Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efter 8 år - Farväl Telia! (irriterat inlägg)

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-06-02 20:36

Idag har jag blivit så pass förbannad att jag på stående fot avslutade mina samtliga abonnemang hos Telia.

Det hela började med att jag gick in i min lokala Telia-butik för att få hjälp med mitt strulande mobila bredband.
Först efter en dryg halvtimmes väntan för jag prata med en säljare. Jag förklarade precis som i denna tråd http://www.99.se/natverk-sakerhet/288445-guide-ansluta-mobilt-bredband-utan-att-anvanda-operatorens-mjukvara-2.html att mitt modem inte kunde ansluta till internet, men att den hade mottagning. Kort sagt så är problemet att den kopplar upp som den ska, men efter 7 sekunder kopplar den ner automatiskt utan att man kan påverka något. Detta gäller oavsett om man kör med Telias programvara eller den inbyggda i OS X. (10.7.4)
Till en början var säljaren vänlig och tillmötesgående. Jag hade datorn med mig och jag demonstrerade problemet. Vi provade därefter att byta simkortet. Nu uppstår ett nytt problem. Eftersom jag fick ett nytt simkort för så sent som två veckor sedan, eftersom mitt gamla blivit avaktiverat pg a det inte använts på länge så fick vi ingen täckning efter att vi bytt simkort. (kontantkort)
Säljaren sa att det var emot deras policy att ladda kortet med en dags-surf för att kunna kolla om det nya simkortet fungerade. Ville jag ha reda på det fick jag helt enkelt ladda på kortet ur egen ficka för att kunna felsöka vidare. Jag förklarade lugnt och sansat att jag tyckte det var otroligt dålig service, men fick inget gehör.
Som en följdfråga frågade jag om jag om möjligt kunde få testa med ett nytt modem för att se om problemet försvinner, fungerar det nya modemet så köper jag det, men jag vill veta att det fungerar först innan jag betalar det!
Men nej, det gick absolut inte! Vill jag felsöka vidare får jag köpa ett modem för 300:- och hoppas att det löser problemet. Om det inte funkade det heller? Tja, då får jag väl skylla mig själv tyckte säljaren. (Han sa det inte rakt ut, men om man läste mellan raderna) Vidare tyckte säljaren att detta är något jag borde ta med supporten eftersom det är "svårt att felsöka i butik". Problemet var att jag hade blivit uppmanad att uppsöka en butik eftersom supporten tyckte det var precis tvärtom!
'Nu hade jag varit i butiken över en timme och inte ett skit hade förändrats, förutom att jag var arg som ett bi och hade ett blodtryck på gissningsvis 360.
Det hela slutade med att jag meddelade med en aningen irriterad röst att om de inte ens vill hjälpa sina kunder så vill jag avsluta samtliga abonnemang hos dem. Ett par minuter senare hade jag sagt upp 3 abonnemang, och det känns fortfarande jävligt skönt! Det enda jag ångrar är att jag inte gjort det tidigare.

Så, en 8 år lång era är snart över, bara 3 månader kvar! (uppsägningstid) Så nu är jag på jakt efter en ny operatör, en operatör med SUPPORT på sina produkter!

Farväl Felia, hoppas att vi aldrig ses igen!

Vet inte vem jag skulle föreslå, men inte är det Tele2. Det har vi på jobbet och jag är glad att jag har Telia hemma...

3 är väl sämst utanför stan...
Tele2 har samma master som Telia, men tämligen ointresserad kundtjänst
Telenor, kan inget om dem, har tvåkompisar som har dem - ingen av dem är nöjd.

För egen del har jag Telia, för de är minst kass... inte bäst...

Ursprungligen av Goflorp:

Tele2 har samma master som Telia, men tämligen ointresserad kundtjänst

Kundtjänst utgör en stor del av kundens syn på hur bra de är, oavsett mottagning.

  • Medlem
  • 2012-06-02 20:51

Det finns tillfällen då man saknar Televerket.

Trasig bransch.

Trasig.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-02 20:55

Jag får höra sådana här historier hela tiden, om alla operatörer, inte bara gällande mobilt bredband och inte bara i Sverige.

Du kan ju byta till en annan operatör och de lär väl vara tillmötesgående och trevliga när du tecknar nya abb där, men räkna med att åka på en nit överallt under en period på 8 år.

Jag tror det har lite att göra med kostnaderna för kompetent teknisk support är mycket dyrt, så det är endast en färdig mall som följs av lågavlönade telefonister. Hamnar man utanför mallen med färdiga lösningar så är det på kort sikt billigare för operatören att låta kunden gå till någon annan än att faktiskt hjälpa till.

Vilda spekulationer från min sida, jag är inte alls insatt i support-branschen. Jag bara hör folk som har problem med teknik ideligen, och supporten är alltid värdelös.

  • Medlem
  • 2012-06-02 20:58

Vad blev reaktionen när du sade upp dina avtal?

  • Medlem
  • 2012-06-02 21:02
Ursprungligen av Baron:

Vad blev reaktionen när du sade upp dina avtal?

Ingen alls, mer en axelryckning och ett "jaha? ok."

  • Medlem
  • 2012-06-02 20:59

@PutteSWE Jag tror du slog huvudet på spiken tyvärr. Det är som att välja mellan pest och kolera.

  • Medlem
  • 2012-06-02 21:07

Telia är ett jätteföretag, så utan att försvara dem tror jag att du hade fått bättre service om du hade försökt igen eller bett om att få prata med en chef.
Om man lägger fram att man redan har plöjt ner åtta års abonnemangsavgifter och kan ha 40 år kvar att betala om man är en nöjd kund brukar det lösa sig.

  • Medlem
  • 2012-06-02 21:22

Jag funderar på Tre eller Telenor. Men jag är rädd att jag kommer bli missnöjd oavsett vilken jag än väljer.

Ursprungligen av Dalle:

Jag funderar på Tre eller Telenor. Men jag är rädd att jag kommer bli missnöjd oavsett vilken jag än väljer.

Jag har Telenor. Har bara bra erfarenheter av deras kundtjänst, medan själva bredbandet fluktuerar mer i hastighet jämfört med Telia. Å andra sidan har jag bara bra erfarenheter av Telia också.

  • Medlem
  • 2012-06-02 21:30

Jag bytte från Telia till Telenor, men bytte tillbaka efter att ha mött deras kundtjänst.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-06-02 21:39

Jag bytte till Tre från Telia och har aldrig ångrat det.

Jag vet inte hur det är för tillfället, men Telias vana för 2-3 år sedan att sätta telefonen i Edge istället för 3G så fort det blev lite sämre täckning gjorde användningen av den för data helt värdelös. Tre må inte vara världsbäst på täckning men när det ÄR täckning är det alltid bra fart på datan.

/Tre:s nöjdaste kund

Ursprungligen av planB:

Jag bytte till Tre från Telia och har aldrig ångrat det.

Jag vet inte hur det är för tillfället, men Telias vana för 2-3 år sedan att sätta telefonen i Edge istället för 3G så fort det blev lite sämre täckning gjorde användningen av den för data helt värdelös. Tre må inte vara världsbäst på täckning men när det ÄR täckning är det alltid bra fart på datan.

/Tre:s nöjdaste kund

Har nästan aldrig Edge. Det är mycket sällsynt att 3G-symbolen inte är där.

Tyvärr håller Telia på att bli sämre ju längre tiden går. De har blivit allt för giriga så detta har gått till sämre abonnemang jämfört med Telia hade för några år sedan. Nu är det nästan dyrast i allt. Visst de har butiker och hyfsad support men det väger inte upp de mycket dyrare abonnemangen och dåliga täckning.
Jag har telia och haft dem i många år pga att de var bäst både i täckning och bemötande och bra abonnemang. Dock på senare tid måste jag säga att så mycket problem som jag har haft med mobil (dålig täckning i Malmö) och fiber bredband med telia saknar motstycke i denna värld.
Det slutade med att fiber gick över till Bredband2 och mobilen vill jag lämna telia men känner att det inte finns riktig vinnare, eller?

Telia är verkligen helkasst i Malmö. Bytte till Tre och plötsligt har jag täckning i lägenheten samt att det går att surfa utomhus igen.

Tyvärr är det pest eller kolera vad gäller mobiloperatörer. Själv har jag Tele2 idag, har tidigare haft Telia och 3 och varje gång jag bytt har det varit för att jag blivit förbannad av en eller annan anledning. Så jag tänker lite uppgivet att det inte spelar någon större roll - så länge alla är ungefär jämndåliga så byter de bara kunder med varandra med jämna mellanrum och de enda som förlorar är vi kunder.

Det rätt imponerande att Telia har gått från att ha ett stabilt nät med bra abonnemang till att bli ett bolag med dåligt nät (instabilt) för min del i Malmö med dåliga abonnemang. På samma sätt har 3 gjort från att vara dåligt till att bli hyfsade med rätt bra abonnemang. När ska Telia komma med bra abonnemang och ha ett stabilt nät?

  • Medlem
  • 2012-06-03 09:36
Ursprungligen av Hunter78:

Det rätt imponerande att Telia har gått från att ha ett stabilt nät med bra abonnemang till att bli ett bolag med dåligt nät (instabilt) för min del i Malmö med dåliga abonnemang. På samma sätt har 3 gjort från att vara dåligt till att bli hyfsade med rätt bra abonnemang. När ska Telia komma med bra abonnemang och ha ett stabilt nät?

Malmö. Kan vara helt annorlunda på andra ställen. Det beror på. På vissa ställen är en operatör bättre, på andra kan den vara sämre. Det beror på.

Vad man skulle ha gjort var att bygga ett enda riktigt bra nät som alla operatörer fick dela på istället för flera parallella nät. Men det hade väl varit för bra.

Sånt här blir ju bara tjafs.

"Buhu, för mig är det dåligt"
"Nähä, för mig är det jättebra"

Radiovågor och deras utbredning är en egen disciplin inom vetenskapen, jag lovar.

Alla operatörer har problem, nånstans. Alla operatörer är jättebra, på flera ställen.

I stadskärnorna har man problem med KAPACITET, inte täckning.

Det blir lite som kunderna på mitt jobb angående ventilation;
Man kan inte göra alla nöjda, gör du 8 av 10 nöjda är det bra, 9 av 10 helt fantastiskt.
Det finns alltid EN som fryser när alla andra svettas och tvärtom.

Troligen kommer det bli så i framtiden att man har ett gemensamt nät - som man sedan får köpa in sig på.
Elnätet fungerar väl redan nu på det viset för ekproducenter.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-06-03 11:13

Jag har Telenor både privat och i jobbet. Jag har haft det privat sen 1998, när de hette Europolitan. Jag har ytterst sällan några problem, och när jag haft problem har kundtjänsten varit kanon och löst problemet åt mig.
Det enda jag har att klaga på just nu är att exakt där vi bor har Telenor lite radioskugga (hos grannen funkar det klockrent). Men de ska byta masten vid oss, och då tror de att problemet ska lösa sig.
Telenor är kanske inte billigast, men det har de aldrig sagt att de ska vara heller.

Förstår faktiskt inte de som tycker att Telenor har dålig kundtjänst. Alla kan ju så klart ha en dålig dag, men generellt så är Telenors en av de bästa jag varit i kontakt med.

Jag sålde Telia, Telenor, 3 och Tele2 i 9 år, och Telenor var de som servade oss ÅF bäst och som minst antal kunder klagade på.

Här i Skåne där jag bor är täckning i stort sett lika bra hos alla operatörer. Norr om Dalälven upplever jag att Telenor är något sämre än Telia.

(Låter ju som om jag jobbar på Telenor... Det gör jag inte.)

  • Medlem
  • 2012-06-03 11:44

Eftersom jag ändå ska byta och ni verkar vara insatta så slänger jag ut frågan.

Jag använder mobilen för att ringa med, ca 800 minuter/månad. Skickar få SMS och vill gärna ha "fri surf". Bor i en mindre håla utanför Stockholmo där det absolut borde finnas bra 3G-täckning med samtliga operatörer. Rör mig mest runt stockholmsområdet.
Skulle helst vilja ha ett abonnemang med en fast månadskonstnad, dock max 400:-/månad och är inte intresserad av en ny mobil. Av naturliga skäl är Telia och Halebop fullkomligt uteslutna. Så kvar finns väl Tele2, Telenor och Tre då va?

Ursprungligen av Dalle:

Eftersom jag ändå ska byta och ni verkar vara insatta så slänger jag ut frågan.

Jag använder mobilen för att ringa med, ca 800 minuter/månad. Skickar få SMS och vill gärna ha "fri surf". Bor i en mindre håla utanför Stockholmo där det absolut borde finnas bra 3G-täckning med samtliga operatörer. Rör mig mest runt stockholmsområdet.
Skulle helst vilja ha ett abonnemang med en fast månadskonstnad, dock max 400:-/månad och är inte intresserad av en ny mobil. Av naturliga skäl är Telia och Halebop fullkomligt uteslutna. Så kvar finns väl Tele2, Telenor och Tre då va?

Skulle sorterat bort Tre om du bor utanför storstan, direkt.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-06-03 16:54
Ursprungligen av Dalle:

Eftersom jag ändå ska byta och ni verkar vara insatta så slänger jag ut frågan.

Jag använder mobilen för att ringa med, ca 800 minuter/månad. Skickar få SMS och vill gärna ha "fri surf". Bor i en mindre håla utanför Stockholmo där det absolut borde finnas bra 3G-täckning med samtliga operatörer. Rör mig mest runt stockholmsområdet.
Skulle helst vilja ha ett abonnemang med en fast månadskonstnad, dock max 400:-/månad och är inte intresserad av en ny mobil. Av naturliga skäl är Telia och Halebop fullkomligt uteslutna. Så kvar finns väl Tele2, Telenor och Tre då va?

Detta kanske... Ring för hela månadspotten - få 3000 fria sms/mån!
Dock lite över 400 pesetas...

  • Medlem
  • 2012-06-03 11:36

Kort sagt, slutsatser:
Det är som att välja mellan pest och kolera
Hur man än vänder sig har man arslet bak
Och rövknullad blir man iaf i alla lägen på ett eller annat sätt.

Jag har hamnat hos Telenor också, efter den vanliga rundvandringen bland operatörer. Hittills har de fungerat bra för mig.

Men jag har en gång varit tvungen att ta gå med min gamla mor till en av deras butiker och vara ordentligt högljudd och obehaglig (efter att ha provat på att vara trevlig, förstås, vilket kammade noll) för att se till att hon skulle slippa betala en riktigt saltad faktura för tjänster hon varken beställt eller nyttjat. Henne hade de redan avspisat, trots att det visade sig att det helt och hållet var deras fel.

Så jag tror tyvärr inte på att de är speciellt mycket bättre än någon annan. Man får finna sig i att mobilabonnemang är en tjänst där man har tur om man undviker onödiga irritationsmoment över årens lopp.

I ditt fall trådskapare skulle jag rekommendera Telenor. Så länge du inte skall ha tvillingkort.

Ursprungligen av illerG:

I ditt fall trådskapare skulle jag rekommendera Telenor. Så länge du inte skall ha tvillingkort.

Har för mig att man fortfarande kan ha det om man tecknar ett företagsabonnemang.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har för mig att man fortfarande kan ha det om man tecknar ett företagsabonnemang.

Jodå, tjänsten finns hos telenor.

Men ingen kombo du vill använda i iphone/ipad då det varit många rundor om spärrade hastigheter på andra kortet...

Bevaka tråden