Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Tråden skapades och har fått 593 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-11 09:45
Ursprungligen av davvas:

Tack för ett utförligt svar!

En sista fundering: vad händer om jag stoppar in två tomma SSD:s i min MacBook? Behöver jag installera OS:et på någon av dem innan för att den ens ska komma igång?

Ja eftersom båda är tomma blir det svårt att boota något OS.
Skapa förslagsvis en bootbar USB-sticka med senaste OS X på och installera från den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-11 11:45

Nej skulle jag svara (inte innan installationen), men du behöver ett sätt att boota den på. Normalt använder man en skiva, USB eller Nätet. Även Targetläge kan användas.
Vilken/vilka av dessa som funkar beror på modell av dator.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-09 21:44

Hämta OSX

Ursprungligen av lappen71:

Ja eftersom båda är tomma blir det svårt att boota något OS.
Skapa förslagsvis en bootbar USB-sticka med senaste OS X på och installera från den.

Du håller ner Command och R När du startar så laddar den ner via nätet.
Själv har 4 Samsung 840 evo Dom andra är 850. 2 .1GB 1 256GB 840 EN 850 evo Vilken skillnad är som man tryckt i en processor till. Här i Malmö har dom sänkt Samsung till 1095:- 256GB kostade innan 1895:- Företaget Net2World.
Det var helt klart värt pengarna. Och temperaturen gick ner mer än 10 grader.

Jag verkar inte ha nåt annat val än att köpa en ny SSD till min Macbook pro retina early 2013. Men vad finns det att välja på? hittar dessa på komplett:

https://www.komplett.se/transcend-jetdrive-72...

är det allt som finns? vilka jävla priser det skall vara då.

Ursprungligen av Bergendahl:

Jag verkar inte ha nåt annat val än att köpa en ny SSD till min Macbook pro retina early 2013. Men vad finns det att välja på? hittar dessa på komplett:

https://www.komplett.se/transcend-jetdrive-72...

är det allt som finns? vilka jävla priser det skall vara då.

Stämmer. Det är speciallösningar till nya Macbook då Apple frångår standarden och då blir kostnaden att tillverka högre.

Ja det skall alltid jävlas. Men hitta den på macoteket för några hundralappar mindre så fick bli en sån 480gb, men inte i lager ofc

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-10 15:24

Har fått på mitt bord att sätta in en SSD 256GB i en MacBook Pro mid 2009(!) 15".
Den fanns inte med i guiden, men kan någon rekommendera mig en disk som skulle passa?

Tack!

EDIT: ja jag har läst denna tråden: http://www.99mac.se/forum/t/289409-vilken-ssd...
Men infon är ganska gammal så diskarna som nämns kanske inte är så vassa längre

Ursprungligen av kladda:

Har fått på mitt bord att sätta in en SSD 256GB i en MacBook Pro mid 2009(!) 15".
Den fanns inte med i guiden, men kan någon rekommendera mig en disk som skulle passa?

Tack!

EDIT: ja jag har läst denna tråden: http://www.99mac.se/forum/t/289409-vilken-ssd...
Men infon är ganska gammal så diskarna som nämns kanske inte är så vassa längre

Jag kör Crucials MX100 och kan verkligen rekommendera den. Du behöver ju inte jaga super prestanda eftersom SATA II är en flaskhals i systemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-10 16:18
Ursprungligen av JoelBurman:

Jag kör Crucials MX100 och kan verkligen rekommendera den. Du behöver ju inte jaga super prestanda eftersom SATA II är en flaskhals i systemet.

Tack! Då kikar jag på den

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-28 01:05

Sitter med en OCZ Agility 3 Series SATA III 2.5" SSD 240GB fw 2.11 i min iMac mid 2010 i7 32GB. (Länkhastighet: 3 Gigabit, Förhandlad länkhastighet: 3 Gigabit)
Senaste fw är 2.25, men för att uppdatera misstänker jag att den behöver skruvas ut och sättas i en PC. Iaf var det så förr med OCZ diskar. Idag?
Om jag ändå tvingas öppna iMacen undrar jag vad jag tjänar på att byta ut den mot en ny SSD, tex Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GB. Jämför man dem på pappret så skiljer det en del, men är det något jag märker av med min gamla maskin?

Ursprungligen av reboot81:

Sitter med en OCZ Agility 3 Series SATA III 2.5" SSD 240GB fw 2.11 i min iMac mid 2010 i7 32GB. (Länkhastighet: 3 Gigabit, Förhandlad länkhastighet: 3 Gigabit)
Senaste fw är 2.25, men för att uppdatera misstänker jag att den behöver skruvas ut och sättas i en PC. Iaf var det så förr med OCZ diskar. Idag?
Om jag ändå tvingas öppna iMacen undrar jag vad jag tjänar på att byta ut den mot en ny SSD, tex Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GB. Jämför man dem på pappret så skiljer det en del, men är det något jag märker av med min gamla maskin?

Enligt OCZ så har de en ISO som du kan använda för att boota och uppdatera firmware på din SSD. Sidan 3 här: http://ocz.com/consumer/download/firmware/OCZ_Toolbox_User_Guide_v4.9.0.pdf

Föredömlig instruktion de gjort. Kanske blir en OCZ nästa gång. Hur har den presterat för dig?

Angående nya Samsungen skulle jag tro att du inte kommer märka någon skillnad förutom utrymmet då.

Till Mac har det för mig varit lättast att uppdatera firmware på Intel och Crucial SSD.
En ISO som man lägger antingen på skiva eller USB.

Den krångligaste har varit Samsung även om det är samma filosofi där med en iso.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-31 00:45
Ursprungligen av suddgummi:

Enligt OCZ så har de en ISO som du kan använda för att boota och uppdatera firmware på din SSD. Sidan 3 här: http://ocz.com/consumer/download/firmware/OCZ_Toolbox_User_Guide_v4.9.0.pdf

Föredömlig instruktion de gjort. Kanske blir en OCZ nästa gång. Hur har den presterat för dig?

Angående nya Samsungen skulle jag tro att du inte kommer märka någon skillnad förutom utrymmet då.

Tack för länken.
Jo den har fungerat fint, känns betydligt slöare med åren dock. Blackmagic disk speed test ger 70/140, har för mig att jag kom upp i betydligt högre siffror förut). 10GB ledigt kan vara en bov i dramat… och ett skäl till att skaffa större systemdisk.

Citat:

Xbench Results 175.27 (Inom parentes samma test på en 4TB/8GB Seagate hybrid disk)
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.10.4 (14E46)
Model iMac11,3
Disk Test 175.27
Sequential
Uncached Write 35 (81) MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 125 (63) MB/sec [256K]
Uncached Read 20 (10) MB/sec [4K]
Uncached Read 111 (108) MB/sec [256K]
Random
Uncached Write 154 (5) MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 136 (55)MB/sec [256K]
Uncached Read 14 (10) MB/sec [4K]
Uncached Read 109 (98) MB/sec [256K]

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2015-09-08 11:58

Fantastisk tråd - jag har en fråga - beklagar om den redan finns besvarad här - jag har MBP från mid 2010 -
jag t r o r att jag ska köpa denna: https://www.dustinhome.se/product/5010810115/...

samt 2x4GB minne - jag är verkligen novis på detta område - men om ngn av er som vet kan bekräfta att min avsikt
är bra - eller rekommendera ngt som är bättre - vore jag s å tacksam

tack på förhand

Ursprungligen av hafo:

Fantastisk tråd - jag har en fråga - beklagar om den redan finns besvarad här - jag har MBP från mid 2010 -
jag t r o r att jag ska köpa denna: https://www.dustinhome.se/product/5010810115/...

samt 2x4GB minne - jag är verkligen novis på detta område - men om ngn av er som vet kan bekräfta att min avsikt
är bra - eller rekommendera ngt som är bättre - vore jag s å tacksam

tack på förhand

Det är ett bra val. Lite att kasta pärlor åt svin när du inte har SATA3 på din mac - men finns inget som riktigt är billigare i den storleken.

Kör på den SSDn. Den kommer överleva din MacBook.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2015-09-10 18:29
Ursprungligen av hansfilipelo:

Det är ett bra val. Lite att kasta pärlor åt svin när du inte har SATA3 på din mac - men finns inget som riktigt är billigare i den storleken.

Kör på den SSDn. Den kommer överleva din MacBook.

Tack för svar. Ja jag har förstått att SATA3 fattas mig -
Men min MBP är välskött och snygg fortfarande nästan som ny
så jag behåller den ett tag till.

Som sagt, jätteglad att du svarade!

mvh: hafo

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-10 21:45

Jag köpte också en, ser att det finns uppdatering på Samsungs hemsida, men bara för Windows

Ursprungligen av kenjon:

Jag köpte också en, ser att det finns uppdatering på Samsungs hemsida, men bara för Windows

Du, det finns för Mac också

Iofs en bootbar Free-DOS.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-10 22:34

Hittade bara för 840... Kan du länka?

Ursprungligen av kenjon:

Jag köpte också en, ser att det finns uppdatering på Samsungs hemsida, men bara för Windows

Har du en Samsung EVO 850?

Isf finns det inte någon firmware-uppdatering. Varken via Windows eller annat OS.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-11 09:10

Det var nog Data Migration Software jag såg då. Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-19 13:27

Ska kasta in en SSD i min 27" iMac i7 late 2009. Vill ha en 250 GB. Förstår ju att en Samsung 850 EVO 250 GB är snabbare än datorn, men med sitt nuvarande pris på ca 950 kr så finns det egentligen inte så många billigare 250 GB SSD. Eller har jag fel?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-19 13:54
Ursprungligen av Solid:

Ska kasta in en SSD i min 27" iMac i7 late 2009. Vill ha en 250 GB. Förstår ju att en Samsung 850 EVO 250 GB är snabbare än datorn, men med sitt nuvarande pris på ca 950 kr så finns det egentligen inte så många billigare 250 GB SSD. Eller har jag fel?

Exakt den maskinen har jag. Ja tog ut Super driven och satte i en Samsung SSD 840 PRO. Funkar klockrent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-19 14:07
Ursprungligen av onnyt:

Exakt den maskinen har jag. Ja tog ut Super driven och satte i en Samsung SSD 840 PRO. Funkar klockrent.

Trevligt att höra! Vad får du för läs/skriv-hastigheter med din SSD?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-19 14:09
Ursprungligen av Solid:

Trevligt att höra! Vad får du för läs/skriv-hastigheter med din SSD?

OK har inte kollat. Kör ett test om en stun och återkommer.

Senast redigerat 2015-10-19 14:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-19 14:57

Tack!

Det kanske är en otroligt dum fråga, men visst funkar denna SSD till en 2012 års MacBook Pro 13?
Det borde väl vara samma som säljs hos Digital inn och andra Apple premium resellers?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponent...

Ursprungligen av hansfilipelo:

Väldigt många trådar här på 99.se behandlar SSDs och vilken eller vilka som är lämpar sig för just den mac man har.

Eftersom jag känner att jag har ganska bra koll på hårdvara tänkte jag förenkla lite för de som letar efter en SSD genom att skapa en tråd där jag går igenom de alternativ som finns på marknaden. Tråden är tänkt som en hjälp till dig som kanske inte har så bra koll på SSD. Har du bra koll är du välkommen att lägga till åsikter till mina vägledande ord genom att kommentera.

Länk till guide i PDF-format:
Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Det kanske är en otroligt dum fråga, men visst funkar denna SSD till en 2012 års MacBook Pro 13?
Det borde väl vara samma som säljs hos Digital inn och andra Apple premium resellers?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponent...

Ursprungligen av emil_stahl:

Det kanske är en otroligt dum fråga, men visst funkar denna SSD till en 2012 års MacBook Pro 13?
Det borde väl vara samma som säljs hos Digital inn och andra Apple premium resellers?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponent...

Fungerar jättebra såvida du inte har retinaskärm på din MacBook Pro

Ursprungligen av hansfilipelo:

Fungerar jättebra såvida du inte har retinaskärm på din MacBook Pro

ok, tack för svar. Nu blev jag nyfiken, varför funkar inte den på Retina?
Dock har jag inte det så jag slår nog till på denna.

Bevaka tråden