Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drobo blev just blixtsnabb

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 11:48
Ursprungligen av gotfredsen:

Jag förstår dock INTE varför du envisas med att jämföra med Raid 5 eftersom det inte är direkt jämförbart . Hade
Raid 5 varit exakt som Beyond Raid hade jag inte sagt något ...

Exakt vad gör Drobo som är så magiskt och resurskrävande? Hur mycket data kan du nyttja på en 5D och hur många diskar kan falla innan datan går förlorad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 12:11

How Drobo's BeyondRAID compares to traditional RAID technologies | TechRepublic

Hittade ovan gällande Drobos fördelar. Det tycker däremot inte jag förklarar ovan tämligen kassa läs-prestanda siffror. Och det är fortfarande högst rimligt att jämföra med andra raid-5 och 6 lösningar då de står som direkta konkurrenter.

216-250 MB/sek Read får jag fram ... logiskt eftersom Drobon måste hämta data från de långsammare HDD diskarna . När den skriver så skriver den ju direkt till mSata SSD som sedan skriver till de långsammare HDD ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 16:11
Ursprungligen av gotfredsen:

216-250 MB/sek Read får jag fram ... logiskt eftersom Drobon måste hämta data från de långsammare HDD diskarna . När den skriver så skriver den ju direkt till mSata SSD som sedan skriver till de långsammare HDD ..

Logiskt vet jag inte om det är. Tom en Pegasus R4 kommer upp i mycket mycket högre fastigheter.

Promise Pegasus R4 (4x1TB HDD) = 546 MB/s SKRIV och 350 MB/s LÄS
Promise Pegasus R6 (6x2TB HDD) = 551 MB/s SKRIV och 462 MB/s LÄS

Detta enligt Barefeats från förra året. Detta är utan en SSD-cache och R4:an har 1 mindre HDD dessutom.

Så ja, 5D med sina 200-250 MB/s är tämligen om inte väldigt lågt relativt sätt. En Promise Pegasus R6 har ju nästan 2X prestandan även med RAID-5. R6:an kör då 6 HDD mot 5D's 5 HDD men 5D:n har en SSD-cache till sin fördel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-06 12:04

» Genug Speicherplatz für Fotografen – DROBO 5D Performance Test

Drobo 5D test. Det visar egentligen inte så mycket nytt men de jämför enheten "head-to-head" med deras största konkurrent Pegasus R6.

Synd att det "blixtsnabba" hoppet faller aningen kort.

Ursprungligen av Erik.dv:

» Genug Speicherplatz für Fotografen – DROBO 5D Performance Test

Drobo 5D test. Det visar egentligen inte så mycket nytt men de jämför enheten "head-to-head" med deras största konkurrent Pegasus R6.

Synd att det "blixtsnabba" hoppet faller aningen kort.

men för bövelen ... dom har ju gjort testat UTAN någon mSata SSD som är hela grejen. Hela grejen med Drobo 5D är ju att man stoppar in en mSata SSD i "acceleration bay" för att få den blixtsnabba hastigheten ... dom har gjort testet helt utan detta .

snacka om vilseledande test om man inte läser allt noggrant ..

vi kör en 256 GB mSata SSD i vår acceleration bay som mellanlagrar all data väldigt snabbt ...
utan det är inte Drobon bättre än förut ..

detta är nästan på lika låg nivå som att säga att man har gjort en MacBook Pro test och tycker att dator är seg, ful och ful med virus men i själva verket köpte man en MBP och tryckte in Windows före testet ...

vilseledande, vilseledande, vilseledande . punkt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-06 13:50

Även om jag håller med dig så visar testerna MED mSata SSD att 5D presterar dåligt.

- 216-250 MB/s read för 5D noterar du
- 350-462 MB/s read för R4-R6 noterar Barefeats

Även korrekt utrustad verkar Drobo inte löst sina prestandaproblem. Jag ser inte det "blixtsnabba" i ovan siffror.

EDIT: Ja, Drobon är "blixtsnabb" jämfört med deras fruktansvärda siffror tidigare. Men då var maskinerna snarare "fruktansvärt slöa".

Senast redigerat 2012-12-06 14:14
Bevaka tråden