så räcker det med den högupplösta skärmen för till mera kritiska jobb använder jag en kalibrerad skärm från Eizo.

Alltså en MacPro med bärbarhet - MacBookPro.

Därför är det rätt av Apple att skrota 17" för den var inte så bärbar eller hade tillräcklig stor skärm.

För dem som vill vara endast i farten med trådlös uppkoppling finns ju Air och MacBok.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-14 16:21
Ursprungligen av malen:

Jag har aldrig förstått Apples koncept med den senaste MBPro.
Jag vill ha en snabb bärbar dator med kraftfull grafik (ej till spel) med kompatibla utgångar (FireWire, nätverk osv).
För mig så räcker det med den högupplösta skärmen för till mera kritiska jobb använder jag en kalibrerad skärm från Eizo.

Alltså en MacPro med bärbarhet - MacBookPro.

Därför är det rätt av Apple att skrota 17" för den var inte så bärbar eller hade tillräcklig stor skärm.

För dem som vill vara endast i farten med trådlös uppkoppling finns ju Air och MacBok.

Jag förstår inte. Är du med mig eller emot mig?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-14 17:21

@ acke
Varken det ena eller det andra.
Du får glädja dig över det så länge det uppfyller dina behov.

Jag funderar faktiskt köpa det senaste innan lanseringen medan det kan fortfarande köpas.
Jag fascineras inte den nya skärmen eftersom jag behöver den inte till mitt jobb. Jag använder mig av en extern Eizo till bilder och layout. Annars räcker med den gamla högupplösta. Sedan saknar jag FireWire och nätverk som på en Pro dator borde finnas så länge trådlöst överföring befinner sig på den nivå den gör idag. Inget säger att den kommer femdubblas imorgon.

Håller med

Kan ngn redogöra ang upplösningen, om de program som inte stödjer Retina kommer de se sämre ut ? eller kommer de ta upp större skrivordsyta jämfört med Retina stöd ?
Problemet jag anser med min 13" MBA är ju upplösningen att man bara kan jobba med ett fönster i taget nästintill och att dela skärm med min far som bor i Österrike för att hjälpa honom som har en 27" skärm så är det ju lönt i fan att se vad det står på skärmen... Men detta borde ju Retina skärmen vara guld för?
Hade MBP High Res för ngt år sedan som jag upplevde som bra upplösning, Retina borde ju således vara ännu bättre (Mer plats för fönster) vad gäller mindre ikoner och text gör mig inget för jag har alltid på minsta

Ursprungligen av @ndreas:

Kan ngn redogöra ang upplösningen, om de program som inte stödjer Retina kommer de se sämre ut ? eller kommer de ta upp större skrivordsyta jämfört med Retina stöd ?
Problemet jag anser med min 13" MBA är ju upplösningen att man bara kan jobba med ett fönster i taget nästintill och att dela skärm med min far som bor i Österrike för att hjälpa honom som har en 27" skärm så är det ju lönt i fan att se vad det står på skärmen... Men detta borde ju Retina skärmen vara guld för?
Hade MBP High Res för ngt år sedan som jag upplevde som bra upplösning, Retina borde ju således vara ännu bättre (Mer plats för fönster) vad gäller mindre ikoner och text gör mig inget för jag har alltid på minsta

Tyvärr ser de vidriga och pixliga ut by default. Det går däremot att köra "simulerad" 1680x1050 och 1920x1200.

Apple har bara - som vanligt - introducerat framtiden först. Retina är den nya standardupplösningen - om 5 år har alla datorer denna upplösning eller i absolut närhet. Det är bara att vänja sig. Apple har inte släppt en laptop med speciell superskärm - som har bara släppt en MBP som ser ut som har skärmen som sitter på alla laptops om fem år. Dom har alltså inte nichat en ny grej eller infört en nivå som ska leva paralellt med lägre nivåer, dom har som vanligt helt enkelt tittat in i framtiden ett snäpp. Det är inget "koncept" - det är ny standard.

Alla laptops kommer även att ha fastlödda flash och RAM i framtiden. Hur många år det paradigmskiftet tar vet jag inte.

Att det saknas FW och närport är ju ingen issue - inte för mig i alla fall. Det finns ju adapters.

Bevaka tråden