Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilt bredband, med D-link DWR-923 ihop med Time Capsule?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lämna tillbaka ROUTERN och köp en egen istället som du sedan kopplar in din externa antenn till...

Man skall hålla sig ifrån Operatörernas LÅSTA (admin lösenordet har enbart operatören) routrar så länge man kan.
bättre att ha en öppen router som du kan göra vad du vill med.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2013-06-28 22:39
Ursprungligen av Pocahontas:

Funderar på att byta från fast lina och skaffa mobilt bredband, då jag ser min ena grabb (PC-nisse) mer än fyrdubblat sin nerladdningshastighet då han valde Telenor och fick med en bredbandrouter, D-link DWR-923..

Nu kommer han hit imorgon och tar med sig klumpen, för det var ingen liten nätt pryl..och ska testa den här hemma hos mig i skogen, för att se vilka hastigheter vi kan nå här ute.. 4G är på gång framåt hösten, så då blir det ännu bättre fart..
(tror inte grabben har fått 4G än)

Då funderar jag på, som kör fast lina och har en Time Capsule som router, hur ska jag kunna fortsätta använda den?
Det är ju backup jag tänker på i första hand..
Eller går det att brygga denna D-link och låta Time capsule fortsätta sköta det trådlösa till mina bärbara enheter..och som nu ha ethernetkabel till de stationära macarna?

För jag har märkt hos grabben, att det är ingen vidare bra räckvid på att köra trådlöst från D-linken, barnbarnets Mac Mini på våningen ovanför kunde inte uppfatta signalen från D-linken, och då är det trähus de bor i..så där får han dra kabel

Har läst din tråd och har samma problem. Har ett D-link-modem från Telenor som de sålde på mig i december 2012. Han lååååvade att det inte var nåååågra problem alls. Nähärå!

Det jag ville göra, och som han bedyrade skulle vara problemfritt är:
- använda D-link för att ta emot bredbandet i det mobila sk 4G-nätet, men via LAN föra över det till TC. Alltså som vilket ADSL-modem som helst. Jag vill alltså I N T E använda D-link som nätverk (router) då räckvidden är minst sagt begränsad. Allt detta lovade den där säljarn mig.

I dag har jag suttit sammalagt i över 2 timmar med Telenor, dels 1,45 i kö, dels 30 i suport. De kan inget om dessa grejor och den hjälp jag fick var denna länk:
http://files.macbidouille.com/news/200803/Uti... - funkar den för er? Här funkar den inte ...

Så, vad göra? Någon som har ngn idé? Jag kan INGET om inställningar och teknik så jag är mkt mer rockie än tidigare skribenter i tråden. Jag har en kabel mellan D-link LAN och TC-LAN och trodde i min enfald att det skulle räcka ...

Hjälp!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-28 23:13
Ursprungligen av Ricard:

Har läst din tråd och har samma problem. Har ett D-link-modem från Telenor som de sålde på mig i december 2012. Han lååååvade att det inte var nåååågra problem alls. Nähärå!

Det jag ville göra, och som han bedyrade skulle vara problemfritt är:
- använda D-link för att ta emot bredbandet i det mobila sk 4G-nätet, men via LAN föra över det till TC. Alltså som vilket ADSL-modem som helst. Jag vill alltså I N T E använda D-link som nätverk (router) då räckvidden är minst sagt begränsad. Allt detta lovade den där säljarn mig.

I dag har jag suttit sammalagt i över 2 timmar med Telenor, dels 1,45 i kö, dels 30 i suport. De kan inget om dessa grejor och den hjälp jag fick var denna länk:
http://files.macbidouille.com/news/200803/Uti... - funkar den för er? Här funkar den inte ...

Så, vad göra? Någon som har ngn idé? Jag kan INGET om inställningar och teknik så jag är mkt mer rockie än tidigare skribenter i tråden. Jag har en kabel mellan D-link LAN och TC-LAN och trodde i min enfald att det skulle räcka ...

Hjälp!

Du får berätta mer exakt vilka prylar du har.
Men rent generellt, säljare kan inte ett skit och säger vad som helst för att sälja.

Är det ett USB-modem eller en router?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2013-06-29 02:13

Hej jag har en router (D-link) och en TimeCapsule (Apple) men jag löste det faktiskt. Har gått runt i månader men i dag lossade det. Omstart av TC. LAN-anslutning i D-link men WLAN i TC. Gå in i Airportverktyg och bocka för bryggning. Det var den inställningen jag missat. Trodde inte det var TC som skulle bryggas utan D-link. Så mkt kan man ...

Ursprungligen av Ricard:

Hej jag har en router (D-link) och en TimeCapsule (Apple) men jag löste det faktiskt. Har gått runt i månader men i dag lossade det. Omstart av TC. LAN-anslutning i D-link men WLAN i TC. Gå in i Airportverktyg och bocka för bryggning. Det var den inställningen jag missat. Trodde inte det var TC som skulle bryggas utan D-link. Så mkt kan man ...

Hej Ricard
Så du löste det så..
Jag bryggade min TC när frågan för mig var aktuell, och fick det att fungera..
Efter det har D-Links mjukvara uppdaterats, och det går att brygga D-linken, gick inte förut.

Har inte vågat mig på att sätta DWR-923 i bryggat läge, då jag läst nånstans att man sedan inte kommer åt DWR-923 efteråt.
Vore bra att få veta om det är falskt eller sant detta.
Nu fungerar ju allt perfekt och man borde kanske inte pilla på något som fungerar...men är man Applefan vill man kanske hellre att TimeCapsule och Airportverktyget är de verktyg man använder

Ursprungligen av Pocahontas:

Hej Ricard
Så du löste det så..
Jag bryggade min TC när frågan för mig var aktuell, och fick det att fungera..
Efter det har D-Links mjukvara uppdaterats, och det går att brygga D-linken, gick inte förut.

Hejsan!
Den här tråden önskade jag att jag kunde ha hittat lite tidigare.. Har kämpat med detta problem sedan dag ett och har ännu inte fått det att fungera.. Kör samma dlink router som er men i 4G.. Jag förstår inte hur vissa lyckas ställa in TC i bridgemode. Kan inte hitta det valet om jag går in i nätverksinställningarna. Jag har kört kabel från WAN till WAN och det fungerar i bland, men både TC och dlinken kommer alltid upp i airportlistan vilket indikerar att ngt borde vara fel men kan inte förstå vad.. Dlinken är i bridge mode i a f..

Jag undrar om du som startade denna tråd har fått allt att fungera nu och undrar i sådana fall hur..?

Ett forum som är kunniga på mobilt breband finner du annars här
http://www.mobilabredband.se/forum/

Ursprungligen av Pocahontas:

Funderar på att byta från fast lina och skaffa mobilt bredband, då jag ser min ena grabb (PC-nisse) mer än fyrdubblat sin nerladdningshastighet då han valde Telenor och fick med en bredbandrouter, D-link DWR-923..

Nu kommer han hit imorgon och tar med sig klumpen, för det var ingen liten nätt pryl..och ska testa den här hemma hos mig i skogen, för att se vilka hastigheter vi kan nå här ute.. 4G är på gång framåt hösten, så då blir det ännu bättre fart..
(tror inte grabben har fått 4G än)

Då funderar jag på, som kör fast lina och har en Time Capsule som router, hur ska jag kunna fortsätta använda den?
Det är ju backup jag tänker på i första hand..
Eller går det att brygga denna D-link och låta Time capsule fortsätta sköta det trådlösa till mina bärbara enheter..och som nu ha ethernetkabel till de stationära macarna?

För jag har märkt hos grabben, att det är ingen vidare bra räckvid på att köra trådlöst från D-linken, barnbarnets Mac Mini på våningen ovanför kunde inte uppfatta signalen från D-linken, och då är det trähus de bor i..så där får han dra kabel

Tack Pocahontas!

Ja, jag har varit inne och tittat lite där och det finns en del hjälpfulla tips även om jag inte riktigt hittar just mitt problem med att koppla ihop Dlink med TC..
Men jag ska fortsätta titta och se..:)

Bevaka tråden