Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Apple svika proffsen?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-05-11 18:56
Citat:

med TVÅ lagringsenheter. Det är alldeles för komplicerat att hålla reda på för väldigt många människor (var la jag filen? installeraren frågar vilken disk jag vill installera på hjälp!

Man kan ju redan idag köpa iMac från Apples hemsida och beställa med 2 diskar!

Varför skulle man inte då kunna göra så med MBP? Dom skulle till och med kunna sköta det så snyggt att man inte behöver hålla på och pilla med flashenheten i finder tex. Att operativsystemet och Applications mappen ligger pekad mot flash och dokument, bilder, musik osv är pekad till SSD/HDD disken (2,5" bytbar disk). Och för den som vill och är intresserad av att se två lagringsenheter tar nog ganska lätt reda på nån terminalkod som gör det möjligt. Jag ser det inte som ett jätteosannolik steg av Apple.

Ursprungligen av musicG:

Man kan ju redan idag köpa iMac från Apples hemsida och beställa med 2 diskar!
[ATTACH="CONFIG"]33044[/ATTACH]
Varför skulle man inte då kunna göra så med MBP? Dom skulle till och med kunna sköta det så snyggt att man inte behöver hålla på och pilla med flashenheten i finder tex. Att operativsystemet och Applications mappen ligger pekad mot flash och dokument, bilder, musik osv är pekad till SSD/HDD disken (2,5" bytbar disk). Och för den som vill och är intresserad av att se två lagringsenheter tar nog ganska lätt reda på nån terminalkod som gör det möjligt. Jag ser det inte som ett jätteosannolik steg av Apple.

Att man kan ha två i Imac bygger väl på att man ersätter superdriven? Det är ju inte som att en ny MBP skulle designas med ett hålrum i sig. Datorn skulle ju antingen bli mindre, eller hålrummet fyllas upp med batteri.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-05-11 19:25
Citat:

Att man kan ha två i Imac bygger väl på att man ersätter superdriven?

Tror inte det! Dock inte 100% säker, från Apples hemsida står det såhär "Om du konfigurerar din iMac med både en SSD-hårddisk och en Serial ATA-hårddisk kommer den att levereras förformaterad med Mac OS X och alla program installerade på SSD-hårddisken. Detta ger dig möjlighet att använda den andra hårddisken för videor, bilder och andra filer." Tror Apple skulle upplysa om att man inte får nån Superdrive när man beställer, jag skulle känna mig lurad om jag inte fick veta det iaf.

Och dom här grabbarna gör det också med SSD+HDD+Superdrive iMac + SSD + HDD + SuperDrive - YouTube

Tomrumsproblemet är egentligen inget problem. Om man går tillbaka till huvudfrågan " kommer apple svika proffsen?" Det är ändå MacBook Pro vi diskuterar, och säg om den billigaste varianten kommer med 32GB flash för system och apps så vill man ju ha mer lagring, dvs 2,5" disk på minst 300GB som lagring som sitter på samma ställe som den gör idag. Medan CD-enheten är borta för batteriutrymme

Ursprungligen av musicG:

Tror inte det! Dock inte 100% säker, från Apples hemsida står det såhär "Om du konfigurerar din iMac med både en SSD-hårddisk och en Serial ATA-hårddisk kommer den att levereras förformaterad med Mac OS X och alla program installerade på SSD-hårddisken. Detta ger dig möjlighet att använda den andra hårddisken för videor, bilder och andra filer." Tror Apple skulle upplysa om att man inte får nån Superdrive när man beställer, jag skulle känna mig lurad om jag inte fick veta det iaf.

Helt riktigt. iMacs som konfigureras med en extra SSD har den monterad på en egen plats. Superdriven sitter kvar. Bild här: New 27-Inch iMac Disassembled, Aftermarket SSD Install Deemed Difficult - Mac Rumors

Ursprungligen av musicG:

Tomrumsproblemet är egentligen inget problem. Om man går tillbaka till huvudfrågan " kommer apple svika proffsen?" Det är ändå MacBook Pro vi diskuterar, och säg om den billigaste varianten kommer med 32GB flash för system och apps så vill man ju ha mer lagring, dvs 2,5" disk på minst 300GB som lagring som sitter på samma ställe som den gör idag. Medan CD-enheten är borta för batteriutrymme

Fortfarande skeptisk till att Apple kommer att resonera så. Ifall de behåller nuvarande design är det ett fullt logiskt val, men om ryktena om ett helt nytt chassi stämmer så tror jag inte det kommer att bli så. Skulle jag satsa pengar på något så skulle det iaf bli att 2,5"- och superdrive-platserna tas bort men med samma batterikapacitet som tidigare, till förmån för ett mer slimmat chassi. Skulle stämma bra med deras tidigare produktsläpp iaf.

Jag är "pro" och har ca 38GB apps och OS på Macarna - både bärbara och stationära. Flashen måste vara 64GB om det ska vara "pro" :-D. Man bör ju ha 20-30% fritt utrymme på en disk - oavsett typ av disk. En "pro" proppar aldrig diskar fulla :-).

Ursprungligen av musicG:

Det är ändå MacBook Pro vi diskuterar, och säg om den billigaste varianten kommer med 32GB flash för system och apps

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-05-14 16:22
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag är "pro" och har ca 38GB apps och OS på Macarna - både bärbara och stationära. Flashen måste vara 64GB om det ska vara "pro" :-D. Man bör ju ha 20-30% fritt utrymme på en disk - oavsett typ av disk. En "pro" proppar aldrig diskar fulla :-).

De är sant, men det kanske ändå vore bra att ha start MBP med 32GB för att den ska hålla sig kvar vid 11tusen kr strecket. Att den billigaste är en 13" med 32GB flash + 300GB HDD. Som riktar in sig på skolor ev yrkesområden där man i princip kör en programvara, eller bara för dom som har ca 11 tusen att spendera. En del för mig med "pro" är att man ska få konfigurera hyfsat fritt. Att man har minst tre valmöjligheter för flash på varje maskin, 32/64/120 GB och för lagringsenheten 2,5" med förval på 300GB HDD upp till 1TB HDD, eller 120GB SSD (ej förval) upp till 512GB SSD. (vilket man aldrig ändå skulle köpa av Apple, utan byta och sätta i själv)

Sen är det väl dags att ha 4-kärnig CPU ifrån startmodellen (13") ? Skillnaden från Air och Pro måste bli större tycker jag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-13 20:55

iMac behöver inte bli tunnare. Skulle föredra ett rejält grafikkort än att få den någon cm smalare. Gör iMacen snabbare istället för smalare, så kanske den kan ersätta Mac Pro helt och hållet.

Ursprungligen av ibish:

iMac behöver inte bli tunnare. Skulle föredra ett rejält grafikkort än att få den någon cm smalare. Gör iMacen snabbare istället för smalare, så kanske den kan ersätta Mac Pro helt och hållet.

Varför inte!

Bevaka tråden