Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länge leve 99mac!

Tråden skapades och har fått 145 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2012-05-24 07:15

Då får vi Tacka Björnström och kompani för en väldriven och välskött site och hälsa dom nya Välkommena!

Har alltid gillat stämningen och hjälpen man fått här även om man fått sina knäppar på näsan när man svävat ut eller varit för ivrig. Bra jobbat hittills

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-05-24 08:10

Tumme upp på det. Ska bli intressant att se var detta landar. Jag som förlitar mig på 99.se för macnyheter ser även fram emot en aktiv nyhetsredaktion.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-24 08:15

När jag läser trådar som Varför är så många på Sweclockers negativa till Apple? - Apple Mac - SweClockers.com blir jag lite rädd.
Hoppas det inte blir MacWorld av alltihopa...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-24 09:18
Ursprungligen av zappee:

När jag läser trådar som Varför är så många på Sweclockers negativa till Apple? - Apple Mac - SweClockers.com blir jag lite rädd.
Hoppas det inte blir MacWorld av alltihopa...

Å andra sidan slängs det skit även från vår sida av staketet.

Att forumet drivs vidare av människor som säger sig vara intresserade av saken väger nog högre än att det sker parallellt med SweClockers i sin nuvarande form. Iallafall tror och hoppas jag så.

Tack Björnström och andra inblandade för allt ni gjort för 99mac.

Tack för dessa år, Martin! Och välkomna in, Edin m fl! Tror det här kan bli vändningen vi väntat på.

Tack för allt Martin, jag har lärt mig mycket tack vare dig och alla andra här. Jag förstår varför det sker men tycker att det är tråkigt. So long.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-24 08:52

Jag väljer att tro att detta blir kanon, hoppas det är den bästa lösningen för både dig Sheriffen och 99mac.

Jag måste dock säga att jag tvivlar lite när jag hör argumentet att SweClockers har gjorts till en jättecommunity och kan göra samma sak med 99mac. Sweclockers behandlar väl 90% Windows-maskiner, som i sin tur har en löjligt mycket större målgrupp än vad Mac-diton har. Jag tycker det är fel att tro att man då per default har samma förutsättningar för 99mac i Sweclockers händer.

Men, jag hoppas och tror det blir bra iaf

Ursprungligen av zinned:

Jag måste dock säga att jag tvivlar lite när jag hör argumentet att SweClockers har gjorts till en jättecommunity och kan göra samma sak med 99mac. Sweclockers behandlar väl 90% Windows-maskiner, som i sin tur har en löjligt mycket större målgrupp än vad Mac-diton har. Jag tycker det är fel att tro att man då per default har samma förutsättningar för 99mac i Sweclockers händer.

Jag känner ingen som är intresserad av överklockning eller datorlådor med belysning. Jag känner hundratals människor som är intresserade av iPhone och iPad. Det är nog där Edin ser potentialen.

Ursprungligen av zinned:

Jag måste dock säga att jag tvivlar lite när jag hör argumentet att SweClockers har gjorts till en jättecommunity och kan göra samma sak med 99mac. Sweclockers behandlar väl 90% Windows-maskiner, som i sin tur har en löjligt mycket större målgrupp än vad Mac-diton har. Jag tycker det är fel att tro att man då per default har samma förutsättningar för 99mac i Sweclockers händer.

SweC har aldrig haft något jätteunderlag. Det började som en extrem entusiastsajt, för folk som var genuint intresserade av att klocka upp enskilda komponenter i sina burkar, bygga in maffigare fläktar för att få det att funka och klämma den där sista FPS:en ur sin hårdvara. Gärna med lite glaskabinett och neonrörsbelysning som fluktuerar med hårddisk-LED:en också. Underlaget för det är svårt att bedöma, men sådär vansinnigt mycket större än 99:s lär det knappast vara... även om SweC med åren växt till att handla om precis allt i elektronikväg som går att gräva i själv och lite till.

Jag är mer intresserad av att se hur det blir när forumreglerna här ska ändras. SweC:s fora har alltid varit öppna och fria på ett sätt som får 99:s att framstå som madrasserade rum utan skarpa föremål i jämförelse, på gott och ont. Kombinerat med en mycket lägre genomsnittsålder är det en väsentligen annorlunda forumkultur som jag personligen inte tror skulle funka här alls. Men SweC-gängets kommunicerade intention att i allt väsentligt (förutom tekniska synergier då, får man förmoda) hålla webbplatserna åtskilda indikerar att de är medvetna om problemet.

Ursprungligen av zinned:

Jag väljer att tro att detta blir kanon, hoppas det är den bästa lösningen för både dig Sheriffen och 99mac.

Jag måste dock säga att jag tvivlar lite när jag hör argumentet att SweClockers har gjorts till en jättecommunity och kan göra samma sak med 99mac. Sweclockers behandlar väl 90% Windows-maskiner, som i sin tur har en löjligt mycket större målgrupp än vad Mac-diton har. Jag tycker det är fel att tro att man då per default har samma förutsättningar för 99mac i Sweclockers händer.

Men, jag hoppas och tror det blir bra iaf

Men nu när var och varannan har en iPhone och en iPad och Macar dessutom börjar blir ganska vanliga ute i stugor och kontor så är ju basen ganska mycket större jämfört med hur det såg ut för 11 år sedan. Underlaget är ju så klart ändå mindre, men jag tror att potentialen är stor.

Vad händer med de forumvärdar som finns idag, blir de anställda av Sweclockers? Byts de ut?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad händer med de forumvärdar som finns idag, blir de anställda av Sweclockers? Byts de ut?

Forumet kommer att modereras av förtroendevalda medlemmar, det brukar bli bäst så. Förhoppningsvis är dagens forumvärdar intresserade av att fortsätta.

Välkommen .. eller va kul ...

Förändring kan vara mycket positivt eller det kan också bli en totalt katastrof och det värsta som hänt 99mac.se

Det blir helt upp till er vad ni gör med det ..

men jag skulle vilja komma med råd (och tolka mig rätt please)

Som alla uppköp handlar det ju mycket mycket mer om att bara tekniskt set kunna föra ett projekt vidare ... Det finns många exempel i affärsvärlden där projekt har blivit succéer för att köparen förstått grejen ... å det finns andra där det kursat, övergivits .. därför att köparen INTE fattat andemeningen med företaget .. alltså köparen har dödat skälen å urholkat varumärket

Jag vet inte hur jag skall säga detta i ord så ta inte det på fel rätt utan försök förstå vad jag menar ..

Mac användare har en viss standard .. eller är en grupp med rätt höga krav på smak och utseende form och funktion ... Låt inte 99mac bli fult låt inte 99mac bli sweclocker känsla (än en gång med all respekt men jag måste verkligen kritisera er sweclocker.com sajt å därför är jag lite orolig för 99mac se) .... låt inte en PC användare redesigna 99mac ... eller €#"% vet inte hur jag skall uttrycka mig ... kanske någon annan kan hjälpa mig ...

förslagsvis om det är så att er designer för sweclocker.com sitter på PC och har designat på en PC så på natten kan ni väll slänga hans PC ut genom fönstret och ställa en 27 " iMac där istället .... .. på morgonen när han kommer kommer han bli sur men efter några månader kommer han vara er evigt tacksamma resten av livet ..

alltså jag kan vara självkritisk å säga att jag var PC användare med PC anamad formkänsla i ca 10 år innan jag gick över till Mac å ALLA grejer jag producerade under de 10 år suger .. fy fan va jag skäms...det finns inget jag gjort som PC användare där jag är stolt över mitt alster .... jag faftade inte grejen då ..

att förstå varför 99mac existerar gör det lättare att föra dess själ vidare och göra det till en succés

och för att kunna förstå varför 99mac existerar måste man förstå varför personer Switchar från PC till Mac och är stolt över det ..

ni måste alltså förstå varför en Mac användare inte skulle byta till PC på heltid inte ens om han/hon fick 1 Miljon kronor .

Förstår ni det .. Då kommer ni lyckas med 99mac med bravur ...

Lycka till

Alla kan vara lugna. Jag känner nästan alla personer bakom SweClockers och vet att dom gör allt helhjärtat och förstklassigt. För er som skräms av förändringar, tänk om.

Kuriosa är att redaktionen på SweClockers skriver artiklar på sina iMac, klipper videos i Final Cut, ringer i sina iPhones och några äger en Mac utanför jobbet

Det här blir grymt för 99mac!

Senast redigerat 2012-05-24 10:17
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-05-24 10:05

Nej, jag tror inte att ännu ett Macforum får folk att besöka forumen mera.
Både MacWorld.se och 99.se har ett grundfel att moderatorerna bara har ett för ögat att bevaka forumens regelverk till varje pris som skrämmer bort besökarna.
I diskussioner tar man och ger, det är det som är meningen.
SweC för mig är window.
Det går alldeles utmärkt att leva livet utan dessa forum. Faktiskt.
Glad sommar.

  • Medlem
  • Applestore
  • 2012-05-24 10:10
Ursprungligen av iKalle:

Nej, jag tror inte att ännu ett Macforum får folk att besöka forumen mera.
Både MacWorld.se och 99.se har ett grundfel att moderatorerna bara har ett för ögat att bevaka forumens regelverk till varje pris som skrämmer bort besökarna.
I diskussioner tar man och ger, det är det som är meningen.
SweC för mig är window.
Det går alldeles utmärkt att leva livet utan dessa forum. Faktiskt.
Glad sommar.

Vad menar du med att ännu ett Macforum får folk att besöka forumen mera?

SweClockers känns absolut som mest PC inriktat ja, men det skrivs ju att 99.se skall behandlas som en separat site. Skall man förstå vad du menar med detta inlägg så får du nog utveckla det lite.

Ursprungligen av iKalle:

Nej, jag tror inte att ännu ett Macforum får folk att besöka forumen mera.

Vad menar du? Ingen har pratat om ännu ett macforum. Vi är fortfarande 99mac, precis som förut. Vi har bara fått ny ledning som är engagerad och har resurser som kan ta sajten till en ny nivå.

Ursprungligen av iKalle:

Nej, jag tror inte att ännu ett Macforum får folk att besöka forumen mera.
Både MacWorld.se och 99.se har ett grundfel att moderatorerna bara har ett för ögat att bevaka forumens regelverk till varje pris som skrämmer bort besökarna.
I diskussioner tar man och ger, det är det som är meningen.
SweC för mig är window.
Det går alldeles utmärkt att leva livet utan dessa forum. Faktiskt.
Glad sommar.

Vadå ännu ett Mac-forum? Vi fortsätter att vara 99mac och får en ny ledning som har resurser, tid och engagemang att tillföra nya saker som innebär att vi går rätt väg in i framtiden.

Och när det gäller moderatorernas arbete (där bland annat mitt!) så är det ju faktiskt så att om det finns ett regelverk så ska det efterlevas. Nu har vi haft lite otydligheter kring detta, men det kommer att bli tydligare i takt med de förändringar som nu sker. Detta ställer så klart nya krav på både oss moderatorer (vi kommer att överge rollen som forumvärdar) och på er som medlemmar. Men det kommer också innebära att vi får mer tydlighet i hur vi ska agera, och vi kommer att vara betydligt mer konsekventa.

Kul! Grattis Björnström!

Jag är inte så jätteaktiv här längre, även om jag kikar in varje dag och prenumererar på nya trådar via RSS.

Jag förstår att vissa som första reaktion ställer sig en smula skeptiska till Sweclockers. Det har varit lätt att som Mac-användare kika in på Sweclockers och skrockande skratta åt pezetrollen som sätter neonbelysning i sina plastiga towerlådor och anser FPS i CS vara en värdemätare på hur bra dator man har.

Å andra sidan köper jag Björnströms argument till fullo. Känner han att han hamnat i en återvändsgränd där 99mac inte längre kan utvecklas under hans vingar, då finns det bara en väg framåt.

Om Sweclockers inställning håller och fungerar tror även jag att detta blir det bästa för 99mac.

Tack för allt Björnström!
Det har varit en lång och trevlig resa och jag är glad att jag fått vara med från ett väldigt tidigt skede i sajtens livscykel.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-05-24 11:05

Först ett stort tack till Martin för allt jobb.
Om man inte brinner för sin sak, eller kan lägga ner all den tid man önskar så kan den aldrig utvecklas till sin fulla potential.

99mac blir en del av SweClockers organisation? Wow. Är det någon som bör vara orolig så det väl de anhängare vars OS minskar i popularitet, inte den som blomstrar?

Vad var köpeskillingen, 99öre?

Den som lever får se. Bara det inte blir som med Skyways som köper upp bra flygbolag för att senare gå i konkurs ett halvår senare - inte för att det finns brist på pengar, utan intresse.

Vi får hoppas det finns intresse.

Ursprungligen av CyberPet:

Vi får hoppas det finns intresse.

Det behöver man inte oroa sig för.

Ursprungligen av CyberPet:

Den som lever får se. Bara det inte blir som med Skyways som köper upp bra flygbolag för att senare gå i konkurs ett halvår senare - inte för att det finns brist på pengar, utan intresse.

Vi får hoppas det finns intresse.

Brist på energi och intresse har ju varit ett av skälen till att 99mac stagnerat senaste åren, med vissa punktinsatser undantaget. Så intresset att göra något bra av sajten är helt klart större nu än på länge.

Ursprungligen av CyberPet:

Den som lever får se. Bara det inte blir som med Skyways som köper upp bra flygbolag för att senare gå i konkurs ett halvår senare - inte för att det finns brist på pengar, utan intresse.

Vi får hoppas det finns intresse.

Jag tror kanske att flygbolag har lite mer fasta tillgångar att råna än 99.se

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-05-24 12:17

Artikel: Länge leve 99mac!

Det här tror jag kan bli bra, väldigt bra! sweclockers är en seriös sida med entusiasm och känsla, precis vad 99mac behöver just nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-24 12:26

Tack Martin för allt jobb du har lagt ner på 99mac genom åren det har inte passerat obemärkt förbi, och allt du har givit oss med din positiva inställning till saker och ting, det har uppskattas ska du veta.

Stort av dig att ge ditt "hobbyprojekt" en chans att utvecklas vidare i nya hungriga kompetenta händer, en stor eloge för det.

Lycka till med familjelivet och affärslivet Martin, och hoppas att få se dig inne på 99mac.se även i framtiden med dina varma kommentarer, och din inspiratation och iderikedom dom har värmt .

Stort tack för alla åren vi höres och synes

  • Medlem
  • 2012-05-24 14:45

Grattis Martin! Någon vill äntligen adoptera din jättebäbis!

Närå, jag tror det kommer att bli bra.
Jag funderar lite på integritetsaspekten bara. Det var ju 99mac.com vi "skrev avtal" med en gång. Hur hanteras personuppgifter mm? Vem äger inläggen?

Jag kommer att besöka 99.se i den utsträckning det intresserar mig oavsett vem som håller i spakarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-24 18:08

Undrar om trådar som denna - Den stora hackintoshtråden - Sidan 27 - Apple Mac - SweClockers.com - kommer tillåtas på Sweclockers framöver.

Det får jag inte hoppas.

Ursprungligen av zinned:

Undrar om trådar som denna - Den stora hackintoshtråden - Sidan 27 - Apple Mac - SweClockers.com - kommer tillåtas på Sweclockers framöver.

Det får jag inte hoppas.

Tack! Du har precis gett mej anledning att bli medlem på SweClockers iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-24 19:21

Den nya ägaren har planer för 99mac, ser säkert business i det hela, inget konstigt med det. iPad, iPhone, iPod os.v finns i snart var mans hand. Sweclockers drivs som ett AB och har en hyfsad omsättning för att vara ett nätforum. Jag tror att de ser möjligheter och det kommer förhoppningsvis gynna även oss medlemmar i form av en bra redaktion, tester, kontinuerlig utveckling o.s.v. Det hela måste givetvis gå ihop och då är det nog mer reklam eller något annat som kommer till. Den hundring vi idag betalar för att slippa banners har knappast täckt dem kostnader Björnström och 99mac haft.

Bevaka tråden