Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple köper TV tillverkaren Loewe?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av The Real Viking:

... Har för mig att Loewe gillar att lika i teknologins framkant...

Absolut. Loewe gjorde världens första elektroniska TV (se bild i tredje inlägget) och har varit först med flera innovationer genom åren.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Absolut. Loewe gjorde världens första elektroniska TV (se bild i tredje inlägget) och har varit först med flera innovationer genom åren.

Det gör även Apple. Lika barn leka bäst. Så de är lika på många sätt. Loewe skulle passa Apple riktigt bra, tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-14 14:06

Jag vill absolut både har Siri och Facetime i min TV. Kanske då inte för att just videochatta och säga åt TV:n att byta kanal. Jag tror det finns massor med andra intressanta områden då båda de sakerna är bra.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-14 14:22

Med tanke på hur många iPhone det finns i Sverige, hur många FaceTime-samtal har du ringt?
Jag har ringt ett enda, när jag testade Lion-betan mot en som hade en iPhone för att testa funktionaliteten.
Har jag ringt något "riktigt" samtal? Nä.
Varför pushas det så lite för videochat numera? Det var ju trots allt ett av försäljningsargumenten när 3G infördes (alla 3s telefoner hade ju kamera för chat då, de här usla Motorolorna). Jo, för att ingen _vill_ titta på nån annan när man pratar, uppenbarligen. Felsatsning som ser tufft ut när man demar det men som ingen egentligen använder. Men nu är vi inne på saker som vi pratat om förr, Siri klassar in i samma hög; tufft att dema, få som använder.
Jag känner _ingen_ med en iPhone 4S som använt Siri. Jag har faktiskt fått frågan om man inte kan stänga av skiten eftersom folk råkat få på det av misstag.

Som jag sagt tidigare blir nog aldrig videochat stort därför att vi inte VILL se varandra när vi snackar och dessutom rör vi oss för mycket.
Men...om alla TV-apparater hade videochat med samma standard/protkoll - man tryckte på remoten och bläddrade en man ville "ringa" - hemma hos den så blinkade en ikon uppe i högra hörnet att den och den vill chatta - detta när dom ändå sitter och kollar TV - så tror jag att det finns potential för att videochat skulle kunna öka. Chatrutan kan då givetvis läggas mindre uppe/nere i ett hörn och man kan fortsätta och titta på szchlaagerfästivalen och chatta med den andra som tittar på samma kanske.
jag skulle aldrig använda det (om jag inte var långt borta på resa länge och vill se mitt barn), men jag kan tänka mig att en del kompisar och familjer börjar videochatta då och då - och på festen i fyllan är det succe så klart - en knapptryckning på remoten - dom flesta är inte bara hemma utan sitter t.o.m. redan framför kameran och monitorn (YV'n).
Försök se scenariot. Förändringen - TV är hemmets centrum - navet - och ska man få folk att göra något så är det där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-14 21:05

Om vi för en stund ponerar att Apple börjar sälja en tv... varför skulle de behöva köpa Loewe för det? De skulle ju ha mindre krångel att bara be en underleverantör tillverka en åt dem, som med iPhone? Vad jag vet har det aldrig hänt att Apple köpt upp en hårdvarutillverkare (minns jag fel?). Att köpa ett färdigt och etablerat företag brukar sällan bli bra. Tycker att Apple har gjort rätt hittills som köpt små företag med bra tjänster, och fått över nyckelpersonal.

Det blir i princip aldrig bra när man köper ett företag med egen historia och eget designspråk, hur mycket företagen än har gemensamt på pappret.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-05-14 21:20
Ursprungligen av ibish:

Vad jag vet har det aldrig hänt att Apple köpt upp en hårdvarutillverkare (minns jag fel?).

Bland annat har dom köpt. FingerWorks, Wi-Gear, PA-Semi och nu senaste var det väl Anobit. Vissa av dom har visserligen inte haft egen fabrik.

Men Apple har inte heller några egna fabriker och dom räknas ju också som hårdvarutillverkare trots att det mesta kommer från Foxconn och liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-15 12:01
Ursprungligen av Mija:

Bland annat har dom köpt. FingerWorks, Wi-Gear, PA-Semi och nu senaste var det väl Anobit. Vissa av dom har visserligen inte haft egen fabrik.

De köpte aldrig Wi-Gear.
För de nyfikna så kan jag nämna Power Computing (även om de nog bara köpte tillbaka kompetens ), ett grafikkortsföretag (kommer inte ihåg namnet) och Intrinsity.

Jag tycker också det låter mycket besynnerligt att Apple skulle köpa en hårdvarutillverkare - dom har ju tagit fram betydligt mera komplexa saker helt från scratch än TV-apparater. Jag har en känsla av att detta är rent nys faktiskt :-D. Ännu ett sånt där rykte om ditt och datt och Apple.
Jag ser inga som helst motiv till att Apple skulle behöva Loewe - eller någon annan TV-fabrikant. Jag fattar faktsikt inte alls detta rykte. Är det designen som fått ryktesproducenterna att kicka igång? Men är det något Apple ABSOLUT INTE behöver köpa så är det design.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-14 22:00

Den som gapar efter för mycket mister ofta hela stycket Apple får se upp. Satte punkt där

hmmm okey då ett par korta rader

Tv:n och dess funktion har sin historia långt tillbaks i tiden Apple, hmmmm visst kasta in siri och facetime and whatever, lycka till Apple, säger inte så mycket mer om det förutom vi har alla olika tv behov.

Behov ändras inte över en dag Apple. Vi är olika individer, jag vill inte bli styrd eller påtvingad saker, tvn funkar som slötittande, avkopplande media. Ingen Tv-dator tack för mig.

En svår balansgång för Apple mellan tv-mediets framtida tilltänkta data användning kontra konversiella datorer, det man vinner i ena änden förlorar man bums i den andra.

Någonstans känner jag att jag har ingen längtan att se ett äpplemärke på en platt tv, så jädra nöjd med min dundersexiga Philips platt tv, likaså Samsungs senaste tv-alster är ju knappast behov av sexigare design, hottaste designen finns där redan Apple så där har ni inget att hämta men visst give it a try, men då får ni nog priskriga er in på marknaden per tum.

Man får dundermycket tv för pengarna idag se denna länk tex på min tv Komplett.se - Philips 55" 3D LED Smart TV 55PFL7606T,

Knappast någon som skulle betala Loewe/Apple priser dvs: 40000 papp för en 40 tummare med ett äpple märke i fronten.

Tack för ordet som alltid .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-15 11:54
Ursprungligen av CUBEIS:

jag vill inte bli styrd eller påtvingad saker

Inte jag heller. Hur menar du att Apple skulle göra detta med dig om de släppte en TV?

Det är möjligt att det egentligen är partnerskap Apple är ute efter:
Loewe tillverkar tv med Apple mjukvara. Apple levererar mjukvaran.

Den dag Apple släpper taget om hårdvaran är det snöstorm i gehenna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-14 23:30
Ursprungligen av Samuel K:

Den dag Apple släpper taget om hårdvaran är det snöstorm i gehenna.

Vi minns ju brutalt sugiga Motorola ROKR E1
Retromodo: Motorola ROKR E1 | Gizmodo Australia
http://www.99.se/mobiltelefoner/84104-motorola-rokr-arets-besvikelse.html

För min del är en AppleTV intressant ur distributionssynvinkel för innehåll. Förr eller senare är det nödvändigt att gå över till en AppStore-liknande modell för TV där man laddar ner appar för de kanaler man vill åt och därmed skräddarsyr sitt utbud (man tittar naturligtvis on-demand). Valet av program sker via ett Apple TV-liknande gränsnitt och man ser det man vill, när man vill (inga vanlig utsändningar alltså).

För att det skall vara någon vits med att släppa en TV-apparat bör inriktningen vara denna nya distributionsmodell som gör upp med gamla konventionella kabel-paket och behovet att vara låst till en TV-tablå.

Personligen tittar jag inte på konventionell TV utan det blir streamat, det mesta som är intressant går ju att få tag på via andra kanaler inkl YouTube.

Det jag däremot inte skulle besudla en apparat med är SVT. Det är något jag verkligen undviker med alla medel.;)

Bevaka tråden