Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ovanligt beige stängning

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Det går väl åt bägge hållen? Vi som har avvikande uppfattningar mot er får väl också tycka till?

Självklart, det är bra med olika uppfattningar!

Gillar man inte att läsa i feedback-forumet är det väl bara att låta bli, eller hur?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Gillar man inte att läsa i feedback-forumet är det väl bara att låta bli, eller hur?

du förstår fortfarande inte .. eller så är jag inte tillräckligt bra på att
förklara för dig så jag lägger ner samtalet här ...

  • Medlem
  • 2012-05-22 11:35

Jag känner att det ser ut som att jag håller på att falla ner i bitterhetsfällan. Jag vill inte uppfattas som bitter över att saker har ändrats, så jag lägger ner mina klagomål och gillar läget.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-05-22 11:46

Allvarligt talat ser jag ingen skillnad på 99 nu och när vi fortfarande var moderatorer... det verkade blåsa nya vindar just när förändringarna infördes men nu är 99 tillbaks i precis samma spår som tidigare.

Det blev livligare en stund men näe... det är bara moderatorerna som är utbytta nu.

Som jag sagt förut: hur töntigt och gubbigt det än blir - med dagisregler så att ingen mammaspojke blir ledsen och rädd - så är det inte MITT forum. Jag har inget eget forum alls. Så jag accepterar fjanteriet eller drar vidare - men än så länge överväger all vettig information fjanterierna och jag stannar. Dessutom väljer jag bort det mest pinsamma - man MÅSTE inte läsa - och har spärrat ett par labila psyken så att jag inte ens ser deras inlägg :-). Bra funktion - jag kallar det stalking-filtret :-D. Rekomenderas.

Ursprungligen av Zimmerman:

och har spärrat ett par labila psyken så att jag inte ens ser deras inlägg :-). Bra funktion - jag kallar det stalking-filtret :-D. Rekomenderas.

Vilka har du spärrat?
Adrian, Capeman, Kainen, Baronen, Björnström och Richard R?

  • Medlem
  • 2012-05-22 13:21

Hupp?! Hur ska man tolka det där?

Ursprungligen av Baron:

Hupp?! Hur ska man tolka det där?


meddelandet för kort

Ursprungligen av Baron:

Hupp?! Hur ska man tolka det där?

Som oavsiktligt beröm

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Som oavsiktligt beröm

Avsiktlig beröm. Jag trodde inte det skulle behövas någon ;), på grund av valet av skribenter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-22 18:38
Ursprungligen av mendezzz:

Avsiktlig beröm. Jag trodde inte det skulle behövas någon ;), på grund av valet av skribenter.

Hupp?! Hur ska man tolka det där?

Någon

Ursprungligen av CUBEIS:

Hupp?! Hur ska man tolka det där?

Någon

någon "ironiskt smiley", då skribenterna jag tog upp ofta skriver sakligt och bra och inte känns som några labila psykfall....

Jag har spärrat alla utom mig själv så klart. Vad annars? Det enda vettiga som jag ser det. Tyvärr hinner jag inte läsa alla mina inlägg, men jag utgår från att dom är av högsta klass.

Gör bara ett tankeexperiment nu då.

Vad händer om vi går andra hållet, det är ju lite det som H.K.M Rönnbäck vill. Tar bort loungen, tar bort allt OT och rafsar bort all skit som INTE handlar rent om Mac. Kvar blir bara 99.9% Mac.

Går det?
Eller är det pengar i antalet inlägg per dygn? Antal medlemmar etc som är viktigare än innehållet.
Jag vet inte.

Men raddan med vad som inte får diskuteras kommer i af i en helt annan dager.

Just nu är det som att ge någon friheten - till hälften. Jag tycker att släpper man på vad som tillåts så får man väl ta konsekvenserna då och ta det onda med det goda.

Ett mera specifikt 99 skulle nog funka smidigare, mindre inlägg, mindre debatter, bara en massa faktainlägg och ett bekvämare liv för moderatorer/Forumvärdar.

Tyck till, jag tror ni får det.

Jag vet inte om du skrev rätt, jag vill verkligen inte ta bort någon lounge eller rensa för hårt i OT.

Min enkla grundinställning är maximal frihet, upp till den gräns där det är olagligt, allvarligt kränkande för utsatta grupper inom befolkningen eller helt enkelt omöjligt att administrera.

Mao, medelålders, etablerade vita män, typ jag själv behöver inget extra skydd eller hjälp från moderatorer/forumvärdar och borde tåla det mesta i form av mothugg. Utsatta grupper som invandrare, homosexuella, kvinnor (på detta forum) etc. bör handskas med större respekt, just eftersom de tillhör en utsatt minoritet. Inte så att man bör eftersträva en skyddad verkstad, men iaf lite medvetenhet om att, för att ta det aktuella exemplet, det kanske inte är helt comme-il-faut att låta ohejdad manschauvinism breda ut sig.

I de aktuella trådarna kan jag dock inte se att några betydande ingrepp från forumvärdar hade behövts öht.

Det är som jag ser det bara den svenska konsensuskulturen som gör sig påmind, att somliga människor helt enkelt tror det är farligt att folk tycker olika och att de inte själva klarar att hantera det, utan likt barn som springer till vuxna för att få en auktoritet att lösa "bråket" så rapporterar de till höger och vänster om varje inlägg de inte gillar.

Tyvärr ser jag det, när det gäller dessa trådar, som att forumvärdarna agerar osäkert och räddhågset, och att de inte förmått hålla skiljelinjen mellan en principiellt motiverad ståndpunkt och någon form av grupptryck, alternativt självcensur.

Jag tycker det är synd, eftersom få ämnen är så desperat behöver diskuteras på 99.se som frågan om jämställdhet, även om det sker till priset av att vissa finner det obekvämt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-22 20:07

Lika bra att de stängdes, var bara massa raljerande i alla fall.
Vill man ha maximal frihet finns Flashback. 99.se har, vad jag sett, aldrig gått i bräschen för yttrandefriheten, låt det vara ett Apple-forum.

  • Medlem
  • 2012-05-22 23:29
Ursprungligen av zappee:

Lika bra att de stängdes, var bara massa raljerande i alla fall.
Vill man ha maximal frihet finns Flashback. 99.se har, vad jag sett, aldrig gått i bräschen för yttrandefriheten, låt det vara ett Apple-forum.

Du missar poängen. Det handlade inte om att forumet skulle handla om jämlikhet. Det handlar om hur forumets medvetande ser ut, det odefinierade ludd som omger alla tankar, det kollektiva medvetandet om du så vill. Samma ludd som får folk att reflexmässigt att rygga när man ser någon slå ett barn borde få folk att tänka jämlikt utan att behöva reflektera.
Man kan diskutera Apple och reklam utifrån den medvetenheten, omedvetet, reflexmässigt, intuitivt.

Senast redigerat 2012-05-23 07:13
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-22 21:11

Jag har inte rapporterat något inlägg till någon forumvärd, och inte deltagit i diskussionen om jämställdhet överhuvudtaget bara så du vet, och varför ropar du ut dig själv till någon förespråkare för jämställdhet för kvinnor och homosexuella och invandrare här på siten rönnbäck ?

Feminist är ett vagt ord utan handling. Samla upp alla invandrare och homosexuella då som vi har på siten rönnbäck och gå i bräschen för dom då .

Ska vi börja peka ut minoriteten här på siten, vi vita svenska etniska etablerade jämställda män med hus, hund och bil.

Forumvärdarna har makten att stänga trådar, så svårt att acceptera för vissa, inga namn nämnda ta bort dom då och låt hela siten gå ner i svammel, är det vad du vill ?

Att kalla forumvärdarna räddhågsna och osäkra är i stort sett lika med att idiotförklara dom, grupptryck är ju vad du och baron håller på med, och tobias gav ju tråden en chans.

Jesper olssons råd är säkert goda menade. men om jag kommer ihåg rätt var han snabb att stänga ner trådar när han var moderator.

Visst ska väl trådar få leva dom är ju så fina, håller med goflorp där, men då måste vi sluta med att förstöra dom genom att trigga upp dom för att testa nya forumvärdars räddhågsenhet ?

Senast redigerat 2012-05-22 21:27
Ursprungligen av CUBEIS:

...Jesper olssons råd är säkert goda menade. men om jag kommer ihåg rätt var han snabb att stänga ner trådar när han var moderator...

Då är då, och nu är nu.

Mina råd i den här tråden är baserade på den inriktning som "nya 99" skulle ha. Dvs mindre moderering, tillåta mer offtopic, tillåta mer sidospår, mindre faktabank och mer socialt, mm mm.

Håller både med Goflorp och Richard Rönnbäck, å ena sidan 100% Mac (iOS, peripherals, software included) är en mycket bra grej, seriöst, men de öppna diskussionerna är också bra för somliga som vill diskutera annat, men ska man ha detta så tycker jag att det ska vara högre till tak annars blir det liksom ingendera...

Det jag är emot starkt, är att Loungen syns för icke-medlemmar och är Google-sökbar, det var den inte förut. Ska det vara så kan vi lika gärna stänga Loungen!

Forumvärdarna är första klassens hedersknyfflar, och jag har den största av respekt för dem, både för det de gör, i allmänhet, och för dem som personer, i synnerhet.

Därför, och var nu snäll och läs det här, och föregående inlägg ordentligt: Jag skriver där: "Tyvärr ser jag det, när det gäller DESSA TRÅDAR, som att forumvärdarna AGERAR osäkert och räddhågset.

Dvs, det är en kritik som uteslutande inriktar sig på deras AGERANDE, inte dem som person, och det är också en kritik som gäller dessa trådar specifikt, inte deras övriga värdskap.

Det ingår helt enkelt i uppgiften för forumvärdar att deras AGERANDE blir ifrågasatt och kritiserat, och det i sig är långsiktigt otroligt viktigt för sajtens kvalitet.

Dessa Bagdad-bob-inlägg från moderatorer är inte önskvära. Ta till er av kritiken istället för att stå med skygglapparna.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-05-22 23:24
Ursprungligen av PeeMaN:

Dessa Bagdad-bob-inlägg från moderatorer är inte önskvära. Ta till er av kritiken istället för att stå med skygglapparna.

Exakt vilka inlägg syftar du på nu?

Ursprungligen av PeeMaN:

Dessa Bagdad-bob-inlägg från moderatorer är inte önskvära. Ta till er av kritiken istället för att stå med skygglapparna.

Mycket märkligt inlägg (om jag får tycka det?).

Eftersom ingen forumvärd har skrivit här sedan inlägg #11, så framstår ditt ospecifika inlägg som "en känga bara för att man känner att man måste ge en känga".

Var mer precis och konstruktiv i kritiken, och peka på vilka inlägg det är, och vad som stör dig i dem.

Det handlar inte om specifika inlägg, utan den rådande tonen i debatten.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det handlar inte om specifika inlägg, utan den rådande tonen i debatten.

Skriver man "dessa Bagdad-Bob-inlägg" så är det definitivt något bestämt och specifikt man syftar på.

Om du tycker att de har agerat Bagdad Bob så måste du väl kunna peka på det.

Ge exempel på den där "tonen" du syftar på.

Annars måste jag säga att din s.k. kritik bara framstår som en längtan att få delta i motståndet, men där man inte har något speciellt att komma med.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Skriver man "dessa Bagdad-Bob-inlägg" så är det definitivt något bestämt och specifikt man syftar på.

Om du tycker att de har agerat Bagdad Bob så måste du väl kunna peka på det.

Ge exempel på den där "tonen" du syftar på.

Annars måste jag säga att din s.k. kritik bara framstår som en längtan att få delta i motståndet, men där man inte har något speciellt att komma med.

Du verkar konspiratoriskt lagd.

Ursprungligen av PeeMaN:

Du verkar konspiratoriskt lagd.

Sluta nu med dina undanglidande svar. Kom med något konkret.

Jag vet hur det är att sitta i andra änden av en moderator-kritik-tråd. Och när vissa bara protesterar för att de älskar att protestera, och vägrar ge exempel, och vägrar konkretisera sin kritik, så blir man bara trött och uppgiven och undrar varför man lägger så mycket tid ideellt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Sluta nu med dina undanglidande svar. Kom med något konkret.

Jag vet hur det är att sitta i andra änden av en moderator-kritik-tråd. Och när vissa bara protesterar för att de älskar att protestera, och vägrar ge exempel, och vägrar konkretisera sin kritik, så blir man bara trött och uppgiven och undrar varför man lägger så mycket tid ideellt.

http://www.99.se/feedback/295314-ovanligt-beige-stangning-6.html#post2075269

Konkret.

Bevaka tråden