Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe lanserar CS6

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har ni tittat närmare på Creative Cloud än? Jag tycker det verkar vara ett mycket förmånligt sätt att köpa programmen på om man inte vill lägga ut så stort belopp på en gång, 516,60 Kr/mån för allt=master dvs 6199 Kr/år. Det verkar inte finnas någon direkt nackdel?

Nackdelen är väl att du inte "äger" programmen, vilket innebär att om du slutar betala slutar de också fungera.

Icke desto mindre är det faktiskt en riktigt vettig prissättning. Jag kommer nog att hoppa på det själv, trots en viss skepsis mot den typen av "tjänster" rent generellt

  • Medlem
  • 2012-04-24 14:58

När kommer demonversionen månne?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-07 09:14
Ursprungligen av Baron:

När kommer demonversionen månne?

Finns för nedladdning nu. Följ nedladdningslänken för 5.5.
Adobe - Download free trial version CS6 Design and Web Premium | Adobe

Ursprungligen av sputnik:

Finns för nedladdning nu. Följ nedladdningslänken för 5.5.
Adobe - Download free trial version CS6 Design and Web Premium | Adobe

Har läst i tidningar om CS6 Design and Web Premium. De har inte tagit in en enda funktion i långa strukturerade dokument i InDesign CS 6 som många frågat efter och i andra forum är många besvikna och förbannade på Adobe och jag förstår dem! Även jag skippar InDesign CS 6, för mig är det inte värt ett öre. Det enda positiva jag har att säga är att man numera kan köpa ME versionen direkt från Adobe.

De som hör till den andra gruppen som får väldigt mycket ut av InDesign CS6 har även kritiserat Adobe hårt för att de inte lagt till en enda funktion för långa strukturerade dokument: de menade att man måste balansera nya finesser och önskemål från båda grupper, vilket Adobe försummat. Det har väldigt ofta även haft stor nytta av dessa finesser. Dessutom finns det finesser som ingen grupp frågat efter!

Att det blir så här beror nog på att det saknas konkurrerande produkter (Quark räknas inte heller som konkurrent, då de inte tillför något för den eftersatta gruppen).

Jag personligen tycker att det är Adobe sämsta InDesign uppdatering. Tidigare uppgraderingar hade alltid någon finess/några finesser som tillförde något vettigt för långa strukturerade dokument.

Senast redigerat 2012-05-07 16:45

En newbie-fråga om kreativa (oros)molnet

Adobes projektfiler är inte direkt små. Vilket program man än använder så landar ett jobb med tillhörande (högupplösta) bilder på 100-tals MB. Så fort man petar i en fil så ska det skickas upp 50-500 MB på nytt. Jag vet som sagt inte hur det här funkar men min spontana reaktion är att jobba med Adobes program direkt mot molnet blir trögt.

Kan nån ge en snabb beskrivning på hur det är tänkt att funka?

Ursprungligen av Anders Täpp:

En newbie-fråga om kreativa (oros)molnet

Adobes projektfiler är inte direkt små. Vilket program man än använder så landar ett jobb med tillhörande (högupplösta) bilder på 100-tals MB. Så fort man petar i en fil så ska det skickas upp 50-500 MB på nytt. Jag vet som sagt inte hur det här funkar men min spontana reaktion är att jobba med Adobes program direkt mot molnet blir trögt.

Kan nån ge en snabb beskrivning på hur det är tänkt att funka?

Jag tror du har allt lokalt och sen aktiverar du bara genom månadskostnad. Det är ju en omöjlighet att jobba med filer som ligger på en extern server. Man kanske har inställningar i molnet så alla datorer kan ha samma utseende.

Ursprungligen av jurassic579:

Jag tror du har allt lokalt och sen aktiverar du bara genom månadskostnad. Det är ju en omöjlighet att jobba med filer som ligger på en extern server. Man kanske har inställningar i molnet så alla datorer kan ha samma utseende.

Den säger typ "tillgång till alla dina filer var du än är" när man loggar in i molnet.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-07 10:15

Hur får man sin CS6 uppgradering? Gjorde en 5.5 och få 6:an på "köpet"
Kikade på mitt adobe ID och hittar ingen info om det!

Any ideas?

Ursprungligen av Kenneth M:

Hur får man sin CS6 uppgradering? Gjorde en 5.5 och få 6:an på "köpet"
Kikade på mitt adobe ID och hittar ingen info om det!

Any ideas?

Jag fick mail nu på morgonen med uppgraderingskoden.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-07 10:20
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag fick mail nu på morgonen med uppgraderingskoden.

Får vänta tills dom kommer till K som i Kenneth då, hehe.. Du låg nog bra till i mail listan när "du börjar på A", hah...
Spännande spännande allifall!

Så där ja... installerat och klart... och nu.... man sliter sitt hår i förtvivlan.

Jag provkörde Photoshop CS6 betan och konstaterade att man är mer eller mindre tvingad att köra med flikar. Om man släpper loss fönstren ur fliksystemet så hamnar fönstret ovanpå paletterna... duh. Eftersom Adobe förbättrat drag å släpp mellan flikarna så lät jag det bero.

Nu drar jag igång Dreamweaver och konstaterar att om jag tar fram fönstret Filer (som jag haft liggandes i hörnet i 10 års tid) så ligger detta alltid överst och skymmer allt annat. Jag hittar en inställning för att inte öppna filer i flikar så nu öppnas html-filen "löst" men fortfarande så ligger fönstret Filer överst.

Hittar till slut tillbaka till gamla goda gränssnittet. Man ska avmarkera Fönster: Programram så får man den layout som funnits tidigare. Och den möjligheten finns även i Photoshop såg jag.

Skööönt!

Senast redigerat 2012-05-07 15:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-07 16:18

Intressant The Real Viking, även om det låter mycket trist för er webutvecklare! På video / grafik-fronten har massor av uppdateringar skett vilket faktiskt gör CS6 till en av de största uppdateringarna på länge.

Ursprungligen av Erik.dv:

Intressant The Real Viking, även om det låter mycket trist för er webutvecklare! På video / grafik-fronten har massor av uppdateringar skett vilket faktiskt gör CS6 till en av de största uppdateringarna på länge.

Jag är 90% typsättare och layoutare, men det är bara InDesign CS6 jag är kritiskt till. Jag medger att jag var väldigt otydlig i förra inlägget. Dreamweaver har fått en rejäl upplyft, vilket är mycket bra. Likaså när det gäller övriga delar av programsviten, däribland Illustrator och Photoshop.

De som har nytta av CS 6 skall självfallet uppgradera. Hade jag även livnärt mig på de övriga produkterna hade jag också uppgraderat till CS6.

Jag bjuder på den första översättningsgrodan. Det här är från Adobe InTesant CS6. Att det alltid ska behöva bli så här...

Riktning och crop (även i valda aspect ratio) i nya Photoshop e finemang - konstigt att det dröjde så länge. Alla mina pluggar funkar (vilket är ovanligt vid Photoshop-updates).
InDesign har en del buggar - grafiska. Verktygs/info-fönster som inte går att flytta och vars placeringar är fula/mystiska.

Det här var ju lite skumt i InDesign.

I spara-menyn kan man spara bakåt till CS4 eller äldre. Jaha men CS5 då? Det finns fortfarande kvar en IDML under Exportera. Är den då för CS5? Varför inte allt på samma ställe?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det här var ju lite skumt i InDesign.

I spara-menyn kan man spara bakåt till CS4 eller äldre. Jaha men CS5 då? Det finns fortfarande kvar en IDML under Exportera. Är den då för CS5? Varför inte allt på samma ställe?

Adobe har jobbat så mycket med nya finesser att de glömt att kvalitétssäkra produkten!!! Likaså vid översättningar som du, Anders Täpp, visade några inlägg tidigare!

  • Medlem
  • 2012-05-08 12:32
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det här var ju lite skumt i InDesign.

I spara-menyn kan man spara bakåt till CS4 eller äldre. Jaha men CS5 då? Det finns fortfarande kvar en IDML under Exportera. Är den då för CS5? Varför inte allt på samma ställe?

Jag tycker det ser ut som att det står CS4 eller senare.

Ursprungligen av Baron:

Jag tycker det ser ut som att det står CS4 eller senare.

Jo och det vore bra så om de tog bort valet under Exportera.

Dom menar väl CS4, CS5 eller CS5.5 och den där texten duger fint för det, men när man ser att detta finns under Export så startar frågetecknen.

  • Medlem
  • 2012-05-08 12:39

Jag förstår inte din invändning. Det gör väl inget att samma funktion är tillgänglig på flera ställen?

Ursprungligen av Baron:

Jag förstår inte din invändning. Det gör väl inget att samma funktion är tillgänglig på flera ställen?

Min invändning är att om det är samma funktion så bör det benämnas så att man förstår att det är samma funktion. Det står inget om CS4 under exportera om du tittar på bilderna.

Eftersom det nu är olika text så sätter man istället användaren i en frågeställning "är det något som skiljer dessa åt?".

  • Medlem
  • 2012-05-08 13:01

ok. Jag läser det som att det är samma funktion:
Exportera till idml
vs
Spara som InD CS4 el senare (idml)
Lite klumpigt, kanske, men inte speciellt otydligt i mina ögon.

Ursprungligen av Baron:

ok. Jag läser det som att det är samma funktion:
Exportera till idml
vs
Spara som InD CS4 el senare (idml)
Lite klumpigt, kanske, men inte speciellt otydligt i mina ögon.

I mina ögon kan det inte bli otydligare när samma saker benämns på olika sätt.
Vet vi förresten att det är samma eller förutsätter vi bara det nu?

Att spara bakåt i InDesign har varit ett trixande och fixande i alla tider och därför är det här strulet större än en bagatell, i alla fall för mig. Ska jag gå via exporten i särskilda fall så blir det kanske ännu bättre IDML-fil? Den kanske bygger om databasen lite snyggt om man går via Export-menyn men Spara är bara lite snabb IDML-fil?

Om man bestämmer sig för att flytta det här till Spara-menyn (vilket jag tycker är bra) så ska man inte göra en halvdan manöver och låta det ligga kvar i Exporten. Sånt där leder bara till ytterligare inkonsekvenser när de i någon framtida uppdatering kommer på att "javisst ja den låg ju kvar där också".

  • Medlem
  • 2012-05-08 13:03

Det har redan kommit en Folio Builder 2.01 btw.

  • Medlem
  • 2012-05-08 13:12

Jag tycker nog att parentesen i "Spara som InD CS4 el senare (idml)" talar om vad det betyder.
Nog om detta.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-08 13:36

Jag har fortfarande inte fått mitt mail med serie/länk (bohou)
Köpte uppgraderingen via Adobe, trodde det skulle gå fortare. Men nu när jag läser forumen så står det
att jag kommer få mail 10 dagar efter släpp! Hur gjorde du Anders T?

Ursprungligen av Kenneth M:

Jag har fortfarande inte fått mitt mail med serie/länk (bohou)
Köpte uppgraderingen via Adobe, trodde det skulle gå fortare. Men nu när jag läser forumen så står det
att jag kommer få mail 10 dagar efter släpp! Hur gjorde du Anders T?

Vi beställde för en månad sedan och i söndags kom breven från Adobe. Det var det hela.

  • Medlem
  • 2012-05-08 13:39

Jag kör på demon så länge.

Bevaka tråden